معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

آیا شرکت آسترازنکا در دام منطق واکسن‌ها افتاده است؟

آیا شرکت آسترازنکا از خواست خود برای نجات دادن جهان از کووید 19 در حال پیشمان شدن است. در ماه می ‌گذشته، زمانی که این شرکت اعلام کرد قصد دارد با دانشگاه آکسفورد وارد این میدان شود، مدیرعامل آن اعلام کرده بود قصد دارد به مقابله با این همه‌گیری کمک کند و از پولی که این شرکت به دست خواهد آورد یا از بخشی از آن پول برای یک عملیات انسان‌دوستانه استفاده کند.

پس از جنجال در خصوص وعده‌های محقق نشده در زمینه تحویل واکسن‌ها که وجود آن حتی یک سال پیش تصور نمی‌شد، اکنون استفاده از آن به عنوان اقدامی ‌پیشگیرانه، از سوی تقریبا همه کشورهای اروپایی به حال تعلیق درآمده است. این تعلیق تا زمان روشن شدن ارتباط احتمالی بین تزریق این واکسن و بروز برخی عوارض نامطلوب ادامه خواهد یافت.

آسترازنکا تأکید کرده است که امنیت اولویتش است اما در این ‌باره تردیدهایی حاکم شده است. در زمینه واکسن‌ها، مقامات بهداشتی نمی‌خواهند کوچکترین خطری را بپذیرند، زیرا قرار است واکسن برای افرادی که وضعیت سلامتی مناسبی دارند تجویز شود.

در این ماجرا، آسترازنکا در نهایت احتمال دارد از لحاظ مالی چندان عایدی نداشته باشد اما وجهه خود و مدیرانش اعتبار خود را از دست بدهند. در طول همه‎گیری، این شرکت به تأمین واکسن ارزان قیمت متعهد شده بود. اما در صورتی که این بیماری به شکلی شبیه آنفلوآنزا باقی بماند، آن وقت این شرکت خواهد توانست به کسب سود از این واکسن فکر کند.

پایان این همه‌گیری برای ماه ژوئیه آینده و زمانی که همه برای اولین بار واکسینه شوند قابل تصور بود اما ابتدا لازم خواهد بود سفارش‎های انجام گرفته از سوی دولت‌ها تحویل داده شود. با توجه به تأخیرها، کسب سود احتمالی به تأخیر می‌افتد. در حال حاضر، هر دوز واکسن آسترازنکا سه یا چهار یورو قیمت دارد.

در مقابل، سیاسی کردن واکسیناسیون می‌تواند اشتباه باشد. این دولت بوریس جانسون است که برای ترویج محصول انگلیسی، احتمالا شرکت آسترازنکا را وادار کرده است درباره کارآیی خوب این واکسن در فاز سه آزمایش‌های آن اطلاع‌رسانی کند.

کمبود داده‌ها در زمینه کارایی این واکسن بر روی افراد مسن‌تر باعث افزایش تردیدها شده است. به این ترتیب، سهامداران این شرکت می‌توانند مدیریت شرکت را به علت درگیر کردن خود با این چالش اضافی در زمانی که این گروه داروسازی پس از تملک الکسیون می‌بایست وارد زمینه جدیدی یعنی بیمارهای نادر شود، سرزنش کنند.

رئیس شرکت آسترازنکا در پاسخ به سوالی در زمان معرفی نتایج سالیانه در خصوص اینکه آیا این شرکت ورای کووید 19، در زمینه واکسن‌سازی باقی خواهد ماند یا نه پاسخ داده بود که در این خصوص هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشد است. توالی بد بیاری‌ها و اهانت‌ها می‌تواند به خودی خود پاسخی برای این سوال باشد.

به گزارش لوموند، کشورهای اروپایی یکی بعد از دیگری از استفاده از واکسن آسترازنکا سر باز می‌زنند و رویکردی احتیاط‌آمیز درباره آن اتخاذ کرده‌اند. بعد از دانمارک و نروژ به عنوان اولین کشورهای متوقف‌کننده این واکسن، به تدریج کشورهای دیگری هم به این روند ملحق شدند.

آلمان و سپس ایتالیا و بعد هم فرانسه و سوئد و اسپانیا دیگر کشورهایی بودند که به این تعلیق در استفاده از واکسن آسترازنکا ملحق شده‌اند. این در حالی است که کشورهای اروپایی وابستگی بزرگی به این واکسن دارند و الان مجبور شده‌اند به دلیل تردید درباره عوارض جانی و ثانویه این واکسن آن را کنار بگذارند.

آلمان در روز دوشنبه و سوئد در روز سه‌شنبه (26 اسفند) درباره مشاهده عوارض ترزیق این واکسن، آن را متوقف کرده‌اند. همچنین در فرانسه نیز، امانوئل ماکرون غروب روز دوشنبه در پیامی ‌توییتری و همچنین در جریان کنفرانس مطبوعاتی‌اش با "پدرو سانچز" رئیس دولت اسپانیا، که در پی اجلاس مشترک فرانسه و اسپانیا در شهر "مونتوبان" برگزار گردید از تعلیق احتیاطی واکسیناسیون با آسترازنکا به این امیدواری که آژانس اروپایی دارو (AEM) برای استفاده دوباره از آن چراغ سبز بدهد، خبر داد.

تصمیم دولت آلمان در این زمینه هم بر اساس توصیه موسسه "پل اهرلیش" که کار ارائه مشاوره در زمینه واکسیناسیون را دارد، در عصر روز دوشنبه اتخاذ شده است. جان اسپاهن وزیر بهداشت آلمان گفته است " تصمیم‌اش علمی است و نه سیاسی" و هفت نوع عوارض جانبی مرتبط با این واکسن در نزد دریافت‌کنندگان مشاهده شده است. این در حالی است که همین وزیر آلمانی روز جمعه گذشته از این که کشورهایی همچون ایسلند، نروژ و دانمارک استفاده از این واکسن را متوقف کرده بودند، ابراز تأسف کرده بود.

 به گزارش لوموند، امانوئل ماکرون در روزهای آینده حتما درباره راه‌های مبارزه با همه‌گیری کرونا، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد. وی به دولت دستور داده است درباره مشهود بودن اقدامات مقابله‌ای و محدودیت‌های مورد نظر، جدول زمانی پیشنهاد کنند.

وی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه 25 اسفند ماه 1399 از اتخاذ حتمی تصمیمات جدید در روزهای آینده درباره مقابله با کووید 19 و محدودیت‌هایی منطبق و متناسب با شرایط میدانی خبر داد و درباره قرنطینه احتمالی منطقه ایل دو فرانس که بخش‌های بیمارستانی‌اش فشار شدیدی را از نظر افزایش بیماران بدحال تحمل می‌کنند، خواستار برخورد واقعی با همه‌گیری، شهر به شهر و منطقه به منطقه شد.

وی افزود: "همه ما باید ابعاد مختلفی را از زندگی مردم مان را در نظر بگیریم و حمایت از ضعیف‌ترین‌ها، از نظام بهداشتی کشور، حمایت از مردم در برابر فقر و بینوایی، حمایت از افراد منزوی، معلمینی که آموزش فرزندان جامعه را به عهده دارند و نیز حمایت از جوانانی که نیازمند کمک هستند و همچنین حمایت از زندگی اجتماعی و اقتصادی کشور و ادامه آن را در برنامه خود داشته باشیم. این همان مجموعه‌ای است که ما همواره باید به آن توجه کنیم و تصمیماتمان منطبق و متناسب با شرایط میدانی آن باشد".

دولت بیشترین تمرکز فعلی خود را روی افزایش و سرعت بخشی به واکسیناسیون با هدف برگراندن اوضاع به شرایط عادی قرار داده است. اگرچه سنگینی کرونا بر زندگی روزمره بخوبی حس می‌شود. مقررات منع آمد و شد از ساعت 18 الی 6 صبح روز بعد اجرا می‌شود ولی برخی مناطق در آخر هفته قرنطینه هستند در حالیکه چهار ماه است رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و ورزشی خصوصی بسته‌اند و دانشجویان نیز حضوری" قطره چکانی در دانشگاه‌ها دارند.

به گزارش لوموند، خانم والری پکرس رئیس منطقه ایل دو فرانس از معلق بودن اوضاع در ایل دوفرانس و تلاش‌ها برای انتقال بیماران بد حال به دیگر مناطق برای کاستن از فشار موجود بر بیمارستان‌ها خبر داد. وی با تأکید بر مرگبارتر بودن و پر شیوع‌تر بودن واریانت انگلیسی و حضور قوی آن در ایل دو فرانس، اعلام کرد با تدابیر مناسب و توجیه‌دار برای مقابله با کرونا در ایل دوفرانس مخالفتی ندارد.

این در حالی است که دولت در حال حاضر با قرنطینه کامل ایل دو فرانس، همچنان مخالفت می‌کند.

آخرین آمارهای کرونا در فرانسه

  • تعداد بیماران بد حال در ایل دو فرانس: 1152 نفر (دوشنبه 25 اسفند)
  • تعداد کل بیماران کرونایی بد حال در کشور: 4219 نفر (+ 92 به نسبت روز یکشنبه)
  • تعداد کل بستری‌های کرونایی: 25469 نفر
  • فوتی‌های کرونایی بیمارستانی در روز دوشنبه: 333 نفر
  • کل فوتی‌های کرونا: 90762 نفر
  • کل مبتلایان از ابتدای شیوع ویروس در فرانسه: 4078133 نفر
  • دریافت‌کنندگان دوز اول واکسن: 5135616 نفر

منبع

https://www.lemonde.fr/planete/article/2021/03/16/apres-une-serie-d-alertes-l-allemagne-la-france-l-italie-et-l-espagne-suspendent-le-vaccin-astrazeneca-par- [1] precaution_6073258_3244.html

[2] https://www.lemonde.fr/planete/article/2021/03/15/covid-19-nous-aurons-a-prendre-dans-les-jours-qui-viennent-sans-doute-de-nouvelles-decisions-previent-emmanuel-macron_6073225_3244.html

[3] https://www.sortiraparis.com/actualites/a-paris/articles/212134-coronavirus-dans-le-monde-mardi-16-mars-2021-nouveaux-cas-et-morts-en-24h

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما