معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۷

رونق تولید ارزهای دیجیتال در آرژانتین

رکود اقتصادی در آرژانتین، تورم بالا در کنار تعرفه‌های یارانه ای برق باعث شده تا این کشور به یکی از مراکز مهم تولید ارزهای دیجیتال تبدیل شود. تولید خانگی ارزهای دیجیتال در آرژانتین به سبب هزینه‌های پایین انرژی الکتریکی افزایش قابل توجهی داشته است.

قبض های برق مصرف کنندگان دو تا سه درصد از متوسط درآمد ماهانه آنها را شامل می‌شود که این هزینه نصف و حتی یک سوم هزینه مصرف برق در کشورهای دیگر آمریکای جنوبی همچون شیلی، برزیل و کلمبیا است.

بحران‌های اقتصادی دوره ای، کاهش مکرر ارزش پول ملی، احتمال ورشکستگی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خارجی، تورم بالا، رکود اقتصادی سه ساله که با همه گیر شدن کرونا همزمان شده است، دست به دست هم داده تا اقبال مردم آرژانتین به رمز ارزها افزایش یابد. علاوه بر این انرژی ارزان در کنار محدودیت خرید و فروش ارز، انگیزه‌ها را برای استخراج پول های دیجیتال مانند بیت کوین بیشتر نموده است. کاهش مداوم ارزش «پزو» پول ملی آرژانتین و گرایش مردم به تبدیل دارایی‌های خود به ارزهای دیگر، باعث شده تا ارزش یک بیت کوین در بازارهای غیر رسمی تا 5.9 میلیون پزو برسد. این درحالی است که در بازارهای رسمی ارزش بیت کوین 3.4 میلیون پزو است. تفاوت قیمت بیت کوین در بازارهای رسمی و موازی در کنار قیمت یارانه ای برق مصرفی سود سرشاری را به جیب استخراج کنندگان این محصول دیجیتال سرازیر می‌کند.

عوامل بالا باعث شده که حتی شرکت های خارجی همچون بیت فارم (Bitfarms Ltd) در کانادا هم در پی تأسیس مزارع استخراج رمز ارز در آرژانتین باشند. این شرکت بنا دارد با تأسیس یک نیروگاه برق گازسوز در آرژانتین کار استخراج رمزارزها دراین کشور را با احداث مزرعه ای با 55 هزار دستگاه استخراج بیت کوین آغاز نماید. برآورد می‌شود این کارخانه که از سال 2022 کار خود را آغاز می‌کند، سالانه به 210 مگاوات برق نیاز داشته باشد. آرژانتین از آن جهت برای بیت فارم محیط مناسبی است که برق تولیدی در آن به دلیل کاهش فعالیت های تولیدی و صنعتی بیشتر از مصرف آن بوده و برای همین یک موقعیت برد-برد برای دوطرف ایجاد کرده است. قیمت برق مصرفی برای این کارخانه در آرژانتین 0.022 دلار در هر کیلووات در نظر گرفته شده و از همین رو این قیمت فضای مناسبی برای استخراج رمز ارزها فراهم می‌کند؛ چرا که متوسط قیمت برق برای مصارف صنعتی 0.06 دلار در هر کیلووات ساعت می‌باشد. این شرکت در قرارداد هشت ساله خود 39 میلیون دلار سود خواهد کرد.

تصمیم دولت چین برای تعلیق فعالیت مزارع تولید رمزارز به دلیل کمبود برق، درکنار توقف فروش خودروهای برقی شرکت تسلا در ازای ارزهای رمز پایه، باعث کاهش قابل توجهی در قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین شد. اما قیمت پائین برق در آرژانتین همچنان هزینه‌های تولید ارزهای دیجیتال را پوشش داده و تولید آن را به صرفه  می‌کند.

به دلیل محدودیت مبادلات ارزی در کشور آرژانتین (خرید سالانه 200 دلار با نرخ دولتی برای هر نفر) استخراج بیت کوین راه جایگزینی برای دور زدن کنترل مبادلات ارزی پیش پای فعالان اقتصادی قرار داده است اما مصرف بالای برق برای تولید رمزارزها، به نگرانی افکار عمومی در زمینه تأمین برق لازم برای سایر مصارف دامن می زند. بر اساس گزارش پایگاه خبری اینفوبائه به نقل از دانشگاه کمبریج، چین با تولید 69.3 درصد بیت کوین مقام اول تولید رمز ارزها در جهان را دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما