معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۷

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته اول شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بازار اشتغال در استرالیا

داده‌های بازار کار منتشر شده از سوی اداره آمار استرالیا برای ماه ژوئن 2021 کمی‌شگفت آور بوده است. طبق این داده‌ها نرخ بیکاری استرالیا در این ماه به 4.6 درصد کاهش یافت، سطحی که تقریبا 13 سال است مشاهده نمی‌شود و 2 هزار شغل به اقتصاد اضافه شده است. اما در این میان میزان مشارکت ملی و ساعات کار در طول ماه کاهش یافته و نرخ اشتغال ناقص یا بیکاری پنهان (underemployment) تا 8.3 افزایش یافته است. سال گذشته استرالیا نسبت به کاهش تعداد افراد شاغل، افت زیادی را در ساعات کاری تجربه کرد. این امر تا حد زیادی به لطف یارانه بیکاری دولتی در دوره همه گیر کرونا موسوم به JobKeeper بود که کارکنان را با شغل و کارفرمای خود در ارتباط نگه داشت. در ماه جولای، اشتغال در نیوساوت ویلز به شدت کاهش یافت (حدود 36،400 کارگر)، در حالی که در کوئینزلند نیز شاهد کاهش اشتغال بوده ایم (حدود 6،600 نفر). در مقابل، اشتغال در ایالت های دیگر افزایش یافته است، ایالت ویکتوریا (حدود 16000 نفر) و استرالیای جنوبی (حدود 10700 نفر). با توجه به روند سال گذشته، اکنون نیز الگوی مشابهی در حال ظهور است، ساعات کار در نیو ساوت ویلز 7 درصد کاهش یافته در حالی که اشتغال 0.9 درصد کاهش یافته است.

افزایش تمایل مصرف کنندگان استرالیایی به خودروهای برقی

فروش خودروهای برقی در استرالیا در شش ماه گذشته در میان مشوق های دولت های ایالتی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است و تحلیل گران بازار، با توجه به تغییر رویکرد مصرف کنندگان و برابری منطقی تر قیمت، وضعیت رو به رشدی را برای این خودروها در 24 ماه آینده پیش بینی می‌کند. داده‌های جدید فروش خودرو که روز دوشنبه اول شهریور منتشر شد، نشان می دهد 8688 خودروی برقی در نیمه اول سال 2021 فروخته شده است که این رقم بیشتر از سال های قبل است. این ارقام نشان می دهد فروش خودروهای جدید برقی فروخته شده در شش ماهه نخست در استرالیا 2.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. گزارش شورای خودروهای الکتریکی نشان می دهد از هر 500 خودروی سبکی که 3 سال پیش فروخته شده یک خودرو برقی بوده است، در حالی که این رقم در داده‌های جدید 63 خودرو می‌باشد و این روند همچنان با سرعت قابل توجهی رو به رشد است.

استرالیایی‌ها در حال حاضر به 31 مدل خودروی برقی مسافری از 12 خودروساز مختلف دسترسی دارند و صنعت پیش بینی می‌کند 27 مدل خودروی برقی دیگر تا پایان سال آینده وارد بازار شوند. کارشناسان این صنعت پیش بینی می‌کنند هزینه خودروهای برقی به تدریج کاهش یافته و تا سال 2025 با موتورهای احتراقی برابری خواهد کرد. همچنین طبق این گزارش در حال حاضر بیش از 3000 ایستگاه شارژر باتری خودرو به لطف سرمایه گذاری خصوصی در سرتاسر استرالیا نصب شده است که به ازای هر 7.2 خودروی برقی، یک ایستگاه شارژر باتری نصب شده است.

بسیاری از اقتصادهای پیشرو جهان متعهد شده اند برای رسیدن به اهداف اصلی کاهش آلایندگی بر اساس توافقنامه پاریس، خودروهای بنزینی و دیزلی را کنار بگذارند و تا سال 2050 میزان آلایندگی کربن را به صفر برسانند. در استرالیا نیز بعد از مباحث پیش از انتخابات سراسری پارلمانی در سال 2019 میلادی در خصوص فناوری خودروهای برقی، این تمایل در میان مصرف کنندگان با سرعت بیشتری شکل گرفت و انتظار می رود در آینده با فشار افکار عمومی، تسهیلات بیشتری از سوی دولت برای خودروهای برقی ایجاد شود. در همین حال اعلام شد شبکه شارژ خودروهای برقی به نام JOLT قصد دارد 5000 ایستگاه شارژ سریع رایگان در مراکز ایالتی استرالیا نصب کند. این امر پس از آن اتفاق می افتد که شرکت Blackrock، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان، سهام JOLT را خریداری کرده و اعلام کرده 100 میلیون دلار برای گسترش شبکه خود تزریق خواهد کرد. رانندگانی که از شارژرهای این شرکت استفاده می‌کنند 7 کیلووات ساعت (معادل حدود 45 کیلومتر رانندگی) به صورت رایگان دریافت می‌کنند و هزینه برق دریافت شده پس از آن از آنها دریافت می‌شود.

سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری سنگاپوری‌ها در املاک استرالیا در دو سال گذشته

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی هیات بازبینی سرمایه گذاری خارجی (FIRB)، در دو سال منتهی به جولای 2020 میلادی، سرمایه گذاران سنگاپوری 19.3 میلیارد دلار املاک در استرالیا خریداری کرده اند. با وجود اینکه اقتصاد سنگاپور حدود 44 برابر کوچکتر از چین است ولی در این مدت 6.1 میلیارد دلار بیشتر از چین هزینه کرده اند. داده‌های چند سال اخیر نشان می دهد در حالی که سرمایه گذاران بزرگ چینی از استرالیا عقب نشینی کرده اند، سرمایه گذاری سنگاپوری‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تقریبا در طول سه سال گذشته دو برابر شده است. داده‌های آماری نشان می دهد علاقه سنگاپوری‌ها تنها به بخش املاک مسکونی و تجاری محدود نمی‌شود، بلکه به طور متوسط در تمامی زمینه‌ها و صنایع، سنگاپور در حال حاضر بعد از امریکا و ژاپن، سومین منبع بزرگ سرمایه گذاری خارجی برای استرالیا به شمار می رود. این کشور در زمینه‌هایی همچون کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری و همچنین بخش های دارایی و بیمه نیز سرمایه گذاری‌های عمده ای انجام داده و توانسته کشورهای بزرگتری مانند کانادا، انگلستان و چین را پشت سر بگذارد. اما با در نظر گرفتن آمار 10 سال گذشته (از سال 2010 میلادی)، چین با 126 میلیارد دلار همچنان بزرگترین سرمایه گذار در استرالیا است. هر چند انتظار می رود با توجه به چشم انداز تداوم تنش میان استرالیا و چین، میزان سرمایه گذاری چینی‌ها در استرالیا روندی رو به نزول را طی نماید.

پایان رونق صنعت ساخت و ساز در استرالیا از سال آینده میلادی

انجمن صنعت مسکن استرالیا (the Housing Industry Association - HIA) در گزارشی پیش بینی کرده است که رونق ساخت و ساز فعلی احتمالا تا اواسط سال آینده به پایان می رسد. این انجمن در گزارش فصلی خود آورده است افزایش تقریبا 33 درصدی پروژه‌های ساختمانی از سال 2019 تاکنون به دلیل رشد محدود جمعیت پایدار نبوده و بر رشد این صنعت به شدت تاثیرگذاشته است و حتی اگر مرزها نیز بازگشایی شود، این صنعت در سال 2022 میلادی با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. این گزارش نشان می دهد ساخت خانه و پروژه‌های سازه ای در سطح ملی در دوران همه گیری دو برابر طول می‌کشد و کارشناسان این حوزه معتقدند با کاهش رکورد ساخت و ساز، این بخش با رکود  روبرو می‌شود. ولی با وجود اینکه همه گیری یک چالش برای این صنعت به شمار می رود ولی عامل اصلی رکود نیست. عامل اصلی کمبود نیروی کار و مواد ساختمانی است که به افزایش هزینه‌ها و طولانی تر شدن بازه زمانی انجام پروژه منجر می‌شود. برنامه کمک دولتی به نام HomeBuilder که 25 هزار دلار کمک برای بازسازی خانه‌ها ارائه می دهد موجب افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی شده است. داده‌های انجمن صنعت مسکن استرالیا نشان می دهد که این امر منجر به طولانی تر شدن زمان ساخت خانه از یک دوره هفت تا نه ماهه به 12 ماه یا بیشتر شده است.

کلاهبرداری 25 میلیون دلاری ارزهای دیجیتال در استرالیا در نیمه نخست سال 2021 میلادی

کمیسیون بورس و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) اعلام کرد در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، کلاهبرداری مرتبط با سرمایه‌گذاری در استرالیا بیش از ۷۰ میلیون دلار استرالیا بوده است که کلاهبرداری حوزه ارزهای دیجیتال ۵۰ درصد از این میزان را شامل می‌شود. به عبارت دیگر مردم استرالیا بیش از ۲۵ میلیون دلار در کلاهبرداری مرتبط با ارزهای دیجیتال از دست داده اند. کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا عنوان کرده است از تعداد ۴۷۶۳ گزارش دریافت شده در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۲۲۴۰ گزارش مربوط به کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین بوده است. این کمیسیون پیش از این ضمن هشدار به شهروندان این کشور درباره سرمایه‌گذاری بر محصولات مالی شرکت‌های بدون مجوز، توصیه کرده بود سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های دیجیتال تنها از طریق موسسات دارای مجوز از این کمیسیون و پایبند به قوانین ضدپولشویی اقدام کنند. در اطلاعیه پیشین  ASICآمده بود اکثر سیستم عامل‌های اصلی کریپتوی جهانی دارای مجوز  ASICنیستند و بسیاری از سرمایه‌گذاران استرالیایی هنگام سرمایه‌گذاری در این پلتفرم‌ها به دلیل اهرم بیش از حد، قطع شدن پلتفرم یا لیکوئید شدن ناعادلانه ضرر کرده‌اند.

افزایش تولید پشم در استرالیا در سال مالی جاری و آتی میلادی

بر اساس پیش بینی کمیته تولید پشم استرالیا (Australian Wool Production Committee)، تولید پشم در این کشور تا سال مالی 22/2021 میلادی، سالانه پنج درصد افزایش خواهد یافت. این امر به دلیل افزایش تعداد گوسفندان بویژه در ایالت های جنوب شرقی استرالیا (نیو ساوت ویلز، ویکتوریا و استرالیای جنوبی) می‌باشد. بر اساس آخرین پیش بینی این کمیته، تولید پشم استرالیا برای سال مالی 22/2021 میلادی 310 میلیون کیلوگرم خواهد رسید. در پیش بینی قبلی این کمیته در ماه آوریل، این رقم 305 میلیون کیلوگرم برآورد شده بود. 

زیان 1.8 میلیارد دلاری شرکت هواپیمایی کوانتاس در سال مالی 21/2020 میلادی

آلن جویس، رئیس شرکت هواپیمایی کوانتاس اعلام کرد این شرکت در سال مالی 21/2020 میلادی 1.8 میلیارد دلار زیان قبل از مالیات به ثبت رسانده که با در نظر گرفتن هزینه‌هایی همچون زمین گیر شدن هواپیماها و غرامت اخراج به 2.3 میلیارد دلار استرالیا بالغ می‌شود. وی افزود شرکت کوانتاس از زمان آغاز همه گیری کرونا در مجموع حدود 16 میلیارد دلار درآمد خود را از دست داده است که این رقم تا پایان سال جاری میلادی از مرز 20 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. وی گفت متاسفانه در پشت سر این اعداد بزرگ هزار شغل از دست رفته، هزاران حقوق تعلیق شده و میلیون‌ها سفر انجام نشده قرار دارد. در این بازه زمانی تنها 30 روز با محدودیت های سفرهای داخلی مواجه نشدیم. جویس اظهار کرد متاسفانه در سال مالی یادشده شرکت کوانتاس سودی میان سهامداران توزیع نخواهد کرد. کانتاس به تازگی اعلام کرد ۲۵۰۰ نفر از کارکنان این شرکت به مرخصی بدون حقوق فرستاده می‌شوند در حالی که هزاران خلبان و عضو خدمه از قبل در سال ۲۰۲۰ میلادی به مرخصی بدون حقوق فرستاده یا اخراج شده اند. رئیس این شرکت هواپیمایی در خصوص پیش بینی زمان باز شدن مرزهای بین المللی استرالیا گفت ما انتظار داریم پروازها به کشورهایی که دارای نرخ بالای واکسن هستند همچون سنگاپور، ژاپن، امریکا، انگلیس، کانادا، فیجی و نیوزیلند از اواسط دسامبر 21 به بعد از سر گرفته شود. وی افزود یکی از بزرگترین موانع ورود مسافران خارجی از این کشورها ناشناخته بودن شرایط قرنطینه برای مسافرانی است که کاملا واکسینه شده و می خواهند وارد استرالیا شوند. جویس گفت اگر قرار باشد 14 روز در هتل بمانید، سطح تقاضا بسیار پایین خواهد آمد. یک دوره کوتاهتر قرنطینه در کنار انجام آزمایش های اضافی و گزینه قرنطینه خانگی، مسافران بیشتری را ترغیب به سفر خواهد کرد.

پرتاب نخستین موشک تجاری از استرالیا

استرالیا در سال جاری عملیات پرتاب تجاری یک موشک را برای شرکتی تایوانی انجام می دهد. این نخستین عملیات پرتاب تجاری موشک به فضا است. به گزارش گاردین استرالیا، نخستین پرتاب تجاری موشک استرالیا سال جاری از جنوب این کشور انجام می‌شود. شرکت فضایی Southern Launch از دولت فدرال این کشور اجازه پرتاب یک موشک تایوانی را دریافت کرده است. این موشک  Hapith I نام دارد و در شرکت تایوانیTiSPACE  ساخته شده است. سخنگوی شرکت ساترن لانچ در این باره گفته است  ما مشغول همکاری با سازمان‌های دولتی از جمله سازمان فضایی استرالیا، TiSPACE و دیگر بخش‌ها در خصوص زمانبندی پرواز هستیم. Hapith I با ۱۰ متر ارتفاع به طور آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. طی این عملیات موشک به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری زمین می‌رود اما وارد مدار زمین نمی‌شود و در اقیانوس فرود می‌آید. علاوه بر آن این وسیله پرتاب تایوانی دارای دو بخش است. در این آزمایش سیستم‌های پیشرانه، راهنمایی و جمع آوری اطلاعات آزمایش می‌شوند. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش، Hapith I برای ارسال ماهواره‌هایی با حداکثر وزن ۳۹۰ کیلوگرم به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین به کار می‌رود.

پیشی گرفتن تولید برق خورشیدی از سوخت ذغال سنگ در استرالیا در یک بازه زمانی کوتاه

برای نخستین بار در استرالیا تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در یک بازه زمانی از سوخت فسیلی پیشی گرفته است. وبگاه گاردین استرالیا نوشت بازار برق ملی در این کشور یکشنبه هفته گذشته، 31 مرداد، به نقطه عطف جدیدی دست یافت. در این بازار برای اولین بار در دو دهه گذشته، تولید برق با استفاده از صفحه‌های خورشیدی از تولید انرژی حاصل از سوخت ذغال سنگ پیشی گرفت. با این حال کارشناسان می‌گویند این کشور هنوز مسیری طولانی تا به اوج رسیدن استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در پیش دارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما