معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۱

اخبار اقتصادی اتریش (هفته اول خرداد 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول خرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بیشترین رشد اقتصادی در حوزه یورو از سال 2018 تا کنون

 کوریه : شاخص مدیران خرید در می 2021 در حوزه یورو به طریقی پیش بینی نشده افزایش یافته است و خدمات دهندگان در حوزه‌های گوناگون همراه با بازشدن فروشگاه‌ها در مسیر جبران صدمات اقتصادی قرار گرفته اند.  شاخص مدیران خرید که حوزه صنایع و خدمات را در بر می‌گیرد، با رشدی بالغ بر 1 .3 واحد به 9 .56 رسیده است که بیشترین میزان این شاخص از فوریه 2018 تا کنون در حوزه یورو به شمار می آید. در حال حاضر اکثر کشورهای حوزه یورو در مسیر خروج از تعطیلی‌های سراسری می‌باشند و با دریافت کارت واکسیناسیون اروپایی، سفر برای گردشگران در اروپا و حوزه یورو تسهیل شده است.

 فروش یک میلیون دستگاه دوچرخه برقی در 12 سال گذشته در اتریش

وینر تسایتونگ: بین سال های 2008 تا 2020 بالغ بر یک میلیون دوچرخه برقی در اتریش به فروش رسیده است که یک پنجم آن تنها در سال 2020 بوده است. پیش بینی می‌شود در سال 2021 نیز، همین روند همچنان باقی بماند و حتی در فصل تابستان فروش این دوچرخه‌ها افزایش مجدد یابند. افزایش استفاده از وسایل نقلیه برقی به ویژه خودروهای برقی و دوچرخه‌های برقی، میتواند اتریش را در مسیر رسیدن به برنامه زیست محیطی 2030 این کشور یاری رساند. 

 طرح انجمن صفنی هتل داران وین برای جذب گردشگران داخلی به وین

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: انجمن صنفی هتل داران وین پیشنهاد داده است که برای جبران خسارات و نبود گردشگران خارجی، گردشگران داخلی برای سفرهای کوتاه مدت به وین بیایند و در هتل های پایتخت اقامت گزینند. طرح یاد شده « پایتخت خود را تجربه کنید» نامگذاری شده است.

 قیمت سوخت به میزان پیش از بحران کرونا رسید

کرونه: روزنامه کرونه با اشاره به آمار منتشره مرکز آمار اتریش در خصوص کاهش نرخ تورم در ماه آوریل 2021، روند قیمت بنزین و دیگر سوخت ها را در تقابل با روند کاهش تورم اعلام کرد. بر اساس آمار، قیمت بنزین 14 درصد افزایش داشته است و گازوئیل نیز در مقایسه با سال گذشته 11 درصد رشد کرد.

 نورداستریم 2 بدون اعمال تحریم آمریکایی‌ها علیه شرکت های پیمانکار

استاندارد: جو بایدن نیز همانند رئیس جمهور قبلی آمریکا، شرکت های فعال در پروژه نوردستریم 2 را به بهانه ترس از وابستگی زیاد اروپا به گاز روسیه، به اعمال تحریم تهدید کرد. با این وجود ظاهرا واشنگتن تا کنون هیچیک از تهدیدات خود را عملی نکرده است.

 ضرر مالی چند صد میلیون یورویی صندوق های بیمه اتریش

مرکز آمار اتریش: بسیاری از بیمه شدگان صندوق های دولتی بیمه اتریش به دلیل اشغال بودن بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی، خدمات درمانی مورد نظرشان را دریافت نکرده اند و گفته می‌شود بسیاری از عمل های جراحی به سال آینده موکول شده و تراکم بیماران کرونایی و نیاز به ارائه خدمات به آنان زیانی بالغ بر   5  . 318 میلیون یورو را برای صندوق های بیمه به دنبال داشته است. همچنین پیش بینی می‌شود این روند تا سال 2025 ادامه داشته باشد و مجموعا بالغ بر 6 . 716 میلیون یورو را به صندوق های بیمه تحمیل نماید.

 هشدار فعالان زیست محیطی Greenpeace به شرکت نفت و گاز اتریش

کوریه: دوستداران محیط زیست  به شرکت دولتی نفت و گاز  اتریش هشدار داده اند که از تولید نفت و گاز خودداری کند و تجارت محصولات و تولیدات شیمیایی را کنار بگذارد. گروه فعالان محیط زیست با انتشار گزارشی، به او ام فا هشدار داده است که ادامه فعالیت های این شرکت در حوزه نفت و گاز محیط زیست و آب و هوا را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب خواهد شد تا بخشی از سهامداران خود را به همین سبب از دست بدهد. این گزارش توسط کارشناسان محیط زیست موسسه Profundo تهیه شده است. گرین پیس  از مشارکت او ام فا با شرکت پتروشیمی‌ بورئالیس به شدت انتقاد کرده و معتقد است او ام فا مسبب تولید و افزایش بی رویه گازهای گلخانه ای است.

 آمریکا و اروپا در مسیر خروج از نبرد تجاری

وینرتسایتونگ: آمریکا و اروپا در مسیر خروج از نبرد تجاری آغاز شده در زمان ترامپ قرار داشته و جریمه‌های گمرکی حوزه فولاد امسال به طور کامل برداشته خواهد شد.  کمیسیون اتحادیه اروپایی در بروکسل از علاقمندی دو طرف برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات در خصوص جریمه‌های گمرکی خبر داد. طبق برنامه دولت ترامپ از ژوئن 2021، قرار بود که میزان جریمه‌های گمرکی حوزه صادرات فولاد اروپا به آمریکا تا 2 برابر افزایش یابد، اما آمریکا اجرای آن را به تعویق انداخته است. 

 مقر شرکت آمریکایی سوئیسی تولیدات دارویی نوارتیس در اتریش تولیدات خود را افزایش می دهد.

استاندارد: شرکت نوارتیس در مقر منطقه کوندل در اتریش، 100 میلیون یورو سرمایه گذاری می نماید، همچنین 45 میلیون یورو از سوی دولت مرکزی و 5 میلیون یورو دیگر نیز از سوی دولت ایالتی تیرول برای توسعه و افزایش تولید آنتی بیوتیک  سرمایه گذاری خواهند کرد. در فهرست تولیدات این شرکت، داروی پنی سیلین یکی از مهمترین داروهایی است که در مقر اتریشی این شرکت تولید می‌شود. دولت اتریش برای کاهش وابستگی این کشور به دارو، نیازمند سرمایه گذاری بسیار جدی در این حوزه است. پیش از این بحث تولید واکسن کرونا نیز توسط این شرکت مورد بررسی قرار گرفته بود که این شرکت ورود به این حوزه را نپذیرفت.

 بهبود شرایط و رونق در بازارهای بورس اروپایی

پرسه: واکسیناسیون و پایان دوره ممنوعیت های رفت و آمد در بسیاری از کشورهای اروپایی، و  ازسرگیری فعالیت های تجاری، شرایط بازار بورس در بسیاری از کشورهای اروپایی را در مرحله بهبود قرار داده است. شاخص بورس DAX آلمان امروز از مرز 15500 واحد گذشت و در مسیر رشد قرار گرفته است. همزمان شاخص بورس اوراق بهادار وین نیز به 3472 رسید که نسبت به دیروز 28 .1 درصد افزایش داشته است. یوروستاتاکس نیز با 9 . 0 درصد افزایش به 4043 واحد دست پیدا کرد. در حال حاضر بهترین شاخص های بورس مربوط به شرکت های تجاری؛ شرکت های ساخت و ساز، نفت و گاز و تولید کنندگان خودرو و سوخت های غیرفسیلی می‌باشند.

 کریستوف لایتل به پلاتفورم اتاق ( بازرگانی) جهانی می رود

وینرسایتونگ: کریستوف لایتل که 4 سال ریاست اتاق بازرگانی اروپا را عهده دار بود، از سال 2022 به پلاتفورم اتاق (بازرگانی ) جهانی می رود. آقای لایتل سال ها ریاست اتاق اقتصادی فدرال اتریش را بر عهده داشت و پس از آن نیز به مدت چهار سال ریاست اتاق بازرکانی اروپا را عهده دار بود.  آقای لایتل از 2022 به عضو هیات مدیره اتاق اقتصادی اروپا درخواهد آمد.

 اتریش بیشترین سهم تولید انرژی الکتریکی را در اروپا داشته است

کرونه: هفته نخست می 2021، بیش از 5 . 50 درصد انرژی الکتریکی در اتریش از طریق توربین‌های بادی تولید شده است. تنها در یک روز، توربین‌های بادی نصب شده در سراسر اتریش قادر به تولید 3 .73 میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی بوده اند. با آمار کنونی، اتریش قادر خواهد بود در آینده انرژی الکتریکی به کشورهای همسایه که از زغال سنگ یا راکتورهای اتمی استفاده می نمایند، صادر کرده و نیاز آنان را برطرف نمایند. هربرت نوفر ریاست حزب آزادی اتریش در این خصوص گفت : توربین‌های بادی آینده روشنی در اتریش خواهند داشت و برای تولید انرژی الکتریکی قابل اعتماد می‌باشند و تنها باید تمرکز بر مساله ذخیره بهینه انرژی تولید شده داشت و شبکه تولید انرژی بادی کشور را توسعه داد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما