معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی اتریش (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

وزیر دارایی: 6 .34 میلیارد یورو کمک تا کنون پرداخت شده است

وینرتسایتونگ:  6 .34 میلیارد یورو از مجموع 52 میلیارد یورو بسته کمک های کرونایی دولت اتریش به افراد و شرکت هایی که درخواست ارائه کرده بودند، پرداخت شده است. همزمان وزیر دارایی اتریش در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان در خصوص میزان دقیق پرداخت ها به حساب شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی، پاسخ روشنی نداده است. وی دلیل نداشتن پاسخ دقیق را مساله گارانتی‌های بانکی اعلام نموده است. طبق گزارش موسسه اکوس آستریا، در سال 2020، دولت به ازای هر شهروند اتریشی 2600 یورو هزینه کرده است. در مقایسه آلمان 1300 یورو، سوئد   1300 یورو، ایتالیا 1700 یورو و هلند 2200 یورو کمک هزینه پرداخت کرده اند.

وزارت دارایی اتریش بودجه 2021 را افزایش می دهد

استاندارد: وزارت دارایی اتریش اعلام کرد؛ بودجه 2021 را افزایش خواهد داد. هنوز میزان و حوزه‌های افزایش اعلام نشده اند. گرنوت بلومل وزیر دارایی اتریش در جلسه خبری امروز دولت گفت: بدون شک نیاز به پول بیشتری داریم و این میزان را فراهم خواهیم کرد. وی همچنین در خصوص ادامه پرداخت های دولت به صندوق کرونا گفت: این کمک ها هر جا که نیاز باشد ادامه خواهد یافت. بلومل در این جلسه همچنین به آمار صندوق بین المللی پول و جایگاه اتریش درمیان کشورهای اروپایی در میزان پرداخت و تخصیص کمک های دولتی درحوزه کرونا اشاره کرد. نظر سنجی‌های هفته گذشته در خصوص محبوبیت و میزان اعتماد افکار عمومی‌به دولت و به ویژه صدراعظم و وزیر دارایی، نشان از کاهش اعتماد و محبوبیت  صدراعظم و وزیر دارد. مطبوعات اتریش با پوشش این خبر، دلیل این تصمیم را دستپاچگی دولت برای جذب مجدد اعتماد عمومی اعلام کردند.

گزارش موسسه مشاوران مالی- بیمه دلوئیت اتریش: لزوم فوری توسعه زیرساخت های دیجیتالی در اتریش

کوریه: این موسسه آخرین گزارش خود در خصوص شرایط اقتصادی اتریش، با تاکید بر شاخص های اقتصادی همچون رقابت پذیری بین المللی، شاخص جهانی نوآوری، شاخص شادابی جهانی، رقابت در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، با نظرسنجی از 250 مدیر ارشد شرکت های اتریشی انجام داده است. تا تابستان سال 2020، دو سوم شرکت کنندگان در این نظر سنجی نسبت به جایگاه اقتصادی اتریش در مقیاس جهانی خوش بین بودند و این میزان در نظرسنجی اخیر به یک چهارم تقلیل یافته است. مدیران شرکت کننده در این نظر سنجی، توسعه سریع و وسیع زیرساخت های دیجیتال در سراسر کشور را برای بهبود شرایط اقتصادی حیاتی عنوان نمودند. 90 درصد نیز تاکید بر تسریع در امور اداری، توسعه دوره‌های آموزشی و بهبود شرایط حوزه سلامت داشته اند. مسائلی دیگری همچون کمک به اکوسیستم استارتاپ ها، اعمال تغییرات قانونی در حوزه استخدام نیروهای خارجی، بهبود شرایط و بسته‌های تشویقی برای سرمایه گذاران در حوزه محیط زیست بوده است.

 گزارش جدید سازمان OECD : اتریش در حوزه دیجیتال سازی و بازار کار همچنان ضعف دارد

کوریه:  گزارش OECD مورخ ۱۴ آوریل نسبت به وخامت بازار کار در سراسر جهان هشدار داده است. این گزارش حوزه دیجیتال سازی، بیکاری‌های طولانی مدت و کم بودن سهم زنان در مشاغل تمام وقت را به عنوان معضلات اصلی اتریش اعلام کرده است. همچنین در حوزه ادغام مهاجرین و پناجویان در جامعه نیز، اتریش از دیگر کشورهای عضو این سازمان ضعیف تر عمل کرده است. این سازمان اتریش را به ایجاد امکان برای آموزش مهاجرین و اجرای عدالت اجتماعی در مواجهه با مهاجرین و پناهجویان دعوت کرده است.

 انتفاد رییس بخش تجارت های خرد اتاق اقتصادی اتریش سفلی به تمدید دوره تعطیلی‌ها در این استان

وینرتسایتونگ: رییس بخش تجارت های خرد اتاق اقتصادی اتریش سفلی، سه شنبه 13 آوریل نسبت به تمدید دوره تعطیلی‌ها در این استان تا دوم ماه می، انتقاد کرد و افزود : ادامه تعطیلی‌ها برابر است با از بین رفتن اساسی تجارت و صاحبان آن در این استان و چنین اقدامی نابخردانه است و غیر قابل توجیه. وی همچنین به کاهش جدی درآمد شرکت ها و صاحبان تجارت و فروشگاه‌ها در این استان اشاره کرد و افزود، پس از یکسال و با وجود کمک های دولتی همچنان 24 درصد از درآمد از بین رفته و به دلیل تصمیمات ناگهانی دولت در خصوص تمهیدات محدود کننده کرونا، قابل بازگشت نبوده است و بدهی فعالان اقتصادی حوزه تجارت های خرد، روند افزایشی دارد. 

اتریش با تمام قدرت به سوی احیاء گردشگری

وینرتسایتونگ: با همکاری وزارت گردشگری و اقتصاد زیرساخت های گردشگری اتریش احیاء و به روز رسانی خواهند شد. در قدم نخست بازار هدف کشورهای نزدیک و همسایگان می‌باشند و برای سال آینده مقصد ها توسعه خواهند یافت. همزمان خانم لیزا ودینگ ریاست نمایندگی اتریش شرکت گردشگری TUI، به عنوان سکان دار این برنامه برای احیاء گردشگری اتریش از سوی خانم کوستینگر وزیر گردشگری برای دوره 5 ساله معرفی شد. خانم ویدر در جلسه معرفی، اتریش را یکی از مهم ترین مقصد های گردشگران در سراسر دنیا اعلام کرد و نسبت به توسعه امکانات برای جذب سرمایه و گردشگر بیشتر نسبت به سال های گذشته تاکید نمود.  خانم ودینگ متولد هانوفر آلمان می‌باشد و از سال 2015 به اتریش آمده است.

 بسته‌های کمکی دولتی کرونا اتریش – در مقیاس اتحادیه اروپایی

وینرتسایتونگ: اتریش در رده بندی تهمیدات و بسته‌های اقتصادی برای کمک به اقتصاد بحران زده این کشور در زمان  کمک های کرونا در اتحادیه اروپا پیشرو بوده است.  وزیر دارایی اتریش، در این خصوص اظهار داشت: سرانه کمک های کرونایی دولت در اتریش از تمامی‌کشورهای اروپایی بیشتر بوده است. موسسه پژوهش های اقتصادی EcoAustria که یکی از اندیشکده‌های مرتبط با حوزه صنایع در اتریش است، میزان کمک های دولت اتریش در زمان کرونا را به صاحبان صنایع و شرکت ها و دیگر گروه‌ها با دیگر کشورهای اروپایی بررسی و مقایسه کرده است. به گزارش این موسسه، اتریش در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی پیشرو بوده و بیشترین پرداخت ها و کمک ها را پرداخت کرده است. از سوی این دیگر این کمک ها سبب شده اند تا دولت با بیشترین میزان کسری بودجه بالغ بر 2 . 6 درصد  نسبت به تولید ناخالص دخلی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی روبرو شود. در این مقیایس میزان کسری بودجه ایجاد شده برای آلمان تنها 7. 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

 پیش بینی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش: گردشگری 2021 را نیز با بحران سپری خواهد کرد

استاندارد: ماه‌های نوامبر تا فوریه سال بهترین زمان برای گردشگری زمستانی اتریش می‌باشند. طبق آمار مرکز آمار اتریش و گزارش دوشنبه مورخ 12 آوریل 2021 موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، نه تنها گردشگری در سال گذشته با مشکلات عدیده ای بوده بلکه امسال نیز فصل تابستان حوزه گردشگری اتریش نیمی از درآمد مورد انتظار خود را ار دست خواهد داد. در فصل زمستان گردشگری استان‌های وین و غرب اتریش به ویژه استان سالزبورگ بیشتر از دیگر مناطق با بحران دست و پنجه نرم کرده اند. طبق آمار، کاهش درآمد ها در زمستان سال  2020 و 2021 نسبت به سال پیش از آن بالغ بر 95 درصد بوده است. مساله دیگری که در سال جدید حوزه گردشگری با آن روبرو است، مساله کمبود نیروی متخصص و نیروی کار برای فعالیت در زیرساخت های گردشگری در سراسر اتریش می‌باشد، زیرا بسیاری از این افراد در سال گذشته ناچار به تغییر شغل شده اند.

 مارس 2021: کاهش 73 درصدی مسافران فرودگاه وین نسبت به سال گذشته

پرسه: طبق آمار فرودگاه وین، تعداد مسافران ورودی و خروجی این فرودگاه در ماه مارس سال 2021، 73 درصد نسبت به سال گذشته و در آغاز بحران کرونا کاهش داشته است. مارس سال 2020، تعداد مسافران این فرودگاه 800 هزار نفر بوده است و در مارس سال جاری این میزان به 216 هزار نفر تقلیل یافته است. فرودگاه شهر های کوشیتسه اسلواکی و مالت که متعلق به شرکت فرودگاهی وین می‌باشد نیز، کاهش جدی مسافران به ترتیب 81.1 درصد و 3 .77 درصد به ثبت رسیده است.

 رصد و شنود فعالان زیست محیطی از سوی شرکت نفت و گاز اتریش

استاندارد: گفته می‌شود شرکت نفت و گاز اتریش، با همکاری یک مجموعه از کاراگاه‌های خصوصی، به رصد فعالیت های فعالان زیست محیطی اتریش کرده است. ورنر کوگلر از ریاست او ام فا، راینر زیله در این خصوص خواست توضیح داده و شفافیت سازی نماید. اسنادی در این خصوص در مطبوعات منتشر شده اند که او ام فا کارآکاه‌های خصوصی برای رصد فعالیت این فعالان زیست محیطی استخدام کرده است. گفته می‌شود به طور خاص سازمان‌های غیر دولتی Fridays for Future  و Greenpeace تحت نظر قرار گرفته بوده اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما