معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

گردش مالی تجارت خارجی لهستان در شش ماه اول سال 2024

اداره مرکزی آمار لهستان (GUS) آمار گردش مالی تجارت خارجی این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2024 را منتشر کرد. اهم موارد یاد شده به شرح ذیل است.

ارزش کل صادرات لهستان در شش ماه نخست سال 2024، به 752.0 میلیارد زلوتی (173.9 میلیارد یورو) و ارزش کل واردات آن به 732 میلیارد زلوتی (169.3 میلیارد یورو) رسید. بدین ترتیب لهستان تا میانه سال جاری میلادی، تراز مثبت تجاری بالغ بر 20 میلیارد زلوتی (4.7 میلیارد یورو) را ثبت نموده است.

در مقایسه با آمار سال گذشته در بازه  زمانی مشابه، صادرات لهستان 10.2 درصد و واردات آن 9.1 درصد کاهش داشته است. تراز تجاری لهستان در شش ماه نخست سال گذشته نیز مثبت 6.8 میلیارد یورو بود که بدین ترتیب، در سال جدید حدود 2 میلیارد یورو کاهش داشته است.

بر اساس داده‌های گزارش اداره مرکزی آمار اطلاعات لهستان، کشورهای توسعه یافته با ثبت 86.4٪ ، بیشترین سهم را در صادرات به لهستان دارند که سهم کشورهای اتحادیه اروپا 74% بوده است. در واردات نیز کشورهای توسعه یافته با ثبت 66.6٪ بزرگترین وارد کنندگان محصولات لهستانی هستند که سهم کشورهای اتحادیه اروپا،  54.4٪ بوده است.

10 مقصد اصلی کالاهای تولید شده در لهستان به ترتیب عبارتند از آلمان، فرانسه، چک، بریتانیا، ایتالیا، هلند، اکراین، آمریکا، اسپانیا، اسلواکی.

10 کشور اصلی تامین کننده کالاهای مورد نیاز در لهستان عبارتند از آلمان، چین، آمریکا، ایتالیا، هلند، فرانسه، چک، کره جنوبی، اسپانیا و عربستان

آلمان با ثبت ارزش مبادلاتی بالغ بر 80 میلیارد یورو، همچنان شریک تجاری اصلی لهستان به شمار می رود.

در شش ماه نخست سال 2024، اوکراین تنها کشور همسایه لهستان در بین مقاصد برتر کالاهای این کشور است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، روند افزایشی را ثبت نموده است. قابل پیش بینی است که در صورت پایان جنگ و آغاز فرایند بازسازی، اکراین در رتبه‌های بالای دریافت کننده محصولات لهستانی قرار گیرد.  

 مهمترین محصولات صادراتی لهستان عبارتند از: ماشین آلات صنعتی، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل و نقل و محصولات کشاورزی و نیز بیشترین محصولات وارداتی به لهستان عبارتند از قطعات خودرو، سوخت های فسیلی، پلاستیک، آهن و فولاد، دارو و تجهیزات الکتریکی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما