معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۱:۵۰

اخبار اقتصادی ایرلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایرلند در هفتۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتقاد حزب شین فین از دولت در مورد معافیت مالیاتی بازنشستگی

سخنگوی اقتصادی حزب شین فین گفت که دولت به افرادی که مستمری قابل توجهی دریافت می‌کنند، معافیت مالیاتی گسترده داده است. پیرس دورتی در پارلمان ایرلند اعلام کرد که احزاب حاکم، فینا فایل و فینه گیل از مالیات‌دهندگان می‌خواهند که به تشکیل یک صندوق بازنشستگی 2.8 میلیون یورویی کمک کنند. وی گفت که این معافیت مالیاتی تا سقف 320000 یورو برای بیش از 250 نفر برقرار شده است.

در شرایطی که زمزمه‌های برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی ایرلند در ماه نوامبر 2024 شنیده می‌شود، احزاب سیاسی ایرلند تکاپوی انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و در این میان، حزی شین فین، به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت، تلاش می‌کند تا ضمن انتقاد به تصمیمات و سیاست های دولت، برنامه‌های انتخاباتی خود را برای مردم تشریح کند.

https://www.rte.ie/news/politics/2024/0919/1470793-budget-apple/

سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد یورویی آمازون در ایرلند

به گفته معاون رییس و مدیر انگلستان و ایرلند شرکت آمازون، تخصص و اکوسیستمی‌که در 20 سال گذشته در ایرلند پیرامون مراکز داده ایجاد شده است، این کشور را در موقعیتی قوی برای سرمایه گذاری در آینده قرار می دهد. جان بومفری گفت، همزمان با 20 سال فعالیت این شرکت در ایرلند، تقاضای جهانی برای مراکز داده در حال افزایش است. این مسئله باعث شده است که این شرکت در هفته‌های اخیر تعدادی سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ از جمله سرمایه گذاری 8 میلیارد پوندی در بریتانیا، سرمایه گذاری15.7میلیارد یورویی در اسپانیا و سرمایه گذاری 10 میلیارد یورویی در آلمان را اعلام کند. انتشار این ارقام باعث شد که ایرلند نادیده گرفته شده است، اما ارقام منتشر شده توسط آمازون نشان می دهد که تنها در سال گذشته 3 میلیارد یورو در ایرلند سرمایه گذاری کرده است. از زمانی که آمازون برای اولین بار در سال 2004 دفاتر خود را در ایرلند تأسیس کرد، تا کنون این مبلغ به 22 میلیارد یورو می رسد.

https://www.rte.ie/news/business/2024/0919/1470765-amazon-ireland/

ایرلند به طور باورنکردنی در برابر شوک انرژی آسیب پذیر است

اقتصاد اروپا طی پنج سال گذشته تحت تأثیر دو شوک بزرگ قرار گرفته است: همه گیری کرونا و پیامدهای جنگ در اوکراین. همه گیری کرونا، منجر به بسته شدن بخشی از اقتصاد و کاهش چشمگیر تولید شد. از آنجایی که خانوارها در طول قرنطینه فرصت های کمتری برای هزینه کردن داشتند، بیشتر آنها از دوره همه گیری بدون آسیب اقتصادی جدی عبور کردند و بسیاری از آنها حتی با افزایش پس انداز مواجه شدند.

جنگ اوکراین پیامدهای اقتصادی بلندمدت جدی تری داشته است. در حالی که قیمت انرژی در سرتاسر جهان افزایش یافت، وابستگی زیاد اروپا به انرژی روسیه باعث شد تا پس از قطع ناگهانی عرضه گاز روسیه، اروپا به ویژه آسیب پذیرتر شود. با پرداخت قیمت‌های بالاتر انرژی، تا پایان سال 2022، هزینه واردات به اتحادیه اروپا بیش از یک چهارم در مقایسه با سال 2019 افزایش یافت. از آنجایی که ایرلند برای تولید برق به گاز طبیعی وارداتی وابسته است، تاثیر افزایش قیمت گاز پس از جنگ اوکراین برای این کشور جدی تر بود. در حالی که به طور متوسط قیمت برق اتحادیه اروپا در پایان سال 2023 نسبت به سال 2019، 30 درصد افزایش یافت بود، این رقم در ایرلند، به دلیل وابستگی بیشتر به گاز، 50 درصد بود. بر این اساس، ایرلند به طور استثنایی در برابر شوک های قیمت انرژی آسیب پذیر است و تا زمانی که بتواند به طور قابل توجهی، عرضه انرژی بومی را از طریق باد و خورشید افزایش دهد، این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

https://www.irishtimes.com/business/economy/2024/09/20/we-are-incredibly-vulnerable-to-an-energy-shock-so-cutting-fossil-fuel-dependence-is-a-must/

افزایش فشار هزینه در اقتصاد ایرلند

شورای مشاوره مالی ایرلند (Ifac) هشدار داده است که قیمت برای طیف وسیعی از کالاها و خدمات در اقتصاد ایرلند اکنون در سطحی در حال افزایش است که از دوره مابین دهه 1990 تا 2000 (موسوم به دوره Celtic Tiger) تا کنون مشاهده نشده است. رئیس این شورا، روز چهارشنبه 18 سپتامبر، در کمیته نظارت بر بودجه پارلمان گفت که در حالی که تورم اصلی به زیر 2 درصد کاهش یافته است، این تا حد زیادی به کاهش قیمت انرژی مربوط می‌شود و در مورد سایر کالاها، از جمله اجاره‌بها، هزینه‌های خدمات پزشکی و قیمت‌ها در کافه‌ها و رستوران‌ها، شاهد افزایش سریع قیمت ها هستیم.

وی همچنین هشدار داد که دولت با نقض مستمر قانون مالیات و هزینه‌های خود بر این فشارهای قیمتی افزوده است. او به تحقیقات بانک مرکزی اشاره کرد که نشان می‌دهد نقض مکرر این قانون، که به دنبال حفظ افزایش هزینه‌های سالانه در سقف 5 درصد است، احتمالاً 1000 یورو به میانگین سالانه صورت‌حساب خانوار اضافه کرده است. دولت ممکن است پول را به جیب مردم برگرداند، اما با افزایش قیمت‌ها، این هزینه‌های غیرمستقیم آن را به شکلی پایدار مجددا از جیب مردم خارج می‌کند. این شورا همچنین پیش‌بینی می‌کند که دولت در سال جاری قانون مخارج ملی را با حاشیه بسیار بیشتر از آنچه قبلاً اعلام شده بود نقض خواهد کرد، زیرا هزینه‌های بیش از حد در بخش بهداشت و سایر مناطق به طور بالقوه تا پایان سال از 5/3 میلیارد یورو فراتر می‌رود.

 

https://www.irishtimes.com/business/2024/09/18/pricing-pressures-in-irish-economy-now-on-par-with-celtic-tiger-era-fiscal-council-warns/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما