معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۵

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته دوم فروردین ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته دوم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

تلاش دولت برای حل مشکل کمبود مسکن در هنگ کنگ

به دنبال تصویب اصلاح نظام انتخاباتی هنگ کنگ، مقامات ارشد فعلی و سابق این منطقه تاکید کردند هدف گذاری اصلی دولت هنگ کنگ بعد از اصلاحات سیاسی، باید برطرف کردن مشکل کمبود مسکن باشد. سی وای لئونگ، رئیس اجرایی سابق و معاون کنفرانس سیاسی مشورتی خلق چین گفته، تغییرات در نظام انتخاباتی به دولت کمک خواهد کرد که بدون مواجهه با موانع سیاسی به حل مشکلات معیشتی از جمله مشکل مسکن بپردازد. وی که طی سال های 2012 تا 2017 ریاست دولت هنگ کنگ را بر عهده داشت، اخیرا و به صورت تلویحی از تمایل خود برای بازگشت به قدرت سخن گفته است. کری لم، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ نیز در نامه ای سرگشاده خطاب به مردم هنگ کنگ نوشت، پس از برطرف شدن موانع سیاسی، دولت می‌تواند وضعیت اقتصادی و معیشت مردم را بهبود ببخشد. گفته می‌شود که دولت مرکزی چین، حل معضل مسکن را به عنوان اولویت اصلی دولت هنگ کنگ در سال های آتی تعیین کرده است. هنگ کنگ یکی از گرانترین شهرهای جهان از نظر هزینه مسکن به شمار می رود.

افزایش خروج دارایی از صندوق های بازنشستگی هنگ کنگ

روزنامه‌های محلی نوشتند، شهروندان هنگ کنگی ای که قصد مهاجرت از این منطقه را دارند در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی درخواست کرده اند که 1.7 میلیارد دلار هنگ کنگ از دارایی‌های خود از حساب هایشان نزد صندوق های بازنشستگی را خارج کنند که این رقم 72.6 درصد نسبت به مدت سه ماهه دوم همان سال افزایش نشان می دهد. این رقم همچنین 21.9 درصد بالاتر از مدت مشابه سال 2019 است. بر این اساس 8100 نفر به قصد مهاجرت دائمی خواستار خارج کردن دارایی‌های خود از صندوق های بازنشستگی هنگ کنگ شده اند.

بکارگیری کارکنان بخش گردشگری در مراکز واکسیناسیون کرونا

دولت هنگ کنگ با هدف کمک به شاغلان صنعت گردشگری که در طی بحران کرونا شغل خود را از دست داده اند، 2000 فرصت شغلی ایجاد شده در مراکز واکسیناسیون کرونا را به شاغلان این صنعت اختصاص داده است. این مشاغل 5 ماهه هستند و دستمزد ماهانه پرداختی به شاغلان بین 10 هزار تا 40 هزار دلار هنگ کنگ خواهد بود. تورگردانان، کارکنان هتل ها و آژانس های مسافرتی و رانندگان اتوبوس های گردشگری می‌توانند برای استخدام در این مراکز اقدام نمایند.

کاهش قدرت و نفوذ جامعه تجاری و احزاب سنتی هنگ کنگ در ساختار سیاسی جدید

به گفته تحلیلگران، با تصویب اصلاحات ضمائم اول و دوم قانون پایه هنگ کنگ در کمیته دائمی‌کنگره ملی خلق چین، قدرت و نفوذ جامعه تجاری و احزاب سنتی هنگ کنگ در ساختار سیاسی این شهر کاسته خواهد شد و گروه جدیدی که منافع دولت مرکزی را نمایندگی می‌کنند از وزن بیشتری برخوردار خواهند شد. بر اساس تغییرات جدید شرکت ها و سازمان‌های مرتبط با سرزمین اصلی کرسی‌های بیشتری را در شورای قانون گذاری و کمیته انتخاب رئیس اجرایی در اختیار خواهند داشت. بر این اساس تعداد اعضای شورای قانون گذاری از 70 به 90 کرسی افزایش می یابد. در عین حال تعداد نمایندگانی که از طریق رای مستقیم مردم برگزیده می‌شوند از 35 به 20 نماینده کاهش می یابد و تعداد کرسی‌های نمایندگان تشکل های صنفی نیز از 35 به 30 نفر خواهد رسید. همچنین 40 نفر از کرسی‌های شورا توسط کمیته انتخاب رئیس اجرایی پر خواهد شد. بر اساس تغییرات مد نظر پکن، صلاحیت کاندیداهای تصاحب کرسی‌های کمیته انتخاب، رئیس اجرایی و شورای قانون گذاری باید در یک فرآیند 3 مرحله ای احراز شود. ابتدا شاخه امنیت ملی پلیس هنگ کنگ با بررسی سوابق متقاضیان کاندیداتوری نتایج را به کمیته تضمین امنیت ملی به ریاست رئیس اجرایی دولت ارسال می نماید تا این کمیته در مورد صلاحیت قانونی کاندیداها تصمیم گیری نماید. پس از تصمیم گیری این کمیته، اطلاعات کاندیدا به کمیته بازنگری صلاحیت کاندیداها ارسال می‌گردد. کمیته تضمین امنیت ملی نظر خود را در مورد کاندیداهای احراز صلاحیت نشده به کمیته بازنگری اعلام می‌کند. در صورت امنیتی بودن دلیل عدم احراز صلاحیت، کمیته مجاز به افشای دلایل مربوطه نخواهد بود.

بررسی توافق ایران و چین در روزنامه چاینا دیلی

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 31 مارس خود در مطلبی نوشت: «تهران و چین با وجود فاصله هزاران مایلی و برخورداری از عقبه‌های فرهنگی متفاوت، روابط دوستانه دیرینه ای دارند که این روابط طی سال های اخیر از طریق همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و نگاه مشابه به مسائل منطقه ای تقویت شده است. از جمله ایران نقش مهمی در پروژه کمربند و جاده چین دارد و چین نیز از جایگاه برجسته ای در سیاست نگاه به شرق ایران برخوردار است.» در ادامه این مطلب به نقل از وزیر امور خارجه چین تاکید شده که: «صرف نظر از تغییرات در وضعیت بین المللی و منطقه ای، چین روابط دوستانه خود در قبال ایران را حفظ خواهد کرد.» گفتنی است این روزنامه در صفحه نخست شماره روز 29 مارس خود با چاپ تصویری از امضای توافق 25 ساله توسط وزرای امور خارجه ایران و چین، این خبر را در صدر اخبار تحت پوشش خود قرار داده و به نقل از وزیر امور خارجه چین نوشته بود: «تحریم های یکجانبه اعمال شده علیه ایران از سوی دولت آمریکا ناقض حقوق بین الملل است و به مردم بی گناه ایران آسیب می زند.»

افزایش تولید گاز و استفاده از روش های سازگار با محیط زیست

شرکت های بزرگ نفتی چین در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید گاز و استفاده از روشهای سازگار با محیط زیست و کمتر آلاینده هستند. به طور نمونه، شرکت CNOOC به عنوان یکی از سه شرکت بزرگ نفت و گاز چین قصد دارد همراستا با جهت گیری کلان دولت این کشور، عرضه انرژی‌های پاک را افزایش دهد و توسعه و ساخت پروژه‌های مهم گاز طبیعی را سرعت بخشد. این شرکت همچنین فعالیت در زمینه تولید انرژی بادی فراساحلی را تقویت خواهد کرد.

کاهش مقررات بهداشتی سختگیرانه برای مسافران

دولت هنگ کنگ مقررات سخت گیرانه خود برای مسافران ورودی از برخی کشورها را کاهش داد. بر این اساس از روز اول آوریل 2021، مدت قرنطینه افرادی که از کشورهای کم خطر سنگاپور، نیوزیلند و استرالیا وارد این منطقه می‌شوند از 21 به 14 روز کاهش پیدا کرد. ممنوعیت مسافرت از انگلستان به هنگ کنگ نیز به دلیل کاهش قابل توجه مبتلایان و اجرای برنامه واکسیناسیون در آن کشور، پس از حدود 3 ماه لغو شد. همچنین افرادی که از کشورهای با خطر متوسط و بالا وارد هنگ کنگ می‌شوند در صورتی که واکسن دریافت کرده باشند شامل این تسهیلات خواهند شد. مقامات بهداشتی هنگ کنگ همچنان به دنبال از سرگیری کریدورهای مسافرتی بین هنگ کنگ و سنگاپور هستند و علاوه بر این به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند، تایلند و استرالیا نیز پیشنهاد مشابهی ارائه داده اند.

کاهش مقررات فاصله گذاری اجتماعی

به دنبال کنترل قابل توجه آمار مبتلایان به کرونا طی هفته‌های اخیر، مقامات بهداشتی دولت هنگ کنگ اعلام کردند از اول آوریل برخی مقررات فاصله گذاری اجتماعی را کاهش خواهد داد. بر این اساس، سواحل، استخرها، سالن‌های سینما، پارک ها، سالن‌های تئاتر و هنر و مکان‌های مذهبی (با حداکثر 30 درصد ظرفیت) بازگشایی خواهند شد. مقامات منطقه در توجیه اقدامات خود اعلام کردند که سلامت افراد تنها مختص وضعیت جسمانی نیست و وضعیت روحی و روانی افراد جامعه نیز باید در نظر گرفته شود و در این راستا برخی محدودیت ها کاهش داده شده است.

تا کنون 460 هزار نفر در واکسیناسیون عمومی هنگ کنگ شرکت کرده اند که از این میان 310 هزار واکسن سینووک و 150 هزار واکسن بایون تک را دریافت کرده اند. واکسیناسیون بایون تک به دلیل برخی مشکلات در بسته بندی واکسن‌های شرکت مذکور برای حدود 10 روز متوقف شده بود که به زودی مجدداً از سر گرفته خواهد شد. تا کنون 13 نفر پس از دریافت واکسن‌های کرونا (11 نفر سینووک و 2 نفر بایون تک) جان خود را از دست داده اند اما روند واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما