معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۹

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته چهارم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

افزایش نرخ تورم مواد غذایی در هنگ کنگ 

روزنامه استاندارد چاپ هنگ کنگ روز 12 آوریل 2021 در گزارشی نوشت، بسیاری از شهروندان هنگ کنگ معتقدند نرخ تورم مواد غذایی در ماه فوریه امسال بیشتر از 2.1 درصد اعلام شده از سوی دولت رشد داشته است. در حالی که نرخ بیکاری در هنگ کنگ به بالاترین رقم 17 سال گذشته (7.2 درصد) رسیده، بالا رفتن هزینه‌ها، زندگی را بر جمعیت 262 هزار نفری بیکاران دشوار کرده است. با توجه به اتکای کامل بازار مواد غذایی هنگ کنگ به واردات، برخی کاهش آمد و شد کشتی‌های کانتینری، بالا رفتن هزینه حمل و نقل و اتخاذ اقدامات احتیاطی در پی بحران کرونا را عامل افزایش قیمت کالاها می دانند.

احتمال اجرایی شدن ترتیبات سفر بین هنگ کنگ و سنگاپور

 ترتیبات ویژه سفر در دوران کرونا موسوم به  Travel Bubble بین هنگ کنگ و سنگاپور احتمالا از اواسط ماه می اجرایی خواهد شد و گردشگران می‌توانند در قالب این طرح بدون طی فرآیند قرنطینه بین این دو قطب مالی آسیا سفر کنند. به گفته مقام های مسئول شهروندان هنگ کنگی باید قبل از سفر به سنگاپور واکسینه شوند، اما چنین شرطی برای شهروندان سنگاپوری وجود نخواهد داشت.

گسترش سرمایه گروه هولدینگAjlan& Bros عربستان در چین

گروه هولدینگAjlan& Bros عربستان سرمایه گذاری‌های خود در چین به ویژه در حوزه‌هایی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر، خدمات مالی و صنعت پوشاک را گسترش می دهد. به گفته منصور حق، یکی از مسئولان این شرکت، برنامه پنج ساله چهاردهم چین فرصت های عظیمی را ایجاد کرده و این شرکت سعودی در سایه حضور در بازار چین شاهد تقویت قابل توجه کسب و کار خود بوده است.

اتهام یک تاجر به دست داشتن در اعتراضات سال 2019 هنگ کنگ

رسانه‌های دولتی چین نوشتند، یک تاجر چینی که اوایل ماه آوریل به 11 سال حبس محکوم شد، مغز متفکر و تامین کننده مالی اعتراضات سال 2019 هنگ کنگ بوده و به عنوان واسطه بین کشورهای غربی و فعالان دموکراسی خواه هنگ کنگی عمل کرده است.  لی هنلی هو شیانگ 66 ساله متهم به تامین مالی فعالیت های مجرمانه در هنگ کنگ است و در نوامبر 2019 در گوانژو بازداشت شده است. 4 فعال دموکراسی خواه هنگ کنگی در واکنش به این ادعا هرگونه ارتباط با فرد مذکور را رد کرده اند.

بررسی اجباری کردن دوره‌های آزمایشی برای متقاضیان استخدام در دستگاه‌های دولتی هنگ کنگ

وزیر امنیت هنگ کنگ گفت، مقامات دولتی در حال بررسی اجباری کردن دوره‌های آزمایشی در سرزمین اصلی برای متقاضیان به استخدام در دستگاه‌های دولتی هنگ کنگ طی دوره آزمایشی 3 ساله ابتدای استخدام هستند. این برنامه پس از آن مدنظر مسئولین هنگ کنگی قرار گرفته که 129 کارمند دولت حاضر به امضای سوگندنامه وفاداری به قانون پایه هنگ کنگ نشدند.

شرط بازگشایی مرزهای ماکائو با هنگ کنگ

رییس اجرایی دولت ماکائو اعلام کرد بازگشایی مرزهای این منطقه با هنگ کنگ منوط به این است که طی 14 روز متوالی حتی 1 مورد ابتلا به کرونا در هنگ کنگ ثبت نشود. وی افزود ماکائو 380 روز بدون حتی یک ابتلا به کرونا بوده و قصد ندارد سلامت شهروندان را با انگیزه‌های اقنصادی به خطر بیاندازد. ماکائو در حال حاضر مرزهای خود را به روی شهروندان سرزمین اصلی باز کرده اما این بازگشایی نتوانسته مشکلات اقتصادی منطقه را مرتفع نماید.

تغییر قوانین ورود به هنگ کنگ از اول ماه می 

قوانین ورود به هنگ کنگ با توجه به وضعیت فعلی کشورها از اول ماه می تغییر می‌کند. بر این اساس، کشورهای برزیل، ایرلند، آفریقای جنوبی و بریتانیا که در حال حاضر در گروه A «شدیداً پر خطر» (Extremely high risk) قرار دارند احتمالاً به گروه B «بسیار پر خطر» (Very high risk) منتقل خواهند شد. همچنین کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و فیلیپین که موارد بسیاری از ویروس جهش یافته در مسافران ورودی آنها مشاهده شده نیز احتمالاً جزء گروه کشورهای «شدیداً پر خطر» قرار خواهند گرفت. کشورهای اخیر، به همراه 17 کشور دیگر از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، بلژیک، و روسیه، هم اکنون در گروه کشورهای «بسیار پر خطر» قرار دارند.

تسهیلاتی برای مسافران ورودی از کشورهای با خطر متوسط به هنگ کنگ 

در اجرای برنامه «کریدور واکسن» دولت قصد دارد تسهیلاتی برای مسافران ورودی از کشورهای با خطر متوسط در نظر بگیرد که بر این اساس افرادی که به طور کامل واکسینه شده باشند، دوران 21 روزه قرنطینه برای آنها به 14 روز کاهش پیدا خواهد کرد. مسافران ورودی از کشورهای کم خطر شامل، سنگاپور، استرالیا و نیوزیلند نیز در صورتی که واکسینه شده باشند، به جای 14 روز تنها ملزم به گذراندن 7 روز قرنطینه خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما