معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۱

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین ( هفته پایانی بهمن ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی هنگ کنگ چین که در هفته پایانی بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

افزایش نرخ بیکاری در هنگ کنگ

آمارهای سازمان سرشماری و آمار در منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین نشان می دهد نرخ بیکاری این منطقه در بازه زمانی سه ماهه نوامبر تا ژانویه به بالاترین رقم 17 سال گذشته یعنی 7 درصد رسیده است. نرخ بیکاری در هنگ کنگ در بازه سه ماهه اکتبر تا دسامبر 2020 به 6.6 درصد رسیده بود که این رقم در بازه زمانی نوامبر 2020 تا ژانویه 2021 به 7 درصد رسیده است.

پیشنهاد جهت توجه کمتر به هدف گذاری کمی ‌GDP

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در سرمقاله روز 18 فوریه خود نوشت، در حالی که چین بر برنامه توسعه کیفیت محور تمرکز کرده است، اقتصاددانان معتقدند این کشور بهتر است توجه کمتری به هدف گذاری کمی‌تولید ناخالص داخلی داشته باشد و یا حتی برای دومین سال متوالی هیچ هدف گذاری برای رشد اقتصادی تعیین نکند. در ادامه این سرمقاله پیشنهاد شده که سیاستگذاران چینی در عوض به تضمین ثبات در عرصه‌هایی نظیر اشتغال، شرایط اولیه زندگی شهروندان و توسعه نهادهای بازار متمرکز شوند.

پولشویی بیش از  یک میلیارد دلار در هنگ کنگ

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چاپ هنگ کنگ روز 15 فوریه در گزارشی نوشت، طی سال گذشته میلادی بیش از 8.33 میلیارد دلار هنگ کنگ، (معادل 1.07 میلیارد دلار آمریکا) وجوه حاصل از فعالیت های نامشروع کلاهبرداری آنلاین و تلفنی و همچنین تله‌های سرمایه گذاری از طریق هزاران حساب بانکی نزد بانک های هنگ کنگی مورد پولشویی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، پلیس مقابله با کلاهبرداری هنگ کنگ توانسته جلوی انتقال حدود 3.07 میلیارد دلار هنگ کنگ وجه حاصل از کلاهبرداری از قربانیان داخلی و خارجی را بگیرد، اما 5.26 میلیارد دلار مابقی به جیب کلاهبرداران واریز شده است. بانک مرکزی هنگ کنگ مقررات سختگیرانه ای در زمینه رعایت ضوابط بین المللی مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم دارد، اما با این حال هر ساله صدها میلیون دلار از طریق حساب های بانکی افتتاح شده نزد بانک های این منطقه پولشویی می‌شود و بعضا بانکداران نیز در این زمینه با متخلفان تبانی و همراهی می‌کنند.

فروش مجتمع مسکونی متعلق به سرکنسولگری آمریکا در هنگ کنگ

با چراغ سبز پکن ، شرکت املاک Hang Lung و دولت آمریکا یک قدم به نهایی کردن معامله فروش مجتمع مسکونی متعلق به سرکنسولگری آمریکا در هنگ کنگ نزدیک شدند. دولت چین طی ماه‌های گذشته با استناد به اصل اقدام متقابل اعلام کرده بود که سرکنسولگری آمریکا باید برای فروش این ملک قبلا از دولت مرکزی چین مجوز می‌گرفت. تحلیلگران موافقت پکن با نهایی شدن این معامله را به منزله حسن نیت چین در قبال دولت جو بایدن و به بیانی دیگر خودداری از ارسال سیگنال منفی به دولت جدید آمریکا تلقی نموده اند.

الزام اخذ مجوز توسط بلاگرهای چینی

سازمان امنیت سایبری چین اعلام کرد که از هفته آینده بلاگرهای چینی برای اینکه بتوانند در موضوعات مختلف مطالب تحلیلی منتشر کنند باید از دولت مجوز بگیرند. قبلا محدوده موضوعات نیازمند مجوز برای اظهارنظر در چین تنها شامل موضوعات سیاسی و نظامی‌بود، اما بر اساس مقررات جدید موضوعات بهداشتی، اقتصادی، آموزشی و قضایی نیز به این فهرست اضافه شده اند.

لغو تفاهمنامه اقتصادی ایالت ویکتوریای استرالیا و دولت چین

روزنامه استاندارد چاپ هنگ کنگ در شماره روز 17 فوریه خود نوشت، یک تفاهمنامه اقتصادی که در چهارچوب پروژه کمربند و راه بین فرماندار ایالت ویکتوریای استرالیا و دولت چین به امضا رسیده بود، از سوی نخست وزیر استرالیا باطل اعلام شد. این یادداشت تفاهم در حوزه زیرساخت ها به ارزش 1.5 تریلیون دلار آمریکا در سال 2018 و بدون اطلاع کانبرا امضا شده بود. دولت مرکزی استرالیا این تفاهم را ناسازگار با سیاست خارجی دولت فدرال اعلام و آن را باطل کرده است.

صدور مجوز استفاده اضطراری واکسن سینووک چین در هنگ کنگ

کمیته مشورتی دولت هنگ کنگ روز چهارشنبه 29 بهمن استفاده اضطراری واکسن سینووک را مورد تأیید قرار داد. با وجود عدم انتشار نتایج فاز سوم آزمایشات کلینیکی این واکسن در مجلات بین المللی پزشکی، اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت چینی به کمیته مشورتی باعث شد تمامی 12 عضو کمیته نظر مثبتی نسبت به واکسن مذکور پیدا کنند. بر این اساس در صورتی که بین مراحل اول و دوم این واکسن 28 روز فاصله باشد، میزان ایمنی سازی آن در افراد 18 تا 60 سال از 50.7 به 62.3 افزایش پیدا خواهد کرد.

آقای دکتر لائو رییس دانشکده پزشکی دانشگاه هنگ کنگ اعلام کرد واکسن سینووک بر روی 11.8 میلیون نفر در کشورهای شیلی، ترکیه، برزیل، اندونزی و سرزمین اصلی چین آزمایش شده و اگرچه بیشتر این افراد تنها با اثرات جانبی ملایم مواجه شده اند، برخی نیز با مشکلات حادتری روبرو شده اند. وی اضافه کرد این واکسن در مقابل نوع انگلیسی ویروس موثر است. هرچند هنوز تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده اما کمیته مذکور تمامی معیارهای سازمان را درباره این واکسن بررسی کرده است. در همین خصوص، دولت هنگ کنگ قرار است هفته آینده طرح صندوق 1 میلیارد دلار هنگ کنگی پرداخت غرامت به افرادی که با تأثیرات جانبی از دریافت واکسن مواجه می‌شوند را به شورای قانونگذاری ارائه نماید. این امر با توجه به عدم مسئولیت حقوقی شرکت های دارویی به دلیل عرضه اضطراری واکسن‌ها انجام خواهد شد. 

مقامات بهداشتی دولت هنگ کنگ نیز روز 5 شنبه 30 بهمن استفاده اضطراری واکسن سینووک را مورد تأیید قرار دادند تا این واکسن دومین واکسنی باشد که پس از واکسن بایون تک مجوز توزیع در هنگ کنگ را دریافت می‌کند. 

قرار است روز جمعه مورخ اول اسفند اولین محموله واکسن سینووک به میزان 1 میلیون دوز وارد هنگ کنگ شود. ثبت نام اینترنتی برای دریافت این واکسن چینی 5 اسفند و واکسیناسیون از 8 اسفند آغاز خواهد شد. همچنین اولین محموله واکسن اروپایی بایون تک نیز هفته آینده وارد هنگ کنگ خواهد شد. گروه‌های دارای اولویت شامل 2.4 میلیون نفر می‌باشند که بر اساس برنامه فعلی حداقل 2 ماه برای واکسیناسیون آنها نیاز خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما