معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی ایرلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایرلند در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا در خصوص پرداخت مالیات معوق شرکت اپل به ایرلند

دیوان دادگستری اروپا (ECJ) اعلام کرد که حکم چهار سال پیش دادگاه عمومی در خصوص لغو تصمیم کمیسیون مبنی بر پرداخت 13 میلیارد یورو مالیات شرکت اپل به ایرلند را لغو کرده است. این مناقشه طولانی مدت، بزرگترین پرونده ضد انحصار (آنتی تراست) جهان است. بر این اساس، دادگاه عالی اتحادیه اروپا در تلاش برای وادار کردن اپل به پرداخت میلیاردها یورو مالیات معوقه به ایرلند، از کمیسیون اروپا حمایت کرده است. مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا در سال 2016 به اپل دستور داد که بیش از 13 میلیارد یورو مالیات عقب افتاده را به ایرلند بپردازد، اما این تصمیم مشمول تجدیدنظر خواهی قانونی شد.

این تصمیم راهی را برای اپل باز می‌کند تا طلب ایرلند طی سال‌های گذشته را از یک حساب امانی در دوبلین بپردازد. در پایان سال گذشته، این حساب امانی بیش از 13 میلیارد یورو بود. سخنگوی اپل گفت: «این پرونده هیچ‌وقت به این موضوع مربوط نمی‌شود که ما چقدر مالیات باید بپردازیم، بلکه موضوع این است که به کدام دولت ملزم به پرداخت هستیم. ما همیشه همه مالیات‌هایی را که بدهکاریم در هر کجا که کار می‌کنیم پرداخت می‌کنیم و هرگز معامله خاصی انجام نشده است. اپل مفتخر است که موتور رشد و نوآوری در سراسر اروپا و سراسر جهان است و همواره یکی از بزرگترین مالیات دهندگان در جهان است. کمیسیون اروپا در تلاش است تا قاعده عطف به ماسبق نشدن قوانین را تغییر دهد و نادیده بگیرد. طبق قوانین مالیاتی بین‌المللی، درآمد ما قبلاً مشمول مالیات در ایالات متحده بوده است. ما از تصمیم امروز ناامید هستیم، زیرا قبلاً دادگاه عمومی حقایق را بررسی کرده و قاطعانه این پرونده را باطل کرده بود».

https://www.irishtimes.com/business/2024/09/10/eus-top-court-to-rule-on-long-running-case-over-apples-irish-tax-affairs/

کاهش تعداد گردشگران خارجی در ایرلند در تابستان 2024

سازمان ملی توسعه گردشگری ایرلند اعلام کرده است که آمار گردشگران خارجی که در تابستان 2024 به ایرلند سفر کرده اند، کاهش یافته است و این مسئله بر اقتصاد گردشگری این کشور تأثیر منفی داشته است. با توجه به کاهش تعداد گردشگران و همچنین افزایش هزینه‌های سفر و اقامت در ایرلند، نگرانی‌های مهمی در مورد سودآوری صنعت گردشگری این کشورشکل گرفته است. بر این اساس، با توجه به وابستگی فزاینده گردشگری ایرلند به مسافران آمریکایی و بریتانیایی، عواملی از قبیل انتخابات آتی ایالات متحده، کاهش نرخ بهره و افزایش احتمالی مالیات در بریتانیا، همگی به‌عنوان عواملی که بر وضعیت صنعت گردشگری ایرلند در آینده نزدیک تأثیر می‌گذارند، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

https://www.irishtimes.com/business/2024/09/11/failte-ireland-reports-disappointing-summer-season-for-tourism-sector/

کاهش نرخ تورم ایرلند در آگوست 2024

جدیدترین آمار منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار ایرلند نشان می دهد که نرخ تورم سالانه از 2.2 درصد در ماه جولای 2024، به 1.7 درصد در ماه آگوست کاهش یافته است. بر این اساس، این اولین بار از ژوئن 2021 است که نرخ رسمی‌تورم سالانه ایرلند زیر 2 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که بیشترین افزایش در 12 ماه منتهی به آگوست در رستوران‌ها و هتل‌ها مشاهده شده است و قیمت‌ها در آنجا به دلیل گرانی نوشیدنی‌ها و غذاها، 4.5 درصد افزایش یافته است. کالاها و خدمات متفرقه نیز 4.1 درصد افزایش یافت. در مقابل، قیمت پوشاک و کفش در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6.2 درصد کاهش داشته و هزینه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها نیز 1.9 درصد کاهش یافته است.

https://www.rte.ie/news/business/2024/0912/1469700-cso-inflation-figures

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما