اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته چهارم بهمن ماه 1399 )
مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم بهمن ماه 1399 که در روزنامهها و رسانههای این کشور انتشار یافته به شرح ذیل میباشد:
افزایش هزینه تردد وسائل نقله در بزرگراههای ایتالیا،
به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، اتحادیه شرکت های حمل و نقل ایتالیا (Astra / Confetra) از افزایش %131 هزینه تردد از تونل های فریجوس و مون بلان (مرز دو کشور ایتالیا و فرانسه) که از اول ژانویه 2021 به اجرا گذاشته شده است ابراز نگرانی کردند. و از دولت خواستند تا به منظور کمک به رشد اقتصاد بحران زده بواسطه پاندمیکووید – 19 در مورد کاهش هزینههای تردد در جاده ای کشور اقدامی عملی انجام دهد. شایان ذکر است:
1- که از اول ژانویه 2021 هزینه تردد (رفت و برگشت) یک کامیون از تونل مرز بین ایتالیا و فرانسه 400 یورو بعلاوه مالیات میباشد شرکت های حمل نقل علاوه بر هزینه فوق باید متحمل هزینه عوارض اتوبانها نیز که به نوبه خود افزایش پیدا کرده اند نیز شوند.
2- از آنجائیکه مثلث جغرافیای صنعتی در ایتالیا به طرف شمال شرقی کشور توسعه یافته است تردد از مرز برنررو برای رسیدن به مشورهای شمال اروپا افزایش پیدا کرده است و از آنجائیکه دولت اتریش از ساغت 10 شب تا 6 صبح روز بعد مرز زمینی خود را بر روی کامیونها بسته است این نیز از جمله عوامل افزایش هزینه حمل بار و تاخیر برای شرکت های حمل و نقل ایتالیایی شده است. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 5 فوریه 2021 صفحه 9).
پیش بینی کاهش رشد اقتصاد ایتالیا توسط دفتر پارلمانی بودجه؛
به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله دیروز دفتر پارلمانی بودجه رشد اقتصاد ایتالیا را برای سال 2021 برابر با %4.3 پیش بینی نمود این رقم %2 کمتر از هدف اعلام شده توسط دولت که در پائیز گذشته اعلام نموده بود میباشد. بنا به همین گزارش نسبت کسری در بودجه ایتالیا با تولیدات ناخالص داخلی اش نیز در پایان سال 2021 بین %9.5 الی 10 درصد خواهد بود.
پیش بینی رشد تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا طی سه سال 2021 الی 2022
نهاد
|
2020
|
2021
|
2022
|
دفتر پارلمانی بودجه
|
% 8.8-
|
% 4.3+
|
% 3.7+
|
بانک مرکزی ایتالیا
|
% 9.2-
|
% 3.5+
|
% 3.8+
|
صندوق بین المللی پول
|
% 9.2-
|
% 3.0+
|
% 3.6+
|
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)
|
% 9.1-
|
% 4.3+
|
% 3.2+
|
کمیسیون اروپا
|
% 9.9-
|
% 4.1+
|
% 2.8+
|
منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 5 فوریه 2021 صفحه 3
نیاز ایتالیا به شاهدانه دارویی (Cannabis Trapeutica)
روزنامه اقتصادی ایل سوله در خبری ضمن اشاره به ادغام دو شرکت توزیع کننده شاهدانه دارویی(Cannabis Trapeutica) در ایتالیا به مشکل این کشور در تهیه این گیاه دارویی برای استفاده درمانی در ایتالیا پرداخته است. به گفته ساندرو پاستورینو مدیرعامل شرکت FI GROUP ، در ایتالیا سالیانه 2 تن شاهدانه (بدلیل استاندارد های تولیدی) توسط شرکت های وارد کننده از هلند وارد میشود( واردات از سایر کشورها صرفا با مجوز ویژه امکان پذیر است)، بعلاوه در ایتالیا تنها یک شرکت (Azienda Chimico Farmaceutico di Firenze) اجازه کشت این گیاه را دارد که تولید سالیانه آن بیشتر از 150 کیلو گرم نمیباشد. پاستورینو برای رفع این مشکل از دولت درخواست نمود تا دولت اجازه واردات از کشورها را نیز تسهیل نماید. زیرا تولیدات و واردات ایتالیا نمیتواند پاسخ گوی تقاضای بیماران برای استفاده از این داروی گیاهی باشد. شایان ذکر است که شاهدانه درمانی (Cannabis Trapeutica) برای کاهش درد در بیماران صعب العلاج (سرطانها و بیماریهای سیستم ممرکزی عصب مورد استفاده قرار میگیرد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 5 فوریه 2021 صفحه 12 )
گزارش عملکرد بخش تولید در 2020 متاثر از کرونا
بر اساس گزارش تحلیلی صنعت ایتالیا در فوریه 2021 که توسط Prometeia و Intesa Sanpaolo منتشر شده است، تولید در سال 2020 با روند کاهشی 10.2 درصد ، معادل 132 میلیارد یورو کمتر از سال 2019 بوده است که در عین حال ثبات قیمت های تولیدی را نشان داده است. هرچند کاهش حجم بخش صنعت بیشتر از آنچه در بحران 2009 تجربه شده است (8.18٪) بوده اما بطور خلاصه سالی که گذشت در آن فعالیت های صنعتی "بشدت تحت تأثیر روند همه گیری قرار گرفته بود ، بهبود تدریجی در شش ماهه دوم سال" ، در دوره آگوست-نوامبر قابل مشاهده است ، گردش مالی پس از کاهش تولید بین ژانویه و ژوئیه (-3.3 -16) ، به میزان قابل توجهی نسبت به سطح قبل از بحران کرونا (-%0.4 با قیمت های فعلی). ، با روند گردش داخلی (+0 ، 7٪) مثبت بود .
صادرات بخش تولید: در ده ماه اول سال 2020 ، طبق تجزیه و تحلیل پرومتیا و اینتسا سانپائولو ، صادرات کالاهای تولیدی ایتالیا در مقادیر فعلی 11.5 درصد کاهش یافت ، این رقم منعکس کننده یک کاهش متوسط در سه ماهه سوم سال 2020 ((-3.4، پس از کاهش قابل توجه در سه ماهه بهار (27.8) است. با وخیم تر شدن تولید در ماه اکتبر (-7.2٪) ، میزان عدم اطمینان افزایش یافت، که مشخصه نزول تجارت جهانی است. مهمترین سهم منفی در صادرات ایتالیا از طرف شرکای قاره ای (اروپا)رخ داده است (8 , 11-٪ (در منطقه اتحادیه اروپا ، در فاصله ماههای ژانویه-اکتبر) ، روند نزولی مربوط به صادرات به خارج از اروپا .11٪ ، وبه طور خاص قاره آسیا -14.8% بوده است.
در سال 2020 ، صرفا صنایع دارویی و غذایی و آشامیدنی بعلت اثرات همه گیری از رونق خوبی برخوردار بودند، متقابلا بسیاری از بخش ها از حمله مد و لباس در یازده ماه اول 21.6٪ و در ماههای آگوست و نوامبر 9.6٪ کاهش گردش مالی داشته است. این تحقیق نشان می دهد که سطح تولید مواد غذایی و آشامیدنی قبل از کرونا 6.0٪ - کاهش روند در یازده ماه اول سال 2020 داشتند و داروسازی 9.0٪ وضعیت نسبتا پایداری داشته است. در بخش دارویی ، تقاضای داروهای غیر کرونایی بعلت از به تعویق انداختن درمانهای معمولی ناشی از همه گیری کاهش قابل توجهی داشت. همچنین تعداد قابل ملاحظه ای از عملیات جراحی عادی کاهش یافته است. با این حال ، رشد صادرات در برخی از بخشهای محسوس است ازجمله لوازم خانگی3.3٪ ، مبلمان (8,8٪) بالاتر از متوسط تولید را تجربه نمودند. متقابلا در بخش ساخت و ساز همچنین در بخش مصالح ساختمانی -6.6 در دوره مالی ژانویه-نوامبر مشاهده شد.، اما در فاصله آگوست-نوامبر 7.9 ٪ + رشد مثبت کسب نمود. در میان بخشهایی که از سه ماهه تابستان عملکرد خوبی داشتند اما بعلت واخامت بازار کماکان در وضعیت منفی در طول سال مانند میتواند به بخش های ، الکتروتکنیک با (-10.2٪) ، الکترونیک (-11.1٪) ، مکانیک (-13.6) و اتومبیل و موتورسیکلت ( -15.8٪) اشاره نمود.
انتظار رشد اقتصادی قابل قبول ایتالیا
جنتلونی کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام نمود تولید ناخالص داخلی ایتالیا که در سال 2020 کمتر از حد انتظار یعنی در سطح 8.8٪ کاهش داشته است و انتظار میرود در سال 2021 تا حد 3.4٪ رشد نماید. به دلیل انتقال منفی کاهش تولید سه ماهه چهارم سال 2020 و شروع ضعیف امسال با توجه به بهترین دادههای سال 2020 ، بازگشت تخمینی در پاییز کاهش داشته است. گام مشابهی در سال 2022 (3.5٪) براساس روند بدست آمده در نیمه دوم سال و بهبود مداوم بخش خدمات مورد انتظار است ، اما تولید ناخالص داخلی تا سال 2022 به سطح 2019 باز نخواهد گشت. با این حال ، برآوردها شامل جهش های ناشی از اقدامات نسل بعدی اتحادیه اروپا نمیشود که یک اثر صعودی قابل توجه در پی خواهد داشت.
انتظار بانک تجارت ایتالیا به احیاء سود در 2021
برنامه "استراتژی 2024" ذکر شده است، بانک تجارت ایتالیا(Commerzbank) انتظار دارد که به سود عملیاتی در پایان سال 2021 برسد و در سال 2024 مجموع درآمد بانک به رقم 2.7 میلیارد یورو برسد. بر این اساس، این بانک با کاهش برخی از هزینههای جاری خود از جمله حذف 190 شاخه اضافی در سال جاری و به سود سهام قابل توجه در سال 2023 ، زمانی که 80 درصد کاهش هزینههای پیش بینی شده محقق شد، برسد.
سرمایه گذاری دولت قطر در بخش نفت و گاز و فرصت برای شرکت های ایتالیایی؛
به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، دوشنبه شب گذشته وزیر نفت و انرژی دولت قطر از طرح سرمایه گذاری این کشور در بخش گاز (Gnl)خبر داد. این سرمایه گذاری که ارزش آن 28.7 میلیارد دلار برآورد شده است بزرگترین سرمایه گذاری در این بخش در جهان محسوب میگردد. بنا به همین خبر با اجرای طرح های توسعه دولت قطر در بخش گاز، ظرفیت تولید سالیانه این کشور از 77 میلیون تن فعلی به 110 میلیون تن تا سال 2025 ارتقاء پیدا خواهد کرد و این مربوط میگردد به توسعه فاز یک میباشد و بعلاوه با توسعه فاز دو این طرح حجم تولیدات این کشور تا سال 2027 به 126 میلیون تن خواهد رسید.
به نوشته این روزنامه علاوه بر قراردادهای میلیاردی برای شرکت سایپم ایتالیا زمینههای فعالیت بسیار خوبی نیز برای شرکت نفت ایتالیا، انی نیز در بر خواهد داشت. وزیر انرژی قطر، سعد ال کعبی ضمن معرفی این تصمیم دولت قطر افزود، قطر ممکن است در توسعه طرح های فوق با شرکت های خارجی نیز تا سطح %30 از سرمایه گذاری شراکت نماید. برای امضاء قراردادهای این طرح ها علاوه بر شرکت انی (از ایتالیا) شرکت های نفتی بین المللی همچون شل، اگزون، توتال، شورون، کونوکو فلیپس و برخی از شرکت های نفتی آسیایی نیز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. کشور قطر علاوه بر طرح های توسعه صنعت گاز طرح ساخت مخاذن عظیم ذخیره سازی گاز را در دست دارد که شرکت سایپم ایتالیا نیز در این بخش در صف اول شرکت های کاندید برای ساخت قرار دارد. از دیگر طرح های دولت قطر در زمینه نفت و گاز ساخت کامل تاسیسات فرآساحلی (با فرمول EPCI ) میباشد سکوی تولید خط لوله انتقال و کابل کشیهای مربوطه، طرحی که باز هم شرکت سایپم ایتالیا علاوه بر داشتن تخصص های لازم در این زمینه در این کشور از شهرت حرفه ای بالایی نیز برخوردار میباشد. به نوشته مجله Upstream ایتالیایی در این طرح طی شراکت با Sembcorp Marine ازکشور سنگاپور با شرکت های Macdermont, Hyundai, Samsung در رقابت خواهند بود.
(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، چهارشنبه 10 فوریه 2021 – صفحه 16)
موفقیت شرکت راه آهن ایتالیا در عقد قراردادهایی به ارزش 110 میلیون یورو در منطقه بالتیک و دو کشور اکراین و تونس؛
به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، شرکت راه آهن ایتالیا در راستای فعالیت های بین المللی خود موفق گردید تا قراردادهایی را در زمینه خدمات راه آهن با کشورهای منطقه بالتیک و تونس به ارزش 110 میلیون یورو به امضاء برساند راه آهن ایتالیا همچنین با کشور اکراین نیز یادداشت تفاهم همکاری به ترتیب زیر امضاء نمود:
در منطقه بالتیک: طرح اتصال راه آهن سه کشور استونی، لیتوانی و لتونی به اروپا و طرح برقی کردن خطوط سریع السیر راه آهن به طول 870 گیلومتر، راه آهن ایتالیا مشترکا با همکاری دو کشور آلمان و اسپانیا در این طرح شرکت میکنند. ارزش قرارداد 30 میلیون یورو میباشد و نقش شرکت راه آهن ایتالیا (Italferr) در این همکاری، طراحی، تهیه برنامه مناقصه، پشتیبانی فنی، و مدیریت اجرای طرح ها در برنامه برقی کردن خطوط میباشد.
در کشور اکراین: امضاء یادداشت تفاهم همکاری بین راه آهن ایتالیا و راه آهن اکراین به منظور صادرات دانش فنی: تکنولوژیکیهای عملیاتی و مهندسی به کشور اکراین. هدف از این همکاری دستیابی به راه حل های ابتکاری جدید برای ساختارهای زیربنایی این کشور بویژه در بخش خطوط قطارهای سریع السیر و حمل و نقل ریلی. به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله توافقات فوق همزمان طی ویدئو کنفرانس در سفارت اکرین در رم و راه آهن اکراین امضاء گردید.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن ایتالیا امضاء این توافقنامه میتواند آغازی برای صادرات دانش فنی راه آهن ایتالیا به کشور اکراین و تحکیم حضور ما در کشورهای شرقی باشد. وی افزود ما خوشحال هستیم که حتی در زمان بحران پاندمیکرونا ویروس در جهان هم فعالیت های جهانی سازی راه آهن ایتالیا هیچگاه متوقف نشده است. ما افتخار میکنیم که میتوانیم قابلیت ها و دانش فنی مان را برای توسعه اقتصادی کشورهایی که در آنها حضور داریم صادر کنیم.
در کشور تونس: شرکت راه آهن ایتالیا طی همکاری با شرکت Comete موفق به اخذ قرارداد در رابطه با پشتیبانیهای فنی در رابطه به مدرن سازی دو مسیر راه آهن در کشور تونس گردید. ارزش این قرارداد 80 میلیون یورو میباشد.
(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، پنجشنبه 11 فوریه 2021 – صفحه 7)