معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی اتریش (هفته دوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته دوم فروردین ماه 1400که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

تعطیلی‌های سراسری بار دیگر گریبان گیر رشد اقتصادی

کرونه: پیش بینی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO در خصوص دور جدید تعطیلی‌های سراسری در فصل بهار و ادامه آن  در طول سال 2021، نسبت به برهم زدن روند افزایش رشد اقتصادی هشدار داده است. به گفته این موسسه، تعطیلی‌ها رشد اقتصادی سال جاری را در حد1.5 درصد نگاه خواهد داشت. پیش بینی‌های قبلی این موسسه حاکی از رشد2.3 درصدی برای سال 2021 بود. همچنین موسسه مطالعات پیشرفته وین نیز رشد اقتصادی سال جاری را2.6درصد پیش بینی کرده بود. همچنین مساله بیکاری نیم میلیون نفری و کسری بودجه  22 میلیارد یورویی در زمره اصلی ترین چالش های دولت در سال جاری به شمار می آیند.

کاهش درآمدهای کنترل بانک اتریش در سال 2020

کرونه: کنترل بانک اتریش در سال 2020، هرچند به لحاظ عملکرد موفق بوده است اما در سال 2020 نسبت به سال 2019، با کاهش درآمدی بالغ بر3.7 میلیون یورو روبرو بوده است. این بانک همچنین اعلام کرده است که در سال 2020 با وجود شرایط اقتصادی بحران زده و کاهش تولید، میزان درخواست شرکت ها برای تامین مالی صادرات و صدور گارانتی بانکی نسبت به سال 2019، در حدود 21 درصد افزایش داشته است.

افزایش حجم تجارت الکترونیک در اتریش در سال گذشته

کوریه: حجم تجارت الکترونیکی و خرید های آنلاین در سال گذشته و همزمان با بحران کرونا در اتریش4.17درصد رشد داسته است و در حوزه آلمانی زبان به بیش از 100 میلیارد یورو رسیده است. گفته می‌شود، در سال گذشته در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس سرانه سفارشات اینترنتی به 1000 یورو رسیده است. در اتریش حجم خرید های اینترنتی در سال گذشته به8.5میلیارد یورو رسیده است.

مصرف داخلی باری دیگر به کمک رشد اقتصادی می آید

کرونه: پیش بینی می‌شود همزمان با تعطیلی‌های عید پاک، اتریشی‌ها طبق آمار اتاق اقتصادی فدرال اتریش، 240 میلیون یورو برای خرید هدایا هزینه نمایند. در شش ماه گذشته میزان خرید چه به صورت مستقیم و چه آنلاین افزایش 29 درصدی داشته است که آخرین بار چنین افزایشی در ماه ژوئن سال گذشته مشاهده شده است. طبق نظر سنجی اتاق فدرال اقتصادی، اکثریت شهروندان اتریشی، تلاش بر خرید محصولات اتریشی دارند و در سه ماه گذشته میزان خرید اتریشی‌ها از سایت هایی مانند آمازون کاهشی 4 درصدی داشته است.

رشد نرخ تورم به دنبال افزایش قیمت نفت

وینرتسایتونگ: مرکز آمار اتریش خبر تورم 2 درصدی در اتریش داده است.  این افزایش در نرخ تورم به دنبال افزایش قیمت نفت و محصولات سوختی در ماه مارس ایجاد شده که به طور مستقیم بر نرخ تورم در اتریش تاثیر گذار بوده است. همزمان موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFOومرکز مطالعات پیشرفته وین نیز با تحلیل اوضاع اقتصادی و بررسی شاخص تورم، نرخ تورم را برای سال 2021 به ترتیب1.8 و 2 درصد اعلام کرده اند. در حال حاضر کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت نفت را موقتی دانسته و از این رو افزایش نرخ تورم در اتریش و کشورهای اروپایی نیز می‌تواند مقطعی باشد.

فروش مستقیم محصولات کشاورزی در محل مزرعه همزمان با تعطیلی‌های عید پاک

کوریه: کشاورزان همزمان با عید پاک اقدام به فروش مستقیم محصولات خود در مزرعه کرده اند. به گزاش خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش، به دلیل اعلام تعطیلی‌های مجدد و ممنوعیت های رفت و آمد و امکان از بین رفتن بخش بزرگی از محصولات کشاورزان، مجمع صنفی کشاورزان اعلام کرده است که در زمان تعطیلات عید پاک کشاورزان محصولات خود را به قیمت تمام شده سر زمین به مشتریان ارائه خواهند داد.

استارتاپ وینی GoStudent در فهرست موفق ترین استارتاپ های اروپا

کرونه: پلاتفورم آموزشی آنلاین GoStudent با ارائه خدمات متنوع توانست همزمان با بحران کرونا، بازار بسیار خوبی را در اتریش، آلمان، سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی کسب نماید. این استارتاپ وینی در سال 2016، شروع به کار کرده است و توانست در کمتر از 5 سال به درآمدی بالغ بر 70 میلیون یورو در سال گذشته دست یابد. این شرکت به طور میانگین در هر ماه 250 هزار ساعت آموزش آنلاین به فروش می رساند. این شرکت در حال حاضر در 15 کشور اروپایی دارای دفتر نمایندگی بوده و آموزش دروس مدارس و دانشگاهی را به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی ارائه می نماید.

تفاوت فاحش هزینه ساعتی نیروی کار در سراسر اتحادیه اروپایی

یوروستات: در سال 2020، میانگین هزینه ساعتی نیروی کار در سراسر اتحادیه اروپایی28.5 یورو و در حوزه یورو 32.3 بوده است که نسبت به آمار سال 2019 افزایش داشته است. هزینه نیروی کار در سال 2019، در اتحادیه اروپایی27.7 و در حوزه یورو31.4 یورو بوده است. بیشترین هزینه متعلق به نیروی کار در دانمارک و کمترین متعلق به بلغارستان بوده است. این تفاوت فاحش از مقدار میانگین نشان دهنده توزیع غیر متوازن پول، سرمایه و شکاف طبقاتی جدی در سراسر اروپا می‌باشد که همزمان با بحران کرونا مجددا افزایش داشته است. این شاخص برای اتریش طبق آمار یوروستات در سال 2020 برابر با36.7یورو بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما