معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

برنامه ملی بازسازی و تأثیر آن در توسعه و نوسازی صنعت کشاورزی لهستان

اجرای طرح ملی بازسازی (KPO) و تأثیر آن در توسعه و نوسازی صنعت کشاورزی لهستان از موضوعات اصلی مورد بحث در دیدار نخست وزیر لهستان ماتئوش موراویتسکی با کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا یانوش ووسیچوفسکی بود. این طرح که توسط دولت در تاریخ 30 آوریل 2021 تصویب شد، به طور رسمی در تاریخ 3 مه 2021 به کمیسیون اروپا ارسال گردید.

ماتئوش موراویتسکی در جریان این دیدار تأکید کرد که هدف از این اقدامات دولت ایجاد تساوی در حق و حقوق کشاورزان لهستانی است و دولت قصد دارد تا با تخصیص یارانه، آن را به حد متوسط در اتحادیه اروپا برساند. او همچنین اظهار امیدواری کرد که صدای کشاورزان لهستان در بروکسل شنیده شود و اضافه کرد که این منابع مالی باید به درستی در بخش زمین داری، تکنولوژی، هوای پاک و تأمین اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی کشور سرمایه گذاری شوند.

اختصاص بیش از 2.3 میلیارد یورو برای فعالیت های مربوط به کشاورزی و توسعه مناطق روستایی تحت برنامه ملی بازسازی:

دولت لهستان بیشتر از ۲.۳ میلیارد یورو برای فعالیت های مربوط به کشاورزی و توسعه مناطق روستایی اختصاص داده است. این مقدار تقریبا سه برابر بیشتر از ۹۰۰ میلیون یورویی است که در ابتدا پیشنهاد شده بود. این افزایش در میزان بودجه اختصاص یافته پس از رایزنی‌ها، جلسات عمومی و گفتگوهای متعدد با نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مختلف انجام گرفت.

اقدامات در جهت بهبود شرایط زندگی در مناطق روستایی و تقویت صنعت کشاورزی و غذایی کشور شامل این موارد خواهد بود:

- دیجیتالی کردن فرایند تولید محصولات کشاورزی و راه اندازی خدمات الکترونیکی در این بخش.

- توسعه زنجیره‌های کوتاه مدت در تأمین فرایند فرآوری محصولات غذایی.

- ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب و تأمین آب در خارج از مناطق مسکونی.

- بهبود امنیت غذایی.

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های اجرا شده تحت برنامه ملی بازسازی، مناطق روستایی را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد. این موارد به عنوان مثال، سرمایه گذاری در اینترنت پرسرعت، دیجیتالی کردن فرآیند آموزش، جایگزینی و نوسازی منابع حرارتی تک خانوارها، دسترسی آسان تر به سیستم درمان، مراقبت از فرزندان کوچکتر از ۳ سال، تقویت سیستم حمل و نقل و اختصاص یافتن اتوبوس در مناطقی با قابلیت دسترسی ضعیف و پشتیبانی از شرکت های درگیر در پروژه‌های "سبز" و هوای پاک است.

توسعه زنجیره‌های تامین کوتاه مدت و ایمنی مواد غذایی در فرآوری‌های مواد غذایی کشاورزی:

این طرح همچنین سرمایه لازم برای کوتاه سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی را تأمین می‌کند. بخشی از سرمایه گذاری‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود عبارت است از: ایجاد و توسعه شبکه ای از مراکز و انبارهای ذخیره سازی و توزیع در سطح شهرها و مناطق محلی و همچنین توسعه بازارهای عمده فروشی محصولات غذایی.

همانطور که اشاره شد قرار است سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در زمینه بهبود و افزایش امنیت مواد غذایی و اطمینان از سلامت مصرف کنندگان انجام شود و شش آزمایشگاه برای مجهز کردن و بهبود زیرساختهای تحقیقات فناوری در موسسات تحت نظارت وزارت کشاورزی و توسعه روستایی تأسیس شود.

لهستان قادر به استفاده از 770 میلیارد زلوتی (حدود 170 میلیارد یورو) از بودجه اتحادیه اروپا خواهد بود:

طبق اعلام نخست وزیر، به لطف موفقیت دولت در مذاکره با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، لهستان توانست بیش از ۷۷۰ میلیارد زلوتی از بودجه اتحادیه اروپا و برنامه بازسازی اقتصادی را به دست آورد. شورای وزیران نیز در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ پیش نویس مصوبه مربوط به لایحه بودجه اتحادیه اروپا را تصویب کرد تا به تقویت اقتصاد لهستان و امکان خروج سریع تر از بحران ناشی از ویروس کرونا کمک کند. این بودجه در حوزه‌های مختلفی نظیر توسعه زیرساخت ها، دیجیتالی کردن، محیط‌زیست، آموزش، بهداشت و ایجاد شغل سرمایه گذاری می‌شود که شامل نوسازی حرارتی مدارس، ساخت اتوبوس ها و تراموا های جدید، جاده‌های کمربندی و مسیرهای دوچرخه سواری، زمین‌های بازی، تهیه مکان‌های بیشتر در مهد کودک ها یا اقدامات برای هوای پاک می‌شود.

بودجه اتحادیه اروپا همچنین به کشاورزی و توسعه روستایی اختصاص خواهد یافت. از جمله پرداخت مستقیم به کشاورزان، توسعه کارآفرینی در خدمات کشاورزی و فرآوری محلی، مدیریت آب و فاضلاب، پرداخت برای مناطق با محدودیتهای طبیعی یا حفاظت از حیوانات. بودجه کشاورزی و توسعه روستایی اساساً از طریق سیاست انسجام و سیاست مشترک کشاورزی برای سالهای 2027-2021 تأمین می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما