معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

بیت کوین: آیا سرمایه‌گذاری در رمز ارز همچنان جذاب است؟

گزارش پیش‌رو، برگردان مطلب « بیت کوین: آیا سرمایه گذاری در رمزارز همچنان جذاب است؟» می‌باشد که در تاریخ 5 اسفند 99 در نشریه لوفیگارو چاپ فرانسه منتشر شده است. بدیهی استمسئولیت محتوای این مطلب بر عهده نویسندگان آن می باشد.

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی ایفوپ، 14درصد فرانسوی‌ها گفته‌اند که خواستار سرمایه‌گذاری در رمز ارزها هستند. هفته گذشته، ارزش بیت کوین از مرز 50 هزار دلار فراتر رفت و روز دوشنبه ارزش آن به 47 هزار دلار رسید.

در حال حاضر، ارزش بازار بیت کوین از مرز هزار میلیارد دلار فراتر رفته است و بانک ها و کارشناسان این رمز ارز با این سوال سرمایه گذاران مواجهند که آیا همچنان ورود به این بازار ممکن است یا برای کسب سودی خوب در آن بیش از حد دیر شده است. لوفیگارو از چند نفر از این کارشناسان سوال کرده است.

ابتدا، باید دانست که برای سرمایه گذاری در بیت کوین خرید یک بیت کوین کامل به قیمت بیش از 40 هزار دلار ضرورتی ندارد.

سوال دیگر این است که آیا هنوز این بازار جذابیت و امکان سوددهی دارد؟ برای یک سرمایه گذار مبتدی، شاید پیش بینی‌های ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا حجت باشد که باعث شد قیمت آن در ابتدای سال 2021 افزایش یابد. ماسک فراخوان‌های عمومی ‌برای سرمایه گذاری در بیت کوین را افزایش داد که به طور گسترده از وی پیروی شد. پس از اینکه ماسک هشتگ بیت کوین را به بیو توئیتر خود افزود، قیمت بیت کوین 20 درصد افزایش یافت. اما همه کارشناسان و اساتید دانشگاه که از آنها سوال شد بر این نکته توافق دارند که دنباله روی کورکورانه از گرایش های ایجاد شده توسط این کارفرمای جنجالی بسیار خطرناک است. جاناتان هرسکوویسی، بناینگذار Stackinstat که طرح پس انداز با بیت کوین را پیشنهاد می دهد می‌گوید: "به نظر من، خرید یک رمز ارز فقط به این علت که ایلان ماسک آن را در بیو خود قرار داده است احمقانه خواهد بود. طمع آدمی‌باعث می‌شود که به این پول از لحاظ سوداگری آن و داشتن سودی سریع تمایل پیدا کنیم."

ماریان وردیه، استاد اقتصاد در دانشگاه پاریس دو می‌گوید: "با ورود تسلا، بازارها شاهد این بودند که یک سرمایه گذار متخصص در فناوری، بیت کوین‌های زیادی خرید. بسیاری از سرمایه گذاران کوچک می‌توانند برای دنباله روی از او تلاش کنند و به خودشان بگویند که این شرکت اطلاعات بهتری در اختیار دارد. " اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که رویکرد ایلان ماسک کاملا خیرخواهانه بوده است. در دسامبر 2020، ماسک در توئیتی بیت کوین را به اندازه پولهای اعتباری فاسد توصیف کرد. اما در همان زمان، تسلا در حال خرید 1.5 میلیارد دلار بیت کوین بود.

به این ترتیب، تسلا نفعش در این بود که در زمان پایین بودن قیمت ها اقدام به خرید کند (بین 15 هزار تا 20 هزار دلار) و سپس باعث بالا رفتن قیمت آن شود. زیرا تسلا راهبرد خود را پیگیری می‌کند و به این ترتیب اعتماد فقط به توئیتهای ایلان ماسک برای سرمایه گذاری بسیار پرخطر است.

ماریان وردیه همچنین می‌گوید: "پویایی‌های اصلی که باعث بالا و پایین رفتن بیت کوین می‌شوند به طور سنتی عرضه و تقاضا هستند. اما عوامل دیگری را نیز باید در نظر گرفت. بر اساس مطالعه انجام گرفته، بازار بیت کوین بیشتر به تحولات فناورانه در خصوص بلاک‌چین حساس است تا سر و صداهای رسانه ای."

سر و صدای رسانه ای که اکنون مشاهده می‌شود این را گوشزد می‌کند که بیت کوین تا چه اندازه بی ثبات است و همانگونه که اکنون به شدت بالا رفته احتمال دارد در آینده با همان شدت سقوط کند. کل مساله اکنون این است که ارزیابی کنیم آیا قیمت بیت کوین در روزها و هفته‌های آینده همچنان امکان رشد دارد یا اینکه همچون یک موج به اوج خود رسیده است.

لوئیز رارو، محقق دانشگاه گوتنبورگ سوئد و کارشناس بیت کوین می‌گوید: "این اجماع وجود دارد که ما در یک حباب سوداگری قرار داریم و قیمت ها زمانی پایین خواهد آمد. کافی است که بخشی از سرمایه گذاران اقدام به فروش کنند تا روند قیمت ها کاهشی شود." جاناتان هرسکویچی، بنیانگذار Stackinstat می‌گوید: "به طور اجتناب ناپذیری قیمت ها بار دیگر سقوط خواهد کرد و اصلاح خواهد شد. اما نمی دانیم این اصلاح چه زمانی رخ خواهد داد. شاید بیت کوین در ماه‌های آینده به صد هزار دلار هم برسد و در فصل تابستان قیمت آن اصلاح شود."

 بیت کوین به علت بی ثبات بودن دست کم در حال حاضر، سرمایه گذاری به شدت غیر قابل پیش بینی است. به عقیده کارشناسان، کشش روز افزون شرکت ها به سمت بیت کوین امکان می دهد این واحد پولی به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل شود. هر چند برخی پیش گویی‌ها در خصوص بیت کوین اشتباه از آب در آمده اما یکی از آنها در حال حاضر راستی آزمایی شده است: از زمان ظهور بیت کوین و در بلند مدت، قیمت آن همواره افزایش یافته است. در واقع، تورم و کم بودن نسبی تعداد آن محافظت می‌شود. هرگز امکان گردش بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود نخواهد داشت. در حال حاضر 18.6 میلیون بیت کوین در بازار وجود دارد و برای عرضه آخرین بیت کوین باید منتظر سال 2140 ماند. اکنون این امیدواری وجود دارد که سرمایه گذاران همچنان توجه بیشتری به آن بکنند. به عقیده کارشناسان، این واحد پولی فقط زمانی ارزش دارد که افراد به آن باور داشته باشند.

اواخر ژانویه، بانک سوئیسی یو بی اس در برابر تعدد سوالات مشتریانش در خصوص فرصت سرمایه گذاری در بیت کوین یادداشتی منتشر کرد که در آن توصیه‌های عمومی خود به سرمایه گذاران را ارائه کرده بود. این بانک در یادداشت خود خود را محتاط نشان داده و آورده بود: "قیمت رمز ارزها احتمال دارد همچنان در کوتاه مدت افزایش یابد اما به عقیده ما به علت تغییر مقررات، هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از سقوط آن به صفر شود" خطر دیگر به عقیده کارشناسان، راهزنی رایانه ای است که می‌تواند بیت کوین را بر زمین بزند. این کارشناسان معتقدند در حال حاضر نمی‌توان گفت سیستم های رایانه ای وجود دارد که در برابر این تهدید محافظت شده باشند.

یو بی اس به مشتریان خود توصیه می‌کند که فقط زمانی در بیت کوین سرمایه گذاری کنند که برای زیان کردن آمادگی داشته باشند. همچون کازینو. اما کارشناسان دیگری هستند که می‌گویند: اشتباهی که نباید مرتکب شد فروش بیت کوین است حتی زمانی که قیمت آن در حال سقوط است. این یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

یکی دیگر از کارشناسان می‌گوید: "همچنان زمان خوبی برای سرمایه گذاری است اما بهتر است با مبالغ کوچک و به طور منظم خرید صورت بگیرد: "به عنوان مثال صد یورو در ماه. سرانجام باید دانست کسی که ابراز اطمینان می‌کند که از قیمت بیت کوین در سه ماه آینده خبر دارد یک شارلاتان است."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما