معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۸

معرفی موسسه مالی شانگهای

در این مطلب به معرفی موسسه مالی شانگهای چین پرداخته شده است. این موسسه یکی از زیرمجموعه ­های (China Finance 40 Forum (CF40 می­ باشد.موسسه مالی شانگهای بعنوان یک اتاق فکر حرفه ­ای و غیردولتی، پس از تأسیس در سال 2011 همواره نقش مهمی در بخش مالی چین ایفا کرده است.

موسسه مالی شانگهای (Shanghai Finance Institute (SFI یکی از زیرمجموعه ­های   (China Finance 40 Forum (CF40 می­باشد. پیش از معرفی موسسه مالی شانگهای در این گزارش به معرفی مختصر CF40 پرداخته می­شود. این مجمع در آوریل 2008 تأسیس شد و در حال حاضر بانفوذ­ترین اتاق فکر در حوزه فاینانس و اقتصاد خرد در سراسر چین محسوب می­شود. در زیر چتر CF40 که در سطح ملی فعالیت می­کند، دو مجموعه اتاق فکر فعالیت می­کنند: مجموعه CF40 و مجموعه فاینانس نوین.

در درون مجموعه CF40 دو نهاد به نام بنیاد CF40 و انستیتوی CF40 در سال 2016 در شهر چیندائو در استان شاندونگ تأسیس شدند. CF40 همچنین مرکز برنامه­ ریزی و تحقیق جاده ابریشم[1] را با همکاری بانک توسعه چین، دانشگاه Tsinghua، صندوق جاده ابریشم و انجمن ارتقای فاینانس توسعه[2] تأسیس نمود.

در زیر مجموعه فاینانس نوین نیز موسسه مالی شانگهای (که در این گزارش مورد بررسی قرار می­گیرد) در سال 2011 تأسیس شد و موسسه مالی شمال[3] نیز در سال 2016 در تیان­جین افتتاح شد. موسسه مالی شانگهای به نوبه خود در سال 2016 بنیاد توسعه مالی نوین پوشَن را تأسیس نمود.

در ابتدای قرن بیست و یکم، منطقه Bund در شانگهای بعنوان وال استریت شرق دور لقب گرفت. این منطقه نقطه آغاز مالیه مدرن در چین محسوب می­شود و موسسه مالی شانگهای بعنوان یک اتاق فکر حرفه ­ای و غیردولتی، پس از تأسیس در سال 2011 همواره نقش مهمی در تاریخ مالی چین ایفا کرده است.

در شکل زیر، نهادهای مرتبط با China Finance 40 بصورت تصویری به نمایش درآمده است؛ همانگونه که ملاحظه می­شود موسسه مالی شانگهای، یکی از موسسات زیر مجموعه CF40 محسوب می­شود.

ساختار موسسه مالی شانگهای

  • شورای اجرایی: این شورا متشکل از سه نفر (دبیر کل، معاون دبیر کل و دبیر کل افتخاری) می­باشد.
  • کمیته نظارتی: این کمیته وظیفه نظارت بر عملکرد رئیس، قائم مقام و نمایندگان حقوقی موسسه را بر عهده دارد.
  • مدیریت: رئیس موسسه تحت رهبری شورای اجرایی عملیات روزانه موسسه را مدیریت می­نماید.
  • کمیته آکادمیک: این کمیته مسئول مدیریت فعالیت­های آکادمیک موسسه از قبیل پروژه­های تحقیقاتی و کنفرانس­های آکادمیک را بر عهده دارد.
  • کمیته مشورتی: کمیته مشورتی موسسه وظیفه ارائه مشاوره برای پروژه ­های تحقیقاتی و سایر رویدادهای آکادمیک و نظارت بر آنها را بر عهده دارد.

فعالیت­ها و کار ویژه­ های موسسه مالی شانگهای

1.3  کار ویژه موسسه مالی شانگهای در تولید فکر برای نخبگان

یکی از کارویژه ­های عمده این موسسه فعالیت در چارچوب یک اتاق فکر در زمینه مسایل مهم اقتصادی چین و سراسر دنیا می­باشد. این موسسه پس از شروع به فعالیت تاکنون بیش از 100 کنفرانس آکادمیک سطح بالا در موضوعاتی نظیر فاینانس و تکنولوژی، مالیه بین­ الملل، financial leasing، مدیریت دارایی و ... برگزار نموده است.

بخشی از سمینارهای SFI موسوم به سمینار پشت درهای بسته می­باشد که با تمرکز بر سیاست­های داخلی به صورت ماهانه برگزار می­شوند. این سیمنارها بر موضوعات داغ مالی روز بخصوص موضوعات مرتبط با مالیه نوین و مالیه بین­ الملل تمرکز می­کنند. مباحث به صورت میزگردی بطور عمیق تحلیل می­شوند و نتیجه این مباحثات در هفته­ نامه و ماهنامه CF40 و سایر ژورنال­های مرتبط با این موسسه منتشر می­شوند و سپس برای تصمیم­گیرندگان دولتی و رهبران موسسه­ های مالی ارسال می­شوند.

2.3 اجلاس Bund

CF40 از سال 2019 به این سو، به همراه سایر موسسه­ های همکار خود اجلاسی موسوم به Bund Summit را به منظور مساعدت معرفی سیاست لیبرال­ سازی بخش مالی، تسریع توسعه شانگهای بعنوان یک مرکز مالی بین­ المللی و تلاش برای ادغام و همکاری آن با دنیا، برگزار می­کند. دبیرخانه کمیته مرکزی Bund Summit در موسسه مالی شانگهای مستقر می­باشد. در این اجلاس یک کنفرانس حرفه ­ای و غیر دولتی با مشارکت­ کنندگان بین­ المللی برگزار می­شود که در آن از تصمیم­ گیران ارشد، مقامات اجرایی موسسه­ های مالی مهم و رهبران آکادمیک دعوت می­شود که نظرات خود را در زمینه موضوعات مهم جهانی، اجماع­سازی در زمینه نگرانی­ های متقابل، توسعه همکاری و حمایت گسترده معنوی از ایجاد یک اقتصاد جهانی باز به اشتراک می­گذارند. اجلاس Bund هر سال در ماه اکتبر در شهر شانگهای برگزار می­شود.

3.3. تبادلات آکادمیک بین المللی

موسسه مالی شانگهای در زمینه تبادلات بین­ المللی چندین رویداد را با حضور کریستین لاگارد رئیس صندوق بین­ المللی پول و هیات­ هایی از موسسه اقتصاد بین ­الملل پترسون  (PIIE) برگزار نموده است. این موسسه همچنین چندین هیات سیاسی، آکادمیک و تجاری را به قصد ارتباطات گسترده ­تر با بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو، برخی سازمان­های بین­المللی نظیر صندوق بین­ المللی پول و آژانس ­های مالی محلی به آمریکا اعزام نموده است. نتیجه این تبادلات، گسترش ارتباطات آکادمیک فرامرزی بوده است.

پی نوشت ها :

[1]the Silk Road Planning and Research Center

[2] - the China Association for Promotion of Development Financing

[3] - Northern Finance Institute (NFI)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما