معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۹

آخرین وضعیت اقتصادی ایالت برمن آلمان در شرایط کرونا

ایالت برمن (Bremen) کوچکترین ایالت آلمان و برمن دومین شهر بزرگ در شمال آلمان است. برمن با جمعیتی حدود 600 هزار نفر دارای یکی از زیباترین مجموعه‌های شهرسازی است. بازار شهرداری این شهر با داشتن ساختمان‌های سبک باروک و دوره رنسانس، ادای دین به تاریخ پُرباری است که آغاز آن به سال ۸۸۸ و تصویب قانون تجارت شهری باز می‌گردد.

ایالت برمن توسعه خود را وام دار تجارت دریایی، به ویژه تجارت قهوه، است. این ایالت از شهر برمن و ۶۰ کیلومتر دورتر از آن بندر برمن تشکیل شده، از هر سه شهروند یک نفر در بندر مشغول به کار است. بزرگ ترین شرکت برمن دایملر کرایسلر است. برمن با داشتن صنایع خودروسازی، هوا و فضا، صنایع غذایی، مکانیکی و سایر صنایع، زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه اقتصادی و علمی ‌با جمهوری اسلامی ایران دارد.

نتایج نظرسنجی‌های سه ماهه کسب و کار اتاق بازرگانی ایالت برمن روند تدریجی بهبود اقتصاد ایالت برمن را پس از رکود در اوایل سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهند. در همین حال، محدودیت‌های جدید کرونایی روند متفاوتی را در بخش‌های مختلف اقتصادی این ایالت به وجود آورده است. در حالی که صنعت و شرکت‌های خدماتی، اقتصاد این ایالت را بهبود بخشیده‌اند، بخش‌های هتلداری، خرده فروشی، بخش خدمات گردشگری و خدمات فردی بسیار تحت تأثیر محدودیت‌های جدید قرار گرفته‌اند که مجددا منجر به موجب افول چشمگیر اقتصاد برمن شده است.

برآوردها نشان می‌دهد که کاهش میزان درآمد اکثر این بخش‌ها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد بوده است.

 تولید ناخالص داخلی

طبق محاسبات مقدماتی دفاتر آماری کشور و ایالت‌ها، تولید ناخالص داخلی واقعی ایالت برمن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به نیمه اول سال قبل 8.8 درصد کاهش داشته است. در مقایسه با سایر ایالت‌های آلمان، برمن پس از ایالت زارلند (کاهش 9.5 درصد) بیشترین کاهش را داشته و این میزان بسیار شدیدتر از میانگین کشوری (کاهش 6.6 درصد) بوده است.

 صنعت و تجارت خارجی

کاهش فروش محصولات صنعتی برمن در این دوره زمانی نیز نسبتاً چشمگیر بوده طوری که کاهش 24.5 درصدی فروش این ایالت بین ماه‌های ژانویه و نوامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری بوده است (کاهش 9.9 درصد). این اتفاق تحت تاثیر میزان بالای صادرات صنعتی در ایالت برمن است.

صادرات کالا از ایالت برمن به خارج از کشور در سال ۲۰۱۹ حدود دو سوم فروش کل محصولات صنعتی این ایالت بوده است. این میزان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل به شدت کاهش یافته است.

این واقعیت که صنعت برمن به شدت تحت تأثیر رکود کرونایی قرار گرفته، در آمار تجارت خارجی نیز منعکس شده است. در حالی که ارزش صادرات آلمان بین ماه‌های ژانویه تا نوامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به شدت کاهش یافت (کاهش 10.2- درصد)، کاهش ارزش صادرات ایالت برمن بیش از دو برابر (24.4- درصد) بوده است.

اختلافات تجاری ایالات متحده آمریکا - اتحادیه اروپا - چین

اختلافات تجاری میان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و چین در مسائلی چون اعمال تعرفه‌های اضافی، تأثیر مستقیم بر قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی شرکت‌های مستقر در برمن و برمرهاون دارد. روابط اقتصادی با ایالات متحده و چین حدود یک چهارم تجارت خارجی برمن را به خود اختصاص داده است. حدود 400 شرکت در برمن دارای روابط تجاری منظم با ایالات متحده آمریکا هستند، از این تعداد حدود 80  شرکت نیز شعبه‌هایی در آمریکا دارند.

حدود 30 شرکت آمریکایی نیز در برمن شعبه دارند. چین پس از فرانسه، سومین شریک مهم تجاری اقتصادی برمن با حدود 200 شعبه شرکت چینی در محل است.

اتاق بازرگانی برمن به منظور فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای تجارت آزاد با این هدف که شرکت‌های مستقر بتوانند تا حد امکان بدون مانع به تجارتشان ادامه دهند، با اتخاذ تصمیمات قابل اطمینان در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی قدم برمی‌دارد. شرکت‌های برمنی خواستار حل و فصل اختلافات تجاری موجود با اتحادیه اروپا و چین و ایالات متحده از طریق بهبود فضای گفت و گو، حمایت از تجارت آزاد و همکاری‌های فرا آتلانتیکی هستند.

 

 

منابع :

https://www.handelskammer-bremen.de/ueber-uns/zahlen-fakten-hk/jahresbericht-2020-5017828

  • رسانه‌های گروهی شمال آلمان
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما