معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۰

درخواست کمیسیون اروپا از غنا در مبارزه با صیدهای غیر قانونی

کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای از غنا خواست به عنوان کشور دارای بندر، ساحل، بازار بین المللی و صاحب پرچم، در زمینه مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و بی ضابطه (IUU) همکاری بیشتری بعمل آورد.

کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای از غنا خواست به عنوان کشور دارای بندر، ساحل، بازار بین المللی و صاحب پرچم، در زمینه مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و بی ضابطه [1] (IUU) همکاری بیشتری بعمل آورد.

این کمیسیون در بیاینه خود آورده است :

"این کمیسیون به هیچ عنوان در برابر صید IUU از خود مماشات نشان نمی دهد. غنا نقش مهمی در اداره شیلات غرب آفریقا دارد. بر این اساس، ما آماده همکاری با غنا در زمینه مقابله با آن دسته از خطرات ناشی از IUU می‌باشیم که پایداری ذخایر ماهی، جوامع ساحلی، امنیت غذایی و منافع زنان و مردان ماهیگیری که قوانین را رعایت می‌کنند، به خطر انداخته است. شیلاتِ پایدار لازمه اداره بهتر اقیانوس ها می‌باشد".

"این کارت زرد یک هشدار بود و به غنا امکان واکنش و اتخاذ اقدامات لازم به منظور اصلاح وضعیت موجود در یک بازه زمانی معقول را فراهم می سازد. در این مرحله، بر اساس این تصمیم هیچ اقدامی علیه تجارت موجود ]میان غنا و اتحادیه اروپا اتخاذ نمی‌شود. با این وجود، در صورت ادامه یافتن شرایط موجود و عدم انطباق غنا با قوانین مربوطه، کشورها با رویه شناسائی به اصطلاح کارت قرمز مواجه خواهند شد که مجازات هایی همانند ممنوعیت صادرات محصولات دریایی خود به بازار اتحادیه اروپا را در پی خواهد داشت".

"ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و بی ضابطه بنیان‌های سیاست عمومی‌شیلات (CFP) و تلاش های بین المللی اتحادیه اروپا در جهت توسعه و افزایش مدیریت بهتر اقیانوس ها را تهدید می نماید. بر اساس تجارت سبز اروپا (European Green) Deal  و هدف توسعه پایدار ملل متحد در خصوص حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی، این کمیسیون متعهد شده است در برابر صید IUU از خود هیچ مماشاتی نشان ندهد. مبارزه علیه ماهیگیری غیرقانونی در عین حال یکی از جنبه‌های مهم اهداف استراتژیک تنوع زیست محیطی اتحادیه اروپا  (EU Biodiversity Strategy)  است که هدف آن حفاظت از محیط زیست دریایی می‌باشد. این استراتژی در آفریقا بر مبارزه علیه ماهیگیری IUU به عنوان یکی از مسائل اصلی با همکاری شرکای آفریقایی ما تاکید دارد".

- اگر چه این اقدام صرفاً یک هشدار  مبتنی بر "مقررات "IUU تحادیه اروپا مصوب سال 2010 می‌باشد، اما می‌تواند روند تجارت ماهی از غنا به بازار اتحادیه را با مشکل مواجه سازد. غنا و اتحادیه اروپا دارای موافقتنامه مشارکت اقتصادی می‌باشند که در سال 2016 به امضای طرفین رسید. بر اساس این موافقتنامه، تمامی محصولات وارداتی از غنا به این اتحادیه بدون هیچ محدودیت حجمی و وزنی از پرداخت هرگونه حق گمرک معاف می‌باشد. در سال 2020 حجم صادرات ماهی از غنا به کشورهای عضو اتحادیه حدود 3500 تن و به ارزش تقریبی  10 میلیون یورو بود. فرانسه، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا وارد کننده‌های اصلی محصولات شیلات غنا در اروپا می‌باشند.

پیش از این نیز در سال 2013 غنا با کارت زرد اتحادیه اروپا مواجه شده بود که در سال 2015 و پس از رفع نقایص موجود این اخطار بلا اثر شد. ارزش جهانی صید IUU سالانه حدود 10 الی 20 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. سالانه 11 الی 26 میلیون تن ماهی به صورت غیرقانونی صید می‌شود که این آمار حدود 15 درصد از مجموع صید ماهی در جهان را تشکیل می دهد.در این بیانیه همچنین از حمایت های این اتحادیه از اجرای چندین پروژه ظرفیت سازی برای مردم غنا سخن به میان آمده است.ایران نیز یکی از واردکنندگان گونه‌های مختلف ماهی از کشور غنا است. 

[1] illegal, unreported and unregulated

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما