معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته چهارم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هشدار نسبت به استفاده از فناوری اثبات نشده جذب و ذخیره کربن در استرالیا

کارشناسان می‌گویند کارایی فناوری بحث‌برانگیز «جذب و ذخیره‌سازی کربن» هنوز در مقیاس بزرگ ثابت نشده است و پرسش های زیادی در مورد اینکه آیا این فناوری می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استرالیا کمک کند یا خیر، وجود دارد. به دولت اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در مورد تکیه بر فناوری «جذب و ذخیره کربن» (CCS) هشدار داده شده است. یکی از کارشناسان این امر، طرح جدید نخست وزیر برای سرمایه گذاری در فناوری‌های نوظهور که در مقیاس بزرگ هنوز ثابت نشده اند را برای رسیدن به میزان کربن خنثی، به پرسش گرفته است. دولت ائتلافی استرالیا بودجه ای ۵۰۰ میلیون دلاری را به صندوق جدیدی تزریق خواهد کرد تا در «شرکت تامین مالی انرژی پاک» یک بازنگری کلی انجام دهد. دولت سعی دارد با انجام این کار اختیارات خود را برای سرمایه گذاری در حوزه «جذب و ذخیره کربن» گسترش دهد. انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شود و ارزش کلی این صندوق را به یک میلیارد دلار برساند. جذب و ذخیره کربن (CCS) فرآیند به دام انداختن دی اکسید کربن و انتشار گازهای گلخانه ای است که توسط صنایع گوناگون منتشر می‌شود به گونه ای که این کار در واقع بر جو تأثیر نمی‌گذارد و به زبان دیگر این گازهای آلاینده در زیر زمین ذخیره می‌شوند. پروفسور مارک هاودن از موسسه تغییرات آب و هوایی دانشگاه ملی استرالیا (ANU) هشدار داده است که کارایی این فناوری بحث‌برانگیز هنوز در مقیاس بزرگ اثبات نشده است و سرمایه‌گذاری بیشتری در فرآیند پرهزینه و «انرژی بر» آن صورت می‌گیرد. او در گفتگو با شبکه خبریSBS  گفت ما باید یک نگاه بسیار جدی و سخت گیرانه به این موضوع داشته باشیم و آن را بر اساس شایستگی آن ارزیابی کنیم. وی افزود تاریخچه جذب و ذخیره کربن در سراسر جهان هم آنقدرها عالی نیست - ما باید بسیار متقاعد باشیم که می‌توانیم در جایی که دیگران شکست خورده اند، پیشرفت کنیم. دولت می‌گوید هدف صندوق جدید سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استرالیایی است که فناوری کم انتشار را گسترش می‌دهند. این امر شامل جذب مستقیم گازهای آلاینده هوا و ذخیره دائمی دی اکسید کربن در زیر زمین، مواد یا تکنیک‌های کاهش انتشار گازهای آلاینده در صنایع تولید فولاد و آلومینیوم، اندازه‌گیری کربن خاک، فناوری‌های خوراک دام و بهبود پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها می‌شود. در این برنامه، پول صندوق از طریق شرکت مالی انرژی پاک (CEFC) اداره می‌شود که در حال حاضر تنها در فناوری‌هایی مانند ذخیره سازی انرژی خورشیدی، باد و باتری سرمایه گذاری می‌کند. دولت ائتلافی استرالیا باید برای تعمیم صلاحیت CEFC پیش از انتخابات فدرال بعدی قوانینی را پیشنهاد کند که همین امر احتمالاً یک رقابت سیاسی با حزب کارگر را ایجاد خواهد کرد.

مقاومت جامعه معدنی استرالیا در برابر کاهش تولید ذغال سنگ

در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی و اقلیمی سازمان ملل (کاپ26) که در شهر گلاسگو اسکاتلند شد 190 کشور و سازمان متعهد شدند تا تولید ذغال سنگ را به تدریج متوقف کرده و از تامین انرژی به وسیله سوخت های فسیلی دوری کنند. این در حالی است که استرالیا به عنوان دومین صادرکننده ذغال سنگ جهان، در این فهرست قرار ندارد. برخلاف تعهد اکثر کشورها و سازمان‌ها به توقف تدریجی معدنکاری ذغال سنگ به منظور کمک به کاهش تغییرات اقلیمی، اعضای انجمن ذغال سنگ استرالیا با این شعار به ادامه روند تولید این سوخت فسیلی اشاره کردند"آخرین تکه ذغال سنگی که در جهان بسوزد از استرالیا خواهد آمد."بنابراین اکنون استرالیا آینده و فرصت های معدنکاری این طلای سیاه را در دست دارد. به گفته دیو لی زل (Dave Layzell)، نماینده نیو ساوت ویلز در پارلمان استرالیا، ذغال سنگ برای این منطقه بسیار مهم است چرا که تنها در دره‌هانتر در ایالت نیو ساوت ویلز، تقریبا 13 هزارنفر مشغول به حفاری و معدنکاری ذغال سنگ هستند. وی افزود معتقدیم که هنوز 30 سال دیگر از فعالیت استرالیا برای فروش ذغال سنگ در سرتاسر جهان باقی مانده است. این در حالی است که فراخوان توقف تدریجی تولید انرژی از ذغال سنگ در کاپ 26 از سوی استرالیا هنوز بی جواب مانده است. جامعه معدنی استرالیا توقف معدنکاری ذغال سنگ را فاجعه بار می دانند. چرا که عواقب اجتماعی همچون بیکاری، ورشکستگی کسب و کارها و تغییر محل زندگی افراد در نزدیکی معادن را به دنبال خواهد داشت. به گزارش مرکز آمار استرالیا، در این کشور کارگران معادن یکی از بیشترین درآمدهای هفتگی برای کار تمام وقت را دریافت می‌کنند (به طور میانگین حدود 2 هزار و 674 دلار در هفته). حدود 54 درصد از انرژی مورد استفاده در استرالیا نیز از ذغال سنگ تامین می‌شود. جامعه معدنی استرالیا معتقد است راه حل ، چیزی غیر از توقف تولید ذغال سنگ است و باید راهکارهای دیگری برای کاهش دی اکسید کربن پیدا کرد. اما طی سال های اخیر، دولت این کشوراستفاده از انرژی خورشید و باد را افزایش داده است. همچنین متعهد شده است تا سال 2050 میلادی آلودگی را به صفر برساند. در همین راستا، 2 میلیارد و 470میلیون دلار برای تولید انرژی ارزان، توسعه فناوری‌های جدید و رشد اقتصادی صرف خواهد کرد.

میلیون‌ها دلار کلاهبرداری در پرداخت کمک هزینه کووید 19 به کسب کارها در استرالیا

کارشناسان پلیس ایالت نیو‌ساوت‌ویلز استرالیا به درخواست "سرویس ان‌اس‌دبلیو"در حال بررسی پرونده‌های مربوط به میلیون‌ها دلار کلاه برداری مشکوک در جریان اجرای برنامه پرداخت کمک‌ هزینه کووید-19 به کسب‌و‌کارها در این ایالت هستند. سرویس ان‌اس‌دبلیو اعلام کرد، در حال حاضر پرداخت کمک‌ هزینه به واحدهای کسب‌ و کار کوچک در نیو‌ساوت‌ویلز به منظور رسیدگی به موارد تخلف، به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. این سرویس همچنین اعلام کرد، تاکنون 15.9 میلیون دلار معادل با 2.6 درصد از کل پرداخت‌های مشکوک به کلاهبرداری مورد رسیدگی قرار گرفته است. به گفته مقامات این ایالت، پرداخت46.6 میلیون دلار به کسب‌و‌کارهای کوچک که مشکوک به کلاهبرداری بودند متوقف شده و موارد بیشتری نیز همچنان در حال بررسی و توقف پرداخت هستند. پلیس نیو‌ساوت‌ویلز نیز به بازرسان سرویس ان‌اس‌دبلیو در این کارگروه ملحق شد. دیمون ریس، مدیرعامل سرویس ان‌اس‌دبلیو، در این زمینه گفت این کارگروه افرادی را شناسایی خواهد کرد که در جریان پرداخت کمک‌ هزینه به کسب‌ و‌ کارها کلاهبرداری کرده‌اند. وی افزود، "سرویس ان‌اس‌دبلیو" به طور مستمر سیستم‌های پیشگیری و کشف کلاهبرداری خود را به‌روز‌رسانی کرده و گزارش فعالیت‌های کلاهبرداری را به پلیس نیو‌ساوت‌ویلز و سایر نهادهای مربوط ارائه می‌دهد. استوارت اسمیت، معاون فرمانده وقوع جرم این ایالت، نیز گفت پلیس نیو‌ساوت‌ویلز از سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل انبوه اطلاعات موجود (متا دیتا) استفاده می‌کند.

اتکای بیش از 800 هزار استرالیایی به یارانه دولتی دوره کووید برای زندگی

در یک گزارش جدید در استرالیا عنوان شده است که حدود ۶۲۶ هزار نفر که یارانه‌های دولتی دوره همه گیر کرونا موسوم به JobSeeker را دریافت می‌کنند - حدود ۸۰ درصد از دریافت‌کنندگان - مجبور شده‌اند تا بیش از یک سال با این حمایت یارانه ای زندگی کنند. این گزارش که توسط شورای خدمات اجتماعی استرالیا (ACOSS) تهیه شده و بنیاد Ecstra نیز از آن پشتیبانی کرده است، با استفاده از داده‌های اداره آمار استرالیا تهیه شده است. یافته‌ها این گزارش نشان می دهد که بیکاری بلند مدت در استرالیا در حال افزایش است و بیش از دو برابر از اوج قبلی موج بیکاری یعنی ۳۵۰ هزار نفر پس از رکود سال ۱۹۹۱ است. این گزارش همچنین نشان داده شده است که به دلیل سرمایه‌گذاری کم در حوزه کمک‌های شغلی، احتمال آنکه افرادی که در طول همه‌گیری کار خود را از دست داده‌اند بتوانند از بیکاری طولانی‌مدت فرار کنند، تنها ۲۵ درصد است. گفتنی است نرخ JobSeeker برای یک فرد مجرد بدون فرزند ۴۵ دلار در روز است. کاساندرا گلدی، مدیر عامل ACOSS گفت که دولت استرالیا "بسیار کمتر از کشورهای مشابه برای کمک به مردم برای یافتن شغل مناسب سرمایه گذاری می‌کند" و بیکاری طولانی مدت در کشور در سطوح بحرانی قرار دارد. دکتر گلدی گفت ما اکنون کمتر از نیمی از میانگین سطح سازمان همکاری اقتصادی و توسعه را در بخش خدمات اشتغال هزینه می‌کنیم.  وی افزود حمایت های درآمدی باید به ۶۷ دلار در روز افزایش یابد و مکمل های پرداختی ویژه اجاره، ناتوانی و مراقبت از کودکان نیز باید افزایش یابد. دکتر گلدی همچنین گفت که استرالیا به مشاغل ابتدایی بیشتری نیاز دارد که ایمن و حقوق مناسبی داشته باشند، و مانع استثمار کارگران دارای ویزاهای موقت و سایرین در بخش‌های ضعیف در بازار کار شود. انتشار این گزارش در حالی صورت می‌گیرد که جاش فرایدنبرگ خزانه دار استرالیا پیشتر همه‌گیری کووید-۱۹ را "بزرگ‌ترین شوک اقتصادی از زمان رکود بزرگ" توصیف کرده بود و از قدرت اقتصاد استرالیا در بازگشت به وضعیت پیشین استقبال کرده بود. وی در اوایل این ماه به شبکه تلویزیونی 9 استرالیا گفت شغل ها در حال بازگشت هستند، بیکاری به4.6درصد رسیده است، که پایین ترین سطح در ۱۲ سال گذشته است. ما می دانیم که آگهی‌های شغلی ۳۰ درصد بیشتر از زمان شروع همه گیری است.

افزایش نرخ بیکاری استرالیا با وجود پایان قرنطینه

در پی افزایش شمار افراد جویای کار طی ماه اکتبر در استرالیا، نرخ بیکاری هم سیر صعودی به خود گرفته و در طول 6 ماه به بالاترین میزان خود رسید. بر اساس گزارش اداره آمار استرالیا، ماه گذشته نرخ بیکاری در کشور، از 4.6درصد در سپتامبر، به5.2درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش اداره آمار استرالیا، بیش 46 هزار فرصت شغل در طول ماه اکتبر از دست رفته بود. از این تعداد 5900 مورد به مشاغل پاره وقت و 40,400 مورد هم به مشاغل تمام وقت مربوط بودند. اما برای نخستین بار نرخ مشارکت سراسری از ماه ژوئن با اندکی رشد همراه بوده و به64.7 درصد رسید. رایان فلسمن، اقتصاددان ارشد کامسک، در این زمینه گفت این ارقام نشان می‌دهد که اقتصاد استرالیا در یک مقطع حساس قرار دارد. در حالی که کمبود نیروی کار خارجی به وجود مشکل در بازار کار دامن زده است، اما بازگشایی مرزهای بین‌المللی در آینده نزدیک به جبران کمبود نیروی کار و کاهش فشار بر پرداخت دستمزدها کمک خواهد کرد. اما تاپاس استریکلند، مدیر ان ای بی اکونومیکس معتقد است اشتغال در ماه آینده وضعیت بهتری خواهد داشت. وی افزود در ایالت نیوساوت‌ویلز 22 هزار شغل ایجاد شده که بخشی از آن‌ها به قبل از کاهش محدودیت‌های قرنطینه یعنی 11 اکتبر مربوط بودند. بیورن جارویس، رئیس آمار نیروی کار در اداره آمار استرالیا، گفت دوره زمانی 26 سپتامبر تا 9 اکتبر که این نظرسنجی در آن انجام شده با تعطیلات مدارس و اصلاح محدودیت‌های مربوط به قرنطینه ناشی از شیوع ویروس دلتا هم زمان بوده است. وی افزود همان‌طور که در طول همه گیری شاهد بودیم تغییرات در بازارهای کاری که مقررات قرنطینه در آنها اجرا می‌شود، تاثیر زیادی بر آمار و ارقام در سطح کشور داشته است. سارا هانتر، اقتصاددان ارشد در بی آی اس اکونومیکس بر این نظر است که افزایش نرخ بیکاری می‌تواند گویای وجود تا حدودی بیکاری فرسایشی طی دو ماه آینده باشد. وی می‌گوید با اینکه برخی از کارگران در جریان ورود مجدد به بازار کار به سرعت استخدام نمی‌شوند، اما از آنجایی‌که هنوز فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. بنابراین این نرخ بیکاری، مستمر و پایدار نخواهد ماند. به گزارش ABC ، خانم هانتر همچنین معتقد است حذف محدودیت‌ در سفرهای داخلی برای بسیاری از مشاغل، به‌ویژه بخش‌های مهمانداری‌، حمل‌ونقل و خرده‌فروشی‌، نقش کاتالیزور داشته و منجر به افزایش اشتغال در سال 2022 میلادی خواهد شد.

تمدید تخفیف های مالیاتی در آستانه کارزارهای انتخاباتی

دولت موریسون قصد دارد معافیت‌های مالیاتی را تمدید کند که میلیون‌ها استرالیایی هزار دلار از این تصمیم منتفع می‌شوند. در حالی که هر دو حزب اصلی برای انتخابات فدرال آماده می‌شوند، دولت برگ انتخاباتی جدیدی از آستین درآورده و قصد دارد دوره معافیت‌های مالیات بر درآمد را که ماه ژوئن آینده به پایان می‌رسد، تمدید کند. جبران مالیاتی برای درآمدهای پایین و متوسط، موجب می‌شود که کسانی که بین ۴۸ هزار تا ۹۰ هزار درآمد دارند، حداکثر تا ۱۰۸۰ دلار تخفیف مالیاتی بگیرند. سایمون بیرمینگام، وزیردارایی استرالیا، گفت مردم می‌توانند روی این حساب کنند که مالیات‌ها در دولت‌لیبرال-‌ملی پایین‌تر از دولت حزب کارگر خواهد بود. از سوی دیگر، آنتونی آلبانیزی، رهبرحزب کارگر، نیز گفت که این حزب از هر گونه حمایت از افراد با درآمد پایین و متوسط استقبال می‌کند. سازمان امور مالیاتی استرالیا اعلام کرد که افراد با درآمد ۴۸ هزار و یک دلار تا ۹۰ هزار دلار مشمول تخفیف کامل ۱۰۸۰ دلاری می‌شوند. همچنین شهروندانی که بین ۹۰ هزار و یک دلار تا ۱۲۶ هزار دلار درآمد دارند ۱۰۸۰ دلار منهای ۳ سنت به ازای هر دلار درآمد بالای ۹۰ هزار دلار تخفیف خواهند گرفت.

برنامه استرالیا برای حفاظت از فناوری‌های حیاتی

وزارت کشور استرالیا مجموعه اصولی را منتشر کرده که حاوی خط مشی‌هایی برای سازمان‌های مختلف برای حفاظت از فناوری‌های حیاتی در برابر حملات سایبری است. کارن اندروز، وزیر کشور استرالیا، با اعلام این خبر گفت: این اصول زنجیره تامین فناوری بحرانی نام دارد و  به سازمان‌ها و مشتریان اعتماد به نفس کافی برای تخصیص منابع بیشتر برای حفاظت از فناوری‌های حیاتی خواهد داد. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، بلاک چین و خودکارسازی فرایندهای الگوریتمی اشاره کرد. به گفته وزیر کشور استرالیا تنظیم این اصول در شرایطی رخ می‌دهد که دامنه گسترده‌ای از بازیگران خرابکار سایبری فعال شده‌اند و انسان‌ها به فناوری‌هایی متکی شده‌اند که قادر به هک بوده و از طریق آنها باج‌گیری و خرابکاری می‌شود. وی افزوده است که طراحی این اصول با همکاری صنعت، سازمان‌های غیردولتی، دولتی و فعالان اجتماعی صورت گرفته است. اصول یادشده مواردی همچون شناسایی موارد نیازمند محافظت، ضرورت و چگونگی حفاظت، معرفی انواع خطرات امنیتی، افزودن ملاحظات امنیتی به تمامی فرایندهای سازمانی و افزایش آگاهی و ارتقای امنیت زنجیره‌های تامین را دربرمی‌گیرد. وزارت کشور استرالیا اظهار امیدواری کرده که از این طریق سازمان‌هایی که منابع کافی در اختیار ندارند بتوانند برای ارتقای امنیت سایبری اقدام کنند. این وزارتخانه هشدار داد توجه به این اصول مهم است زیرا فقدان تدابیر امنیتی می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر جامعه و منافع ملی استرالیا داشته باشد. اندروز افزود در کنار قوانین مهمی‌که در حال حاضر در مجلس سنا برای حمایت و کمک به صنایع حیاتی در مقابله با حملات سایبری ارائه شده، پذیرش گسترده این اصول جدید امنیت و رفاه استرالیا را برای سال‌های آینده حفظ خواهد کرد.

سرمایه گذاری 750 میلیون دلاری گوگل در استرالیا

به گزارش رسانه‌های استرالیا، گوگل اعلام کرده است که طی پنج سال آینده قرار است یک میلیارد دلار استرالیا معادل ۷۴۰ میلیون دلار آمریکا در استرالیا سرمایه گذاری کند. این بزرگترین سرمایه گذاری غول فناوری آمریکایی در این کشور تا به امروز است. گوگل می‌گوید که این پول برای ساخت یک مرکز تحقیقاتی، افزایش ظرفیت محاسبات ابری و سرمایه گذاری مشارکت با سازمان‌های محلی استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود این حرکت به طور مستقیم ۶ هزار شغل ایجاد و در مجموع از ۲۸ هزار شغل پشتیبانی کند. ساندار پیچای، رئیس گوگل، در مراسم معرفی این ابتکار در سیدنی گفت استرالیا می‌تواند به رهبری موج بعدی نوآوری در جهان کمک و همچنین از فناوری برای بهبود زندگی، ایجاد شغل و پیشرفت استفاده کند. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، نیز با حضور در این رویداد، از این طرح استقبال کرد و گفت تصمیم گوگل مزایای عمده‌ای برای کسب و کار‌های استرالیایی دارد، زیرا با این پروژه ما شاهد بهبود اقتصادی خواهیم بود این سرمایه گذاری باعث می‌شود که این شرکت با سازمان‌های محلی، از جمله آژانس علمی استرالیا، سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع (CSIRO) همکاری کند. یکی از سرمایه گذاران شرکت DivisionX Global همکاری با گوگل را "پیروزی بزرگ" برای فناوری استرالیا خواند همچنین او در این ارتباط گفت اگر گوگل سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری را به استارت آپ‌های آینده دار اختصاص دهد، آن‌ها می‌توانند ۴۰۰۰ شرکت فناوری جدید در استرالیا را تامین مالی کنند" این سرمایه گذاری یکی دیگر از جاه طلبی سیدنی برای تبدیل شدن به «سیلیکون ولی نیمکره جنوبی» را نشان می‌دهد، همچنین در ارتباط با این موضوع قرار است ساخت یک مرکز تکنولوژیکی چند میلیارد دلاری در سیدنی آغاز شود و انتظار می‌رود ساخت آن تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما