سرمایهگذاری تسلا و تویوتا در حوزه انرژی های نو در شانگهای
تویوتا و تسلا اخیرا سرمایه گذاری های بزرگی را در حوزه انرژی های نو در شهر شانگهای انجام داده اند.
شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا ساخت یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی در منطقه جینشان شانگهای را با سرمایهگذاری قابل توجه ۱۴.۶ میلیارد یوانی (۲ میلیارد دلار) آغاز کرده است. این پروژه نخستین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی لکسوس، برند لوکس تویوتا، در خارج از ژاپن محسوب میشود و رقیبی جدی برای شرکت تسلا آمریکا خواهد بود که بزرگترین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود (Gigafactory) را در شانگهای احداث کرده و بیش از نیمی از کل خودروهای تولیدی تسلا در سراسر جهان، در شانگهای تولید میشوند. پروژه تویوتا در تاریخ ۲۷ ژوئن سالجاری میلادی کلید زده شده و برای تکمیل در اوت ۲۰۲۶ و آغاز تولید در اوت ۲۰۲۷ برنامه ریزی گردیده است. ظرفیت اولیه سالانه آن 100 هزار دستگاه خودروی الکتریکی لکسوس خواهد بود. تاکنون سرمایه ای به میزان ۷۳۲ میلیون دلار تامین شده است.
از سوی دیگر، شرکت تسلا نیز نخستین پروژه ذخیره سازی انرژی خود در چین را با سرمایه گذاری ۴ میلیارد یوآن (۵۵۸ میلیون دلار) در شانگهای اجرا میکند. این پروژه با استفاده از باتری های ذخیره سازی انرژی مگاپک (Megapack) تسلا، در فاز اول حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت ظرفیت ذخیره سازی انرژی را با هدف تثبیت تامین برق شانگهای در دوره های اوج تقاضا در تابستان و زمستان و افزایش پایداری کلی شبکه فراهم میکند. انتظار میرود این امر به صرفه جویی ۲۰ میلیارد یوآنی هزینه سالانه شهر برای اطمینان از تامین برق پایدار در فصول اوج مصرق منجر گردد. گفتنی است که باتریهای مورد استفاده در این پروژه نیز در کارخانه مگافکتوری تسلا در شانگهای تولید میشوند که نخستین کارخانه تسلا در خارج از ایالات متحده محسوب میشود.
سرمایهگذاری های بزرگ تویوتا و تسلا ملاحظاتی را در خصوص جذابیت شانگهای برای سرمایه گذاران مطرح جهانی برجسته می سازد:
شانگهای و بطور کلی منطقه دلتای رود یانگتسه دارای زیرساختهای صنعتی توسعه یافته و نیروی کار ماهر و فراوان هستند که برای جذب و پیشبرد چنین پروژه هایی حیاتی به شمار می روند؛
شانگهای از کاملترین زنجیره تأمین قطعات خودروهای الکتریکی در جهان برخوردار است. تنها منطقه جینشان میزبان ۱۵۹ شرکت در زنجیره تأمین این صنعت است. در شعاع ۲۰۰ کیلومتری پروژه جینشان، بیش از 3 هزار شرکت تولید کننده قطعات و اجزای مختلف این خودروها، از تراشههای پیشرفته گرفته تا مراکز مطرح تحقیق و توسعه وجود دارد که یک زنجیره صنعتی یکپارچه را تشکیل دادهاند. این زنجیره تامین کم نظیر، تولید خودروهای الکتریکی با هزینه رقابتی را در هر جای دیگری از جهان دشوار میکند؛
قدرت خرید و مصرف روز افزون در این منطقه، بازار ایده آلی را برای خودروهای الکتریکی فراهم میکند. این امر به پدیده ای منجر شده است که در آن شرکتهای خارجی به طور فزایندهای مدل کسبوکار خود را از "ساخته شده در چین" به "ساخته شده برای چین" تغییر میدهند و محصولات و خدمات را با تقاضاهای بازار محلی تطبیق میدهند؛
ابتکارات و سیاست های نوآورانه چین در حمایت از سرمایهگذاری خارجی خصوصا در حوزه انرژیهای نو در سال های اخیر، کارآمد و مؤثر بوده است. این امر به همراه محیط کسب و کار جذاب و پیش بینی پذیر، شرکت های بزرگی نظیر تسلا و تویوتا را ترغیب به چنین سرمایه گذاریهای سنگینی می نماید.