معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰

معرفی اجمالی و مقایسه ای منطقه دلتای رود یانگ تسه

منطقه دلتای رود یانگ‌تسه (YRD) مساحتی هم اندازه آلمان یا ژاپن را شامل می‌شود و دارای جمعیت زیادی است و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۴.۱ تریلیون دلار آمریکا بوده که این منطقه را به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می‌کند.
  منطقه دلتای رود یانگ‌تسه (YRD) که شهر شانگهای و استان‌های همجوار جیانگسو، ججیانگ و آنهویی را در بر می‌گیرد. چنانچه به عنوان یک کشور مستقل در نظر گرفته شده و در حوزه‌های مختلف با کشورها و اقتصادهای مهم جهانی مورد مقایسه قرار گیرد، نتایج جالب توجه و تأمل برانگیزی را از اهمیت بالای این منطقه ارائه می دهد. برای مثال، این منطقه مساحتی بالغ بر 358 هزار کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد که آن را هم‌تراز با آلمان یا ژاپن قرار می‌دهد. این موضوع آن را از نظر مساحت خشکی به شصت و دومین کشور بزرگ جهان تبدیل می‌کند، در حالی که با ۲۳۷ میلیون نفر جمعیت، دلتای رود یانگ‌تسه پنجمین کشور پرجمعیت روی زمین خواهد بود، تنها پس از هند، چین (به عنوان یک کل)، ایالات متحده، و اندونزی. این جمعیت بیشتر از برزیل، نیجریه، یا روسیه است که هر کدام به خودی خود کشورهای بزرگ و مهمی محسوب می‌شوند. از طرفی، تولید ناخالص داخلی (GDP) کل دلتای رود یانگ‌تسه در سال 2024، حدود ۴.۱ تریلیون دلار آمریکا بوده که این منطقه را به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می‌کند، تنها پس از ایالات متحده و چین، و جلوتر از ژاپن و آلمان. این بدان معناست که "کشور فرضی YRD" نه تنها بسیار پرجمعیت خواهد بود، بلکه بسیار ثروتمند نیز خواهد بود. این در حالی است که اکثر کشورهای با جمعیت زیاد با درآمد سرانه دست و پنجه نرم می‌کنند. در منطقه YRD تراکم جمعیت، شهرنشینی، قدرت صنعتی، و پیچیدگی فناوری به گونه‌ای ترکیب شده که در دنیا نظیری ندارد.
همچنین در میان ۱۰ شهر برتر چین از نظر تولید ناخالص داخلی، ۴ شهر در YRD قرار دارند: شانگهای، سوژو، هانگژو، و نانجینگ. در میان ۵۰ شهر برتر، ۱۹ شهر از YRD هستند که 40 درصد از کل شهرهای مهم اقتصادی چین را تشکیل می‌دهند.
بایستی توجه داشت که YRD یک منطقه کلان‌شهری واحد نیست، بلکه شبکه‌ای از شهرهای به هم پیوسته و از نظر اقتصادی پویا است که توسط شبکه ای از پیشرفته ترین زیرساخت ها به همدیگر متصل شده است؛ شبکه راه‌آهن پرسرعت (HSR) آن حدود یک ششم از کل طول HSR چین را تشکیل می‌دهد که زمان سفر بین شهرهای بزرگ این منطقه را به تنها ۱ تا ۲ ساعت کاهش می دهد
این منطقه میزبان برخی از بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه‌ها و بنادر در جهان است، بطوریکه فرودگاه بین‌المللی پودونگ و هونگچیائو شانگهای با جابجای 103 میلیون مسافر در سال 2024 توانستند رتبه سوم جهانی را در میزان جابجایی مسافر به دست بیاورند و در زمینه جابجایی بار نیز رتبه دوم در بین فرودگاه‌های دنیا را در اختیار دارند. بندر شانگهای با بیش از 50 میلیون TEU جابجایی بار، برای پانزدهمین سال متوالی بزرگترین بندر کانتینری جهان محسوب می‌شود. شهر نینگبو نیز از دیربار صاحب یکی از بزرگترین بنادر آسیا و جهان است. خود رودخانه یانگ‌تسه به عنوان یک مسیر حیاتی کشتیرانی در داخل چین محسوب می‌شود که به لحاظ تاریخی در رشد و شکوفایی این منطقه نقش ویژه ای ایفا کرده و در سطح جهانی کمتر رقیبی دارد.
در حوزه علم و نوآوری، از چهار مرکز جامع علمی در سطح چین، دو مورد در YRD قرار دارند: یکی در منطقه ژانگ‌جیانگ شانگهای، و دیگری در هفئی، آنهویی؛ این منطقه میزبان ۸ دانشگاه برتر چین و ۲۶ دانشگاه پروژه "۲۱۱" چین است. همچنین 4 دانشگاه در منطقه YRD در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند. برای مقایسه: آلمان هم ۴ دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان داشته و فرانسه 3 دانشگاه در این رتبه بندی جهانی دارد.
منطقه YRD به عنوان الگویی برای توسعه زیرساخت ها و صنایع دانش بنیان و یکپارچگی اقتصادی-تجاری منطقه‌ای، سازوکارهای سیاست‌گذاری هماهنگ و اهداف توسعه ای مشترکی برای خود داشته و می‌تواند به عنوان یک مطالعه موردی توسط سیاست گذاران و محققین کشورمان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما