معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

گزیده اخبار اقتصادی اتریش ( هفته اول اردیبهشت 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول اردیبهشت 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:
  • بسته حمایتی دولت در حوزه صادرات

پرسه: وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش امروز از بسته شتاب دهنده صادرات دولت برای کمک به شرایط بحرانی اقتصاد به ارزش 26.5 میلیارد یورو خبر داد. طبق آمار مرکز آمار اتریش، میزان صادرات کالا در سال گذشته با کاهش 7.5 به 142 میلیارد یورو رسیده است. سقف پرداختی برای هر شرکت صادر کننده 12 هزار یورو خواهد بود و شرکت هایی که در حوزه نوآوری و فناوری، پایداری محیط زیست و دیجیتال سازی فعالیت می نمایند، نسبت به دیگر شرکت ها در اولویت قرار دارند.  خانم شرامبوک، به شرکت های Schöberl & Pöll و  Zeman اشاره کرد که در دوره گذشته توانسته اند با کمک این بسته‌های حمایتی در بازارهای جهانی حضور موفقی داشته باشند. از سال 2003 و همزمان با آغاز به کار برنامه حمایتی Go International  اتاق اقتصادی فدرال اتریش برای کمک به صادرکنندگان اتریشی، 36 هزار و 800 شرکت اتریشی از خدمات این اداره بهره مند شده اند و توانسته اند ارزش افزوده برای صادرات اتریش به همراه داشته باشند.

 

  •  گزارش عملکرد مالی اتاق اقتصادی فدرال جمهوری اتریش

خبرگزاری رادیو وتلویزیون اتریش: اداره کنترل هزینه‌های اتاق اقتصادی فدرال اتریش در گزارش اخیر هزینه‌های پرداخت شده از سوی اتاق را مورد بررسی قرار داده است و هزینه‌ها را خارج از محدوده و بیش از حد و گاه خطا خوانده است. هارالد ماهرر رییس اتاق فدرال، گزارش این اداره را مورد انتقاد قرار داده است و آن را ناقص و سطحی خوانده است. آقای ماهرر این گزارش را بی پایه خوانده است و آن را گزارشی « دقیقه نودی : در آخرین لحظات» خوانده که تنها هدف انتشار یافتن یک گزارش را مورد توجه قرار داده است و نه واقعیت های فعالیت اتاق را .

این گزارش کارنامه خوبی را برای اتاق قدرال و ماهرر نشان نمی دهد و سبب انتقاداتی از سوی احزاب اپوزیسیون نسبت به اتاق و در راس آن‌هارالد ماهرر شده است. بر اساس این گزارش هزینه‌های اتاق در زمان ریاست آقای ماهرر، افزایش چشمگیری پیدا کرده است و به ویژه هزینه‌های پرداختی دفتر آقای‌هاینز کوپف دبیر کل  و هزینه‌های مربوط به رایزن‌های اقتصادی سفارت های اتریش که از سوی اتاق اعزام می‌شوند، بسیار شخصی و بیش از حد بوده است. در این میان هزینه‌های عضویت در کلوپ های قایق سواری، عضویت در باشگاه‌های گلف، هزینه بالای پرسنل و اجاره دفاتر این رایزنان نیز انتشار یافته و اسباب نارضایتی احزاب را فراهم آورده است.

 

  • کسری بودجه بی سابقه

 پرسه:  دولت اتریش برای مقابله با تاثیرات اقتصادی بحران کرونا، به صورت بی سابقه ای ناچار به افزایش بودجه و استفاده از منابع اوراق قرضه شد. این موضوع باعث گردید که برای نخستین بار طی سال های اخیر میزان کسری بودجه به میزان یک سوم کل آن نسبت به بودجه اعلام شده در ماه ژانویه سال جاری افزایش یابد .

 

  • افزایش نرخ تورم در ماه مارس

استاندارد: نرخ تورم در اتریش در ماه مارس 2021، به 2 درصد رسیده است.  مرکز آمار اتریش دلیل این افزایش را افزایش قیمت پایه انرژی به ویژه سوخت های فسیلی اعلام کرد. همچنین در کنار انرژی، هزینه مسکن، آب آشامیدنی و دیگر انرژی‌ها نیز از شاخص های اصلی تعیین کننده در این افزایش بوده اند. تورم در ماه فوریه    1.6 درصد بوده است.

 

  • وزرای اروپایی حوزه‌های تخصیص بودجه صندوق احیاء کرونا را اعلام کردند

وینرتسایتونگ: کمک به شرکت های اروپایی ورشکسته، بررسی امکان یورو دیجیتالی از مهم ترین سرفصل های ذکر شده درصندوق احیاء کرونا اتحادیه اروپایی می‌باشد. وزیر دارایی اتریش امروز جمعه 16 آوریل اعلام کرد که دریافتی از اتحادیه اروپا را برای مشکلات فعلی هزینه خواهد کرد و نه برای جبران چالش ایجاد شده در بودجه سال گذشته. گفته می‌شود برنامه اعلام شده از سوی اتریش به بروکسل، برنامه ای جامع می‌باشد و تا کنون نظر بروکسل در خصوص برنامه اعلام شده اتریش مثبت می‌باشد.

 

  • اقدام قانونی اتحادیه اروپایی علیه تولید کننده واکسن کرونا: آسترازنکا

کوریه: اتحادیه اروپایی برآن است تا با اقدامی حقوقی علیه شرکت آسترازنکا، از بی برنامگی این شرکت در روند تولید و توزیع دوزهای واکسن در آینده جلوگیری نماید. آسترازنکا نخستین واکسنی است که در اروپا مجوز استفاده گرفت و در تابستان سال پیش از اتحادیه اروپایی نیز برای تولید و ادامه تحقیقات 336 میلیون یورو دریافت نمود. تا کنون 300 میلیون دوز واکسن به این شرکت سفارش داده شده است و قرار است 100 میلیون دوز دیگر نیز در قدم های بعدی تولید و به اتحادیه اروپایی تحویل گردد. گفته می‌شود تا پایان سه ماهه نخست سال 2021 قرار بوده این شرکت 80 میلیون دوز واکسن به اتحادیه اروپایی تحویل نماید که تا پایان ماه مارس تنها 31 میلیون دوز تحویل داده است. 

 

  • کوخر وزیر کار : دولت پول زیادی برای احیاء اقتصاد و بازار کار در اختیار دارد

پرسه: یکصد روز از ورود مارتین کوخر، اقتصاد دان شاخص اتریشی به وزارت کار می‌گذرد و امروز برای اولین بار در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس اتریش شرکت کرد. کوخر در بدو ورود به وزارت کار، با بزرگترین بحران بیکاری اتریش پس از جنگ جهانی دوم روبرو بود. امروز آقای کوخر اولین وزیر کابینه دولت بود که از وی در خصوص مسائل مربوط به شرایط کار و امور اجتماعی و خانه‌های سالمندان و روند واکسیناسیون نیروی بهیاری این مراکز سوال شد. آقای کوخر در خصوص شرایط بازار کار گفت: موج بیکاری با شیبی کمتر از میزانی که پیش بینی می‌شد افزایش پیدا کرده است و با کمک مالی دریافت شده از صندوق احیاء کرونا، روند افزایشی بیکاری مهار خواهد شد. آقای کوخر تابستان 2023 را نزدیک ترین زمان برای بازگشت به آمار بیکاری پیش از بحران کرونا می داند.

  • بانک رایفایزن به کمک شرکت تولیدکننده خودروهای سنگین MAN در اشتایرمارک می رود

وینرتسایتونگ: بانک رایفایزن اتریش اعلام کرده در صورتی که مدیران و سهامداران شرکت MAN برنامه معقولی برای بهبود شرایط کار و تولیدات این شرکت داشته باشند، علاقمند به همکاری برای کمک به بحران مالی این شرکت می‌باشند و در این شرکت سرمایه گذاری خواهند کرد.

رایفایزن اعلام کرده است که حاضر است در قالب بخشی از یک کنسرسیوم به کمک شرکت MAN بشتابد. شعبه‌های اتریش علیا و اتریش سفلی این بانک در بسیاری از پروژه‌های بزرگ صنعتی و شرکت ها و تولیدی‌های صنعتی مشارکت دارند و تاکید کرده اند MAN به زندگی هزاران نفر مرتبط است و این بانک اگر مدیریت بحران را فردی در دست بگیرد و دقیقا خواسته این شرکت را اعلام کند، رایفایزن برای خروج از بحران همکاری خواهد کرد. 

 

  • آینده گرمایش بدون استفاده از سوخت های فسیلی در اتریش

وینرتسایتونگ: دولت مرکزی و استانداری‌های اتریش نسبت به کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و جایگزین کردن آن با منابع تجدید پذیر تاکید کردند. نمایندگان وزارت محیط زیست و وزارت دارایی اتریش با استانداری‌ها در خصوص آینده استفاده از انرژی‌های فسیلی به اجماع رسیدند. در سراسر اتریش طی برنامه ای دو مرحله ای استفاده از این منابع به طور کل قطع و انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین خواهند شد. زغال سنگ و نفت حداکثر تا سال 2035 برای گرمایش منازل و ادارات و فروشگاه‌ها و گاز طبیعی نیز تا سال 2040 مورد استفاده قرار خواهند گرفت. گفته می‌شود با آغاز این طرح 64 هزار فرصت شغلی جدید در سال های آینده در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و محیط زیست ایجاد خواهد شد. برای این تغییر دولت 4.5 میلیارد یورو در نظر گرفته است و 650 میلیون یورو از آن تنها برای تعویض سامانه گرمایش منازل می‌باشد.

 

  • تاکید ب ام و بر ادامه و توسعه فعالیت در مقر اشتایرمارک

وینرتسایتونگ: همزمان با مشکلات شرکت اتوبوس و کامیون سازی MAN در اشتایرمارک و احتمال بسته شدن بخش تولیدی این شرکت در این استان ، شرکت اتومبیل سازی ب ام و مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و در تلاش است با تمرکز بر خودروهای برقی، خط تولید ب ام استان اشتایرمارک را به یکی از مراکز اصلی تولید کننده باطری خودرورهای برقی تبدیل نماید.  این تلاش در قالب برنامه ای موسوم به « طرح 25» شرکت ب ام به حساب می آید، که در تلاش تغییر زیرساخت های تولیدی این شرکت و آموزش نیروی کار حرفه ای برای انتقال از دوره سوخت های فسیلی به خودروهای برقی می‌باشد. همچنین این شرکت اعلام کرده 4 هزار فرصت شغلی جدید برای افرادی که از شرکت  MAN اخراج شده اند، فراهم آورده است. ب ام و اعلام کرده از تابستان 2022، 180 هزار خودرو برقی در اشتایر مارک تولید خواهد کرد و تلاش بر سبقت گرفتن از دیگر خودروسازان فعال در حوزه اتومبیل های برقی دارد.

 

  • پاسخ کتبی راینر زیله، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اتریش به معاون صدراعظم در خصوص اتهام شنود فعالان زیست محیطی

وینرتسایتونگ: هفته گذشته رسانه‌های اتریشی خبر از احتمال اعمال شنود غیرمستقیم از سوی شرکت نفت و گاز اتریش علیه فعالان زیست محیطی منتشر کردند که به دنبال آن ورنر کوگلر معاون صدراعظم از حزب سبزها به طور کتبی از شرکت نفت و گاز اتریش و به خصوص ریاست این مجموعه آقای راینر زیله، درخواست اعلام نظر کرد. در پاسخ به این نامه امروز، سه شنبه 20 آوریل 2021، اقای زیله، این اتهام ها را واهی دانست و با تاکید بر احترام این شرکت به مساله آزادی بیان، اعمال هرگونه شنود و اقداماتی مشابه را از سوی خود و مجموعه او ام فا قویا تکذیب نمود و اعلام کرد نمایندگان رسمی این انجمن‌های غیر دولتی و فعالان محیط زیست را برای گفتگو دعوت کرده و از معاون صدراعظم نیز دعوت می‌کند تا در این گفتگو ها شرکت نماید.

 

  • الگوی خرید آنلاین در اتریش: افزایش خریدهای آنلاین مواد غذایی

وینرتسایتونگ: خرید مواد غذایی به صورت آنلاین در اتریش تا پیش از دوره بحران کرونا روندی مرسوم نبوده است اما در زمان بحران کرونا و افزایش امکانات خرید آنلاین به ویژه در حوزه مواد غذایی و اقلام مصرفی خانوار، میزان خرید های آنلاین اتریشی‌ها افزایش یافته است. پس از مواد غذایی، کتاب و محصولات الکترونیکی دیگر محصولاتی می‌باشند که بخش اعظم سبد خرید آنلاین اتریشی‌ها در سال گذشته به خود اختصاص داده اند. نظر سنجی موسسه مشاوران KPMG نشان از تغییر الگو خرید آنلاین 48 درصد از اتریشی‌ها دارد. در این نظرسنجی 3100 نفر از شهروندان حوزه آلمانی زبان شرکت داشته اند که 1000 نفر از آنان شهروندان اتریشی بوده اند.

 

  • نرخ اشتغال در اتریش و اتحادیه اروپایی کاهش یافته است

 وینرتسایتونگ: بازار کار در اتریش و اتحادیه اروپایی در سال گذشته، درگیر اقیانوس متلاطم بحران کرونا بوده است. میزان اشتغال افراد 20 تا 64 ساله در سال گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است و به 72.4 درصد رسیده است. به گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی یورواستات، نرخ اشتغال در میان مردان از 2019 تا 2020 از 79 درصد به 78.1 درصد رسیده است و در گروه زنان نیز از 67.3 درصد به 66.8 درصد. نرخ شاغلین اتریش در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپایی شرایط بهتری داشته است و بالغ بر 75.5 درصد بوده است با این وجود کاهش نرخ شاغلین تنها در زمان یکسال از 76.8 به 75.5 کاهشی جدید و هشدار دهنده به شمار می آید.

 

  • مساعدت دولت برای تمدید مهلت پرداخت مالیات های شرکتی

وینرتسایتونگ: طبق آخرین آیین نامه پرداخت مالیات های شرکتی، شرکت های اتریشی از ماه جولای سال جاری می‌بایست آغاز به پرداخت مالیات به دولت می‌کردند. وزارت دارایی 22 آوریل در این خصوص اعلام کرد که شرکت ها می‌توانند با ارائه درخواست تا سه ماه دیگر پرداخت مالیات ها را به تعویق انداخته و   0.5 تا 1 درصد از سهم مالیات قابل پرداخت را به دولت در ماه‌های جولای ، آگوست و سپتامبر پرداخت نمایند.  همچنین، وزارت دارایی خبر از نوع جدید شخصیت حقوقی برای ثبت شرکت با نمونه برداری از مدل صندوق sicav لوکزامبورگ داد.

 

  • اجماع اتحادیه اروپایی برای تهمیدات و قوانین سخت گیرانه زیست محیطی

کرونه: کشورهای اتحادیه اروپایی برای رسیدن به برنامه 2030 این اتحادیه در خصوص بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها در خصوص اعمال قوانین سخت گیرانه به اجماع رسیدند. تا سال 2030، گاز های گلخانه ای می‌بایست در اتحادیه اروپایی تا 55 درصد کاهش یابند. توافق پیشین بر سر کاهش 40 درصدی بوده است. سازمان‌های فعال زیست محیطی با انتقاد به این طرح، کاهش گازهای گلخانه ای را حد اقل تا 65 درصد میزان کنونی ضروری دانستند. طبق آمار مرکز امار اتحادیه اروپایی یوروستات، اتریش در میان کشورهای اتحادیه اروپایی در سال 2019، 75 درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از جایگاه منابع تجدید پذیر تامین کرده است و پس از نروژ و ایسلند، در جایگاه سوم قرار دارد. میانگین کشورهای اتحادیه اروپایی در این خصوص 34.1 درصد می‌باشد.

 

  • شرکت اتریشی سازنده سلول های خورشیدی فعالیت خود را در اروپا توسعه می دهد

کلاینه تسایتونگ: شرکت اتریشی سازنده سلول های خورشیدی kioto فوتوولتاییک فعالیت خود را در اتریش و در سراسر اروپا توسعه می‌بخشد. این شرکت اعلام کرده است که در سال جاری 8.5 میلیون یورو در خط تولید این شرکت در سنت وایت استان کرنتن اتریش سرمایه گذاری می نماید. با این سرمایه گذاری، ظرفیت این شرکت از 180 به 340 مگاوات خواهد رسید. این شرکت از توسعه همکاری‌ها برای نصب و تولید این سلول ها در کشورهای اسکاندیناوری و اروپای شرقی خبر داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما