معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۹

کاهش قابل ملاحظه فعالیت های شرکت هوائی جدید آلیتالیا (ITA)

شرکت هوایی جدید ایتالیا که پس از ورشکستگی آلیتالیا و نظارت کمیسر ویژه دولت تشکیل شد، تا عملیاتی شدن با چالش های جدیدی روبرو می‌باشد. این شرکت که بنام ITA شناخته می‌شود، به جهت جلوگیری از ضرر و زیان مزمنی که شرکت قبلی با آن روبروشد، مقرر شد با ساختاری جدیدوکاملا به روز و مشارکت رقبای اروپاییش شکل بگیرد. بر طبق برنامه دولت قبلی (کونته) این شرکت که مراحل قانونی خود را طی ماههای اخیر طی نمود، انتظار میرفت تا اول سال آینده عملیاتی شود،اما با تغییر دولت و احتمالا تغییر نگرشها و تامین بودجه مورد جهت تسویه حسابهای قبلی و تعدیل کارکنان، این امر به تعویق افتاد. روزنامه کوریره دلاسرا در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته که ذیلا ارائه می‌شود.

کندی فروش ، درخواست های اتحادیه اروپا و خطر همه گیر کرونا باعث شد که آلیتالیا جدید با حدود چهل هواپیما و کمی‌بیش از چهار هزار کارمند در اواسط تابستان به پرواز درآید ، دیگر  از 52 هواپیمایی که در دسامبر گذشته برنامه ریزی شده بود که بخشی از موجود 104 فعلی آلیتالیا منحله است، خبری نیست. اما اگر قرار باشد فعالیت آلیتالیا جدید تا پاییز به تعویق بیفتد ، ناوگان آن می‌تواند به حدود بیست درصد کوچکتر شود و شاغلینش به  2300 نفر برسد ، یعنی تقریباً یک پنجم از افرادی که در حال حاضر شاغل در این شرکت هستند. بر اساس گزارش واصله به کوریره دلاسرا، منابع موثقی در بیانی ساده اعلام نمودند: هرچه زمان بیشتری سپری شود، پرواز Alitalia جدید در سال 2021 نیز به تعویق خواهد افتاد. با مدیر عاملی  فابیو لازرینی و رئیس اجرایی فرانچسکو کالیو  خطر کاهش بیشتر حجم شرکت وجود دارد. آنها در حال بررسی  برنامه‌ها و وظایف و محدودیت های مشخص شده  از طرف مجلس و نهاد ضد انحصار اروپا در ماه دسامبر هستند. این طرح خواستار آغاز عملیات شرکت جدید در ماه آوریل با 52 هواپیما و 5200-500 کارمند بود.

طرح صنعتی آلیتالیا: این سند به دلیل همه گیری پایدار و طولانی شدن دوره بهبودی اقتصادی تا چندین ماه  آینده و به دلیل مخالفت های منطقی رقابت های اروپایی ، نیازمند به روزرسانی است.  تعامل  با  مشاوران وزارت اقتصاد ، Oliver Wyman و Grimaldi Studio Legale)   (Deloitte، گروه مشاوران ایتالیا Trasporti Aereo  ، گروه مشاوره روچیلد و بوستون در این خصوص در جریان است.

مناقصه و اعلامیه فروش: علاوه بر مشکلات قبلی، ملاحظات دولت آتی نیز چالش بزرگی در برابر این شرکت خواهد بود.  که مطمئناً مورد توجه نهاد ضد انحصار اتحادیه اروپا بوده که از کمیساریای منصوب دولت در الیتالیا خواسته مناقصه جدیدی برای فروش دارایی‌های این شرکت منتشر کند. در این روش ممکن است این اقدام 4-5 ماه طول بکشد  و اگر همه اموربه خوبی به پیش برود عملیاتی شدن شرکت جدید را ، در ماه جولای ، در اواسط فصل تابستان شاهد خواهیم بود.

فصل تابستان: فروش بلیط برای معمول ترین فصل سال توسط شرکت قدیمی مدیریت می‌شود که به لطف صندوق بازنشستگی اجباری با بیش از 6800 کارمند (از  مجموع10،400 کارمند) ، قادر به فروش موفق نیست امروز بازاریابی پروازهای آلیتالیا بسیار سخت شده است در نتیجه انتظار میرود در ماه‌های ژوئیه و آگوست این شرکت جدید دارای تعداد کمی مسافر باشد ، "در حالی که خطوط هوایی ارزان قیمت مانند Ryanair ، easyJet ، Wizz Air و Volotea در حال حاضر بازار ترددهای  هوایی داخلی را در اختیار خود گرفته اند.

طرح تجاری جدید:  بر اساس سناریوهای موجود سازمان هواپیمایی ایتالیا احتمالا  مجبور به اعمال وقفه طولانی تر برای شرکت جدید  میشود. اولین فرض - پرواز در ماه جولای با تعداد بهینه 42-44 هواپیما و 4.300-4.500 کارمند  است که عمدتا متکی به.چگونگی فروش بلیط می‌باشد. اگر آمار تردد در مارس و آوریل جهش بیش از حد انتظار داشت این تعداد هواپیما ، به 46-48 افزایش می یابد. اما اگر آلیتالیای جدید (ITA)  در پاییز مجبور به پرواز شود ، دوره کم درآمدی را شاهد خواهد بود. ، در این مرحله هواپیماهای به 20-22 و کارمندان به 2300 کاهش می یابد. البته شاید  به لطف تعداد بیشتری واکسیناسیون - این تعداد  به 35-37 جت برسند.

دولت فوق العاده:  در حال حاضر - طبق آنچه از منابع اتحادیه‌های صنفی آموخته شده است - کمیسیونر ویژه دولت در آلیتالیا ، لئوگراند هنوز منتظر نشانه‌هایی از وزیر جدید توسعه اقتصادی در مورد فروش این شرکت است. ابهام در بقای دولت فوق العاده که به بودجه اضافی نیاز دارد ، علاوه بر 1.3 میلیارد یورو تخصیص یافته طی سالهای 2017 و 2019  به این  شرکت، (مشروط به رفع ابهام اتحادیه در مورد قانونی بودن کمک دولت) و علاوه بر این ، در حال حاضر ، 272.47 میلیون یورو غرامت برای خسارات وارده توسط کووید در تعهد دولت باقی مانده است. طی دو روز جلسات با اتحادیه‌ها کمیسیر لئوگراند اظهار داشت که اگر 20 میلیون یورو غرامت ماه نوامبر به این شرکت نرسد ، آلیتالیا ممکن است قادر به پرداخت حقوق کارمندانش نباشد. این هشدار از ماه دسامبر گذشته چندین بار اعلام شده است.

درخواست از کارمندان: در همین حال ، کمیساریای آلیتالیا نامه ای به کارمندان این شرکت ارسال کرد تا اوضاع را "شخصاً" توضیح دهد "همچنین توضیحاتی در مورد اخباری - که همیشه دقیق یا موجه نیست - در مورد شرکت پخش شده، ارائه داد" ، در نامه لئوگراند یادآور شد یک جدول بحران دائمی‌برای مدیریت انتقال پیچیده تنظیم  شده  و دو دلیل برای "دشواری شدید که در هفته‌های اخیر با آن روبرو هستیم" را تشریح کرد: "جبران خسارت کمتری که تاکنون مجاز شده است (272 میلیون یورو به جای 350  میلیون یورو پیش بینی شده در فرمان فوق) و مهلت زمانی که برای ایفای تعهدات جاری که طبق قانون ITA به آنها نیاز دارد ،".

منبع :

https://www.corriere.it/economia/aziende/21_febbraio_11/nuova-alitalia-si-fa-piu-piccola-estate-voli-soli-43-aerei-4400-dipendenti-0a0856ac-6c78-11eb-bd17-59a445633f5e.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما