معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در نیمه اول مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

بانک ژاپن سیاست تسهیل پولی خود را ادامه می دهد

بانک ژاپن تصمیم گرفته است برای کمک به اقتصاد کشور تا پایان همه گیری ویروس کرونا، برنامه عظیم تسهیل پولی خود را ادامه دهد. بانک ژاپن در نشست دو روزه خط مشی خود این تصمیم را گرفت. بانک مرکزی ژاپن گفت که نرخ بهره کوتاه مدت منفی را حفظ خواهد کرد و اوراق قرضه دولتی را همچنان خریداری می‌کند تا نرخ بهره بلند مدت را حدود صفر نگه دارد. بانک ژاپن می‌گوید تاثیرات همه گیری کرونا بر اقتصاد را از نزدیک و با دقت تحت نظر خواهد گرفت و آماده است در صورت لزوم اقدامات تسهیلی بیشتری اتخاذ کند.

آمریکا محدودیت واردات محصولات غذایی از ژاپن را لغو کرد

آمریکا محدودیت های واردات برخی از محصولات غذایی ژاپنی که پس از سانحه هسته ای نیروگاه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ اعمال شده بود را لغو کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که هشدار واردات برای ۱۰۰ ماده غذایی از فوکوشیما و ۱۳ استان دیگر را لغو می‌کند. آمریکا در میان کشورهای وارد کننده مواد غذایی ژاپن از جمله محصولات کشاورزی و دریایی در رتبه سوم است. ارزش کل واردات این کشور از ژاپن در سال گذشته از یک میلیارد دلار فراتر رفت. با برداشته شدن این محدودیت، ژاپن می‌تواند محصولاتی مانند برنج فوکوشیما و قارچ شیتاکه استان‌های توچیگی و ایباراکی در مجاورت فوکوشیما را نیز به آمریکا صادر کند.در همین حال اتحادیه اروپا نیز طرحی را برای کاهش محدودیت های واردات خود بر محصولات غذایی ژاپن از ماه اکتبر اعلام کرده است. اما ۱۴ کشور  در منطقه مانند چین، کره جنوبی و تایوان همچنان به منع واردات برخی از محصولات غذایی از ژاپن ادامه می دهند.

استقبال ژاپن از تقاضای تایوان برای پیوستن به CPTPP

موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، می‌گوید این کشور از درخواست تایوان برای پیوستن به موافقنامه جامع و پیشرو پیمان تجاری اقیانوس آرام یا (CPTPP) استقبال می‌کند. موتگی که طی دیدارش از نیویورک گفت تایوان یک شریک بسیار مهم برای ژاپن است و در ارزشهای اساسی مانند آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون با ژاپن یکسان است. موتگی گفت او آگاه است که تایوان آشکارا برای درخواست جهت پیوستن به این پیمان تلاش کرده است. وزیر خارجه ژاپن گفت CPTPP باید بررسی کند آیا تایوان آماده است بطور کامل شرایط سخت این موافقنامه را بپذیرد یا خیر. او اضافه کرد که ژاپن در پاسخ به این درخواست دیدگاه‌های راهبردی و درک عموم مردم را در نظر خواهد گرفت.

برنامه شرکت IHI ژاپن برای تولید برق با استفاده از آمونیاک در مالزی

ان اچ کی دریافته است که IHI، شرکت ژاپنی سازنده ماشین آلات، قصد دارد برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن مالزی با بزرگترین نیروگاه آن کشور همکاری کند. آنها از آمونیاک به عنوان سوخت برای تولید برق حرارتی استفاده خواهند کرد.  منابع نزدیک به این پروژه می‌گویند شرکای IHI، شرکت Tenaga Nasional Berhad مالزی و دیگران خواهند بود. آمونیاک در زمان سوختن، دی اکسید کربن منتشر نمی‌کند. ژاپن در این زمینه پیشرفته ترین فناوری را در اختیار دارد و انتظار می رود این اولین پروژه خارج از کشور باشد که این فناوری در آن بکار می رود. این شرکت ها می خواهند در نیروگاه با سوخت زغال سنگ، آمونیاک را با سوخت ترکیب کرده تا انتشار گاز دی اکسید کربن را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. آنها همچنین می خواهند برای کاهش بیشتر انتشار دی اکسید کربن، از انرژی تجدیدپذیر برای تولید آمونیاک استفاده کنند. مالزی برای تولید تقریبا نیمی از برق خود، وابسته به نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ است. انتظار می رود تغییر به روش های سازگارتر با محیط زیست برای تولید انرژی در این کشور نیازمند زمان باشد.

نتایج نظرسنجی بانک مرکزی ژاپن حاکی از بهبود خوشبینی تجاری است

نتایج جدیدترین نظرسنجی بانک مرکزی ژاپن موسوم به تانکان حاکی از آن است که خوشبینی تجاری در کارخانه‌های تولیدی بزرگ برای پنجمین ۳ ماهه پیاپی رشد داشته است. بانک مرکزی ژاپن گزارش ۳ ماهه خود را منتشر کرد. خوشبینی تجاری تولید کنندگان بزرگ با ۴ واحد افزایش، به مثبت ۱۸ رسید. خوشبینی تجاری بیشتر در میان تولید کنندگان موادی نظیر آهن، فولاد، و مواد شیمیایی افزایش داشته است. این تولید کنندگان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نفت خام، قیمت کالاهای تولیدی خود را افزایش دادند. خوشبینی تجاری در میان خودروسازان شدیدا سقوط کرده و به منفی ۷ رسید. به دلیل توقف تولید تراشه‌ها و دیگر قطعات در نتیجه تعطیلی‌های مرتبط با ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا، این تولید کنندگان ناچار به کاهش تولید شدند. با این وجود، به نظر می رسد که این شاخص برای تولید کنندگان بزرگ وضعیت بدتری داشته باشد و این حاکی از عدم دوام بهبود خوشبینی تجاری است. چشم انداز این شاخص برای ۳ ماهه بعدی با ۴ واحد کاهش، مثبت ۱۴ برآورد شده است. خوشبینی تجاری در بخش های غیر تولیدی بزرگ نسبت به ۳ ماهه قبل، با یک واحد افزایش، به مثبت ۲ رسید. با این حال، در بخش های ارائه کننده خدمات شامل هتل ها، رستوران‌ها و بارها خوشبینی تجاری همچنان پایین است. بانک مرکزی ژاپن این نظرسنجی را از اواخر ماه اوت تا پایان ماه سپتامبر سال میلادی جاری، بین حدود ۱۰ هزار شرکت انجام داد.

تولید در کارخانه مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا آغاز شد

شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا موتور می‌گوید تولید در کارخانه مونتاژ جدیدی که مشترکا با شرکت خودروسازی ژاپنی مزدا موتور در ایالت آلابامای آمریکا احداث کرده، آغاز شده است. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه مونتاژ مشترک ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است که به طور مساوی بین این دو شرکت تقسیم می‌شود. بدین ترتیب، ظرفیت تولید تویوتا در آمریکا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. توافق تویوتا و مزدا پیرامون احداث این کارخانه در هانتسویل آلاباما در سال ۲۰۱۸ میلادی حاصل شد. در آن زمان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از شرکت های ژاپنی می خواست کمک بیشتری به اقتصاد کشورش بکنند. تویوتا و مزدا بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در این پروژه هزینه کرده اند و انتظار می رود زمانی که این کارخانه به ظرفیت تولید کامل برسد، تا ۴۰۰۰ نفر در آن استخدام شوند. تویوتا در نظر دارد در این کارخانه خودروهای بنزینی شاسی بلند تولید کند. ماه اوت امسال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، یک فرمان اجرایی را امضا کرد که در آن قید شده است هدف آن است که نیمی از تمام خودروهای نویی که در سال ۲۰۳۰ فروخته می‌شوند، فاقد آلایندگی باشند. خودروسازان آمریکایی برای افزایش تولید خودروهای برقی شامل کارخانه‌های تولید باتری‌های ویژه این خودروها، طرح هایی را اعلام کرده اند.

هوندا خودرو پرنده می سازد

هوندا موتور اعلام کرد که در حال ساخت یک خودروی پرنده است. این شرکت قصد دارد با استفاده از فناوری‌هایی که در پروژه جت تجاری خود جمع آوری کرده است، این وسیله نقلیه را قادر به پروازهای نسبتا طولانی کند. هوندا می‌گوید در حال ساخت وسیله نقلیه ای با قابلیت بلند شدن و فرود آمدن الکتریکی عمودی (eVTOL) با هدف راه اندازی آن در سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن است. خودروهای پرنده به عنوان یک وسیله نقلیه نسل بعدی توجهات را به خود جلب کرده اند. این شرکت ژاپنی می‌گوید بسیاری از خودروهای مشابهی که در حال حاضر توسط سایر شرکت های داخلی و خارجی توسعه می یابند، دارای برد پروازی حدود ۱۰۰ کیلومتر هستند. اما هوندا می‌گوید خودرو پرنده آن‌ها ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و امکان جابجایی بین شهری را فراهم می‌کند. هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ پروازهای آزمایشی خودرو پرنده خود را در آمریکا انجام دهد.

رقابت ساخت موتورهای تعبیه شده در داخل چرخ در ژاپن داغ می‌شود

برخی از شرکت های بزرگ الکترونیکی ژاپن سرگرم رقابت برای ساخت نسل آینده موتورهای خودروهای برقی هستند. آنها بر روی به اصطلاح موتورهای داخل چرخ که کوچکتر هستند کار می‌کنند که بطور مستقیم به هر کدام از چرخها متصل می‌شوند. این سازندگان می‌گویند این موتور به خودروها این امکان را می دهد تا واکنش سریع تر نشان داده و کارآمدتر شوند. این یک ایده جدید نیست اما تا به حال برای تولید انبوه بسیار گران تمام می‌شده است. هیتاچی، غول الکترونیک ژاپنی، امیدوار است با سامانه ای که موتور، ترمز و اینورتور را ترکیب کرده و آنها را داخل یک واحد قرار داده و داخل هر کدام از چرخ ها قرار می‌گیرد، تغییر بزرگی ایجاد کند. هیتاچی می‌گوید گذاشتن موتور در داخل چرخ می‌تواند برد حرکت خودرو را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. نیدک، سازنده قطعات الکترونیکی، که بر روی یک موتور کوچک سبک وزن داخل چرخ کار می‌کند، می‌گوید این موتور می‌تواند قدرتی ایجاد کند که یک موتور درون سوز بنزینی با ظرفیت 1.8 لیتر ایجاد می‌کند.

انتقال چهار برابری داده‌ها با کابل های زیر دریایی جدید NEC

سازنده بزرگ لوازم الکترونیکی ژاپن NEC می‌گوید که روشی را برای انتقال حجم عظیمی از داده‌ها از طریق کابل های زیر دریایی پیدا کرده است. این شرکت فیبری را ساخته است که می‌تواند با همان ضخامت چهار برابر اطلاعات بیشتر را منتقل کند. NEC می‌گوید توانسته است چهار رشته نوری انتقال اطلاعات را در یک فیبر شیشه ای نازک که ضخامت آن کمتر از یک میلی متر است قرار دهد. کابل ها در حال حاضر فقط یک رشته فیبر دارند. در سراسر جهان حدود 1.2 میلیون کیلومتر کابل زیر دریایی نصب شده است، درازایی که برای ۳۰ بار گرداندن به دور زمین کافی است. NEC امیدوار است که از این فناوری جدید برای نیاز رو به افزایش انتقال داده‌های جهانی استفاده کند. انتظار می رود که تقاضا سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد کند. شرکت های غول فناوری آمریکا مانند فیس بوک و گوگل برای تضمین شبکه‌های ارتباطی خود در کابل های زیر دریایی سرمایه گذاری‌های هنگفتی می‌کنند. شرکت های چینی هم در حال تقویت حضورشان در این بازار هستند. NEC یکی از بازیگران اصلی در نصب کابل های زیر دریایی است. این شرکت قصد دارد طی چند سال آینده فناوری جدیدش را وارد مرحله تجاری کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما