معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۲

افتتاح دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران در کنیا

روز چهارشنبه 8 بهمن 1399 ،دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران همزمان بـا افتتـاح مرکـز نوآوری فناوری ایران و مصادف با برگزاری دومین نشسـت تجاری- فناوری شـرکتهای دانش بنیـان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور جناب آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاسـت جمهوری و نیز با حضور اعضای کمیسـیون صادرات اتحادیه افتتاح و راه اندازی شـد. این دفتر قرار اسـت به عنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسـهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانـی در حـوزه ICT بـه بـازار شـرق آفریقا فعالیت نماید.

دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پبمانکاران صنعت مخابرات ایران در کنیا که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفارت جمهوری اسالمی ایران در کنیا راه اندازی شده است، به عنوان نخستین پایگاه دائمی این اتحادیه، صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی را به آفریقا گسترش و توسعه میدهد تا به عنوان پایگاهی برای خلق ایده‌های نوآورانه، تجاری سازی این ایده‌ها و بستر صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات ایران و به طور کلی صنعت ICT کشور در بازار شرق آفریقا نقش آفرینی کند.

بنابر گزارشهای موجود بین المللی ،  «کنیا در میان پنج کشور برتر قاره آفریقا در زمینه فناوری اطلاعات قرار دارد. یکی از شاخص های این برتری، تعداد نویسندگان نرم افزار است که در این کشور فعال هستند» که طبیعی است با توجه به ظرفیت و پتانسیل قابل ملاحظه در کشورمان در این حوزه، از این موقعیت برای افزایش همکاری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات در کنیا میتوان استفاده نمود. بر اساس همین اطلاعات، گزارش جدید و مشترک گوگل و سازمان بین المللی سرمایه (IFC) نشان می دهد که کنیا در میان پنج کشور برتر آفریقا از لحاظ تعداد طراحان نرم افزار قرار گرفته است. تعداد طراحان نرم افزار در آفریقا 690 هزار نفر است که اکثریت آنها در کشورهای مصر، کنیا، مراکش، نیجریه و آفریقای جنوبی مستقر هستند. کنیا بر اساس آمار اخیر 60 هزار طراح نرم افزار داشته و 12 درصد آمار کل قاره در این حوزه را به خود اختصاص میدهد. کنیا بعد از نیجریه با 85 هزار نفر در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است.

در این گزارش ها همچنین با تاکید بر نقش مهم اینترنت و فناوری در توسعه کشورها، اعلام شده است که 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آفریقا در سال 2025 متعلق به اقتصاد اینترنتی خواهد بود که ارزشی برابر با 180 میلیارد دلار خواهد داشت. سهم آفریقا از اقتصاد اینترنتی و فناوری در چهار ماهه اول سال کنونی 350 میلیون دلار بوده است که در این میان آفریقای جنوبی با 112 میلیون دلار بیشترین بهره برداری را از این بخش داشته است. نیجریه با 74 میلیون دلار و کنیا با 60 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته اند. این گزارش همچنین نشان میدهد، کنیا و نیجریه در میان این کشورها بهترین فرصتهای کاری را برای طراحان نرم افزار ایجاد کرده و این افراد به طور میانگین و به ترتیب 120 هزار شیلینگ و170 هزار شیلینگ در ماه دریافت میکنند. طراحان نرم افزار در این دو کشور بیشترین آمار کلاسها، دوره‌های آموزشی آنلاین و سایر دوره‌های آموزشی که با نام بوت کمپ شناخته میشوند را نیز به خود اختصاص میدهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما