معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۵

مذاکرات مجدد آرژانتین برای بازپرداخت بدهی‌ها

مذاکرات آرژانتین با صندوق بین المللی پول از سرگرفته شد. هدف این مذاکرات طراحی برنامه جدیدبرای بازپرداخت 43 میلیارددلار بدهی بوئنوس آیرس به صندوق است. آرژانتین به دنبال استمهال بیشتر میباشدتا بتواندسال انتخابات میان دوره ای کنگره را به دور از جنجالهای سیاسی پشت سرگذارد. آنچه در این مذاکرات برای طرفین مهم است حصول توافق راجع به برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از جمله برنامه بودجه و برنامه‌های تشویق صادرات برای افزایش درآمد آرژانتین و بازپرداخت بدهی‌هایش به صندوق می‌باشد. افزایش تولید و صادرات از مهمترین برنامه‌های دولت در سال 2021 است و میدان نفتی واکاموئرتا به عنوان بزرگترین میدان نفتی آرژانتین از ظرفیت های این کشور برای جذب سرمایه گذاری و تولیدوصادرات نفت و فراورده‌های پتروشیمی است.

آرژانتین مذاکرات خود با صندوق بین المللی پول را از سر گرفت. این مذاکرات در خصوص بازپرداخت 43 میلیارد بدهی این کشور به صندوق می‌باشد. سخنگوی صندوق بین المللی پول در این خصوص اظهار داشت: برنامه کلی راجع به افزایش ذخایر ارزی آرژانتین، کاهش کسری بودجه دولت و کاستن از تورم در کشور می‌باشد. قرار است این برنامه تا ماه می 2021 ادامه یابد. تاریخ مذکور از آن بابت مهم است که بدهی آرژانتین به کلوپ پاریس به مبلغ 2.3 میلیارد دلار در آن تاریخ سررسید می‌شود. موعد پرداخت این بدهی سال 2014 بود ولی دولت وقت موفق شد پرداخت آن را به تعویق بیاندازد.

لازم به ذکر است که این کشور در خصوص بازپرداخت بدهی‌های خود به صندوق بین الملل پول خواستار استمهال است تا بتواند سال انتخاباتی میان دوره ای 2021 را پشت سر بگذارد. در مجموع این کشور بایستی 7.4 میلیارد دلار در سال 2021 به عنوان بدهی‌های خود بازپرداخت نماید که 5 میلیارد از آن به صندوق بین المللی پول، 1.5 میلیارد دلار به بانک توسعه بینآمریکایی و 500 میلیون دلار به بانک جهانی می‌باشد.

 دور جدید مذاکرات صندوق بین المللی پول با آرژانتین در مورد مسائل مالی، پولی و ساختار اداری در میان مدت برای دستیابی به ثبات اقتصاد کلان و زمینه سازی برای رشد اقتصادی پایدار با سفر آقای ژولی کوزاک، معاون نیم کره غربی و لوئیس کوبدو، رئیس بخش آرژانتین در صندوق بین المللی پول به بوئنوس آیرس درماه نوامبر 2020 برگزار می‌شود. مقامات صندوق در این سفر با مسئولان احزاب سیاسی، بخشهای خصوصی و اجتماعی ملاقات کردند. سخنگوی صندوق بین المللی پول در این ارتباط اعلام کرد تاریخ مشخصی برای پایان مذاکرات با آرژانتین در نظر گرفته نشده و هدف سازمان حمایت از مردم آرژانتین برای رفع پیچیدگی‌های اجتماعی اقتصادی کشور است.

هیات صندوق اوایل ماه اکتبر 2020 با آقای فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین ملاقات نموده و نتیجه گیری خود راجع به گفتگوها را منتشر نمود که طبق آن کارکنان فنی صندوق از تعهد مقامات آرژانتین برای ایجاد سیاستهایی برای تضمین فضای مالیاتی مساعد برای رشد اقتصاد و حمایت از اقشار آسیب پذیر آرژانتین ابراز رضایت نموده بودند. همچنین، هیات با اشاره به بحران عمیق آرژانتین که باعث بروز میزان بالایی از فقر و بیکاری شده هشدار داده بود آثار بحران با فشارهای جدی ازطرف ناپایداری ارزی تشدید می‌شود.

آنچه در این مذاکرات برای طرفین مهم است حصول توافق راجع به برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از جمله برنامه بودجه و برنامه‌های تشویق صادرات برای افزایش درآمد آرژانتین و بازپرداخت بدهی‌هایش به صندوق می‌باشد. افزایش تولید و صادرات از مهمترین برنامه‌های دولت در سال آینده است و میدان نفتی واکاموئرتا به عنوان بزرگترین میدان نفتی آرژانتین از پتانسیل های این کشور برای جذب سرمایه گذاری و تولیدوصادرات نفت و فراورده‌های پتروشیمی است. ارزش زنجیره فروش این بخش در سال 2019 حدود 25 میلیارد دلار بود که 24% صادرات صنعتی و 12% تولید ناخالص داخلی کشور را شکل می دهد.

مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد آرژانتین در سال 2020 بالغ بر 12 % رشد منفی داشت ولی انتظار می رود در سال 2021 رشد مثبت4.9درصدی را تجربه نماید. بدهی عمومی دولت در ماه سپتامبر به .270.825 میلیارد دلار رسید که حاکی از کاهش 3.489 میلیارد دلاری است. آرژانتین از بزرگترین تولید کنندگان غلات در جهان محسوب می‌شود و سال گذشته چین مهمترین وارد کننده گندم، سویا و ذرت از آرژانتین بود و توانست 81% صادرات دانه سویای آن کشور را به خود جذب کند. مصر، الجزایر، مالزی، شیلی، عربستان و مراکش به ترتیب اصلی ترین واردات کنندگان ذرت آرژانتین بودند و برزیل، اندونزی، بنگلادش و تایلند مهمترین خریداران گندم آن کشور هستند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما