معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی روسیه (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته چهارم فروردین ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

 زاخاروا : آمریکا استفاده از دلار را با تردید مواجه ساخته است 

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی بریفینگ روز پنج شنبه ۱۵ آوریل اظهار داشت : طبیعی است که اقدامات اخیر آمریکا نه تنها عقلایی بودن استفاده از واحد پولی آمریکا به عنوان ارز اولویت دار، بلکه مطمئن بودن سیستم های پرداخت تحت کنترل غرب را با تردید روبرو می سازد. وی به این نکته اشاره کرد که فعالیت طرف روسی برای کاهش مداوم سهم دلار در پرداختهای داخلی و بین المللی یک «تصمیم اجباری» بوده که در شرایط از بین رفتن اعتماد به غرب در تامین دسترسی بی وقفه به سیستم پرداخت بین المللی اتخاذ شده است.

زاخارووا در خاتمه افزود : منطقی است در چنین شرایطی ناگزیریم تدابیری را برای به حداقل رسانی خسارت‌های اقتصادی خسارات و خطرات حین انجام تراکنش ها اتخاذ کنیم.

اتحادیه اروپا روسیه را تحریم نخواهد کرد

اتحادیه اروپا وضع تحریم ها علیه اوراق قرضه دولتی روسیه را منتفی می داند. این اتحادیه می‌تواند حداکثر به برخی تحریم های نمادین بسنده کند. یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری تاس تاکید کرد که برای وضع تحریم های سنگین باید یک اتفاق غیر عادی رخ دهد. شایان ذکر است که تحریم های جدید شامل جریان شمالی ۲ نمی‌شود و اتحادیه اروپا این را نشانه ای از آن می داند که دولت جدید آمریکا قصد تیره کردن روابط خود با آلمان را ندارد.

تدابیر تکمیلی دولت برای حمایت از تورگردان‌ها 

دولت تدابیر تکمیلی را برای حمایت از گردشگری برون مرزی به تصویب رساند. طبق یک قانون فدرال، تورگردانان فعال در زمینه گردشگری برون مرزی موظف می‌شوند به صورت سالانه مبلغی را به صندوق ذخیره « اتحادیه کمک به گردشگری » واریز کنند. میزان این کمک به تعداد گردشگران در سال گذشته بستگی دارد و می‌تواند از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار روبل متغیر باشد. این مبلغ باید تا پانزده آوریل سال جاری ‌ پرداخت می‌گردد.

ارزیابی رئیس ازبر بانک روسیه از پیامدهای تحریم های آمریکا 

گرمان گرف رئیس ازبر بانک روسیه اظهار داشت که تحریم های جدید آمریکا پیامدهای جدی را برای اقتصاد روسیه به دنبال نخواهند داشت. وی گفت ما همواره برنامه استقراض دولتی را با امکانات خود تطبیق می دهیم و صرفنظر از نحوه شکل گیری اوضاع در بازار خارجی می‌توانیم به تعهد خود عمل کنیم. به گفته گرف اوضاع، از جمله برای اقتصاد روسیه بیشتر خوشبینانه است.

واکنش وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه 

طبق اعلامیه وزارت دارایی روسیه، این وزارتخانه اوضاع در بازار اوراق قرضه روسیه را پس از منع شرکت های آمریکایی از شرکت در معاملات اولیه خرید اوراق قرضه روبلی و ارزی روسیه از ۱۴ ژوئن ، به دقت رصد خواهد کرد. در اعلامیه وزارت دارایی آمده است که این وزارت خانه در هفته آینده قبل از عرضه اوراق وضعیت بازار را مطالعه خواهد کرد. بانک مرکزی روسیه نیز اوضاع بازار را رصد می‌کند. بانک مر کزی خاطر نشان ساخته است که سهم سرمایه گذاران خارجی در حجم کلی اوراق قرضه دولتی  به نحو چشمگیری کاهش یافته است. و سرمایه گذاری خارجیان در اوراق قرضه روسیه تا آغاز ماه آوریل19.7% کاهش یافته است. بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که در صورت لزوم آماده است تا از ابزارهایی که در اختیار بانک می‌باشد برای حفظ بازار مالی استفاده کند.

تمدید توقف پروازهای روسیه به انگلیس 

طبق گزارش ستاد عملیاتی مبارزه با کرونا، روسیه توقف پروازها را به انگلیس تا آخر ماه جولای تمدید می‌کند. پروازها با این کشور از تاریخ 22 دسامبر 2020 و پس از کشف نوع جدید ویروس کرونا متوقف گردید. شایان ذکر است که از تاریخ 15 آوریل تا  1 ژوئن  پروازهای هوایی با  ترکیه و تانزانیا نیز به دلیل وضعیت دشوار اپیدمولوژیک محدود شده است.

کاهش سرمایه گذاری روسیه در اوراق قرضه آمریکا 

حجم سرمایه گذاری روسیه در اوراق بهادار آمریکا تا 15 آوریل امسال از 6.145 میلیارد دلار در ماه فوریه به5.756 میلیارد دلار کاهش یافته است. سهم سرمایه گذاری بلند مدت روسیه در این اوراق تقریبا 9 برابر کاهش یافته است و از 2.7میلیارد دلار به 306 میلیون دلار رسیده است. سپرده گذاری در اوراق کوتاه مدت در ماه فوریه در مقایسه با ماه گذشته از 5.45 میلیارد دلار به 3.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

امکان رفع  محدودیتها در آینده نزدیک با توجه به آهنگ واکسیناسیون 

 تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه اظهار داشت که رشد حجم واکسیناسیون در روسیه امکان می دهد تا منتظر رفع محدودیت ها در «یک آینده بسیار نزدیک» باشیم اما در صورت امتناع از واکسیناسیون  حفظ سختگیری‌ها ضرورت دارد.

ابراز اطمینان کرملین از ثبات اقتصاد روسیه بعد از تحریم ها 

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد روسیه  تحمل  تحریم های جدید آمریکا را دارد یا نه اعلام کرد که ثبات اقتصاد روسیه به صورت کامل تامین می‌شود و بانک مرکزی  به صورت متعادل و با موفقیت کار می‌کند و  جامعه بین المللی به موثر بودن فعالیت تیم اقتصادی ما  اذعان دارد  و دلیلی برای تردید در این  کارآمدی نمی‌بینیم. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما