معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

کشورهای بالکان؛ کمبود انرژی و بحران افزایش قیمتها

در پاسخ به کمبود انرژی و بحران افزایش قیمت ها، برخی دولت‌های بالکان هنوز واکنشی علنی نشان نداده‌اند، برخی دیگر می‌گویند به منابع سنتی متکی خواهند بود و برخی تصمیم گرفته‌اند قیمت برق را تا فصل بهار ثابت نگه دارند.

 پایگاه اینترنتی balkaninsight اخیرا با انتشار گزارشی تحت عنوان "کشورهای بالکان؛ کمبود انرژی و بحران افزایش قیمت‌ها" به قلم جمعی از نویسندگان صرب به تشریح مشکلات مشکلات انرژی کشورهای بالکان و سیاست های اتخاذی این کشورها اشاره نمود. بخش هایی از مقاله مذکور به شرح زیر می‌باشد:

با نزدیک شدن به بحران انرژی، آلبانی «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است، صربستان قصد دارد به زغال‌سنگ و گاز روسیه متکی باشد، کوزوو قیمت‌ها را منجمد می‌کند، و برخی کشورها هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده‌اند. اکثر کشورهای بالکان قصد دارند با ادامه استفاده از برق از نیروگاه‌های زغال‌سنگ و با تکیه بر گاز طبیعی روسیه، بر بحران قیمت گاز اروپا غلبه کنند. در بحبوحه افزایش شدید قیمت گاز در اروپا، اکثر کشورهای بالکان در شرایطی که عمدتاً باثبات به نظر می رسد، در انتظار تحولات هستند.

 برخی از دولت‌ها هنوز واکنشی علنی نشان نداده‌اند، برخی دیگر می‌گویند به منابع سنتی متکی خواهند بود و برخی دیگر تصمیم گرفته‌اند قیمت برق را تا فصل بهار ثابت نگه دارند. آلبانی تاکنون در بدترین وضعیت در منطقه قرار دارد و همین امر موجب شده است که ادی راما نخست‌وزیر این کشور در 8 اکتبر، به دلیل کمبود برق مورد انتظار در زمستان امسال، وضعیت اضطراری اعلام کند. او پیشتر به مردم هشدار داده بود که افزایش شدید قیمت انرژی در بازارهای بین‌المللی بر آلبانی تأثیر خواهد گذاشت. راما می‌گوید: "افزایش حیرت‌انگیز قیمت گاز و کربن در تمامی‌بازارهای بین‌المللی و روند قوی به سمت افزایش قیمت نفت، همراه با افزایش عمومی قیمت محصولات مصرفی روزانه، امروزه همچون سایه‌های ارتش دشمن، در افق زمستان سخت آینده برای جهان در برابر همه کشورها ایستاده است. "

صربستان و مقدونیه شمالی، به زغال‌سنگ متکی هستند

الکساندار ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان که بارها گفته است که صربستان نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را با وجود اینکه منبع اصلی آلودگی هوا است تعطیل نخواهد کرد، گفت صربستان خوشبختانه شجاعت ساخت خط لوله گاز با روسیه را داشت. وی افزود: «به من گفتند دیوانه هستم زیرا نمی‌خواهم معادن زغال سنگ را ببندم... [اما] نمی‌توان برق را با انرژی باد و خورشید متعادل کرد. بحران بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، قیمت مصالح ساختمانی در همه جای اروپا در حال افزایش است.... خوشبختانه، ما شهامت ساخت خط لوله گاز با روسیه [Turkish stream] را داشتیم. ووچیچ پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: اگر این کار را نکرده بودیم، من فقط می‌توانستم طناب بگیرم تا خودم را حلق‌آویز کنم. صربستان، از گاز، بیشتر برای سیستم‌های گرمایشی در شهرهای بزرگ استفاده می‌کند و حدود 85 درصد آن وارداتی است؛ گازپروم روسیه تامین‌کننده اصلی آن است.

زورانا میهایلوویچ وزیر انرژی صربستان در گفتگو با خبرگزاری تانیوگ گفت: درخصوص گاز، آنچه برای صربستان مهم است، این است که ما یک قرارداد بلندمدت با گازپروم (Gazprom) داریم و مذاکرات بین صربیاگاز (‌Srbijagas) و شرکت روسی برای یک قرارداد جدید آغاز شده است. برای کاهش وضعیتی که ممکن است در زمستان بدتر شود، مقدونیه‌شمالی که به واردات برق متکی است، با تقاضای بیشتر برق خود، به هر طریق ممکن تولید داخلی را افزایش داده است. این به معنای واردات و حفاری بیشتر زغال‌سنگ است تا نیروگاه‌های زغال‌سنگ کشور بتوانند با قدرت کامل کار کنند. دولت، قبلاً در ماه سپتامبر تصمیم به واردات اضطراری زغال‌سنگ گرفته بود. شرکت برق (Elektrostopanstvo na Makedonija) که عمدتاً دولتی است، اعلام کرده بود که استخراج زغال‌سنگ خود را نیز تقویت می‌کند.

واسکو کوواچفسکی رئیس  شرکت برق صربستان (ESM)، خاطرنشان کرده است که برای کشور، مقرون به صرفه‌تر و ایمن‌تر آن است که برای نیروگاه‌های داخلی تولید برق، زغال‌سنگ وارد کند، که ممکن است منجر به افزایش سود شود، تا اتکاء به واردات برق، که ممکن است در طول زمستان با افزایش تقاضا گران‌تر و غیرقابل اعتمادتر شود.

 

کوزوو قیمت‌ها را تا بهار ثابت می‌کند

در 8 اکتبر، «دفتر تنظیم انرژی کوزوو (ERO)[1]، اعلام کرد که قیمت برق در کوزوو تا اول آوریل 2022، زمانی که بررسی منظم قیمت برق انجام شود، افزایش نخواهد یافت. این تصمیم، در ماه اکتبر تنها در مورد تعرفه‌های انرژی برای آوریل 2021 تا مارس 2022 اتخاذ شده است. ERO اعلام نمود که به دلیل افزایش تقاضای برق، درآمد افزایش یافته است، که علیرغم افزایش غیرقابل‌پیش‌بینی قیمت واردات انرژی، به توزیع‌کنندگان و تامین‌کنندگان کمک خواهد کرد. شرکت تامین‌کننده انرژی «KESCO»، با توجه به افزایش قیمت واردات، درخواست افزایش تعرفه انرژی را داده بود. با این حال، ERO ادعا کرد که قیمت واردات 90 یورو به جای حداقل 95 یورو، همانطور که KESCO درخواست کرده بود، نزدیک به قیمت تمام شده در نظر گرفته شده است.

برخی از کشورها هنوز فاقد برنامه هستند

انتظار می‌رود دولت موقت بلغارستان به زودی استراتژی خود را برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت انرژی فاش کند، اما جزئیات تاکنون نامشخص است. از تابستان، قبض‌های گران‌تر برق موضوعی داغ برای صاحبان مشاغل بوده است، زیرا برق آن‌ها برخلاف برق خانوارها از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود. تا سپتامبر، قبوض برق خانگی حدود 5 درصد افزایش یافته بود. برآوردهای فعلی حاکی از آن است که تا ژانویه 2022، قبض برق خانگی بلغارستان در مقایسه با این زمان در سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت. گزارش bTV  هشدار داده است، کسانی که از گاز برای فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنند ممکن است تا اکتبر، در مقایسه با اکتبر 2020، قبض‌ها حدود 50 درصد افزایش یابد.

نیکولا رووچانین (Nikola Rovcanin)، رئیس شرکت برق مونته‌نگرو، گفت که وضعیت کنونی مونته‌نگرو پایدار است و هیچ محدودیتی در این کشور وجود نخواهد داشت. در بوسنی و هرزگوین، مقامات هر دو نهاد گفته‌اند که قیمت برق را افزایش نخواهند داد.            

[1] Kosovo’s energy regulatory office- ERO

منبع:

https://balkaninsight.com/2021/10/11/balkan-countries-pledge-to-avoid-energy-shortages-price-hikes/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما