معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی اتریش (هفته چهارم اردیبهشت1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم اردیبهشت 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:
  • گزارش کمیسیون اتحادیه اروپایی؛ رشد اقتصادی بالاتری را برای اتریش پیش بینی می‌کند.

استاندارد: کمیسیون اتحادیه اروپایی با انتشار گزارشی در تاریخ  12 می در خصوص شرایط اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپایی، شرایط اقتصادی اتریش و رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های پیش رو را بهتر از تخمین‌های گذشته اعلام کرد. با این وجود این پیش بینی در مورد اتریش همچنان با میانگین رشد اقتصادی حوزه یورو فاصله زیادی دارد و بهبود شرایط و نزدیک شدن به آمار پیش از بحران کرونا به طور کامل تا نیمه دوم سال 2022 به طول خواهد انجامید. گزارش جدید، رشد اقتصادی درسال جاری را 3.4 درصد و برای سال 2022 نیز  4.3 درصد پیش بینی کرده است.

  • بازشدن مسیر آلمان – اتریش برای گردشگران دو کشور

وینرتسایتونگ: افرادی که بیمار بوده و بهبود یافته اند، واکسن زده اند و یا تست گرفته اند پس از ورود به کشور دیگر نیاز به قرنطینه و یا تست های دیگری ندارند. در آغاز فصل تابستان دو کشور نسبت به از سرگیری گردشگری بدون نیاز به تمهیدات ویژه را اعلام کرده اند. گردشگران آلمانی برای صنعت گردشگری اتریش بسیار مهم می‌باشند. طبق آمار تنها یک سوم گردشگران سالیانه در اتریش داخلی هستند و دو سوم را گردشگران خارجی تشکیل می دهند. تهمیدات و قوانین ورود و خروج با بقیه کشورهای جهان در دستور کار قرار دارد و متعاقبا اعلام خواهد شد.

  • تشدید درگیری حزب سبز اتریش و اتاق اقتصادی فدرال ( وینرتسایتونگ)

وینرتسایتونگ: حزب سبزهای اتریش بر سر پرداخت حق عضویت به اتاق اقتصادی فدرال و قوانین مربوط به آن با این اتاق وارد نبرد سیاسی شده است. سبزها پرداخت حق عضویت ها را بایکوت کرده اند و اتاق نیز این اقدام را حمله مستقیم به ساختارهای دموکراتیک اتریش و اقتصاد این کشور اعلام کرده است. درگیری از آنجایی شروع شد که اتاق با قوانین و سیاست های بسته سبز پیشنهادی حزب سبزهای اتریش مخالفت کرده و انتقادات جدی به آن داشته است. در بیانیه حزب سبز ها آمده است که اتاق بازرگانی به دنبال حمله و از بین بردن سیاست محیط زیستی است و مادامی‌که اتاق فدرال این مسیر را دنبال کند ، ما هم دعوت به بایکوت اتاق می‌کنیم.

  • درخواست صنایع اتریش برای سازوکار مقابله با حمله‌های سایبری

کرونه: انجمن صنعت کاران اتریش خواستار ایجاد سازوکاری ملی برای مقابله با حمله‌های سایبری به شرکت ها و افراد شد. این انجمن با اشاره به لزوم صدور اوراق شناسایی دیجیتال برای افراد و ایجاد یک مرکز ویژه برای امنیت سایبری تایکد دارد که باید شرایطی فراهم آید تا اتریش تا سال 2030 به‌هاب دیجیتال سازی در اروپا و جهان تبدیل گردد. اتریش هم اکنون در رتبه شاخص اقتصاد و جامعه دیجیتال در جایگاه سیزدهم قرار دارد و دولت در تلاش است تا بتواند جایگاه اتریش را تا رتبه پنجم ارتقاء دهد.

  • دولت اتریش موتور پیشران اقتصاد را روشن می‌کند

هویته: بحران کرونا بزرگترین بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم را برای اتریش بر جای گذاشته است. دولت اتریش خبر از برنامه بازسازی اقتصاد داد.  وزیر دارایی در نشست مطبوعاتی امروز به همراه وزیر کار از تلاش دولت برای بهبود مرحله ای شرایط خبر داد. با باز شدن تمامی فروشگاه‌ها و دیگر مراکز از 19 ماه می ، پیش بینی می‌شود که شرایط به صورت آهسته و در چند مرحله بهبود یابد. بازار مشاغل اتریش نیز در مسیر بهبود قرار دارد و طبق آمار مرکز خدمات مشاغل اتریش، در حال حاضر 340 هزار و 973 نفر در فهرست بیکاری قرار دارند که نسبت به هفته گذشته به میزان پنج هزار نفر کاهش یافته است. آقای بلومل همچنین خاطر نشان کرد: بهبود آمار بیکاری و ادامه پرداخت کمک هزینه‌ها از صندوق کرونا و عادی شدن شرایط با روند افزایش واکسیناسیون در کشور، تا پایان تابستان شرایط بهتری را نسبت به سه ماهه نخست سال جاری برای اتریش نوید خواهد داد. 

  • رشد چشمگیر تولید برق از طریق باد و خورشید در سال 2020

سالزبورگر ناخریشتن: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی از سلول های خورشیدی و توربین‌های بادی در سال 2020 در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است و پیش بینی می‌شود این روند برای سال های 2021 و 2022 همچنان ادامه داشته باشد. به گفته آژانس بین المللی انرژی IEA در این مدت، ظرفیت تولیدی انرژی الکتریکی از  خورشید و باد تا 90 درصد نسبت به میزان تولیدات در سال 2019 افزایش خواهد داشت، همچنین تولیدات در حوزه فوتوولتاییک با شیب تند تری نسبت به توربین‌های بادی رشد خواهد داشت. پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید انرژی در این حوزه برای سال های 2021 و 2022 تا 280 گیگاوات ساعت در سال افزایش یابد.

  • ادامه روند افزایشی قیمت خرید مسکن در اتریش

کوریه: قیمت خرید مسکن با فضای سبز به دلیل افزایش تقاضا در اتریش در سال های اخیر همواره روند افزایشی داشته است و گفته می‌شود در سال های اخیر افزایش 10 درصدی قیمت در این حوزه قابل مشاهده می‌باشد. قیمت تمام شده برای مالک برای خانه‌های تک خانوار همراه با فضای سبز در سال گذشته در حدود 277 هزار و 271 یورو بوده که نسبت به سال 2019، 25 هزار و 400 یورو افزایش داشته است. در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به استان‌های اتریش سفلی و بورگنلاند می‌باشند. به طور مثال در منطقه مودلینگ از توابع استان اتریش سفلی قیمت تمام شده تا 630 هزار یورو رسیده است . پس از آن شهر های تولن، کرونویبورگ و بادن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

  • کمیسیون اتحادیه اروپایی تصمیم دارد پرداختی‌های نقدی بیشتر از ده هزار یورو را ممنوع نماید

کرونه: کمیسیون اتحادیه اروپایی از تصمیم این کمیسیون مبنی بر ممنوعیت انتقالات نقدی بیشتر از ده هزار یورو خبر داد. گفته می‌شود این تصمیم در چارچوب قانون جدید مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپایی اتخاذ شده است که از ماه جولای سال جاری به اجرا درخواهد آمد. وزیر دارایی اتریش نسبت به این قانون انتقاد کرده و آن را از بین بردن بی سرو صدا پول نقد می نامد. وی در این خصوص افزود : پول نقد هنوز هم برای بسیاری از مردم اروپا به ویژه اتریشی‌ها، بهترین ابزار داد و ستد به شمار می آید و علاقمند به استفاده از پول نقد می‌باشند. در حال حاضر سقف میزان پرداخت های نقدی در کشورهای اروپایی قانونی یکپارچه نداشته و کمیسیون اتحادیه اروپایی برای جلوگیری از پول شویی و جرائم مالی و همچنین داشتن قانونی یکسان برای تمامی‌کشورهای اتحادیه اصرار به اجرای این قانون دارد.

  • رکورد جدید تعداد اختراعات و ابداعات به ثبت رسیده اتریش در سال 2020

استاندارد: در سال کرونا، در مجموع 11 هزار و 534 مورد اختراع از سوی شرکت های اتریشی  به ثبت رسیده است. این تعداد هرچند نسبت به سال 2019 (  11 هزار و 731 مورد)، کاهش یافته است، اما برای زمان همه گیری کرونا در مقیاس جهانی، کارنامه بسیار خوبی به شمار می آید. به گفته وزیر فناوری اتریش، طبق این آمار نسبت به جمیعت اتریش، این کشور رتبه یازدهم جهانی و رتبه ششم را درمیان کشورهای اتحادیه اروپایی داراست.

  • گروه 7 برای جبران کرونا می‌بایست میلیارد ها دلار سرمایه گذاری نماید

وینرتسایتونگ: طبق گزارش کشورهای صنعتی گروه 7، این کشورها تا سال 2030 برای جبران صدمات اقتصادی وارده می‌بایست در مجموع سالیانه هزار میلیارد دلار برای خروج از بحران کرونا سرمایه گذاری نمایند. گزارش نیکولاس اشترن در این خصوص از موسسه اقتصاد لندن، حاکی از نیاز این کشورها به یک برنامه مدون و جدی برای جذب سرمایه گذاری و تولید سرمایه تا سال 2030 می‌باشد. این گزارش به دنبال درخواست بوریس جانسون در جلسه پیشین گروه 7 در ژوئن 2020 ، تهیه و تنظیم شده است. به طور ویژه در کنار سرمایه گذاری‌ها در بخش خصوصی، بخش دولتی نیز، می‌بایست در قدم نخست، مشارکت جدی و حداکثری برای جبران خسارات داشته باشد.

  • کاهش 57 درصدی اعلام ورشکستگی‌ها در سه ماهه نخست 2021

استاندارد: در سه ماهه نخست سال 2021، با وجود مشکلات اقتصادی سراسری، تعداد شرکت هایی که اعلام ورشکستگی کرده اند به ویژه در حوزه شرکت های خدماتی، مخابرات و فناوری اطلاعات به طور چشمگیری کاهش داشته است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما