معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۳

افزایش قیمت ها بویژه حامل های انرژی در یونان

طی 9 ماه اخیر و در شرایط کرونایی، قیمت گاز در یونان به میزان 60 درصد، قیمت برق 50 درصد و قیمت بنزین و گازوئیل 16 درصد افزایش یافته است.افزایش قیمت حامل های انرژی و مواد اولیه وارداتی از یک سو و افزایش میزان تقاضا برای کالاهای وارداتی از سوی دیگر باعث گردید که کسری تجاری یونان در هفت ماه اول سال جاری حدود 17 درصد افزایش یابد.

در پی افزایش قیمت سوخت در یونان و سراسر اروپا طی هفته‌های اخیر، قیمت شماری از کالاها در یونان افزایش پیدا کرده است. برای نمونه، قیمت نان از کیلویی 1.6 یورو، در روزهای اخیر به 2.5 یورو رسیده است. قیمت شیر، پنیر و دیگر لبنیات نیز حدود 10 درصد افزایش یافته است. در اثر افزایش قیمت مواد خوراکی دام و طیور ، قیمت گوشت و مرغ نیز 17 درصد افزایش پیدا کرد. میوه و سبزیجات نیز به میزان 10 درصد و لوازم بهداشتی 15 درصد گران شدند.  

رهبر حزب مخالفان دولت یونان در این باره گفت افزایش اخیر در قیمت حامل های انرژی باعث کاهش قدرت خرید مردم در دیگر بخش های اقتصادی خواهد شد و بویژه به صنایع کوچک و متوسط در بلند مدت ضربه وارد خواهد کرد زیرا چنین کسب و کار هایی در دوران کرونا فاقد نقدینگی لازم برای مقابله با افزایش شدید قیمت ها هستند و روز به روز بر بدهی آنها اضافه می‌شود.

چیپراس گفت افزایش قیمت ها منجر به کاهش تقاضا در بازار خواهد شد که ممکن است در طولانی مدت به رکود و حتی پدیده رکود تورمی‌ بیانجامد. وی افزود تا دیر نشده دولت می‌بایست مداخله کند تا قیمت ها تعدیل شوند. وی همچنین پیشنهاداتی برای مقابله با وضعیت کنونی اقتصادی یونان و افزایش روزافزون قیمت ها ارایه کرد. وی پیشنهاد داد که مالیات بر تولید در بخش گاز و گازوئیل به طور موقت لغو و در بخش بنزین و حمل نقل کاهش داده شود تا مصرف کنندگان بتوانند این حامل های انرژی را به قیمت ارزان تری تهیه کنند و تحت تاثیر افزایش شدید قیمت ها قرار نگیرند. وی همچنین پیشنهاد داد که یارانه پرداختی در حوزه سوخت برای گرمایش منازل به اقشار کم درآمد افزایش و اقشار با درآمد متوسط و بالا را نیز شامل شود تا شوک افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله گاز و برق کنترل شود.

طی 9 ماه اخیر و در شرایط کرونایی، قیمت گاز در یونان به میزان 60 درصد، قیمت برق 50 درصد و قیمت بنزین و گازوئیل 16 درصد افزایش یافته است. دولت یونان معتقد است افزایش اخیر قیمت برق در اثر افزایش قیمت گاز و تبعات آن بر قیمت سایر کالاها، پدیده ای اروپایی بوده و محدود به یونان نمی‌باشد. 

افزایش قیمت حامل های انرژی و مواد اولیه وارداتی از یک سو و افزایش میزان تقاضا برای کالاهای وارداتی از سوی دیگر باعث گردید که کسری تجاری یونان در هفت ماه اول سال جاری حدود 17 درصد افزایش پیدا کند.

سازمان آمار یونان هفته گذشته میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 را  حدود 16 درصد اعلام کرد. در همین ارتباط، رشد اقتصادی یونان در نیمه اول سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته، حدود 7 درصد اعلام شد. نخست وزیر یونان روز شنبه با استناد به همین آمار و ارقام پیش بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری میلادی حدود 5.9 (5 ممیز 9دهم درصد )افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که شاخص قیمت مصرفی در یونان در ماه اوت به بالاترین رقم خود طی 9 سال اخیر (از آوریل 2012) رسید و به یک ممیز 9 دهم درصد (برای چهار ماه متوالی) افزایش یافت. سازمان آمار یونان دلیل این افزایش را رشد قیمت حامل های انرژی بویژه گاز طبیعی، محصولات نفتی و مواد غذایی اعلام کرد.

با توجه به افزایش دو برابری قیمت حامل های انرژی و به دنبال آن افزایش قیمت در سایر کالاها بویژه مواد غذایی، کارشناسان یونانی پیش بینی می‌کنند طی ماه‌های آینده این افزایش قیمت تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد و قیمت ها باز هم بویژه در زمستان افزایش می یابند زیرا با توجه به نرخ تورم کنونی، قیمت مواد خام و حمل و نقل در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. همچنین با نزدیک شدن به اتمام موجودی کنونی انبارها در ماه پاییز و نیاز به خرید مواد جدید، این افزایش قیمت در ماه‌های آینده برای خریداران محسوس تر خواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه یونانی کاتی مرینی، پخش کنندگان عمده مواد غذایی در یونان به خرده فروشان اعلام کرده اند که طی ماه‌های آینده قیمت برخی اقلام مواد غذایی از جمله قهوه، ماکارونی، روغن و پنیر طی دو مرحله افزایش خواهد یافت. بر این اساس، قیمت یک کیلو قهوه بین یک تا سه یورو و قیمت پینر و روغن تا 15درصد افزایش خواهد یافت.

در برخی موارد تعدادی از عمده فروشان مواد غذایی افزایش قیمت ها را بین خود هماهنگ کرده اند که این اقدام غیرقانونی می‌باشد و کمیسیون رقابت یونان در حال رسیدگی به این موضوع است. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما