معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۶- ۰۷:۲۵ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر بوده است:

-کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات دولت چین اعلام کرد با هدف کاهش هزینه بنگاه‌های اقتصادی، امسال نیز به کاهش مالیات ها و تعرفه‌ها ادامه می دهد. این رگولاتور اقتصادی دولت چین 19 اقدام هدفمند را برای کاهش هزینه شرکت ها، حمایت از اقتصاد و افزایش تحرک و پویایی بازار اعلام کرده است.

-به گفته وزیر تجارت هنگ کنگ، ترتیبات ویژه سفر بین هنگ کنگ و سنگاپور موسوم به travel bubble که قرار بود روز 26 ماه می آغاز شود، به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سنگاپور به تعویق افتاده است. روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه تعداد مبتلایان جدید در سنگاپور به 24 نفر رسید که بیشترین تعداد ثبت شده از جولای سال گذشته تاکنون بوده است.

-نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد بیش از دو پنجم اعضای اتاق بازرگانی آمریکا به دلیل محدودیت های ناشی از قانون امنیت ملی و افزایش احساسات ضد اتباع خارجی، در حال بررسی ترک هنگ کنگ هستند. بر اساس این تحقیق، 42 درصد از اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در حال بررسی ترک هنگ کنگ هستند، اما 58 درصد همچنان از وضعیت زندگی و اقتصاد هنگ کنگ رضایت دارند.

-شورای تجارت آمریکا و چین اعلام کرد، صادرات کالاهای آمریکایی به چین در سال 2020 میلادی رشد قابل توجه 18 درصدی را تجربه کرده است.

-نتایج تحقیق اتحادیه صنفی معلمان هنگ کنگ نشان می دهد 20 درصد از معلمان این منطقه برای کناره گیری از شغل خود برنامه ریزی کرده اند و حدود 20 درصد دیگر نیز چنین قصدی دارند اما هنوز برای آن برنامه ریزی نکرده اند. انگیزه اکثر کسانی که قصد کناره گیری از شغل معلمی دارند، افزایش فشارهای سیاسی عنوان شده است. همچنین برخی دیگر نارضایتی از وضعیت عمومی هنگ کنگ و سیاست آموزشی و پایین بودن ارقام پرداختی را دلیل قصد خود برای کنار گذاشتن شغل معلمی عنوان کرده اند. 

-به دنبال واکنش های منفی گسترده، رئیس دولت هنگ کنگ اعلام کرد برنامه واکسیناسیون اجباری کارگران خانگی مهاجر لغو شده است، اما این کارگران باید در ماه جاری میلادی بار دیگر تست کرونا بدهند. نمایندگان دولت هنگ کنگ برای شنیدن نظرات کشورهای فیلیپین و اندونزی که بخش اعظم کارگران خانگی مهاجر هنگ کنگ را اتباع این کشورها تشکیل می دهند، با سرکنسول های مقیم این کشورها در هنگ کنگ تشکیل جلسه داده اند. پیش از این دولت هنگ کنگ 370 هزار کارگر خانگی مهاجر را ملزم ساخته بود تا برای تمدید قرارداد یا ورود به هنگ کنگ واکسینه شوند. اما به دنبال اعتراضات گسترده و تبعیض آمیز خوانده شدن این اقدام، دولت هنگ کنگ دستور لغو آن را صادر کرد. تزریق واکسن کرونا در هنگ کنگ کاملا اختیاری است.

-کری لم، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ گفت، دولت هنگ کنگ با مقامات شهر شنژن و استان گواندونگ توافق کرده که تعدادی از کارمندان هنگ کنگی جهت سپری کردن بخشی از دوره خدمت خود به آن سوی مرز اعزام شوند. وی افزود: «ما هم از حضور کارمندان چینی در هنگ کنگ در چهارچوب برنامه تبادل کارمندان استقبال می‌کنیم.» هدف از این برنامه آشنایی هر چه بیشتر کارمندان هنگ کنگی از نحوه اداره شهرهای سرزمین اصلی چین اعلام شده است.

-جدیدترین سرشماری انجام شده در چین نشان می دهد رشد جمعیت این کشور به کندترین رقم رشد از دهه 1950 میلادی رسیده است. بر اساس نتایج این سرشماری که در سال 2020 انجام شده، جمعیت چین با 5.38 درصد رشد به 1.41 میلیارد نفر رسیده که کمترین میزان رشد از زمان آغاز سرشماری‌های مدرن در این کشور در سال 1953 است. بر این اساس نرخ باروری زنان چینی در سال 2020 به 1.3 نوزاد برای هر زن رسیده که مشابه نرخ باروری در کشورهای مواجه با پیری جمعیت همچون ژاپن و ایتالیا است.

-حدود 340 هزار کارگر خانگی مهاجر طی بازه زمانی اول1 تا 9 ماه می در هنگ کنگ در برنامه تست کرونا شرکت کرده اند. در همین خصوص دولت هنگ کنگ اعلام کرد تمامی‌کارگران خانگی مهاجر باید از تاریخ 15 تا 30 ماه می مجددا آزمایش دیگری برای سنجش ابتلا به کرونا انجام دهند. این رویکرد به دنبال کشف تعدادی از نمونه‌های مثبت سویه آفریقای جنوبی کرونا در میان این افراد اتخاذ شده است.

-تاکنون یک میلیون و 123 هزار نفر (15 درصد) از جمعیت 7.5 میلیون نفری هنگ کنگ دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند که از این میان حدود 720 هزار نفر  دوز دوم را نیز دریافت کرده اند. اگرچه سرعت واکسیناسیون به دلیل عدم تمایل مردم به دریافت واکسن مطلوب نیست اما دولت تلاش می‌کند از طریق ارائه برخی مشوق ها مردم را ترغیب نماید.

-دانشگاه چینی هنگ کنگ این هفته اعلام کرد، از سال آینده تحصیلی دانشجویان واکسینه شده در اولویت نخست اختصاص خوابگاه دانشجویی قرار می‌گیرند و دانشجویان واکسینه نشده باید هر دو هفته یکبار تست کرونا بدهند. بر اساس مقررات جدید که با هدف تشویق بیشتر دانشجویان به تزریق واکسن به اجرا گذاشته شده، دانشجویان واکسینه نشده با هم در یک اتاق اسکان داده خواهند شد و دسترسی آنها به فضاهای عمومی ممکن است محدود شود.

-شی جینپینگ رئیس جمهوری چین بر اهمیت استفاده از علم مدرن جهت تفسیر اصول پزشکی سنتی چین و حفاظت و توسعه این نوع از طب باستانی تاکید کرد. بر اساس مطالعات جدید انجام شده در چین، مصرف یک نوع سوپ به نام کینگفی پایدو، که در طبخ آن عمدتا از داروهای سنتی چینی استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش میزان مرگ و میر در میان مبتلایان به ویروس کرونا کمک کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد نرخ مرگ و میر در افرادی که از داروهای سنتی چینی استفاده می‌کنند 1.2 درصد است، در حالی که این نرخ در سایر بیماران به 4.8 درصد می رسد.

-دولت هنگ کنگ اعلام کرد به دنبال گزارش های جدید در مورد مبتلایان به کرونا در تایوان، افرادی که از این منطقه وارد هنگ کنگ می‌شوند ملزم به گذراندن قرنطینه 2 هفته ای در هتل های مشخص شده توسط دولت هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما