معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

مدیر تویوتا: ما با کربن مخالفیم نه موتورهای احتراقی

آکیو تویودا، مدیر تویوتا موتور در خلال آزمایش خودروی جدید این شرکت اعلام نمود که نمونه تویوتای حاضر خودرویی ‌ویژه مجهز به موتور هیدروژنی است که با استفاده از هیدروژن به حرکت در می‌آید. همزمان با این آزمایش و همراه با مزدا موتور، تویوتا خودروهایی با پیشرانه‌های کربن خنثی را نیز در یک مسابقه جاده‌ای سه ساعته به نمایش گذاشت.

تویوتا بر این باور است که خودروی هیدروژنی تویوتا طیف گسترده‌ای از انواع خودروها از جمله خودروهای هیبریدی و هیدروژنی همچنین خودروهای الکتریکی را در بر می‌گیرد و در کربن‌زدایی در دهه‌های آینده نقش خواهند داشت. از این رو  این شرکت را در مقابل سایر شرکت های خودرو ساز مانند شرکت جنرال موتورز، جگوار، لندرور و ولوو که تنها از دو دهه آینده اقدام به فروش خودروهای برقی خواهند نمود، فراتر برده است. تویودا روز شنبه 22 آبان 1400در یک جلسه توجیهی اعلام نمود: «دشمن ما کربن است، نه موتورهای احتراق داخلی. ما به راه‌حل‌های متنوعی نیاز داریم. وی اضافه کرد که فناوری‌های مختلف کاهش آلاینده برای خودروها در مناطق مختلف جهان مورد نیاز است. به گفته این خودروساز، خودروهای برقی گزینه خوبی برای اروپا هستند، جایی که باتری‌ها را می‌توان با برقی که عمدتاً از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آید شارژ کرد. گزینه‌های دیگر، مانند هیدروژن یا هیبرید، ممکن است در سایر مناطق مناسب تر باشند. این فناوری از دیگر سرمایه گذاری‌های این شرکت در مورد خودروهای هیدروژنی جدا است.

در حالی که سلول های سوختی از واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن برای تولید الکتریسیته استفاده و  موتور را راه اندازی می‌کند، موتور هیدروژنی، این عنصر را مانند بنزین می سوزاند.  نائویوکی ساکاموتو، مهندس ارشد تویوتا، ماه گذشته در یک جلسه توجیهی گفت، موتورهای سنتی تنها باید با روش‌های جزئی، مانند تغییر در سیستم‌های تامین و تزریق سوخت، بهینه شوند تا بتوانند با هیدروژن کار کنند. به گفته تویودا، این فناوری همچنین راهی برای نجات برخی از صدها هزار شغل در ساخت قطعات مربوط به موتورهای احتراقی ارئه می نماید. تویودا اضافه نمود که برخی از تامین کنندگان قطعات فقط برای موتورهای احتراق داخلی قطعات تولید می‌کنند. آنها بسیار نگران آینده هستند. وی تاکید نمود که تویوتا می خواهد کربن خنثی را از طریق گزینه‌های متعدد دنبال کند. از این رو تست خودروهای جدید در پیست مسابقه سرعت بخشیدن به توسعه مورد نظر است. موتور (کربن خنثی) هنوز در حال توسعه است و آزمایش آن در شرایط سخت مسابقه بازخورد و داده‌هایی را ارائه می دهد که تویوتا می‌تواند از آنها برای تسریع تجاری سازی این فناوری استفاده نماید. وی در خصوص زمان تجاری سازی این فناوری بدون اشاره به زمان مشخص، این مسئله را منوط به پذیرش گسترده تر هیدروژن در جامعه دانست. این بزرگترین چالش برای موتور هیدروژنی است.

برای پذیرش خودروهایی که با سوخت های جدید کار می‌کنند، تامین هیدروژن و زیرساخت هایی مانند ایستگاه‌های شارژ باید ایجاد شود. تاکنون ایجاد و گسترش این زیر ساخت ها بسیار آهسته بوده است. این درحالی است که اتوبوس‌ها و کامیون‌ها که اغلب در مسیرهای مشخص و تعیین‌شده حرکت می‌کنند، می‌توانند از ایستگاه‌های شارژ محدود استفاده کنند، اما برای خودروهای سواری هیدروژنی باید زیرساخت لازم به شکل گسترده فراهم گردد. از این رو همچنان راه درازی در پیش است.

منبع:  روزنامه‌های ژاپن تایمز و سایت نیک کی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما