معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۳۰- ۱۰:۱۳

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته آخر تیر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عقب‌ماندگی یونان در رشد دستمزدها با وجود افزایش بهره‌وری

بر اساس گزارش جدید مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش‌های اقتصادی یونان (KEPE)، این کشور در میان اعضای اتحادیه اروپا، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های رشد دستمزد را داشته است. این در حالی است که بهره‌وری در بسیاری از بخش‌های اقتصادی یونان رشد قابل توجهی داشته، اما این افزایش بهره‌وری در دستمزدها منعکس نشده است.

  • رشد میانگین دستمزد واقعی تمام‌وقت (بر مبنای استاندارد قدرت خرید – PPS) در یونان در بازه زمانی 2018 تا 2023 تنها 7 درصد بوده است.
  • در همین دوره، میانگین رشد دستمزد در اتحادیه اروپا 19 درصد بوده است.
  • یونان در این شاخص در رده 26 از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.
  • کشورهایی مانند لهستان، رومانی و کشورهای بالتیک، رشد دستمزدی بیشتر از یونان تجربه کرده‌اند.

شکاف بین بهره‌وری و جبران خدمات

گزارش KEPE دو مسئله اساسی را در بازار کار یونان برجسته می‌کند:

  1. رشد پایین دستمزد واقعی:
    با وجود افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و مسکن در سراسر اروپا، دستمزدها در یونان رشد متناسبی نداشته‌اند. این موضوع منجر به افزایش نابرابری درآمدی در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شده است.
  2. افزایش بهره‌وری بدون افزایش متناسب در دستمزدها:
    در بسیاری از بخش‌های اقتصادی یونان، بهره‌وری نیروی کار با سرعتی بسیار بیشتر از دستمزدها رشد کرده است. این پدیده نشان‌دهنده عدم تناسب میان رشد اقتصادی و جبران خدمات کارکنان است.
    • این ناهماهنگی می‌تواند انگیزه نیروی کار را کاهش دهد و زمینه‌ساز نارضایتی‌های اجتماعی و مهاجرت نخبگان شود.

تحلیل اقتصادی

  • افزایش شکاف درآمدی:

  • به‌دلیل همگرایی قیمت‌ها در سطح اتحادیه اروپا، عدم افزایش دستمزدها در یونان به معنای کاهش قدرت خرید نسبت به سایر کشورهاست.
  • سرمایه‌گذاری ناکافی در منابع انسانی:
    پایین بودن دستمزدها با وجود بهره‌وری بالا می‌تواند نشانه‌ای از سرمایه‌گذاری ناکافی در توسعه نیروی کار و سیاست‌های حمایتی باشد.
  • تهدید برای رشد پایدار:
    اگر این روند ادامه یابد، ممکن است یونان در حفظ نیروی کار ماهر دچار مشکل شود و مسیر رشد اقتصادی پایدار آن با چالش مواجه گردد.

با وجود بهبود شاخص‌های بهره‌وری در یونان، پایین بودن رشد واقعی دستمزدها موجب شده است که این کشور در میان اعضای اتحادیه اروپا عقب‌تر باقی بماند. گزارش KEPE زنگ هشداری است برای سیاست‌گذاران اقتصادی تا اصلاحات ساختاری در بازار کار، افزایش حداقل دستمزدها و بهبود عدالت در توزیع دستمزدها را در اولویت قرار دهند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1275934/greece-lags-in-eu-wage-growth-despite-rising-productivity-report-shows/

آغاز پروازهای مستقیم Aegean به هند از مارس 2026 

شرکت هواپیمایی Aegean اعلام کرد که از مارس سال 2026 پروازهای مستقیم به دهلی نو و بمبئی را آغاز خواهد کرد. این اقدام، اولین اتصال هوایی مستقیم میان یونان و هند به شمار می‌آید.این پروازها به لطف خرید دو فروند ایرباس A321neo XLR (نسخه برد بلند هواپیماهای A321) امکان‌پذیر شده است.

  • هواپیماهای مذکور قرار است به ترتیب در دسامبر 2025 و ژانویه 2026 تحویل داده شوند.
  • این مدل توانایی پرواز تا 10.5 ساعت را دارد.

هند؛ بازار نوظهور گردشگری برای یونان

هرچند که در حال حاضر، هند سهم بزرگی در گردشگران ورودی به یونان ندارد، اما این وضعیت می‌تواند به‌زودی تغییر کند.

  • طبق آمار سال 2024، حدود 30 میلیون نفر از جمعیت 1.46 میلیاردی هند به مقاصد بین‌المللی سفر کرده‌اند.
  • تنها 3٪ از جمعیت هند توانایی مالی سفر خارجی را دارند، اما طبقه متوسط هند به سرعت در حال رشد است.

این شرایط فرصت قابل‌توجهی را برای توسعه گردشگری بین دو کشور فراهم می‌آورد.

برنامه تحویل هواپیماها تا سال 2030

علاوه بر مدل XLR، شرکت Aegean چهار فروند ایرباس A321neo LR با برد پروازی حدود 8 ساعت نیز سفارش داده است.

  • با این حال، به دلیل مشکلات مربوط به تحویل، ورود به بازار هند ابتدا برای سال 2027 برنامه‌ریزی شده بود.
  • اما با دریافت زودتر مدل‌های XLR، زمان‌بندی به مارس 2026 جلو افتاده است.

طبق برنامه‌ریزی شرکت، Aegean قصد دارد تا سال 2030 در مجموع 60 فروند هواپیمای A320/321neo دریافت کند. با راه‌اندازی پروازهای مستقیم به هند، شرکت Aegean در مسیر گسترش شبکه پروازی خود به بازارهای نوظهور آسیایی گام مهمی‌برمی‌دارد. این اقدام می‌تواند یونان را به مقصد جذاب‌تری برای گردشگران هندی تبدیل کند و همزمان فرصت‌های تجاری و فرهنگی جدیدی را میان دو کشور فراهم آورد

https://www.ekathimerini.com/economy/1275925/aegean-to-schedule-direct-flights-to-india-in-march/

چارچوب نظارتی جدید برای تقویت شفافیت و مدیریت ریسک بانکی

بانک‌های یونان از اول اکتبر 2025 ملزم به رعایت چارچوب جدید و سخت‌گیرانه‌تری در زمینه نظارت و حاکمیت داخلی خواهند بود. این مقررات با هدف ارتقاء استانداردهای مدیریت ریسک و هماهنگی با دستورالعمل‌های «مرجع بانکداری اروپا» (EBA) تدوین شده‌اند.این چارچوب، که با همکاری بانک یونان و انجمن بانک‌های هلنیک تنظیم شده، برای تمامی مؤسسات بانکی کشور الزام‌آور خواهد بود.

مفاد کلیدی مقررات جدید

  1. تقویت ساختارهای حاکمیتی داخلی:
    تمرکز ویژه بر روی سیاست‌های مقابله با پولشویی، شیوه‌های اعطای وام و نظارت بر اعضای هیئت‌مدیره.
  2. مکانیسم‌های مقابله با تضاد منافع:
    • تراکنش‌هایی که اعضای هیئت‌مدیره یا بستگان آن‌ها را در برمی‌گیرند، مشمول مقررات افشای ویژه خواهند شد.
    • در صورتی که مبلغ وام از 200 هزار یورو فراتر رود، افشای کامل اطلاعات الزامی است.
    • اعضای هیئت‌مدیره که متقاضی وام هستند، حق شرکت در تصمیم‌گیری درباره وام خود را نخواهند داشت.
  3. مکانیزم افشای تخلف (سوت‌زنی
    • بانک‌ها ملزم به ایجاد سامانه‌ای امن برای گزارش تخلفات هستند.
    • حفظ هویت گزارش‌دهنده سوت‌زن و فرد متهم در اولویت قرار دارد.
  4. جلسات کمیته‌های ریسک:
    • کمیته‌های مدیریت ریسک باید حداقل هر سه ماه یک‌بار تشکیل جلسه دهند.
    • این جلسات باید تمامی جنبه‌های ریسک شامل مالی، حقوقی، فناوری، اعتبارسنجی و زیست‌محیطی را پوشش دهند.

هدف از اصلاحات

این تغییرات در راستای افزایش اعتماد عمومی‌به سیستم بانکی، جلوگیری از فساد مالی و ارتقاء شفافیت در عملکرد مدیران بانکی صورت می‌گیرد. همچنین، با توجه به تغییرات در ساختارهای مالی جهانی و افزایش ریسک‌های سایبری و زیست‌محیطی، بانک‌ها باید از ظرفیت‌های نظارتی و کنترلی قوی‌تری برخوردار شوند.

تحول زیرساخت‌های گردشگری یونان

در سال‌های اخیر، صنعت گردشگری یونان به ویژه زیرساخت‌های مهمان‌نوازی به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. تعداد هتل‌های لوکس بیشتر شده و رشد سریع اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت، جایگزین هتل‌های قدیمی و کم‌کیفیت شده است و تجربه گردشگران را متحول کرده است.

افزایش تعداد و کیفیت هتل‌ها

  • طی 20 سال گذشته، تعداد واحدهای هتلی 23 درصد افزایش یافته است.
  • تعداد اتاق‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت و کمپ‌ها کاهش یافته است.
  • از سال 2004 تا 2024، تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره به ترتیب 6 و 2.1 برابر شده است.
  • تخت‌های هتل‌های چهار و پنج ستاره نیز به ترتیب 4.4 و 1.6 برابر افزایش داشته‌اند.
  • هتل‌های یک و دو ستاره در همین مدت کاهش یافته‌اند.
  • ظرفیت کلی هتل‌ها طی این دوره 15.3 درصد افزایش یافته است.

رشد اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت

  • بین سال‌های 2022 تا 2024، اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت 24.7 درصد افزایش یافته و در سال گذشته از یک میلیون واحد فراتر رفته‌اند.
  • نرخ اشغال متوسط این اقامتگاه‌ها در سه سال گذشته حدود 30.1 درصد و مدت اقامت متوسط 3.7 روز بوده است.
  • این اعداد در هتل‌ها به ترتیب 56.1 درصد و 4 روز است.
  • در بازه زمانی 2018 تا 2024، افزایش تعداد شب‌های اقامت در این واحدها 123.1 درصد بوده که یکی از بالاترین رشدها در بازارهای رقابتی محسوب می‌شود.

آمارهای جدید از هتل‌ها

  • طی پنج سال گذشته، بیش از 450 هتل چهار و پنج ستاره و 244 هتل سه ستاره جدید به بهره‌برداری رسیده‌اند.
  • این آمار نشان‌دهنده تقریبا افتتاح سه هتل جدید در هر هفته از سال 2019 تاکنون است.
  • در مقابل، در همین دوره، 570 واحد کوچک یک و دو ستاره به طور دائمی تعطیل شده‌اند.

تحولات گسترده‌ای در زیرساخت‌های اقامتی یونان صورت گرفته است که منجر به افزایش تعداد تخت‌ها، بهبود کیفیت خدمات و جذب بیشتر گردشگران شده است. رشد سریع اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت نیز به عنوان مکملی مهم برای هتل‌ها، نقش کلیدی در این توسعه ایفا می‌کند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1275700/more-and-better-beds-for-tourists/

 بندر پیرائوس یک پله در رتبه‌بندی جهانی سقوط کرد

بندر پیرائوس، مهم‌ترین بندر یونان، طبق گزارش سالانه‌ای از سوی Baltic Exchange (وابسته به بورس سنگاپور و مستقر در لندن) و خبرگزاری دولتی چین شین‌هوا، یک پله در رتبه‌بندی جهانی بنادر و مراکز بزرگ کشتیرانی سقوط کرده و اکنون در جایگاه هشتم قرار دارد.در دوازدهمین نسخه شاخص توسعه مراکز بین‌المللی کشتیرانی Xinhua-Baltic برای سال ۲۰۲۵، پیرائوس پشت سر بندر چینی نینگبو-ژوشان قرار گرفته است.با این حال، پیرائوس همچنان سومین بندر بزرگ اروپا و بزرگ‌ترین بندر حوزه مدیترانه باقی مانده است. در رتبه‌بندی جهانی، سنگاپور در صدر قرار دارد و پس از آن به ترتیب لندن، شانگهای، هنگ‌کنگ، دبی و روتردام قرار دارند. پس از پیرائوس، بنادر هامبورگ و نیویورک رتبه‌های نهم و دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1275176/piraeus-slips-one-spot-in-world-ranking/

افزایش سهم مستأجران در یونان

نرخ مستأجران در یونان از ۲۵٪ در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۳۰٪ در پایان سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است، که نشانه‌ای روشن از تعمیق بحران مسکن در این کشور است – بحرانی که نه‌تنها یونان، بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی را نیز درگیر کرده، هرچند کشورهای دیگر در دهه گذشته با بحران اقتصادی مشابه یونان مواجه نبوده‌اند.یونان از نظر افزایش قیمت اجاره و فروش مسکن در سال‌های اخیر، به‌ویژه از سال ۲۰۲۲ به این سو، بیشترین رشد را در سطح اروپا تجربه کرده است. البته روند افزایشی قیمت‌ها از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود.با وجود این افزایش‌ها، بر اساس شاخص‌های قیمتی بانک مرکزی یونان، قیمت فروش خانه‌ها در سطح کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری تنها ۹.۱٪ بالاتر از ابتدای سال ۲۰۱۰ است. در منطقه آتیکا، این افزایش به ۱۴.۸٪ رسیده است.در مقابل، طبق داده‌های یورواستات، اجاره‌بهای متوسط در سطح ملی هنوز ۱۱٪ پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۰ است (با در نظر گرفتن تورم). با این حال، در شهرهای بزرگ مانند آتیکا و تسالونیکی، اجاره‌بها از سطوح سال ۲۰۱۰ فراتر رفته، آن هم در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است.این شکاف بین قیمت‌ها و توان مالی خانوارها، دلیل اصلی افزایش تدریجی سهم مستأجران در جمعیت یونان است.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1275213/share-of-tenants-is-growing/

تعداد کاربران استارلینک در یونان طی ۶ ماه دو برابر شد

استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسک، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای ارائه‌دهندگان سنتی اینترنت در بازار یونان است. تنها سه سال پس از آغاز فعالیت آن در کشور، این سرویس با سرعت‌های بالا – حتی بالاتر از فیبر نوری – به جذب کاربران جدید ادامه می‌دهد.بر اساس برآوردها، تعداد کاربران فعال استارلینک در یونان اکنون نزدیک به ۶۰ هزار نفر است. این رقم اگرچه در نگاه اول ممکن است چندان چشمگیر نباشد، اما در مقایسه با ۳۰ هزار کاربر در پایان سال ۲۰۲۴، به معنای دو برابر شدن طی تنها چند ماه است.استارلینک – یکی از پروژه‌های بلندپروازانه شرکت SpaceX – با هدف ایجاد یک شبکه اینترنتی ماهواره‌ای جهانی طراحی شده است و در مناطقی که زیرساخت‌های فیبر نوری توسعه نیافته یا از نظر اقتصادی غیربه‌صرفه است، گزینه‌ای بسیار مفید محسوب می‌شود. این موضوع در یونان، به‌ویژه در مناطق کوهستانی و جزیره‌ای، نقش مهمی دارد؛ مناطقی که همچنان از اینترنت کند رنج می‌برند – مشکلی که حتی بر تجربه گردشگران نیز تأثیر منفی گذاشته است.

هزینه و تجهیزات:

  • کیت استاندارد استارلینک: ۳۴۹ یورو
  • اشتراک ماهانه: از ۴۰ یورو در سال اول
  • کیت مینی: ۲۹۹ یورو
  • کیت Flat High Performance (قابل حمل): ۲٬۸۸۹ یورو

سرعت اینترنت استارلینک تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد، که آن را به گزینه‌ای مناسب برای مناطق با دسترسی محدود تبدیل می‌کند. با این حال، کیفیت اتصال می‌تواند تحت تأثیر شرایط آب‌وهوایی دچار نوسان شود.در مجموع، استقبال کاربران یونانی از اینترنت ماهواره‌ای در حال افزایش است، زیرا این فناوری پاسخی عملی به یکی از مزمن‌ترین مشکلات زیرساختی کشور ارائه می‌دهد.

https://www.ekathimerini.com/economy/1275124/starlink-users-double-in-6-months/

عرضه مسکن در آتن همچنان کاهش می‌یابد — خرید آپارتمان کوچک بیش از ۲۰۰ هزار یورو هزینه دارد

عرضه آپارتمان‌های قابل فروش یا اجاره در مرکز آتن به طور پیوسته در حال کاهش است، در حالی که قیمت‌های درخواستی به روند صعودی شدیدی ادامه می‌دهند. این در حالی است که حجم معاملات نیز کاهش یافته؛ به‌طوری که طبق داده‌های رسمی اداره مالیات، درآمد مالیات انتقال ملک در بازه ژانویه تا آوریل ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۱۷.۶٪ کاهش یافته است.تحلیل آگهی‌های روزنامه Chrysi Efkairia نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری، در اغلب مناطق آتیکا عرضه مسکن کاهش یافته است. البته در برخی مناطق با سرمایه‌گذاری‌های جدید، به‌ویژه در املاک قابل بهره‌برداری، افزایش عرضه در بخش اجاره قابل مشاهده است.

وضعیت بحرانی در مرکز آتن:کاهش عرضه در مرکز شهر آتن شدیدتر بوده است، بخشی از آن به دلیل اجرای برنامه یارانه‌ای «My Home» برای خریداران جوان.

  • در مورد آپارتمان‌های کوچک (تا ۸۰ مترمربع)، عرضه در نیمه اول ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل ۹.۴٪ کاهش یافته.
  • هم‌زمان، میانگین قیمت درخواستی این آپارتمان‌ها ۸.۳٪ افزایش یافته و اکنون به حدود ۲,۵۹۰ یورو به ازای هر مترمربع رسیده است.یعنی خرید یک آپارتمان ۸۰ متری اکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ یورو هزینه دارد.

در بازار اجاره، علیرغم ممنوعیت اجاره‌های کوتاه‌مدت جدید از ابتدای ۲۰۲۵ و مشوق‌های مالیاتی برای اجاره آپارتمان‌های بسته‌شده، عرضه همچنان با درصدی دورقمی در حال کاهش است – وضعیتی نگران‌کننده به‌ویژه برای مستأجران.

وضعیت متفاوت در تسالونیکی:در شهر تسالونیکی، شرایط امیدوارکننده‌تر است:

  • عرضه آپارتمان‌های تا ۸۰ مترمربع برای فروش ۷.۸٪ افزایش یافته
  • با این حال، قیمت‌ها نیز ۹٪ رشد کرده‌اند (تا ۲٬۶۴۰ یورو/مترمربع)
  • در بازار اجاره، عرضه این آپارتمان‌ها ۱۲.۵٪ بیشتر شده، اما اجاره‌بها نیز ۱۷.۶٪ افزایش یافته نسبت به سال گذشته.

در مجموع، بازار مسکن یونان به‌ویژه در مرکز آتن با کاهش عرضه، رشد شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مواجه است – وضعیتی که بیش از همه جوانان، خانواده‌های کم‌درآمد و مستأجران را تحت فشار قرار می‌دهد.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1275122/house-supply-keeps-declining

 افزایش مسافران فرودگاه آتن در ژوئن 

فرودگاه بین‌المللی آتن در ماه ژوئن شاهد افزایش نسبتا ملایم و یک‌رقمی در تعداد مسافران بود و رشد قوی‌تری طی نیمه اول سال ۲۰۲۵ ثبت شد.

  • ژوئن ۲۰۲۵: مجموع مسافران داخلی و بین‌المللی به ۳.۴۵۴ میلیون نفر رسید که نسبت به ۳.۳ میلیون نفر ژوئن ۲۰۲۴، ۵٪ افزایش دارد.
    • مسافران بین‌المللی: ۲.۴۴۱ میلیون (۵.۸٪ رشد)
    • مسافران داخلی: ۱.۰۱۲ میلیون (۱.۹٪ رشد)
  • نیمه اول ۲۰۲۵: کل ترافیک به ۱۵.۰۷۵ میلیون نفر رسید در مقایسه با ۱۴.۰۳ میلیون در سال گذشته، یعنی افزایش ۷.۶٪.

اگر روند ادامه یابد، فرودگاه آتن برای دومین سال متوالی، رکورد عبور از مرز ۳۰ میلیون مسافر را ثبت خواهد کرد.

عوامل رشد:ترافیک بین‌المللی اصلی‌ترین محرک رشد بوده است:
۱۰.۸۳۱ میلیون مسافر در ۶ ماه اول (۹.۸٪ افزایش نسبت به ۹.۸۶۲ میلیون سال گذشته).

  • ترافیک داخلی با رشد کمتری همراه بود (۴.۲۴۳ میلیون مسافر، +۲.۲٪).

توسعه‌ها و نوآوری‌ها

  • افزایش تعداد پروازها در مسیرهای فعلی
  • راه‌اندازی مسیرهای جدید توسط ۵ شرکت هواپیمایی تازه‌وارد:
    World2Fly، Air Albania، Sky Up، Sichuan Airlines و Air Haifa (با توقف موقت به دلیل بحران خاورمیانه
  • چند شرکت هواپیمایی موجود نیز برنامه پروازهای خود را گسترش داده یا مسیرهای جدید اضافه کرده‌اند.

به‌روزرسانی زیرساخت‌ها

  • آغاز ساخت پارکینگ هفت طبقه با ظرفیت حدود ۳۵۰۰ خودرو و مساحت نزدیک به ۹۸,۶۰۰ متر مربع در مجاورت ترمینال اصلی
  • برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۲ جایگاه پارک هواپیما (رده C) در شمال غرب باند پرواز و ساختمان خدماتی جدید

فرودگاه آتن با افزایش تقاضا و توسعه زیرساخت، خود را برای استقبال از گردشگران و مسافران بیشتر آماده می‌کند و همچنان یکی از پررونق‌ترین فرودگاه‌های اروپا به شمار می‌رود.

https://www.ekathimerini.com/economy/1274987/athens-airport-passengers-up-5-in-june/

تورم ژوئن در یونان به ۲.۸٪ رسید

بر اساس داده‌های رسمی منتشرشده توسط اداره آمار یونان (ELSTAT)، نرخ تورم در ماه ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد) به ۲.۸٪ رسید — بالاترین سطح در سال جاری — و به آستانه خطرناک ۳٪ نزدیک شده است.

عوامل کلیدی افزایش تورم:

  • قیمت بالاتر غذا، خدمات و انرژی تحت تأثیر تنش‌های ژئوپولیتیکی جدید
  • افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده: ۰.۸٪ در خرداد، در مقایسه با ۰.۲٪ در اردیبهشت

افزایش قیمت‌ها در گروه‌های مختلف (سالانه):

  • مسکن: +۷.۲٪
  • هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها: +۷.۱٪
  • بیمه سلامت: +۷٪
  • حمایت‌های اجتماعی: +۷.۷٪
  • پوشاک و کفش: +۴.۹٪
  • خدمات خانگی: +۵.۲٪
  • آرایشگاه‌ها و خدمات مراقبت شخصی: +۴.۱٪
  • غذا و نوشیدنی‌های غیرالکلی: +۲.۳٪
  • سلامت: +۲٪
  • ارتباطات: +۲.۲٪
  • آموزش: +۲.۶٪

افزایش تورم به‌ویژه در بخش‌های ضروری زندگی مردم مانند مسکن، غذا و خدمات بهداشتی-اجتماعی فشار مضاعفی بر بودجه خانوارها وارد می‌کند. تداوم چنین روندی می‌تواند هم قدرت خرید را کاهش دهد و هم سیاست‌گذاران اقتصادی را تحت فشار قرار دهد تا برای کنترل قیمت‌ها اقدامات جدیدی اتخاذ کنند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1274859/elstat-june-inflation-hits-2-8/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما