ارزیابی پیامد توافق مالیاتی گروه هفت کشور برای اتریش
پس از گفتگوها و رایزنیهای گسترده نهایتا وزرای مالیه هفت کشور صنعتی موسوم به گروه 7 در نخستین نشست خود پس از بحران کرونا در تاریخ 4 تا 6 ژوئن 2021 در لندن در خصوص میزان و نحوه توزیع عادلانه مالیات شرکتی غول های اینترنتی به تفاهم رسیدند.
کشورهای عضو، در این نشست در کنار سایر موضوعات مهم و اساسی، در زمینه دو موضوع مهم تعیین حداقل مالیات شرکت های بزرگ فعال در زمینه خدمات آنلاین و محصولات دیجیتالی با نرخ حداقل 15 درصد و اختصاص سهمی از سود این شرکت ها به کشورهایی که خدمات یا محصولات در آنجا عرضه میشود، به توافق رسیدند. در بیانیه وزرای دارایی کشورهای گروه هفت همچنین تاکید شده طبق توافق حاصله شرکتهای چند ملیتی میبایست مالیات های خود را در کشورهایی که فعالیت رسمی دارند پرداخت نمایند.
بر اساس این توافق، شرکت های بزرگ اینترنتی که حاشیه سود بالاتر از 10 درصد دارند، بایستی 20 درصد از مازاد سود ده درصدی خود را به کشورهای ذیربط اختصاص دهند. بر اساس برآوردهای انجام شده، اجرایی شدن این تفاهم به معنای اضافه درآمد مالیاتی 50 میلیارد یورویی برای کشورهای اروپایی میباشد که از این میزان 3 میلیارد یورو سهم اتریش خواهد بود. با این وصف، تعیین رقم دقیق به نحوه اجراء و جزئیات مساله بستگی خواهد داشت.
دستیبابی به این توافق، با واکنش های گسترده ای در کشورهای اروپایی مواجه شد و برخی از کشورها از آن به عنوان روزی تاریخی و اقدامی مهم برای اقتصاد جهانی یاد نمودند. اهمیت این اقدام در واقع با هدف جلوگیری از ترفندهای شرکتهای بزرگ خدمات اینترنتی از جمله آمازون، گوگل و فیسبوک برای انتقال عواید حاصل از فعالیت های تجاری خود به کشورهای با مالیات شرکتی پایین موسوم به بهشت مالیاتی اتخاذ گردیده است. در واقع، در صورت اجرایی شدن این تفاهم، این مشکل که به عنوان نمونه فروش محصولات آمازون در اتریش یا آلمان صورت گرفته لکن سود شرکتی حاصله به خزانه کشورهای دیگر منتقل شود، جلوگیری خواهد شد.
توافق یادشده میتواند به جنجال های چندین ساله اروپا و امریکا مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش به دنبال اعمال مالیات بر فروش خدمات شرکتهای دیجیتالی بودند، خاتمه دهد. هفته قبل امریکا موقتا اجرای تعرفههای تنبیهی که در پاسخ به اقدامات یکجانبه برخی کشورهای اروپایی از جمله اتریش و فرانسه برای برقراری مالیات بر خدمات دیجیتالی وضع شده بود، معلق کرد.
با این حال برخی از ارزیابیها حاکی از آن است که سود اصلی این اقدام عاید خود دولت امریکا خواهد شد، زیرا با افرایش نرخ مالیات شرکتی در کشورهای موسوم به بهشت مالیاتی، دیگر این غول های اینترنتی فعالیت های خود را برای کاهش مالیات به سایر کشورها منتقل نخواهند کرد.
در اتریش از سال گذشته برای تبلیغات آنلاین مالیات وضع شده است، حال پرسش این است که چنانچه این مساله در چارچوب اعضای OECD نیز مورد توافق قرار گیرد، اتریش اقدام به حذف این مالیات خواهد کرد یا خیر؟ این اقدام در سال اول 43 میلیون درآمد اضافی عاید اتریش کرد و به نظر می رسد در سال جاری حداقل به میزان دو برابر این مبلغ درآمد حاصل شود.