معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اختصاص 2 میلیارد لک در برنامه‌های توسعه ای

 وزیر امور اقتصادی و دارایی خانم آنیلا دنآی در مصاحبه ای اعلام داشت با توجه به تغییرات بوجود آمده در بودجه 2021، دولت 2 میلیارد لک(حدود 5/16 میلیون یورو) را به برنامه‌های توسعه ای کشور اختصاص داده است تا از این طریق به تداوم تقویت زیرساختهای اقتصادی و بازسازی کشور کمک شود.وی افزود این بودجه از منابع خارجی و در قالب آمادگی برای الحاق برنامه توسعه مناطق روستایی اتحادیه اروپا ( IRARD ) و برای ساخت جاده خروجی از شهر ولورا تامین خواهد شد.

صنعت مواد غذایی- کشاورزی

مجله اقتصادی مانیتور آلبانی به استناد آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی اعلام داشت که سهم صنعت مواد غذایی- کشاورزی ( Agro- food) در تولید ناخالص ملی در سال 2019 به مراتب پائین تر از سال 1996 است، این در حالیست که آلبانی بعنوان یکی از کشورهای کشاورزی محور در اروپا مطرح بوده که در حال حاضر با کاهش تولیدات فرآورده‌های کشاورزی مواجه شده است. سهم شاخص مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات در تولید ناخالص ملی آلبانی در سال 2019 کمتر از یک درصد بوده در حالیکه در سال 2016 این مقدار 1.12درصد بوده است. 

برنامه ریزی 5.36 میلیارد لکی برای ساخت جاده‌ها

دولت آلبانی درصدد است از طریق انجام مناقصات ، 5.36 میلیارد لک برای ساخت پروژه‌ها و سرمایه گذاری در امور زیربنایی کشور در سال 2021 صرف نماید. ساخت جاده Arber به ارزش 4.1 میلیارد لک، اتوبان Millot-Morina به ارزش 800 میلیون لک و دو قرارداد ساخت جاده ای Orikum-Dukat و Millot-Balldre از دیگر پروژه‌های مربوطه است . 

افزایش درآمد شهرداری‌ها

منابع درآمدی استانهای کشور در 7 ماهه اول 2021 نسبت به دوران بحران کرونا اندکی افزایش داشته است. بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت امور دارایی ، شهرداری‌های کشور 16.5 میلیارد لک(حدود 138 میلیون یورو) درآمد کسب کرده اند که نسبت به دوره مشابه سال قبل 30 میلیون یورو افزایش داشته است. 

رکود اقتصاد در سال 2020

 با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیتهای گسترده در کشور از ماه مارس 2020 و بنا به اعلام سازمان آمار آلبانی ، تولید ناخالص ملی کشور در سال گذشته 3.96 درصد کاهش داشته است(برخلاف پیش بینی کاهش 5 درصدی دولت). بر اساس تجزیه و تحلیل ارائه شده از سوی روزنامه اقتصادی مانیتور، بخش های صنعت، انرژی، خدمات مواد غذایی با 27درصد بیشترین و بخش گاز و خدمات امور آب 7% اثرگذاری منفی را داشتند. از سوی دیگر امور اداری عمومی، دفاع ، بیمه اجباری و بخش سلامت با 2.4درصد رشد مواجه بودند و همچنین بخش ساختمان سازی و کشاورزی در دوره پاندمی متوقف نشده و 1.8 درصد رشد داشته است. با توجه به رفع بخشی از محدودیت های کرونایی ، دولت آلبانی پیش بینی کرده اقتصاد ترمیم شده و رشد تولید ناخالص ملی 5.5 درصد در سال 2021 باشد.

آتش سوزی در جنگل ها

 با توجه  به افزایش شدید دما و کاهش بارندگی در کشور در سالجاری، آتش سوزیهای گسترده ای در جنگلها و مناطق سبز آلبانی وقوع یافته است و بالغ بر 3 هزار هکتار از این مناطق سوخته و علیرغم تلاشهای فراوان داخلی و خارجی ، هنوز این آتش سوزی‌ها ادامه دارد. وزارت دفاع آلبانی ، نیروهای داوطلب مردمی و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله جمهوری چک ، هلند و غیره با اهداء کمک های مالی و اعزام چندین تیم هلی کوپتری برای خاموش کردن این آتش سوزی‌ها ، اقدامات و تلاشهای فراوانی را انجام داده اند. کاهش بارش و آتش سوزیهای فراوان تاثیر منفی بر اقتصاد کشور بر جای گذاشته است. 

سهم مواد غذایی 35% در سبد شاخص مصرف کننده

بانک مرکزی آلبانی در یک گزارش تحلیلی اعلام داشته است که مواد غذایی و نوشیدنی‌ها 35% از سبد شاخص مصرف کنندگان مردم آلبانی را پر نموده است و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم در این بخش نقش مهمی در سبد خانوار دارد و گروه میوه جات و سبزیجات 9.5% در این سبد جایگاه دارند. این در حالیست که در سبد خانوارهای 27 کشور اتحادیه اروپا ، سهم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی تنها 18 درصد و میوه و سبزیجات 3.5درصد است. در شش ماهه اول 2021 ، آلبانی شاهد افزایش کم تورم در بخش میوه و سبزیجات بوده است.

افزایش سود بانک ها

 سود خالص بخش بانکداری کشور در شش ماهه اول 2021 با افزایش 10.5 میلیارد لک ( 85 میلیون یورو) مواجه شده است این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل این سود 7.5درصد بوده است. بنا به اعلام انجمن بانکهای آلبانی، افزایش وام های اعطاء شده به ارزش 625 میلیارد لک و افزایش مقدار 1.336 میلیارد لک سپرده گذاری در شش ماهه اول صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش مناسبی داشته است. بانک مرکزی آلبانی با آغاز همه گیری کرونا در کشور با اتخاذ سیاستهای مناسب پولی و مالی،اثرات همه گیری کرونا بر اقتصاد آلبانی را کاهش داده است.

کسری بودجه بیمه تامین اجتماعی

علیرغم افزایش درآمدهای تامین اجتماعی در شش ماهه اول 2021 به دلیل افزایش حداقل دستمزدها در آلبانی، موسسه بیمه تامین اجتماعی آلبانی ( ISSH ) از ماه ژانویه تا ژوئن با کسری بودجه  معادل 12.6 میلیارد لک مواجه شده که 23% نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ( در سال قبل 10.3 میلیارد لک بود) افزایش یافته است.  از اول ژانویه 2021، دولت آلبانی حداقل دستمزد را از 26هزار لک به 30 هزار لک افزایش داده است لیکن افزایش مخارج این صندوق و همچنین افزایش تعداد مستمری بگیران باعث گردید که این صندوق با کسری بودجه در سال 2021 مواجه باشد.

وضعیت نیروی کار

 بنابه گزارش وضعیت نیروی کار در آلبانی منتشره از سوی سازمان آمار  این کشور (instat) ، در سه ماهه اول 2021، از جمعیت سنی کار ( 15 – 64 ساله) تنها 59% شاغل بوده اند در حالیکه این شاخص در سال 2020 مقدار 61.6 درصد بوده است. همه گیری بیماری کرونا ، کاهش جمعیت آلبانی به دلیل مهاجرت به خارج از کشور و کاهش تعداد افراد در سن کار ( 15- 64) بدلیل پیر شدن تدریجی جمعیت آلبانی از جمله دلایل کاهش درصد شاغلین است. در حال حاضر از 1.9 میلیون نفر افراد حائز شرایط کار، تنها 1.1 میلیون نفر از آنها مشغول بکار می‌باشند.

دریافت 2% از درآمدهای فرودگاه ساراندا

دولت آلبانی اعلام داشت که تنها 2% بطور سالیانه از درآمدهای فرودگاه ساراندا Saranda دریافت خواهد کرد. در حال حاضر دولت آلبانی در حال برگزاری مناقصه تاسیس و نگهداری این فرودگاه به مدت 35 سال تا 25 سپتامبر 2021 می‌باشد . ساخت این فرودگاه نیازمند 35 میلیون یورو بوده و پیش بینی شده در فاز اول 300هزار و در فاز دوم 700هزار مسافر را جابجا نماید.

افزایش واردات جواهرات

 بر اساس آمارهای منتشره در شش ماهه اول تجارت خارجی آلبانی در سال 2021، واردات مروارید، سنگهای قیمتی و جواهرات و انواع سکه که دارای ارزش حدود 200 دلار است، افزایش داشته است. برپایه آمار سازمان instat، در این دوره زمانی 1.4 میلیارد لک ارزش واردات جواهرت بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 195% و نسبت به سال 2019 مقدار 124درصد رشد داشته است.

شیوع همه گیری کرونا باعث گردید مردم آلبانی به پس انداز نمودن دارایی‌های خود بصورت پول نقد و بویژه اشیاء قیمتی تمایل بیشتری پیدا کنند. پیش بینی می‌شود بازار جواهرات در آلبانی از  230 میلیون دلار در سال 2020 به 292 میلیون دلار در سال 2025 افزایش یابد.

افزایش صادرات سبزیجات آلبانی

 خانم میلوا اکونومی وزیر کشاورزی و توسعه روستایی گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی آلبانی بویژه میوه جات و سبزیجات در بازارهای بین المللی رو به تزاید است. در 7 ماهه اول سالجاری صادرات سبزیجات آلبانی با 5.8 میلیارد لک با 5.5 درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

رشد درآمدهای بخش ترانزیت

 بخش ترانزیت یا حمل ونقل آلبانی در ماه جولای 2021 از رشد بسیار خوبی برخوردار شده است. با این وجود حمل ونقل مسافری دریایی و حمل بار هوایی آلبانی علیرغم رشد ماه جولای هنوز به مرحله قبل از پاندمی نرسیده است. در ماه جولای حجم کالاهای جابجا شده به 465500 تن رسید که 23.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. در هفت ماهه اول 2021 ، حجم کالاهای جابجا شده در بنادر آلبانی به 2.8 میلیون تن رسید که 16.6درصد افزایش داشت . همچنین در ماه جولای حجم ترانزیت کالا از طریق ریل به 1.7 میلیون تن رسید که 27درصد کاهش داشت. در بخش هوایی مقدار 1.136 تن کالا جابجا شده که 12.7 درصد رشد داشته و در 7 ماهه اول در بخش ترانزیت مسافری تعداد 323813 نفر بوده که 57.4درصد رشد نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما