معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی ( هفته چهارم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته چهارم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

تاکید پاکستان بر تقویت روابط دو جانبه و همکاری با ایران

به گزارش شبکه تلویزیونی دنیا تی وی، زاهد حفیظ چودری سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و رسانه‌های بین المللی در اسلام‌آباد، گفت: پاکستان بار دیگر از سازمان ملل خواسته است که مناقشه کشمیر و موضوع نقض حقوق بشر در این منطقه را بررسی نماید. وی تاکید کرد این مسئله باید از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل حل شود. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص ایران گفت: پاکستان روابط حسنه ای با جمهوری اسلامی ایران دارد. سیاست همیشگی پاکستان تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان افزود: ایران برای افزایش مراودات تجاری و روابط مردم دو کشور از پیشنهاد توسعه بازارچه‌های مرزی استقبال کرده و اکنون دو طرف درحال کار بر روی این طرح می‌باشند. 

توافق ایران و پاکستان بر ایجاد بازارچه مرزی

به گزارش ایرنا، سید رضا سید آقا زاده مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت‌ها در ایجاد بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان، گفت: نشست مجازی مذاکرات تکمیلی در زمینه تفاهمنامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان برگزار شد و توافق هایی در این زمینه انجام شد. وی خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی تاکنون به شکل یک طرفه از جانب ایران و یا پاکستان ایجاد شده و بازارچه مشترک برای نخستین بار بین دو کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک موجب بهبود فعالیت‌های تجاری مرزنشینان شود. مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت گفت: بر اساس توافق های انجام شده، دو طرف تیم‌های فنی را برای مشخص سازی مکان و اندازه بازارچه‌های مشترک و تهیه فهرست اقلام قابل مبادله در بازارچه‌ها تعیین کردند. وی با بیان اینکه انتظار می رود در آینده ای نزدیک بازارچه‌های مشترک در کوهک و پیشین ( سراوان) راه اندازی شوند، تصریح کرد: پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مشترک، ۶ نقطه را پیشنهاد کرده و طرف ایرانی علاقمند است تا حد امکان بازارچه‌های مشترک در محل بازارچه‌های مصوب موجود راه اندازی شوند. 

سفر وزیر امور خارجه ازبکستان به پاکستان

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، عبدالعزیز کامل­اُف وزیر امور خارجه ازبکستان در سفر به اسلام آباد با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد. عمران خان نخست وزیر پاکستان در این دیدار گفت: پاکستان برای روابطش با ازبکستان بسیار اهمیت قائل بوده و خواستار افزایش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها می‌باشد. نخست وزیر پاکستان ضمن ستایش از طرح خط ریلی افغانستان، پاکستان و ازبکستان بر تعهد کشورش برای عملیاتی ساختن این طرح تاکید کرده، افزود پاکستان بواسطه بندر کراچی و بندر گوادر کوتاهترین راه تجارت دریایی را برای کشورهای آسیای میانه میسر می سازد. عمران خان تاکید کرد پاکستان دسترسی ازبکستان به این بندرگاه‌ها را تسهیل خواهد کرد. عبدالعزیز کامل­اُف در این دیدار نامه میرزایُف رییس جمهور کشورش را به عمران خان تقدیم کرد که طی آن از عمران خان برای شرکت در کنفرانس تماس آسیای جنوبی و آسیای میانه که در جولای 2021 در تاشکند برگزار خواهد شد، دعوت شده است.

سرمایه گذاری چین در منطقه ویژه اقتصادی پاکستان

به گزارش آسوشیتد پرس پاکستان، در مرحله دوم سیپک صنعتی سازی در منطقه ویژه اقتصادی فیصل آباد با سرمایه گذاری 53.6 میلیارد روپیه ای آغاز شده است. در این راستا 15درخواست سرمایه گذاری واصل شده است. یک شرکت چینی نیز برای سرمایه گذاری 800 میلیون روپیه ای در این منطقه اعلام آمادگی نموده است. گفته می‌شود این منطقه ویژه اقتصادی در زمینه کشاوری انقلابی برپا خواهد کرد.  

بنگلادش

سخنرانی نخست وزیر به مناسبت افتتاح پل دوستی

خانم شیخ حسینه و نارندار مودی روز گذشته از طریق ویدئو کنفرانس پل دوستی بر فراز رودخانه فِنی را افتتاح کردند. در این برنامه نخست وزیر بنگلادش اظهار داشت: پل دوستی تجارت با هند، نپال و بوتان را تسهیل می نماید. پل مذکور به طول تقریبی 2 کیلومتر تریپورای هند را به رامگار بنگلادش متصل می‌کند. وی از این افتتاحیه به عنوان یک لحظه تاریخی نام برد و افزود: «معتقد است مرزهای سیاسی نباید به موانع تجاری تبدیل شوند. مسیر رشد بنگلادش همراه با موقعیت جغرافیایی آن، این کشور را به یک همسایه فوق العاده جذاب در جنوب آسیا مبدل ساخته است. همانطور که همه می دانید بنگلادش قبلا اجازه استفاده از بنادر چیتاگونگ و مونگلا برای جابجایی کالا از هند را داده بود و اکنون با افتتاح این پل جابجایی کالا بین بنگال غربی و مناطق محصور در خشکی هند در شمال شرق می‌تواند از طریق بنگلادش انجام شود. 

افزایش صادرات بنگلادش به هند در صورت امضای توافق نامه تجارت آزاد

به نقل از دیلی استار، بر اساس گزارش جدید بانک جهانی امضای توافق تجارت آزاد (FTA) بین هند و بنگلادش می‌تواند صادرات بنگلادش به هند را 182 درصد و صادرات هند به بنگلادش را 126 درصد افزایش دهد. در این گزارش بیان شده است که بهبود مسیرهای مواصلاتی بین دو کشور می‌تواند میزان رشد صادرات دو کشور به یکدیگر را حتی به ترتیب 297 و 172 درصد افزایش دهد. لازم به ذکر است دفاتر موسسه مالی بین المللی داکا و هند روز گذشته به طور مشترک گزارشی با عنوان "اتصال به رشد: چالش ها و فرصت های ادغام حمل و نقل در شرق آسیای جنوبی" را به طور مشترک منتشر کردند. در این گزارش اشاره شده است که تعرفه‌های بالا، تعرفه‌های فرعی و موانع غیر تعرفه ای عمده ترین موانع برای افزایش تجارت بین دو کشور هند و بنگلادش است.  

افغانستان

صادرات چهار میلیارد دلاری ایران به افغانستان

به گزارش بی بی سی، صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان به حدود "چهار میلیارد دلار" رسیده و میزان صادرات افغانستان به ایران تنها بین ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار بوده است. در جلسه برخط برگزار شده، فرصت‌ها و راه‌کارهای تجارت میان دو کشور میان مسؤلان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و ایران مورد بررسی قرار گرفت. مسئولان ایرانی در این جلسه ابراز داشتند که "ذائقه مصرفی" در افغانستان با سلیقه ایرانی‌ها تشابه داشته و افغانستان از نظر اقتصادی یک شریک خوب برای ایران قلمداد می‌شود. سایت اتاق تجارت و صنایع افغانستان به نقل از مظفر علی‌خانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان از این جلسه بیان داشته است که " میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان تقریبا معادل چهار میلیارد دلار بوده  این در حالی است که طرف افغان تنها ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار، صادرات به ایران داشته است. نهادهای مختلف دو کشور آمارهای متفاوت از ارزش صادرات ایران به افغانستان ارایه نموده اند، اما آنچه در همه آمارها مشترک است این‌که در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران جایگاه نخست صادرات کالا به افغانستان را به خود اختصاص داده است. در این جلسه، احمدسعید عظیمیان، معاون سرمایه‌گذاری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات از کمک آتش‌نشانی ایران در حادثه آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه قدردانی کرد و آن را "سبب استحکام روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور" دانست.  

انتقال اولین محموله تجاری آسیای میانه از پایانه مرزی غلام‌خان افغانستان به پاکستان

به گزارش رادیو آزادی، اولین محموله تجاری آسیای میانه از طریق پایانه مرزی غلام‌خان به کراچی انتقال یافت. در یک خبرنامه دفتر مطبوعاتی ولایت خوست آمده است که پس از رسیدن نخستن محموله ترانزیتی از تاجیکستان از طریق پایانه مرزی غلام خان به کراچی منتقل شد. در خبرنامه آمده که پایانه مرزی غلام خان در مقایسه با بندرهای دیگر برای انتقال کالاهای ترانزیتی و تجاری راه کوتاه و ارزان‌تر است. منبع افزوده که پایانه مرزی غلام خان در حال حاضر بر روی ترانزیت اموال تجاری باز است و همه روزه اموال تجارتی انتقال می‌یابد و سهولت‌های زیادی را هم به میان آورده است. حدود دو ماه قبل هم یک محموله ترازیتی از طریق پایانه مرزی غلام خان و حیرتان به تاجیکستان ارسال شده بود. 

هند

برگزاری دومین روز اجلاس دریایی 2021 با موضوع «روز چابهار» توسط هند

اجلاس دریایی 2021 هند کار خود را با موضوع تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا آغاز کرده که به دلیل اهمیت بالای توسعه تجاری این کشور در بخش دریایی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه آن به سخنرانی پرداخت. نکته حائز اهمیت این اجلاس در نامگذاری روز دوم آن به عنوان «روز چابهار» بود که اهمیت این بندر استراتژیک ایرانی را برای طرف هندی نشان می‌داد. همچنین در نشست‌های روز دوم، مقامات ارشد ایرانی همچون «محمد اسلامی» وزیر راه شهرسازی و دو تن از معاونین وی یعنی «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و به سخنرانی در خصوص اهمیت بندر چابهار مزایای استفاده از این بندر برای تجار هندی و در راستای توسعه کریدور بین المللی شمال - جنوب پرداختند. هدف کلی طرف هندی در این اجلاس، اتصال هر چه سریع‌تر به بندر چابهار و عبور از مسیر ترانزیتی ایران در جهت دستیابی به بازارهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان عنوان شد که در همین راستا، نمایندگان کشورهای افغانستان، ازبکستان، روسیه ترکمنستان نیز در این اجلاس حضور داشته و به بحث و مبادله نظر در خصوص چگونگی اتصال به بندر چابهار و نهایتاً هند به عنوان دومین منبع بار آسیا پس از چین پرداختند.  

تجهیزات هندی در راه بندر چابهار

دومین مرحله ورود تجهیزات هندی به بندر چابهار در چند روز آینده اجرایی می‌شود و در فاز دوم توسعه، ظرفیت این بندر از 8.5 به 33 میلیون تن می رسد. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی، در خصوص حضور هند در توسعه چابهار گفت: مهم ترین قرارداد با هند، راهبری پایانه بندرشهید بهشتی چابهار است که قراداد آن در قالب برنامه 10 ساله و به صورت قرارداد BOT است. علاوه بر این اجرای تفاهمنامه ترانزیتی 3جانبه بین ایران، هند و افغانستان که به «تفاهمنامه چابهار» موسوم است بستر دیگر همکاری ایران و هند و البته افغانستان است. هند به دنبال آن است که با بهره بردن از ظرفیت بندر اقیانوسی چابهار و با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند. سرمایه گذاری و حضور فعال در بندر چابهار تاجایی برای هندی‌ها مهم است که هفته گذشته در هفته دریایی هندوستان یک روز به نام «چابهار» نامگذاری شد و مسئولان سازمان بنادر و اقتصاد هند در کنفرانسی درباره اهمیت و ظرفیت های ترانزیت بار از چابهار و اهمیت توسعه این بندر توضیح دادند. راستاد مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با اشاره به اینکه وزرای کشورهای مختلف در روز چابهار حضور داشتند، گفت:« تعهد طرف هندی سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری تجهیزات اپراتوری در چابهار است. بخش اول تجهیزات شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی بوده که یکماه پیش وارد بندر شد و به بهره برداری رسید و بخش دوم تجهیزات که در تعهد طرف هندی است در چند روز آینده وارد بندر می‌شود. 

دسترسی هند به بازار آسیای مرکزی و افغانستان از چابهار

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل شبه قاره، ضمن اشاره به رقابتهای پشت پرده میان هند و پاکستان و حائل بودن پاکستان میان هند و افغانستان، معتقد است که حضور پررنگ تر هند و توجه خاص آن به توسعه بندر چابهار، دسترسی آسانتر این کشور به بازار مصرف بکر در آسیای مرکزی و افغانستان و همچنین تسهیل مراودات تجاری و بهبود اقتصاد را فراهم خواهد کرد. از آن جایی که دسترسی به بندر چابهار برای امنیت انرژی هند به عنوان یک اقتصاد در حال رشد بسیار حائز اهمیت است و این بندر می‌تواند به طور کلی برای همسایگان ایران مزایای رقابت قابل توجهی در زمینه جابه‌جایی کالا ایجاد کند، این کشور به هنگام تعیین و اعلام بودجه سال ۲۰۲۱ خود،  یک میلیارد روپیه معادل تقریبا ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار را برای توسعه چابهار در نظر گرفت.بر همین اساس، چندی پیش وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حاشیه اجلاس دریایی هند ۲۰۲۱ که در دهلی نو برگزار می‌شود، هند یک روز را به نام «روز چابهار» به دلیل اهمیت استراتژیک این بندر ایرانی برای طرف هندی نام گذاری خواهند کرد. این مراسم که به صورت مجازی و با حضور نمایندگان کشورهای ایران، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان برگزار گردید، بر اهمیت بندر چابهار و مزایای بهره مندی از این بندر برای تجار هندی و توسعه کریدور بین المللی شمال_جنوب تاکید شد. هندوستان در حال رشد سریع است و با توجه به اینکه هر رشدی نیاز به تبادلات تجاری در سطح وسیع دارد که از طریق تسهیلات جاده ای امکان پذیر خواهد شد، این کشور به چابهار توجه خاصی می‌کند تا منافع خود را از این طریق بیشتر تامین نماید. ایرانی‌ها در توسعه منطقه چابهار به دنبال کسب منافع خود هستند تا با توسعه زنجیره حمل و نقل  در تبدیل چابهار به یک هاب محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه را پاسخگو باشند.  

درخواست هند جهت اتصال بندر چابهار به کریدور شمال –جنوب

وزیر امور خارجه هند با طرح پیشنهادی ، قرار گرفتن بندر چابهار در مسیر حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب را خواستار شد. به گزارش ایندیا اکسپرس، "اس جایشانکار" وزیر امور خارجه هند در سخنرانی خود در "روز چابهار" در اجلاس دریایی هند با ارائه پیشنهاد گنجاندن بندر چابهار به کریدور شمال- جنوب ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو درگیر در این کریدور در مورد گسترش عضویت در این پروژه توافق کنند. جایشانکار در ادامه افزود: تغییر در نقطه اتکای رشد اقتصادی جهانی به سمت آسیا فرصت های بی سابقه ای برای ارتباطات در منطقه ایجاد می‌کند. وی اظهار کرد که بزرگداشت روز چابهار توسط هند نشان دهنده تعهد قوی آن در افزایش ارتباطات منطقه ای است. وزیر امور خارجه هند خاطر نشان کرد که کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب یک پژوه دالان اصلی تجاری است که در آن هند برای ایجاد یک کریدور اقتصادی با ۱۲ کشور همکاری می‌کند. 

هند بندر چابهار را به بهره برداری خواهد رساند

وزیر بنادر و کشتی رانی هند گفت که بندر چابهار یک تا دو ماه دیگر به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. بر اساس قرارداد، هند برای راه اندازی کامل بندر چابهار می‌باید شش جرثقیل عظیم به ارزش ۸۵ میلیون دلار در تاسیسات پایانه شهید بهشتی نصب کند؛ اما تاکنون دو جرثقیل نصب شده و قرار است چهار جرثقیل دیگر نیز طی هفته‌های آینده نصب و راه اندازی شود تا این بندر با ظرفیت کامل شروع به کار کند. مانسوخ مانداویا وزیر بنادر و کشتی رانی هند به خبرگزاری رویترز گفت، احتمالا در ماه آوریل یا مه برای افتتاح کامل بندر چابهار راهی ایران خواهد شد. این بندر که شامل دو پایانه می‌شود، از جمله تاسیسات پایانه شهید بهشتی، با سرمایه گذاری هند توسعه یافته و از اوایل سال ۲۰۱۹ نیز با ظرفیت ناقص در حال فعالیت بوده است. این میان تحریم های آمریکا روند عملیاتی کردن کامل این پروژه را به تاخیر انداخته است. هند با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری خود، فعالیت این بندر در دریای عمان را برای ۱۰ سال در اختیار کامل خواهد داشت. مانداویا می‌گوید از فوریه ۲۰۱۹ تا ژانویه سال جاری بندر چابهار در مجموع میزبان ۱۲۳ کشتی بوده و ۱.۸ میلیون تن کالا در آن جابجا شده است.  

چابهار به بندری مدرن و دارای استاندارد های جهانی مبدل خواهد شد

به گزارش خبرطلایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری در ارتباط ویدئو‌کنفرانسی با همایش بین‌اللملی روز دریایی هند، اظهار داشت: با توجه به ماهیت ژئواکونومیک بندر چابهار و به منظور سرعت دادن به پروژه‌های زیرساختی، در طی ۳ سال گذشته، احداث اسکله با عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ، لایروبی، احداث موج شکن، احداث باراندازهای مدرن در دستور کار قرار گرفت تا بندر شهید بهشتی چابهار به بندری مدرن و مطابق با استاندارد های بین المللی شود. عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به هزینه بیش از ۱ میلیارد دلاری برای توسعه و تکمیل بندر چابهار، گفت: این هزینه‌ها شامل توسعه اماکن و زیرساخت های بندری در حدود ۳۷۰ میلیون دلار، سرمایه گذاری شرکت های خصوصی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تامین تجهیزات بندری بیش از ۴۳ میلیون دلار، تامین تجهیزات استراتژیک دریایی و ارائه خدمات دریایی حدود ۴۱۳ میلیون دلار و ساخت و ساز محوطه‌های بندری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. کوهساری با بیان اینکه در مقایسه با سال‌های قبل، حجم عملیات بندری در چابهار ۱۶ درصد رشد داشته است، افزود: در این مدت، میزان ترافیک کانتینری، رشد ۱۰۷ درصدی را تجربه کرده است. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد فی ما بین با اپراتور هندی، انتظار می‌رود اپراتور هندی تقاضا تامین تجهیزات مورد تعهد به ویژه گنتری کرین‌ها و RTG ها را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهد. 

چابهار باید به گرانیگاه سرمایه گذاری جهان با محوریت ایران و هند تبدیل شود

بهمن عشقی در نشست «معرفی و تشریح اقدامات هند در بندر چابهار» گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و با توجه به اهمیت ایران در اتصال به کشور‌های منطقه، ایران باید نقش بزرگی را در فعال سازی روح اقتصادی کشور بازی کند.دبیرکل اتاق بازرگانی تهران افزود: خطوطی که ایران را به لحاظ مرزی از جمهوری هند، جمهوری اسلامی‌پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان جدا کرده است خطوطی است که خیلی از این‌ها براساس خواسته ملت‌ها شکل نگرفته است. اگر به این خطوط توجه شود در بعضی از بخش‌ها مثل ایران و پاکستان و هند سابق خطوط صاف و هندسی مشخصی را ملاحظه می‌کند که در واقع جغرافیای سیاسی را این خطوط از هم جدا کرده است، اما اساسا این تفکیک جغرافیای سیاسی به معنای تفکیک جغرافیای اقتصادی نیست. او اظهار داشت: حفظ محوریت ایران و هند و چابهار یک اصل اساسی است و درگیر کردن سایر کشور‌ها از جمله افغانستان در این سرزمین هم اصل اساسی است بنابراین ایجاد ثروت کنیم تا صلح را توسعه دهیم و یک تضمین امنیتی با ایجاد ثروت فراهم کنیم و اگر با ایجاد ثروت تضمین امنیتی ایجاد شد تضمین امنیتی ثروت مجدد را فراهم خواهد کرد. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: امیدوارم چابهار تبدیل شود به سند موفق همکاری ایران و هند و امیدوارم چابهار تبدیل شود به سند موفق توسعه و بسط صلح در منطقه و امروز باید با گام بلند فقر زدایی از خشونت حاکم در منطقه فاصله بگیریم و چابهار سند این افتخار است.

دهلی‌نو بدنبال اتصال شرق و غرب دریای خزر به اقیانوس هند

«گدام دارمندرا» سفیر هند در تهران در نشست معرفی و تشریح اقدامات هند در بندر چابهار که در اتاق بازرگانی تهران با حضور سفرای کشورهای آسیایی، منطقه و مدیران وزارتخانه‌های مرتبط برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: توسعه بندر چابهار فرصت مناسبی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه است.وی تصریح کرد که دهلی نو بدنبال آن است که با برنامه ریزی چابهار را به مهم ترین و شلوغ ترین بندر در منطقه تبدیل کند. این دیپلمات هندی اتصال افغانستان به بندر چابهار را از طریق خط ریلی اولین حلقه از پروژه بزرگ این کشور در چارچوب کریدور شمال-جنوب نام برد. دارمندرا گفت: برنامه داریم تا کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را ایجاد و غرب بندر چابهار و اقیانوس هند را از طریق ارمنستان به اوراسیا و هلسینکی فنلاند وصل کنیم. وی تاکید کرد که دهلی نو بدنبال توسعه روابط خود از طریق بندر اقیانوسی چابهار با کشورهای محصور در خشکی شرق و غرب دریای خزر است. 

 بزودی بخش دوم تجهیزات هند در بندر چابهار رونمایی می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پارت بخش تجهیزات بندری از محل تعهدات ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها بزودی وارد بندر شهید بهشتی چابهار شده و با حضور مسوولان ۲ کشور رونمایی می‌شود. بهروز آقایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشتی حامل این تجهیزات شامل ۲ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۱۰۰ تنی با ارزش ۷.۵ میلیون دلار هفته آینده در بندر شهید بهشتی پهلو می‌گیرد و ۲ دستگاه دیگر نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ وارد این بندر خواهد شد. وی بیان کرد: بر اساس قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار به ورود ۸۵ میلیون دلار تجهیزات در بندر شهید بهشتی متعهد شده که از این میزان در مرحله نخست ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۴۰ تنی که از مدرن ترین و با کیفیت ترین تجهیزات بندری به شمار می رود بهمن ماه امسال وارد این بندر شد.  

علاقه‌مندی کشورهای منطقه به راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد. سعید رسولی در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ گفت: امسال برای اولین بار از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توسط کشور میزبان یعنی دولت هند، برای حضور در این نشست دعوت شد و طبیعتاً ما از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی کشور به جامعه دریایی دنیا به ویژه منطقه استفاده کردیم. رسولی با یادآوری اینکه عنوان سومین روز از این اجلاس، «روز چابهار» بود، تصریح کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد. بندر و راه آهن چابهار-زاهدان به زودی بزرگترین مرکز ترانزیت منطقه می‌شوند. 

ایران ‌با شرکت فرودگاه‌های هند تفاهم‌نامه همکاری هوانوردی امضا کرد

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، "محمد امیرانی" با اعلام این خبر افزود: هدف اصلی از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد زمینه برای شناسایی و همکاری در پشتیبانی در زیرساخت‌های هواپیمایی، ظرفیت‌سازی از طریق خدمات آموزشی و ارائه مشاوره در ایجاد راه‌حل‌های سرویس های ناوبری هوایی(ANS) است. عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدت زمان اعتبار این تفاهم‌نامه را ۱۰ سال عنوان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری مبادله شده است. وی بیان‌داشت: با امضای این تفاهم‌نامه ظرفیت همکاری بیشتر بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت فرودگاه‌های هند برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای و فنی و مهندسی هوانوردی یکدیگر فراهم می‌شود.

سریلانکا

تغییر 360 درجه سیاست سریلانکا از ترمینال کانتینری شرقی به غربی

هیئت دولت سریلانکا با واگذاری پروژه توسعه ترمینال کانتینری غرب کلمبو براساس قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال در بازه زمانی 35 ساله در قالب مشارکت عمومی خصوصی با دو شرکت هندی بنادر آدانی و کنسرسیوم آپسز و نماینده محلی آن یعنی هلدینگ جان کیلز و سازمان بنادر سریلانکا موافقت کرد. سخنگوی دولت سریلانکا اعلام کرد دو شرکت اعلام شده از طرف هند همان شرکتهایی هستند که برای پروژه ترمینال شرق معرفی شده بودند و دولت ژاپن هنوز نماینده ای معرفی نکرده است. 

سبقت انگلیس از چین در سرمایه گذاری مستقیم در سریلانکا

در حالی که همه کشورها درگیر همه گیری ویروس کووید 19 بودند انگلیس در سال 2020 با پیشی گرفتن از چین در صدر سرمایه گذاری مستقیم در سریلانکا قرار گرفت. براساس داده‌های سازمان سرمایه گذاری سریلانکا سهم انگلیس در سرمایه گذاری مستقیم در سال 2020 معادل 24 درصد بود. بدلیل اثرات همه گیری کووید 19 میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سریلانکا در نه ماه منتهی به سپتامبر 2020، 548 میلیون دلار بود در حالی که این رقم در سال 2019 معادل 793 میلیون دلار بود. چین با سهم 12 درصدی در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سریلانکا در سال 2020 در رتبه دوم قرار گرفت.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما