معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو ( هفته اول تیر )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در هفته اول تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری نشست فوق العاده اجلاس سران کشورها و دولت های جامعه توسعه  جنوب آفریقا (SADC) 

نشست فوق العاده اجلاس سران کشورها و دولت های جامعه توسعه  جنوب آفریقا (SADC)در تاریخ 23 ژوئن در مرکز همایش های بین المللی Joaquim Chissano ماپوتو ، جمهوری موزامبیک برگزار شد. در پایان این نشست طی بیانیه ای، شرکت کنندگان در اجلاس همدردی و همبستگی خود را با دولت و مردم جمهوری دموکراتیک کنگو در پی فوران آتشفشان Niragongo در گوما که باعث تخریب اموال و از دست دادن جان انسان‌ها و آوارگی شد ، ابراز داشتند. علاوه بر این، توصیه‌های ارائه شده در گزارش رئیس ارگان همکاری‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی و حکم ماموریت نیروی SADC  در جمهوری موزامبیک مورد تایید قرار گرفت که به عنوان بخشی از SADC برای حمایت از موزامبیک در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشن در استان کابو دلگادو مستقر خواهد شد. در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با همکاری آژانس های بشردوستانه ، کمک های لازم را به جمعیت آسیب دیده از حملات تروریستی در کابو دلگادو ، از جمله به آوارگان داخلی ادامه دهند. علاوه بر این، در این اجلاس، از جمهوری موزامبیک به دلیل پیشنهاد خود برای میزبانی مرکز عملیات بشردوستانه و اضطراری SADC در ناکالا، که برای بهبود آمادگی و واکنش سریع منطقه طراحی شده است ، تقدیر شد. هم چنین از کشورهای عضو خواسته شد تقویت ، گسترش  و حمایت از برنامه‌های اجتماعی و تأمین کننده برای نیازهای افرادبیشتری از ناامن غذایی و ترویج ارزش افزوده از طریق آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار دهند و استراتژی امنیت غذایی و تغذیه ای منطقه ای را با هدف بهبود و گسترش پوشش برنامه‌های حمایت از اجتماع و تاب آوری، در استراتژی‌های ملی امنیت غذایی و تغذیه ای خود ادغام کنند تا نرخ های سو تغذیه را کاهش دهند.

اجلاس متعهد شد که ظرفیت های منطقه ای و ملی SADC را در تحقیق و تولید دارو و سایر داروهای اساسی، تبلیغ داروهای سنتی و جایگزین و تولید واکسن کرونا تقویت کند و از سازمان تجارت جهانی (WTO) خواستند که مذاکرات در مورد رفع محدودیت های مربوط به جنبه‌های مربوط به تجارت با حقوق مالکیت معنوی (TRIPS) را نهایی کرده و کاربرد آنها را برای دسترسی برابر به واکسن برای همه کشورها تسریع کند.

کشورهای عضو SADC عبارتند از: آنگولا، بوتسوانا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اسواتینی، لسوتو، ماداگاسکار، مالاوی ، موریس، موزامبیک، نامیبیا، سیشل، آفریقای جنوبی، جمهوری متحد تانزانیا، زامبیا و زیمبابوه. در اجلاس مذکور هفت رئیس دولت از بوتسوانا جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، موزامبیک، آفریقای جنوبی، تانزانیا و زیمبابوه حضور داشتند و مقرر شد چهل و یکمین اجلاس SADC در آگوست 2021 در مالاوی برگزار گردد.

افتتاح کارگاه آموزشی برنامه تحول دیجیتال جمهوری دموکراتیک کنگو

در این کارگاه Eberande Kolongele وزیر دیجیتال این کشور خواستار ایجاد چارچوبی قانونی شد که نوآوری و امنیت قانونی را برای سرمایه گذاران تشویق می‌کند. به گفته وی، چالش های پیش روی بخش دیجیتال در کنگو ، کمبود چهارچوب قانونی ، کمبود زیرساخت های دیجیتال، کمبود حمایت از کارآفرینان در این بخش و ناکافی بودن محتوای محلی،نفوذ ضعیف و نابرابر اینترنت ، برق و مشکلات دسترسی به اینترنت است.  این کارگاه بخشی از چشم انداز اجرای برنامه ملی دیجیتال است که در سطح نهادی در سپتامبر 2019 به ابتکار رئیس جمهوری این کشور تصویب شد.

ایجاد یک آکادمی موقت نظارت و حمایت از جوانان در راس ریاست اتحادیه آفریقا

هیات مسئول حمایت از جمهوری دموکراتیک کنگو برای ریاست اتحادیه آفریقا با همکاری جوانان Hustlers از منشور جوانان آفریقایی برای جمهوری دموکراتیک کنگو یک آکادمی موقت ایجاد می‌کند که هدف آن نظارت و حمایت از جوانان برای استفاده از فرصت ها در اتحادیه آفریقا است. هدف این طرح پرداختن به مشارکت کم جوانان در موسسه پان آفریقایی است. متقاضیان باید تا 4 ژوئیه 2021 درخواست دهند. 

توافق کنگو و بلژیک بر سر نقشه راه جدید توسعه روستایی 

فرانسوا روبوتا ماسومبوکو وزیر امور توسعه روستایی و جو ایندکئو  سفیر بلژیک در جمهوری دموکراتیک کنگو ، توافق کردند که نقشه راه جدیدی در توسعه روستایی تهیه کنند.طبق گزارش وزارت توسعه روستایی به خبرگزاری دولتی کنگو، بلژیک، از طریق آژانس همکاری و توسعه "ENABEL" ، برای بهبود شرایط زندگی کنگو همراه با وزارت توسعه روستایی در مناطق روستایی و نیمه شهری همکاری می‌کند.فرانسوا روبوتا " وزیر امور توسعه روستایی در پایان تبادل نظر با دیپلمات بلژیکی، برای مطبوعات تأکید کرد ما در حال راه اندازی یک برنامه همکاری دوجانبه جدید بین دو کشور هستیم. چندین پروژه در چارچوب این همکاری جدید، از جمله، برای افتتاح مناطق روستایی ، تأمین آب آشامیدنی و ساخت جاده‌های تغذیه کننده کشاورزی.

دیدار معاون مدیرعامل هواوی با نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو

در این دیدار الکس چو معاون مدیرعامل هواوی برنامه استراتژیک این شرکت در جمهوری دموکراتیک کنگو را به نخست وزیر کنگو ارائه داد و گفت: ما برنامه استراتژیک هواوی را ارائه کردیم که سال هاست از زمان کار در اینجا انجام می دهیم. امروز، ما در حوزه پروژه‌های استراتژیکی متمرکز شده ایم که بعداً آنها را روشن خواهیم کرد. ما مدت ها در اینجا کار کردیم و به یک شرکت محلی تبدیل شده ایم و همیشه به مسئولیت اجتماعی خود احترام گذاشته ایم.

 توافق در خصوص تخصیص اعتبار از سوی دولت به شهر کینشازا برای خدمات بهداشتی

نیکلاس کازادی تصریح کرد که این تعهد توسط دولت بخشی از منطق تأییدبا تاکید بر  اولویت های بهداشت و حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: دو میلیون و هفتصد هزار دلار آمریکا برای ماه ژوئن و متعاقبا ماهانه دو میلیون دلار آمریکا به کینشازا  اختصاص می یابد. نیکولاس کازادی از قاعده مند بودن در پرداخت این پول اطمینان حاصل کرد که به مدیران استان اجازه می دهد پاکیزگی شهر کینشازا را حفظ کنند.

موافقت هیئت مدیره صندوق بین المللی پول با تأمین اعتبارحمایت از برنامه اقتصادی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو

صندوق بین المللی پول با دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در خصوص تامین اعتبار 1.5 میلیارد دلاری برای سه سال جهت حمایت از بهبود شرایط بهداشتی کشور  پس از Covid-19، راه اندازی مجدد برنامه اصلاحات ، حمایت از رشد فراگیر و کاهش فقر مطابق با اولویت های تعیین شده دولت در برنامه توسعه استراتژیک ملی 23-2019 به توافق رسید.

آخرین تحولات کرونا و واکسیناسیون در جمهوری دموکراتیک کنگو

از زمان شروع واکسیناسیون در 19 آوریل ، تا 23 ژوئن 2021  در جمهوری دموکراتیک کنگو، 49102 نفر در 8 استان باAstraZeneca واکسینه شده اند. از جمله کینشازا: 20.189 ؛ هاوت کاتانگا: 9،063؛ کنگو مرکزی 7669؛ کیوو شمالی: 5317؛ لوالابا: 3،171؛ کیو جنوبی: 3،148،  Haut-Uélé  425 و ایتوری: 120نفر

ژان ژاک Mbungani Mbanda، وزیر بهداشت عمومی ، بهداشت و پیش گیری اعلام کرد که این کشور انتظار دارد از ژوئیه آینده 5 میلیون و 900 هزار دوز اضافی واکسن Covid-19 از جملهSinovac ، Spoutnik 5 ، Sinopharm و غیره دریافت کند. تا کنون 39395 نفر در این کشور به کرونا مبتلا و 898 جان خود را از دست داده اند.

چرا جمهوری دموکراتیک کنگو مشتاق پیوستن به بلوک EAC است

جمهوری دموکراتیک کنگو با پیوستن به جامعه شرق آفریقا (EAC) بسیار سود می‌برد. از مزایای آن می‌توان به جابجایی آزادانه مردم به بقیه کشورهای اتحادیه و کالا به بندر دارالسلام و مومباسا اشاره کرد.

پیتر ماتوکی، دبیرکل EAC گفت: "این امر موجب تسهیل حرکت آزاد کالا، به ویژه در منطقه شرقی کشور خواهد شد. وی این استدلال را هنگام دیدار با رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو در گوما و پیشنهاد عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو کنگو در اتحادیه مطرح کرد.

 شرکت وزیر هیدروکربن‌ها، Didier Budimbu Ntubuanga، در چهارمین دوره کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری و تجارت در آفریقا (FITA (2021، در پایتخت تونس

در این مجمع که از 24 تا 26 ژوئن 2021 برگزار شد، مکانیزم های تأمین بودجه برای اپراتورهای اقتصادی آفریقا که هدف آنها اجازه دادن به کشورهای قاره است تا بتوانند خود را در چشم انداز 19 Covid- دوباره بازیابی کنند، مورد بررسی قرار گرفت. این جلسات که توسط شورای تجارت آفریقای تونس (TABC) تحت عنوان "دهه همه چالش‌ها" آغاز شد، حدود 5000 فعال اقتصادی را گرد هم آورده بود.

  شرکت معاون مجلس ملی جمهوری دموکراتیک کنگو در چهلمین مجمع مشترک پارلمانی ACP- EU

ژان مارک کابوند معاون اول مجلس ملی جمهوری دموکراتیک کنگو به نمایندگی از پارلمان کشورش در چهلمین نشست مجمع مشترک پارلمانی آفریقا، کارائیب و اقیانوس آرام / اتحادیه اروپا (ACP / EU) طی کنفرانس ویدیویی در لوکزامبورگ، در مقر اتحادیه اروپا شرکت نمود.

ژان مارک کابوند از مشارکت پارلمان کنگو در چهلمین مجمع مشترک پارلمانی ACP-EU استقبال و خاطرنشان کرد که این جلسه در زمینه بهداشت جهانی که با همه گیری کرونا دچار وضعیت دشواری شده است برگزار و وی خواستار در دسترس بودن واکسن برای همه کشورها شد.

مجمع مشترک پارلمانی ACP-EU برای گردهم آوردن نمایندگان منتخب اتحادیه اروپا (اعضای پارلمان اروپا) و نمایندگان منتخب کشورهای آفریقا، کارائیب و اقیانوس آرام کشورهای ACP که توافق نامه کوتونو را امضا کردند، ایجاد شد.

حضور فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری کنگو در نشست فوق العاده SADC در موزامبیک

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو 22 ژوئن 2021 برای شرکت در نشست فوق العاده جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) وارد ماپوتو پایتخت موزامبیک شد. رییس اتحادیه آفریقا در بدو ورود از سوی وزیر خارجه و وزیر گردشگری موزامبیک مورد استقبال قرار گرفت.

 برگزاری مجمع و نمایشگاه گردشگری 2022 در جمهوری دموکراتیک کنگو

مودرو نسیمبا وزیر گردشگری جمهوری دموکراتیک کنگو ژوئن گذشته یک تور بین المللی با سفر به اسپانیا، بلژیک و ترکیه با هدف بازگرداندن جمهوری دموکراتیک کنگو به صحنه جهانگردی بین المللی انجام داد و موفق به انعقاد چندین توافق نامه گردید. تور وزیر نسیمبا در 08 ژوئن 2021، از مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد، جایی که او برای یک جلسه مهم به مقر سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) رفت. در واقع، برای چندین سال، این کشور کمک‌های خود را به این آژانس تخصصی سازمان ملل متحد که قصد دارد گردشگری را توسعه دهد، پرداخت نکرده است. وزیر گردشگری گفت کشورش حدود 24000 دلار آمریکا حق عضویت بدهکار بود و پس از حل و فصل موضوع، امروز کشور ما می‌تواند از مزایای ارائه شده توسط این سازمان کاملاً بهره مند شود.

پس از اسپانیا، مودرو نسیمبا به بروکسل رفت و در آنجا با مدیر بنیاد باغ وحش آنتورپ، جف دو درد گفتگو کرد. این دو شخصیت در مورد توسعه گردشگری، به ویژه حفاظت از گونه‌هایی مانند Bonobos در جنگل، در منطقه حیات وحش Lomako Yokokala در استان Tshuapa صحبت کردند. وزیر گردشگری گفت: توافق نامه‌های زیادی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی پس از بلژیک، به ترکیه رفت و از 10 تا 12 ژوئن 2021، در مجمع جهانی گردشگری 2021، در شهر بدروم واقع در جنوب غربی ترکیه در کنار دریای اژه شرکت کرد. این رویداد توسط انستیتوی مجمع جهانی جهانگردی برگزار شد که مأموریت آن "کاهش تأثیر منفی گردشگری با افزایش تأثیر مثبت‌تر اهداف توسعه پایدار در گردشگری در مقیاس جهانی" است. وزیر گردشگری کنگو در این جلسات در کنار شخصیت‌هایی مانند نخست وزیر اسبق انگلیس، تونی بلر، برگزاری مجمع و نمایشگاه گردشگری در سال 2022 در کنگو را به دست آورد.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

موافقت تلفنی رییس جمهور چین برای تجدید نظر در ساختار بدهی کنگو برازاویل

روسای جمهور کنگو برازاویل و چین 21 ژوئن 2021 (31 خرداد 1400) در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. در این تماس تلفنی آقای دنیس ساسو انگسو از همتای چینی خود درخواست کرد تا بدهی مالی کنگو به چین که مانع از سرگیری مذاکرات این کشور با صندوق بین المللی پول است، مورد بازنگری قرار گیرد. خبرگزاری‌های این کشور به نقل از منابع مطلع در ریاست جمهوری کنگو اعلام کردند در این گفتگوی تلفنی که نیم ساعت به طول انجامید و سه تن از اعضای دولت کنگو از جمله وزیر دارایی این کشور آقای انگسو را همراهی کردند، همکاری‌ها میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. در خصوص این تماس تلفنی همچنین گفته شده که با توجه به بروز همه گیری کرونا از سال 2019 تا به امروز و نظر به بحران بوجود آمده تأثیر گذار بر اقتصاد کنگو، رییس جمهور انگسو از آقای شی جین پینگ خواست که با در نظر گرفتن أوضاع کنونی، در ساختار بدهی‌ها و  تخفیف بدهی تجدید نظر کند  و موفق شد تا نظر مساعد همتای چینی را جلب نماید.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما