معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم آبان 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

پیمان تجارت آزاد RCEP در ژانویه اجرایی می‌شود

پیمان منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی، موسوم به RCEP، در ماه ژانویه 2022 اجرایی خواهد شد. این توافقنامه تجارت آزاد شامل ۱۵ کشور آسیایی و حوزه اقیانوس آرام می‌شود که در نوامبر سال گذشته از سوی ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند به همراه ۱۰ عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه آن، امضا شد.

وزارت خارجه ژاپن بطور رسمی اعلام کرد که این پیمان مشارکت در روز اول ژانویه اجرایی خواهد شد. این اعلام بعد از آن انجام شد که استرالیا و نیوزیلند اسنادی را به دبیرخانه آسه آن فرستاده و به آنها اطلاع دادند که این کشورها رویه‌های داخلی خود را تکمیل کرده اند. این پیمان حدود ۳۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را پوشش می دهد. بر اساس این توافقنامه تعرفه بیش از ۹۰ درصد از کالاها برداشته خواهد شد.

پیش بینی می‌شود منافع زیادی از این پیمان به ژاپن برسد. اما این کشور باید به راهبردهایی دست پیدا کند تا مقررات و نظم جهانی در داخل این چارچوب حفظ شوند. این اولین توافق تجارت آزاد ژاپن با چین، بزرگترین شریک تجاری آن، خواهد بود

کیدانرن بدنبال تسهیل محدودیت های کرونایی ورود به کشور

کِیدانرن، گروه اصلی تجاری ژاپن قصد دارد از دولت درخواست کند که برای احیای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی کنترل های مهاجرتی کشور را بازبینی کند. از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور هر دو نوبت واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند، کیدانرن یا فدراسیون تجاری ژاپن پیشنهاداتی را تهیه و به دولت ارائه کرده است. لابی این گروه می‌گوید دولت باید افراد واکسینه شده را از قرنطینه پس از ورود به کشور معاف کند. این انجمن همچنین به دلیل دیجیتالی شدن گواهی‌های واکسیناسیون، خواهان کوتاهتر شدن روند خدمات مهاجرتی شد.

کیدانرن با فرض استفاده از داروهای خوراکی کووید- ۱۹ از دولت درخواست خواهد کرد که گفتگو برای اجازه به درمان مبتلایان به کرونا با علائم خفیف در بیمارستان‌های معمولی را سرعت بخشد.

 افزایش بهای سهام توکیو پس از تصمیم فدرال رزرو

در پی اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر اینکه کاهش برنامه تسهیل کمی خود را شروع خواهد کرد، بهای سهام توکیو افزایش یافت.منابع بازار می‌گویند از آنجاییکه پس از تصمیم مورد انتظار از سوی فدرال رزرو و نظر محتاطانه جروم پاول، رئیس آن، در مورد افزایش زودهنگام نرخ های بهره، سرمایه گذاران نفس راحتی کشیدند، سفارشات فروش افزایش یافت.

وعده کمک چند میلیارد دلاری ژاپن برای کاهش گازهای گلخانه ای در کوپ 26

کیشیدا فومیئو، نخست وزیر ژاپن، برنامه کشورش برای کاهش گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرده است. او همچنین وعده داده است که مبلغ کلانی را برای کمک به سایر کشورها جهت حرکت در این مسیر اختصاص دهد.

کیشیدا در سخنرانی اش در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در اسکاتلند گفت که کشورش قصد دارد در سال ۲۰۵۰ به کربن صفر برسد. او همچنین گفت برای رسیدن به این هدف، دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه ای را ۴۶ درصد نسبت به سطوح سال مالی ۲۰۱۳ کاهش دهد. کیشیدا افزود که در صورت امکان، ژاپن حتی برای یک کاهش ۵۰ درصدی تلاش خواهد کرد.

کیشیدا وعده داد که ظرف پنج سال آینده تا ۱۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه به ویژه در آسیا، که آن را موتور رشد اقتصادی توصیف کرد، کمک خواهد کرد تا تولید گازهای گلخانه ای خود را به سطح صفر خالص برسانند. او همچنین گفت ژاپن یک پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری را برای ترویج گذر از سوخت های فسیلی به انرژی‌های تجدید پذیر آغاز خواهد کرد.

 کمبود قطعات، فروش خودروهای جدید در ژاپن را به شدت کاهش داد

فروش خودروهای جدید در ژاپن در ماه اکتبر، با وجود تقاضای شدید مصرف کنندگان، به پایین ترین حد خود رسید. خودروسازان این موضوع را به همه گیری جهانی کرونا نسبت می دهند که زنجیره تامین کالا در جنوب شرقی آسیا را مختل کرده است. گروه‌های صنعت خودروسازی می‌گویند تعداد خودروهای جدید فروخته شده در ژاپن در ماه گذشته به کمتر از ۲۸۰ هزار دستگاه رسید که بیش از  31.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

این کمترین رقم برای ماه اکتبر از زمان شروع ثبت این آمار در سال ۱۹۶۸ است. کارخانه‌های آسیای جنوب شرقی، تامین کنندگان کلیدی صنعت خودروی ژاپن هستند. اما محدودیت‌های شدید بر رفت و آمد مردم در این کشورها تولید داخلی را متوقف کرده است. این امر در ژاپن تاثیر منفی داشته است تا جایی که خودروسازان مجبور شده اند تولید خود را به دلیل کمبود قطعات کاهش دهند. آنها می‌گویند برخی از مشتریان باید حدود شش ماه منتظر بمانند تا خودرو خود را تحویل بگیرند. مقامات می‌گویند مشخص نیست این کاهش تولید خودرو چه مدت ادامه خواهد یافت.

شاخص میانگین بازار بورس توکیو پس از انتخابات مجلس جهش داشت

شاخص بازار بورس توکیو پس از انتخابات مجلس نمایندگان، جهش داشت. حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات توانست اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس را از آن خود کند. این دومین افزایش روزانه بی سابقه در طول سال جاری بوده است. تحلیلگران بازار می‌گویند که افزایش قیمت سهام به دلیل کسب اکثریت پایدار حزب لیبرال دموکرات در انتخابات مجلس و وعده کیشیدا فومیِئو نخست وزیر ژاپن برای یک بسته محرک اقتصادی بزرگ و همچنین سخنانش در مورد از سر گیری طرح «سفر برو» بود.

 هوندا فناوری سطح چهار اتومبیل های خودران خود را آزمایش کرد

شرکت هوندا موتور استفاده عملی فناوری اتومبیل های خودران پیشرفته خود به عنوان روش جدیدی برای حمل و نقل را آزمایش کرد. این شرکت سعی دارد فناوری اتوماسیون سطح چهار را توسعه دهد تا خودروها بتوانند تحت شرایط خاص مثلا در مکان‌های محدود به صورت خودران حرکت کنند.

هوندا این پروژه درستی سنجی خود را در ماه اکتبر در سطح بالاتری قرار داد و در یک مسیر آزمایشی در استان توچیگی در شمال توکیو آن را آزمایش کرد. هدف از این آزمایش تکمیل فناوری تهیه نقشه‌های بسیار دقیق بر اساس اطلاعات دیجیتالی شده جاده‌ها، نظیر چراغ های راهنمایی و تقاطع ها است. چنین سیستمی‌برای تردد ایمن خودروهای دارای این فناوری سطح چهار، ضروری است.

هوندا قصد دارد این فناوری را اوایل سال میلادی آینده در جاده‌های عمومی آزمایش کند. علاوه بر این، هوندا در صدد است در اواسط دهه ۲۰۲۰ با استفاده از خودروهای بدون راننده، خدمات استفاده اشتراکی از خودرو را آغاز کند. هوندا بطور مشترک با شرکت جنرال موتورز چنین خودروهایی را می سازد. یکی از مقامات ارشد هوندا گفت که این شرکت در صدد است با خدمات حمل و نقل ایمن، سازگار با محیط زیست و مهیج خود چالش های اجتماعی را حل و جوامع محلی را توانمند کند.

 رشد درآمد شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی

شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در 29 اکتبر اعلام کرد که نتایج صورت مالی تلفیقی نیمه اول سال 2021 این شرکت 12 میلیارد ین مازاد درآمد را نشان داده و برای اولین بار در دو سال اخیر با کسری بودجه مواجه نشده است. این شرکت گفته است که تولید موتورهای لیفتراک به صورت انبوه و تولید اولین جت مسافربری توسط این شرکت نقش مهمی در این افزایش درآمد داشته است. در آمد سال گذشته این شرکت با 57 میلیارد ین کسری بودجه مواجه بوده است.

کوچک شدن اقتصاد ژاپن در تابستان به پیش بینی تحلیلگران

دولت ژاپن ارقام تولید ناخالص داخلی برای تابستان را در این ماه اعلام خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که انتظار دارند اقتصاد پس از دو دوره سه ماهه رشد، این بار کوچک شود. اندیشکده‌های بخش خصوصی و موسسه‌های مالی برآوردهای تولید ناخالص داخلی خود برای دوره سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر را منتشر کردند. ارقام رسمی ۱۵ نوامبر اعلام خواهد شد. ده مؤسسه از ۱۲ مؤسسه پیش بینی می‌کنند که اقتصاد کوچک خواهد شد و نرخ سالانه ای بین 0.2- درصد تا 2.2- درصد را تخمین می زنند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما