معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته‌ سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

طرح دولت چین برای ارتباط بیشتر اقتصاد مناطق ویژه اداری هنگ کنگ و ماکائو به سرزمین اصلی

دولت چین 2 طرح جدید را برای اتصال هر چه بیشتر اقتصاد مناطق ویژه اداری هنگ کنگ و ماکائو به سرزمین اصلی اعلام کرد. این طرح ها یعنی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی کیانهای و هنگ کین، علاوه بر تقویت استراتژی ملی توسعه منطقه Greater Bay، یکپارچگی و امتزاج هر چه بیشتر هنگ کنگ و ماکائو با سرزمین اصلی را دنبال می‌کند. این مناطق ابتدا در سال 2009 به عنوان مناطق اقتصادی جدید تعیین شدند. اما بر اساس طرح جدید دولت چین، اکنون مساحت این مناطق به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. بر این اساس منطقه کیانهای در ساحل غربی شهر شنژن چین، باید تبدیل به بستری برای همکاری‌های تجاری مشترک بین شنژن و هنگ کنگ شود.

افت شاخص بورس هنگ سنگ به دنبال وضع محدودیت های جدید در زمینه استفاده  از بازی‌های آنلاین

به دنبال وضع محدودیت های جدید دولت چین در زمینه استفاده افراد زیر 18 سال از بازی‌های آنلاین، شاخص بورس هنگ سنگ در بازار بورس هنگ کنگ روز پنجشنبه 9 سپتامبر شاهد افت 600 واحدی بود و ارزش سهام شرکت  Tencent بیش از 8 درصد سقوط کرد. همچنین ارزش سهام شرکت NetEase شاهد افت 11 درصدی بود. شاخص اصلی بورس هنگ کنگ در روز پنجشنبه 4.5 درصد افت کرد که بیشترین افت در طی 6 هفته اخیر محسوب می‌شد.

انتظار افزایش حجم داد و ستد تجاری هنگ کنگ در سال جاری

بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده از شرکت ها توسط اتاق بازرگانی عمومی هنگ کنگ، 44 درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند که حجم داد و ستد تجاری شان امسال افزایش یابد. در حالی که هنگ کنگ توانسته در ماه‌های اخیر ضمن افزایش شمار واکسینه شدگان، شیوع ویروس کرونا را کنترل کند اتاق بازرگانی عمومی هنگ کنگ با خوش بینی محتاطانه ای معتقد است که اقتصاد این منطقه به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و امسال به رشد 6.3 درصد دست خواهد یافت که این رقم 2.8 درصد بالاتر از پیش بینی ماه دسامبر این اتاق است.

آغاز طرح آزمایشی داد و ستد انرژی‌های سبز

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 9 سپتامبر خود نوشت، کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین این هفته طرح آزمایشی داد و ستد انرژی‌های سبز را آغاز کرد. انتظار می رود این طرح به تقویت هر چه بیشتر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند و گذار چین به سمت اقتصاد کم کربن را سرعت ببخشد.

ایجاد چهارچوب همکاری بانکهای مرکزی اندونزی و چین

بانک مرکزی چین اخیرا یک چهارچوب همکاری با بانک مرکزی اندونزی برای استفاده از ارزهای محلی در تسویه مبادلات تجاری و سرمایه گذاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است. بر اساس این طرح 8 بانک چینی و 12 بانک اندونزیایی برای انجام تراکنش های مالی به روپیه اندونزی و یوان چین تعیین شده اند.

برنامه ایجاد بازار تجارت کربن واحددر مناطق گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو

روزنامه استاندارد چاپ هنگ کنگ نوشت، مقام های دولتی قصد دارند یک بازار تجارت کربن واحد را در مناطق گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو راه اندازی کنند. بر اساس این گزارش، در ماه جولای یک بازار کربن در شهر شانگهای چین راه اندازی شده اما حجم مبادلات در این بازار به دلیل عدم حضور سرمایه گذاران خارجی و معاملات آتی محدود بوده است. از این رو هنگ کنگ قصد دارد با استفاده از تجربه سرزمین اصلی چین، یک بازار واحد داد و ستد کربن برای استان گواندونگ و 2 منطقه ویژه اداری هنگ کنگ و ماکائو ایجاد نماید.

ایجادیک بازار بورس جدید در پکن برای داد و ستد سهام شرکت های کوچک و متوسط

دولت چین اعلام کرد که قصد دارد یک بازار بورس جدید در پکن برای داد و ستد سهام شرکت های کوچک و متوسط راه اندازی نماید. این خبر در حالی از سوی رئیس جمهوری چین اعلام می‌شود که بر اساس برآوردهای انجام شده، پس از اعمال مقررات جدید و سختگیرانه دولت چین بر فعالیت شرکت های فن آوری و آموزش خصوصی و همچنین قیمت املاک، حدود 1.5 تریلیون دلار از ارزش بازار بورس این کشور کاسته شده است. پس از اعلام خبر ایجاد بازار بورس جدید در پکن که می‌تواند به رقیبی برای بورس هنگ کنگ تبدیل شود، ارزش سهام در بازار بورس هنگ کنگ شاهد 2 درصد کاهش بود.

بیشترین نرخ امید به زندگی مردم هنگ کنگ در میان مردم شهر های جهان

یافته‌های جدید محققان دانشگاه هنگ کنگ نشان می دهد که مردم هنگ کنگ برای هفتمین سال متوالی بیشترین نرخ امید به زندگی را در بین ساکنان شهرهای جهان به خود اختصاص داده اند. بر اساس این مطالعه، متوسط طول عمر مردان هنگ کنگی در سال گذشته میلادی  82.7 سال و متوسط طول عمر زنان 88.1 سال بوده است. در این گزارش دلیل عمده طول عمر شهروندان هنگ کنگی نرخ بسیار پایین استفاده از دخانیات عنوان شده است.

برقراری برنامه سفر بدون قرنطینه از برخی مناطق چین به هنگ کنگ 

برنامه سفر بدون قرنطینه از برخی مناطق سرزمین اصلی و ماکائو به هنگ کنگ از روز چهارشنبه 17 شهریور 1400 مجددا برای شهروندان هنگ کنگی برقرار شده است. بر اساس اعلام رییس اجرایی دولت هنگ کنگ، این برنامه یک هفته بعد به غیر شهروندان هنگ کنگی هم تسری داده خواهد شد. برنامه «بازگشت به هنگ کنگ»، اولین بار در ماه نوامبر 2020 برای بازگشت شهروندان هنگ کنگی از استان گواندونگ و ماکائو برقرار شد و در ماه آوریل 2021 به سایر افراد مقیم مناطق مذکور هم تعمیم داده شد. این برنامه ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا در سرزمین اصلی و ماکائو تنها به استان گواندونگ محدود شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما