معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۳- ۰۹:۵۶ - مشاهده: ۴۲۴

دیدار مجازی رئیس اتاق بازرگانی استانبول با رئیس اتاق بازرگانی بغداد

شکیب آوداگیج رئیس اتاق بازرگانی استانبول در یک دیدار مجازی از طریق وبینار با رسول جعفر رئیس اتاق بازرگانی بغداد در خصوص اجرای طرح بازسازی عراق دیدار و گفتگو نمود.

رئیس اتاق بازرگانی استانبول در این وبینار اظهار داشت که ارزش کل پروژه‌های در نظر گرفته شده در عراق 100 میلیارد دلار بوده و امیدوار است شرکتهای ساخت و ساز و پیمانکاران ترک بتوانند با همکاری شرکتهای عراقی سهم بزرگی از پروژه‌های پیش بینی شده  را به خود اختصاص دهند.

وبینار دیدار روسای اتاقهای بازرگانی استانبول و بغداد تحت عنوان ‘’فرصتهای همکاری در بخش عمرانی عراق’’ برگزار شد و در آن رئیس اتاق بازرگانی استانبول ضمن اشاره به برنامه توسعه ملی عراق در دوره  2018 الی 2022  افزود که شرکتهای ترک ظرفیتهای بالایی برای شرکت در بازسازی این کشور دارند.

وی افزود که شرکتهای ترک برای شرکت در تامین آب و تاسیس شبکه‌های تصفیه آب ،ساخت نیروگاه‌های تولید برق، بیمارستان، مدرسه، مجتمع های مسکونی، راه‌های شوسه، پل ها و بنادر در عراق آمادگی دارند و میتوانند به تنهایی و یا با همکاری شرکتهای عراقی وارد پروژه‌های مذکور گردند.

آوداگیج با اشاره به حجم 100 میلیارد دلاری پروژه‌های تبیین شده درعراق، بخشهای خصوصی هر دو کشور را دعوت به همکاری و ایفای نقشی موثر در بازسازی این کشور کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استانبول به اهمیت تسریع روند ترانزیت کالا بین دو کشور پرداخت و افزود که هم اکنون تجارت فی مابین از طریق تنها یک پایانه گمرکی انجام میشود که این مورد سبب شده است تا حجم تجاری بین دو کشور آن طور که باید و شاید در جایگاه قابل انتظار نباشد. آوداگیج خواستار باز شدن هر چه سریعتر دروازه مرزی اواکوی Ovaköy در جنوب شرق ترکیه با اقلیم کردستان عراق شد و از آن به عنوان یک اقدام استراتژیک در توسعه مناسبات تجاری یاد کرد.

وی در ادامه سخنان خود با همتای عراقی، بالابودن تعرفه گمرکی برخی کالاهای ورودی ترکیه به عراق و ممنوعیت واردات برخی کالاهای ترک به این کشور را از موانع مهم در توسعه مناسبات تجاری دانست و افزود که شرکتهای ترک امادگی دارند تا نسبت به تولید کالاهای مورد نیاز عراق در این کشور اقدام کنند.

رسول جعفر رئیس اتاق بازرگانی بغداد در سخنان خود از اهمیت نقش اتاقهای بازرگانی استانبول و بغداد در توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور یاد کرد و افزود که از این پس این دو اتاق بایستی پیشگام ایجاد همکاریهای مشترک بین شرکتهای ترک و عراقی باشند.

رئیس اتاق بازرگانی بغداد با ابراز تمایل در استفاده از ظرفیتهای شرکتهای ترک در بازسازی عراق، عنوان نمود که ما خواهان ورود شرکتهای ترک و سرمایه گذاری آنان قبل از ورود شرکتهای کشورهای دیگر به عراق هستیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما