معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۶

کووید عاملی برای عقبگرد اتحادیه اروپا و پیشگامی آسیا

در این مطلب به بررسی عملکرد کشورهای اروپایی در مقابل کشور های آسیایی در مدیریت همه گیری کرونا به نقل از یک رسانه ایتالیایی پرداخته شده است.

با عبور از بیماری همه گیر ویروس کرونا، در سال 2020 اقتصادهای جهان یا دچار رکود شدیدی شدند (حتی با نرخ دو رقمی، مانند برخی از کشورهای اروپایی) یا مانند چین، با کاهش شدید رشد پیش بینی شده مواجه شدند، با این حال، بر اساس تخمین کارشناسان، به لطف معرفی واکسن و چشم انداز بهبود وضعیت اقتصادی سال 2021 باید سالی باشد که همراه با تضمین مجدد راه اندازی و احیاء اقتصادی.

با این حال، این فرضیه حداقل در اروپا صرفا بعنوان یک مدینه فاضله در تصورها باقی مانده است. با افزایش منحنی سرایت در هفته‌های اخیر و اوج گیری آن، انتظار می رود بین هفته آینده و عید پاک، در بین کشورهای اروپایی ، هشدار دهنده یک سال دیگر همراه با رکود است. در حالی که بسیاری از تأثیرات منفی بر اقتصاد (مانند آزادسازی اخراج کارمندان و توقف یارانه‌ها) هنوز امکان پذیر نیست و عاملی برای آزاد سازی فعالیت اقتصادی نشده و اثر واقعی واکسن‌ها در بهبود اقتصادی، (هرچند مورد ستایش قرار گرفته)، اما هنوز نتایج ملموس و قابل توجهی به همراه نداشته است.

مشکلات مشابه، اما اروپا در جایگاه آخر است

 در همه جای دنیا، با این حال، خسارات وارد شده به اقتصاد همان خسارتی نبوده است که ما در قاره کهن متحمل شده ایم. و بدون تعصب کافی است که به ایالات متحده نگاه کنیم، جایی که اگرچه بحران را کاملا احساس کرد، اما به نظر می رسد اقدامات پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و بازوکای (یارانه سنگین) نزدیک به دو تریلیون دلاری جو بایدن در جلوگیری یا حداقل مانع شدن از بدترین وضعیت موثر بوده است.

با این حال، با نگاهی به آسیا، مشاهده می‌شود علیرغم مشکلات بهداشتی مشابه مشکلات اروپا ، پاسخ اقتصاد آنها بسیار رضایت بخش تر از حد انتظار بوده است. با این حال  کشورهایش ثابت کرده اند قادر به مقابله با چالش های جدید عصر همه گیری هستند. کشورهایی که خود را در شرایطی برای مدیریت بهتر ردیابی کرونا قرار داده ، اما در اوج هرم بوده و قادر به پاسخگویی به نیازها هستند. در حالیکه در این سناریو ، در اروپا ما  هنوزآماده نشده ایم ، و نتیجه اینکه در چند سال آینده، ما مقاصد بیشتری برای از دست دادن اقتصاد در برابر قدرت های حال ظهور خواهیم داشت.

ردیابی ملی و برنامه ریزی تجاری، موفقیت آسیایی؛ 

همانطور که نشریه لوموند اذعان نموده ، کشورهای جنوب شرقی آسیا به دلیل کم بودن ابتلای کرونا در ماههای اول سال 2021 بهبود اقتصادی خوبی را تجربه خواهندکرد، بنابراین، در این شرایط، غیرممکن است که تفاوت چشمگیری در مدیریت بحران مشاهده کنیم. تفاوتی که حداقل "موفقیت" لحظه ای را در نبرد با ویروس کرونا متفاوت کرده است.

البته ، اختلافات فرهنگی و مشکلات کمتر در آزادی‌های اساسی ، مطمئناً مدیریت و ردیابی عفونت  کرونا را از سال 2020 آسان تر کرده است. با این حال ، برای جلوه دادن اثرات حتی در این مرحله از همزیستی با کرونا ، بازسازی کاملی از سیستم لازم است. ایالات متحده به تدریج با احداث بیمارستانهای پیشرفته، آموزش کارمندان پزشکی و پرستاری ، واکسیناسیون سریع و ردیابی عفونتها روند موفقیت خود را تسریع می‌کند. آموزش شرکتها، سازگاری با منطق جدید کار چابک و سرمایه گذاری در زمان همه گیری ،  مسیر پیروزی جنوب شرق آسیا برای آینده نزدیک است.

نقص "راه حل میانه"

انتخاب آسیا از همان ابتدا خط سخت بود، نگاه بی اعتمادی به مباحث میانی،  انتخابی که می‌تواند با استعاره "آزاد کردن همه ، اما آماده محدود کردن در صورت افزایش سرایت" تعریف شود. یک انتخاب شجاعانه ، اما به نظر می رسد که در طولانی مدت هم از نظر زندگی بشر و هم از لحاظ بقای لایه‌های اقتصادی ، نتیجه مثبتی داشته است. و مهمتر از همه ، راه حلی که در اروپا ما همیشه آن را رد کرده ایم اما همین عامل اکنون می‌تواند ما را از لحاظ اهمیت در منطق تجاری و ژئوپلیتیک بین المللی عقب ببرد.

اروپا همیشه از "راه حل میانه" پیروی کرده است ، یعنی روشی که بدون ایجاد رژیم اعمال محدودیت کامل(قرنطینه) به استثنای تجربه بهار گذشته، تا حد ممکن مسیرها را محدود می‌کند. یک جاده میانه که تاکنون به نظر نمی رسد خدمات یکسانی داشته باشد. برای تأیید این موضوع بدون اینکه خیلی دور از حد انتظار باشد، فقط به اعداد ترسناک مربوط به مرگ و میرهایی که در ایتالیا رخ داده است، جایی که ما آستانه روانی 100 هزار قربانی را شکستیم، نگاه کنید.

البته این تجربه تلخ فقط برای ایتالیا نبود در حقیقت، کل اروپا با همان مشکلات روبرو شد و خوب یا بد با همان نتایج یکسان از آن بیرون آمد. کشوری با چند درصد تولید ناخالص داخلی بیشتر ؛ کشوری با نسبت کمی‌بهتر نسبت در مرگ و میر نسبت به کل جمعیت ؛ با این حال ، همه با عبور از بیماری همه گیر ویروس کرونا به یک اندازه افول کردند.

ساختارها و سازمانها رمز موفقیت هستند

 به هر حال، در جنگ از راه دور با آسیا، کاملاً آماده نشده ایم. در حالی که ما به دنبال ماسک بودیم ، کشورهای بزرگ آسیایی بیمارستان‌های مجهزی ایجاد کردند و برنامه ردیابی عفونت  کرونا را تهیه کردند. در حالی که ما با بیمارستان‌های در حال فروپاشی سر و کار داشتیم ، در آسیا قبلاً کسانی بودند که به این موضوع فکر کردند که چگونه توان خود را سازماندهی کنند تا از تکرار اوضاع جلوگیری کنند. و هنگامی‌که دومین موج کرونا در اروپا درحال افزایش بود ، آسیا قبلاً خود را ایمن کرده بود و دستگاه‌ها و شرکت های ملی خود را به سیستم های لازم برای جلوگیری از تکرار فاجعه بهار 2020 مجهز کرد. در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا تدارکات مربوط به تهیه واکسن را به خوبی تنظیم کنیم تا کسب و کارها بازگشایی شوند، در حالی که آسیایی‌های واکسینه شده در اوج بهبود اقتصادی هستند.

ساختارها و سازمانها بار دیگر ثابت کردند که رمز موفقیت هستند. دو بخشی که اروپا قرنها در آنها تسلط داشته و دانش و مهارت خود را به بقیه جهان صادر کرد. دو بخش که اکنون ، اگر بتوانیم خود را در میان آخرین بخش ها بدانیم ، فقط برای این که به عزت نفس ما آسیب نرسد. با رقبای بین المللی ما که یک بار دیگر خود را عقب نمی‌بینند در حالی که همیشه ما حداقل یک قدم جلوتر بوده ایم.

منبع:

https://it.insideover.com/economia/come-il-covid-ha-battuto-lue-e-lanciato-lasia.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما