معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۰

رشد قابل توجه شاخص بورس وین در سال 2021

ATX مهمترین شاخص بازار بورس وین که بر پایه نوسانات قیمت سهام 21 شرکت برتر محاسبه می‌گردد، از ابتدای سال جاری میلادی حدود 25 درصد رشد داشته و در تاریخ 28 می 2021 به 3450 واحد رسید.

با توجه به بحران کرونا شاخص ATX در سال 2020 با نوسانات زیادی مواجه شد و همزمان با اجرای دوره‌های تعطیلی‌های سراسری، کاهش بیشتری را تجربه می‌کرد. بیشترین کاهش مربوط به ماه مارس 2020 بود که شاخص به 1635 واحد رسید. شاخص ATX بورس اوراق بهادار اتریش، سال 2020 را با 2691 واحد به پایان رساند. با این وصف، از ابتدای سال 2021 روند کلی شاخص رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به ویژه از ابتدای ماه می و با پایان یافتن تعطیلی‌های سراسری موج سوم کرونا، رشد شاخص سرعت بیشتری به خود گرفت.

روند تغییرات ATX از آوریل 2020 تا می 2021

رشد ارزش سهام 21 شرکت برتر بورس اتریش مشمول ATX از ابتدای سال جاری به شرح ذیل می‌باشد:

  • بازار سرمایه در آلمان و اتریش به ویژه در دوره بحران کرونا شرایط بهتری را نسبت به بازارهای دیگر به ویژه نسبت به بازار سرمایه امریکا تجربه کردند و در یکسال اخیر شاخص های بهتری را نسبت به رقیب فراآتلانتیک خود به ثبت رسانده اند. با این وجود، برخی از کارشناسان با توجه به تجربه‌های سالهای 2012 و 2015 این روند را موقتی ارزیابی می‌کنند.
  • شرکت مشاوره و سرمایه گذاری امریکایی JP Morgan چشم انداز آینده بازار بورس در کشورهای اروپایی از جمله اتریش در دوره پساکرونا را پویا و روشن ارزیابی نموده است.

به پیوست برگردان گزارش مارس 2021 بورس وین با عنوان «بورس وین در یک نگاه» شامل اطلاعات جامعی در خصوص آخرین وضعیت بازار بورس اتریش، جهت ملاحظه علاقمندان ارائه گردیده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما