معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی آلمان ( فرانکفورت)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فرانکفورت آلمان در هفته دوم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش بینی کسری بودجه 23 میلیارد یورویی شهرداری‌های آلمان طی سال های 2021 تا 2024

 طبق ارزیابی بنیاد برتلسمان، با وجودی که  شهرها و شهرداری‌های آلمان تاکنون بحران کرونا را به لحاظ مالی به خوبی مدیریت کرده اند، لیکن در آینده نزدیک با کسری بودجه مواجه شده و درصورت عدم تداوم دریافت بسته‌های حمایت مالی از جانب دولت های ایالتی و یا فدرال، در حوزه‌های سرمایه گذاری و نوسازی با مشکلات فراوانی روبرو خواهند بود.

آمار ناشی از بررسی‌های به عمل آمده توسط بنیاد برتلسمان حاکی از این است که دولت های ایالتی و فدرال طی سال 2020 تنها در زمینه جبران ضرر و زیان ناشی از کسری درآمد مالیات بر تجارت شهرداری‌ها، حدود 11 میلیارد یورو کمک مالی نموده که 5 میلیارد یورو بیش از خسارت های مالی متحمل شده بوده است.

 بر اساس گزارش مالی دوسالانه بنیاد برتلسمان که در تاریخ ششم جولای 2021 ارائه گردیده است؛ پیش بینی می‌شود که مجموع تراز مالی شهرداری‌های آلمان - به استثنای مراکز ایالتی - طی سال های 2021 تا 2024، به منفی 23 میلیارد یورو برسد.نمودار زیر برنامه‌های مرتبط با بسته‌های حمایت مالی دولتی از شهرداری‌ها و نیز کسری بودجه آن‌ها طی چهار سال آینده را نشان می دهد:  

کسری بودجه 23 میلیارد یورویی مذکور که معادل 2 درصد کل هزینه‌های شهرهای آلمان می‌باشد، ترجیحا با مداخله دولت های ایالتی و در نهایت؛ دولت فدرال مرتفع می‌شود، اما آنچه به زعم کارشناسان اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد؛ ایجاد محیط اقتصادی امن برای فعالیت مدیران شهری است که از جمله از طریق تقبل جبران خسارت های مرتبط با مالیات بر تجارت توسط دولت های ایالتی و فدرال، حاصل می‌شود.

منابع:

https://www.bertelsmann-stiftung.de/de/themen/aktuelle-meldungen/2021/juli/kommunalfinanzen-und-corona-neue-haushaltskrisen-drohen

https://www.behoerden-spiegel.de/2021/07/08/neue-haushaltskrisen-drohen

جریمه چند صد میلیون یورویی شرکت‌های بی‌ام‌و و فولکس واگن از سوی کمیسیون اروپا

 بر اساس حکم صادره متعاقب تحقیقات طولانی مدت کمیسیون اروپا؛ دو شرکت بزرگ صاحب نام آلمانی تولیدکننده خودرو شامل؛ VW  و BMW، با توجه به تبانی و همکاری مخفیانه کارتلی بین سال های 2006 تا 2014 و دست کاری فنی میزان آلایندگی زیست محیطی مرتبط با ADBlue در خودروهای دیزلی، در حدود 875.2 میلیون یورو جریمه نقدی پرداخت خواهند کرد.

بالاترین جریمه مربوط به گروه فولکس واگن و بالغ بر 502.4 میلیون یورو بوده که در قالب سه برند VW ، Audi و Porsche در کارتل مذکور، قانون ضد انحصاری اتحادیه اروپا را نقض کرده است. با این حال و از آنجا که این گروه مراتب نقض قانون مذکور را پذیرفته است، 45 درصد تخفیف جریمه دریافت کرده است.

جریمه اعلام شده برای شرکت خودرو سازی  BMW، حدود 372.8 میلیون یورو می‌باشد و شرکت دایملر که از جمله اعضای این کارتل بوده است با توجه به ارائه گزارش و جزئیات تبانی فناوری مربوطه به بروکسل، مشمول نرمش قانونی و حقوقی شده و از پرداخت جریمه 727 میلیون یورویی مستثنی گردیده است.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/deutsche-autobauer-zahlen-in-eu-kartellverfahren-875-millionen-17427779.html

 

 

نگرانی صنعت آلمان از افزایش قیمت برق در بورس انرژی

قیمت عمده فروشی برق در جمهوری فدرال آلمان طی ماه‌های اخیر به شدت و به نحو بی سابقه ای افزایش یافته است و بیم آن می رود که هزینه‌های انرژی خانوارهای خصوصی را نیز متاثر سازد. قیمت عمده فروشی برق در بورس انرژی لایپزیک از ماه مارچ 2020 به بیش از 70 یورو در هر مگاوات ساعت رسیده و قیمت های مربوط به تحویل در سال آینده نیز حدودا دو برابر شده است. این افزایش مقادیر قیمت برق که در 12 سال گذشته سابقه نداشته، موجبات هراس جدی شرکت های الکتریکی فعال در آلمان را از ناحیه رقابت پذیری فراهم کرده است.

هولگر لوش، معاون رئیس فدراسیون صنایع آلمان طی مصاحبه ای هشدار داده است که این افزایش قیمت عمده فروشی برق، علاوه بر این که صنعت این کشور را متحمل بار سنگینی می‌کند، بازار انرژی اروپا را نیز دچار معضل کرده و رقابت پذیری آن را نسبت به بازارهای انرژی رقیب کاهش خواهد داد.

پیش بینی شده روند افزایش قیمت های عمده فروشی برق، آثار خود را در قبوض برق صادره برای خانوارهای آلمانی در سال جاری میلادی نیز آشکار نماید.

 

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/klima-energie-und-umwelt/steigender-strompreis-an-der-boerse-alarmiert-industrie-17423921.html

 

یک میلیون خودروی الکتریکی در آلمان

به گفته پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، این کشور در ماه جاری میلادی به هدف از پیش ترسیم شده یک میلیون خودرو الکتریکی دست خواهد یافت. وی طی مصاحبه ای با روزنامه تاگس تسایتونگ ابراز داشت؛ «هدفی که بسیاری دست نیافتی تلقی می‌کردند، تنها با شش ماه تأخیر محقق می‌شود».

بر اساس گزارش فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ(FAZ)، برنامه‌های حمایتی دولت آلمان برای رونق تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی گسترش یافته است به طوری که تنها در نیمسال اول سال 2021 بیش از 1.25 میلیارد یورو بیش از کل میزان سال 2020 برای تشویق خرید خودروهای الکتریکی هزینه شده است.

نیمی از حمایت های دولت آلمان مربوط به خودروهای الکتریکی و نیمی دیگر متعلق به رونق بازار خودروهای هیبریدی است. از زمان آغاز برنامه تشویقی تعویض خودرو به خودروهای الکتریکی و هیبریدی از سال 2016 تاکنون؛ 350 هزار خودرو با تخصیص بودجه 2.1 میلیارد یورویی دولت در قالب این برنامه تعویض شده اند.

 

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/auto-verkehr/altmaier-eine-million-e-autos-im-juli-geschafft-17418127.html

 

اجرایی شدن قانون ممنوعیت ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در سراسر اروپا

 

طبق قانون ممنوعیت ظروف پلاستیکی که در سال 2019 از سوی اتحادیه اروپا به تصویب رسیده و از روز شنبه 3 جولای 2021 اجرایی شده، استفاده از ظروف پلاستیکی اعم از قاشق و چنگال و لیوان یک بار مصرف در آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع گردیده است. طبق این قانون، ظروف از جنس پلیمر مصنوعی پلی‌استایرن نیز دیگر اجازه وارد شدن به بازار فروش را ندارند.

بر اساس برآورد علمی تیم پژوهشی متشکل از محققان آلمانی، سوئدی و نروژی، در صورت ادامه روند حال حاضر مرتبط با آلایندگی زیست محیطی پلاستیک، میزان این آلودگی تا سال 2025 نسبت به سال 2016 به دو برابر افزایش خواهد یافت. طبق برآوردها در سال 2016 میلادی میزان پلاستیک موجود در آب ها و خشکی‌ها بین 9 تا 23 میلیون تن تخمین زده شده است.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/stichtag-3-juli-das-einwegplastik-verbot-tritt-in-kraft-17418188.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما