معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۰

گراتز به جاده ابریشم جدید پیوست

مرکز حمل و نقل بار و لجستیک گراتز در نزدیکی منطقه ورندروف از 21 ژوئن 2021 به طور رسمی ‌به بخشی از خط جاده ابریشم جدید پیوست و اولین قطار از چین به گراتز رسید.

مشکلات حمل و نقل بار و شکسته شدن زنجیره ارسال کالا بین چین و اروپا به ویژه از طریق دریا، سبب شده است تا جاده ابریشم جدید، از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. تا پیش از این قطارهای در حرکت در این مسیر که هزینه اصلی آنان را چین پرداخت می‌کرد، بیشتر اوقات خالی به اروپا می آمدند، اما در شرایط کنونی و پس از بحران کرونا، این قطارها برای ماه‌های آینده نیز به طور کامل رزرو شده اند و گفته می‌شود در حد کشتی‌های باری، ظرفیت حمل و نقل دارند. قطاری که روز دوشنبه 21 ژوئن از چین به گراتز رسیده است حاوی 40 کانتینر بزرگ در 20 واگن می‌باشد که بیش از 500 متر طول دارد و مملو از کالاهای چینی می‌باشد.

توماس کارگل از شرکت حمل و نقل ریلی اتریش ÖBB در این خصوص گفت: از چین همه چیز وارد می‌شود، هر چیزی که فکرش را بکنید، هر نوع کالایی که در سوپرمارکت های زنجیره ای بزرگ چین یافت می‌شوند.  همچنین ظروف از جنس پورسلان و با لعاب های سرامیکی و مواد غذایی. در بخش کالاهای صادراتی، تنوع بسیار کمتر است و بیشتر قطعات صنایع خودرو، مواد و کالاهای مصرفی و محصولات لوکس اروپایی می‌باشند که به چین ارسال می‌شوند. از این رو جاده ابریشم جدید و مشارکت گراتز در این طرح، نقطه عطفی برای این شهر به شمار می آید.  مهمترین راه ارتباطی حمل بار بین چین و اروپا از طریق هواپیما یا کشتی بوده و روی آوردن به قطار هرچند مسیر جدیدی نیست، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. حمل بار قطاری که روز دوشنبه به گراتز رسید با ظرفیت 40 تریلی برابری می‌کند.

الیور واگنر مدیر عامل انجمن مرکزی تدارکات و حمل و نقل و فورواردینگ خطوط حمل و نقل ریلی اتریش RCG در خصوص همکاری اتریش در این طرح افزود:  اتریش از سال 2017 همکاری خود را با راه ابریشم جدید آغاز کرده  و در تمامی مسیرهای جاده ابریشم جدید فعال بوده است و پیش بینی می‌شود که در آینده ای نزدیک تعداد واگن‌های بیشتری از سوی اتریش بین چین و اروپا به کار گرفته شوند.

گفته می‌شود ، طرح جاده ابریشم جدید برای چین موقعیت استراتژیک مهمی را در اروپا رقم زده است. همچنین اروپا نیز سود بسیاری در این مسیر داشته است، زیرا چین سرمایه گذاری‌های کلانی را برای توسعه این خطوط و گسترش شبکه ریلی بین چین و اروپا انجام داده است. اخیرا مسیرهای جدیدی از چنگدو به روتردام واز شیان به نویس در آلمان اضافه شده است. در آغاز تنها کالاهای الکتریکی و الکترونیکی از چین از این طریق به اروپا ارسال می‌شد که به مرور  به 200 گروه کالایی رسیده است.

در سال های اخیر 40 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را چین پرداخت کرده و موافقت های اولیه برای پرداخت تا سال 2022 بوده است و اروپا پس از این دوره با توجه به علاقمندی و سرعت توسعه شبکه ریلی منطقه ای نیازمند قرارداد جدیدی برای پرداخت یارانه‌ها برای حمل و نقل ریلی می‌باشد. چین اعلام کرده پس از 2022، تنها هزینه کانتینر های ارسالی که از طریق کشتی به اروپا ارسال شده و از طریق قطار های این جاده به چین باز می‌گردند را پرداخت خواهد کرد و تمرکز اصلی بر کالاهای با کیفیت بالا و کالاهای نیازمند به یخچال خواهد بود.  به لحاظ زیرساخت های مورد نیاز، مسیر کنونی قطارها از نظر ظرفیت حجمی هنوز قابلیت رقابت با کشتی‌های باری را ندارد و بسته به وزن بار یک قطار ظرفیت 82  کانتینر 20 فوتی را دارا می‌باشد. به گفته کارشناس حمل و نقل و لجستیک آقای براینبائور، ظرفیت کشتی‌های حامل کانتینرهای باری تا 23000 فوت برابر با 300 قطار باری است. با این وجود این نکته شایان ذکر است که کشتی‌های باری برای رسیدن از چین به اروپا حداقل 40 روز زمان نیاز دارند در حالی که مسیر ریلی با پشت سر گذاشتن 9000 کیلومتر، تنها نیازمند 14 روز می‌باشد.

در حال حاضر چین با کمبود کانتینر مواجه است، کانتینر هایی که در اروپا انباشته شده اند و می‌توانند مورد بهره برداری قرار گیرند.

تنها راه سریع تر برای انتقال کالا مسیر هوایی است که به دلیل بحران کرونا در حال حاضر بسیار محدود شده است و این محدودیت ها افزایش هزینه‌ها را نیز در بر داشته است، که سبب شده تا شکاف ایجاد شده لزوم استفاده از خطوط ریلی را پررنگ تر سازد، از سوی دیگر حمل و نقل هوایی، برای انتقال تمامی محصولات مناسب نمی‌باشد.

 

کارشناسان اعتقاد دارند که اروپا جاده ابریشم جدید را دست کم گرفته است. اما  از سال 2013 به عنوان یکی از شرکای اصلی طرح یک جاده یک کمربند که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید یاد می‌شود، با این طرح به ویژه برای توسعه زیرساخت ها و مسیر های عبور و مرور کالا، همراه شده است. آقای واگنر در ادامه می افزاید: هرچند چین در این میان صرفا به دنبال منافع خود می‌باشد، اما اروپا نیز می‌تواند با ابتکار عمل در این ارتباط جایگاه خاص خود را بیابد و این موضوع برای اروپا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. آقای برینبائور نیز معتقد است که اروپا جاده ابریشم جدید را تاکنون دست کم گرفته است و این مساله به مرور زمان تغییر خواهد کرد. اروپا به عنوان تولید کننده برای ایجاد درآمد در بازارهای غیر اروپایی گزینه جایگزین دیگری ندارد. همچنین ظرفیت بالقوه ای نیز برای توسعه مسیر ریلی میان اروپا و چین وجود دارد که می‌بایست مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

منبع: https://steiermark.orf.at/stories/3109332/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما