معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴۴

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته‌ سوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دشواری‌های تامین مسکن در هنگ کنگ

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه هنگ کنگ به سفارش سیتی بانک انجام شده، دو سوم شهروندان هنگ کنگی برای خرید خانه به دریافت کمک مالی از خانواده‌هایشان نیاز دارند. همچنین بر اساس این مطالعه سن متوسط کسانی که برای اولین بار خانه می خرند 31 سال بوده است. به علاوه این گزارش نشان می دهد مدت زمان انتظار برای دریافت خانه‌های دولتی استیجاری به بالاترین زمان 22 سال اخیر یعنی حدود 6 سال رسیده است. در حال حاضر حدود 154 شهروند هنگ کنگی در صف دریافت خانه‌های استیجاری ارزان قیمت از دولت هستند. گزارش مرکز تحقیقات دبیرخانه شورای قانون گذاری هنگ کنگ نیز حاکی است، تعداد صاحب خانه‌ها در هنگ کنگ با اندکی افزایش نسبت به سال 2019 در سال گذشته به 51.2 درصد رسیده است، اما همچنان کمتر از رقم متوسط 60 درصد است که در کشورهای ثروتمند مشاهده می‌شود.

رکوردشکنی فقر در جامعه هنگ کنگ

بر اساس "گزارش وضعیت فقر هنگ کنگ 2020" که اخیرا منتشر شده است، 1.65 میلیون هنگ کنگی که 23.6 درصد جمعیت 7.5 میلیونی این منطقه را تشکیل می دهند سال گذشته گرفتار فقر بوده اند که بالاترین نرخ فقر در جامعه هنگ کنگ از سال 2009 تاکنون به شمار می رود. بر این اساس بیش از نیمی از افزایش جمعیت فقرا در هنگ کنگ مربوط به خانواده‌های بیکار بوده است. با این حال با در نظر گرفتن یارانه‌ها و کمک های معیشتی پرداختی توسط دولت و همچنین خانه‌های استیجاری ارزان قیمت دولتی که در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار می‌گیرد، تعداد فقرای هنگ کنگ به 553 هزار و 500 نفر می رسد که 7.9 درصد جمعیت این منطقه را شامل می‌شود. همچنین نتایج یک بررسی دیگر نشان می دهد که 62 درصد مردم هنگ کنگ دارای عادت پس انداز هستند، اما رقم پس انداز آنها نسبت به سه سال گذشته کاهش یافته است. بر اساس نتایج این پژوهش در میان افراد متاهل، 78 درصد به صورت متوسط ماهانه 8600 دلار هنگ کنگ پس انداز می‌کنند.

دور جدید افزایش قیمت ها در هنگ کنگ

دو شرکت اصلی عرضه کننده برق در هنگ کنگ CLP و HK Electric این هفته اعلام کردند از ماه ژانویه قیمت برق را برای مشترکان خود 5.8 و 7 درصد افزایش می دهند. این دو شرکت دلیل افزایش تعرفه‌ها را افزایش قیمت سوخت عنوان کرده اند. به گفته ویلیام یو مدیر اجرایی سازمان جهانی سبز، به دلیل افزایش قیمت جهانی سوخت قیمت برق ممکن است در سال 2023 رشدی دو رقمی را تجربه کند. تحلیلگران معتقدند با توجه به برنامه ریزی دولت هنگ کنگ برای حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک و رسیدن به سطح کربن خنثی تا سال 2050 میلادی، شهروندان باید طی سال های آینده خود را برای افزایش بیش از پیش قیمت حامل های انرژی آماده کنند. در همین حال بر اساس مصوبه شورای اجرایی دولت هنگ کنگ، قیمت کرایه اتوبوس و مترو در هنگ کنگ از سال آینده میلادی 3.2 تا 3.8 درصد افزایش خواهد یافت. آمارهای رسمی نشان می دهد قیمت انواع کالاها و حامل های انرژی در هنگ کنگ شامل برق گاز، آب، حمل و نقل، پوشاک و خوراک طی ماه سپتامبر رشدی 1.4 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. سیاست های انبساطی دولت ها جهت حمایت از اقتصادهای بحران زده در جریان بحران کرونا سبب شده تا اکثر اقتصادهای جهان طی ماه‌های اخیر با رشد نقدینگی و افزایش قابل توجه نرخ تورم مواجه شوند و اقتصاد هنگ کنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. به علاوه اختلال در زنجیره عرضه محصولات و بالا رفتن کرایه حمل در مسیرهای دریایی و زمینی نیز به رشد قیمت ها دامن زده است.

هنگ کنگ در انتظار سونامی سالمندی

وزیر کار و رفاه هنگ کنگ گفت، استارت آپ ها باید جدیدترین محصولات خود در حوزه فن آوری را در میان مصرف کنندگان سالمند تبلیغ کنند، زیرا هنگ کنگ خود را برای یک "سونامی سالمندی" طی دهه‌های آینده آماده می‌کند. به گفته وی هنگ کنگ در حال حاضر 224 هزار شهروند 85 سال به بالا دارد و این رقم در طی 40 سال آینده به 836 هزار نفر خواهد رسید.

تعداد 2.5 برابری ثبت اختراعات چین نسبت به آمریکا

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 10 نوامبر خود گزارش داد، سازمان جهانی مالکیت فکری اعلام کرده در سال گذشته میلادی دفتر مالکیت معنوی دولت چین با اعلام 1.5 میلیون ثبت اختراع (patent)، 2.5 برابر بیشتر از آمریکا اختراع به ثبت رسانده است.

طرح اجازه طبابت به پزشکان خارجی در هنگ کنگ

شورای قانون گذاری هنگ کنگ اواخر ماه اکتبر با اکثریت مطلق آراء طرحی را به تصویب رساند که راه را برای طبابت پزشکان متخصص خارجی در این منطقه هموار می‌کند. بر این اساس قرار است دولت هنگ کنگ با تشکیل کمیته ای ویژه، فهرستی از دانشکده‌های پزشکی معتبر را تهیه نماید که فارغ التحصیلان آنها بتوانند بدون شرکت در آزمون صدور مجوز طبابت در این منطقه به طبابت بپردازند. به گفته وزیر بهداشت هنگ کنگ، تا اواخر سال 2022 فهرستی مرکب از 100 دانشکده پزشکی معتبر جهان بدین منظور تهیه خواهد شد. گفتنی است سنگاپور در سال های اخیر فهرستی مشابه مرکب از بیش از 110 دانشکده پزشکی معتبر جهان تهیه کرده که از جمله می‌توان به 49 دانشگاه آمریکایی و انگلیسی و دانشگاه‌هایی در استرالیا، کانادا و 2 دانشگاه در هنگ کنگ اشاره کرد.

به دلیل کمبود شدید پزشک در هنگ کنگ و مقاومت جامعه پزشکان این منطقه در برابر هرگونه ابتکاری برای ورود پزشکان خارجی طی سال های اخیر، اقشار کم درآمد جامعه هنگ کنگ برای گرفتن وقت ملاقات از یک متخصص در بیمارستان‌های دولتی این منطقه باید هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در صف انتظار بمانند. به جز موارد اضطراری و اورژانسی بسیاری از بیماران از جمله بیماران دارای اختلالات روانی ناگزیرند گاهی تا 2 سال برای ویزیت یک پزشک متخصص منتظر بمانند، زیرا از نظر مسئولان درمانی بیماری آنها کشنده نیست! سازمان بیمارستان‌های هنگ کنگ ضمن استقبال از این مصوبه اعلام کرده که این اقدام برای پایداری خدمات درمانی دولتی حیاتی بوده است.در حال حاضر سرانه پزشک در هنگ کنگ به 2 پزشک در ازای هر هزار نفر می رسد که به مراتب کمتر از سرانه بیش از 3.4 پزشک در هزار نفر در میان 38 کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) است.

آمار تزریق واکسن کرونا در هنگ کنگ

بر اساس آمار رسمی، تا کنون 4.7 میلیون دوز اول و 4.5 میلیون دوز دوم واکسن در هنگ کنگ تزریق شده است که به ترتیب 69% و 66% جمعیت هدف را تشکیل می دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما