معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی در کوبا

وزیر انرژی و معادن کوبا در گفتگوی اخیر تلویزیونی خود توضیح داد که تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کوبا و نیز با عنایت بررعایت اصل صرفه جوئی توسط مصرف کنندگان انجام گرفته است. بر همین اساس قیمت جدید سوخت از اول ماه فوریه و نرخ های جدید گاز مایع و برق از اول ماه مارس 2024 عملی خواهند شد.

احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در زمستان

مطلب پیش رو به عوامل اصلی تاثیرگذار بر تحولات زمستان آتی و میزان قیمت ها در حوزه حامل های انرژی یونان اشاره دارد.

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نگاهی به وابستگی اقتصادی اتحادیه اروپا و لهستان به روسیه و اوکراین

گزارش پیش رو به بررسی وجود وابستگی اتحادیه اروپا و کشور لهستان در زمینه حامل های انرژی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی، و سایر محصولات به روسیه و اوکراین پرداخته است. بر اساس این گزارش، وابستگی لهستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات از روسیه و اوکراین مربوط به حوزه حامل‌های انرژی و برخی محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن نباتی بوده و در این خصوص می‌توان از وابستگی شدید به واردات از این دو کشور سخن گفت. در این میان، وابستگی به ذغال سنگ نسبتاً کم و به پای نفت و گاز نمی‌رسد ،هرچند که دو کشور آلمان و لهستان همچنان مقادیر بالایی ذغال سنگ از روسیه وارد کنند. لهستان در حوزه محصولات کشاورزی و مواد غذائی وابستگی کمتری دارد.

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه در هفته آخر اسفند ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بیشترین نرخ تورم یک دهه گذشته در یونان

نرخ تورم در یونان در ماه اکتبر برای اولین بار در 10 سال گذشته به بالاترین میزان خود رسید. دلیل این تورم، افزایش شدید قیمت های حامل های انرژی اعلام شده است.

افزایش قیمت ها بویژه حامل های انرژی در یونان

طی 9 ماه اخیر و در شرایط کرونایی، قیمت گاز در یونان به میزان 60 درصد، قیمت برق 50 درصد و قیمت بنزین و گازوئیل 16 درصد افزایش یافته است.افزایش قیمت حامل های انرژی و مواد اولیه وارداتی از یک سو و افزایش میزان تقاضا برای کالاهای وارداتی از سوی دیگر باعث گردید که کسری تجاری یونان در هفت ماه اول سال جاری حدود 17 درصد افزایش یابد.

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش بینی جدید دولت یونان از رشد اقتصادی این کشور

نخست وزیر یونان طی سخنانی در هشتاد و پنجمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی ضمن اعلام پیش بینی افزایش 5.9 درصدی رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری، از تدابیر مالی به ارزش 3.5 میلیارد یورو جهت تقویت درآمد بخش قابل توجهی از جامعه رونمایی کرد.