معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۲- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۳۷۳

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته دوم بهمن 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته دوم بهمن ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

برآورد رشد سریع تر اقتصاد استرالیا در سال جاری میلادی از سوی صندوق بین المللی پول

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد استرالیا در سال جاری میلادی سریعتر از آنچه که قبلا پیش بینی می‌شد رشد خواهد کرد. علت عمده این امر رشد اقتصاد جهانی به دلیل رواج واکسن ویروس کرونا دانسته است. در این گزارش رشد اقتصادی استرالیا در سال 2021 میلادی 3.5 درصد پیش بینی شده که نسبت به برآورد ماه اکتبر این صندوق 0.5 درصد بالاتر است. صندوق بین المللی پول در این گزارش خود پیش بینی کرده است تولید جهانی در سال جاری میلادی به 5.5 درصد بالغ شود در حالی که این رقم در برآورد ماه اکتبر 3.5 درصد بوده است. این صندوق در زمنیه چشک انداز سال 2021 آورده است حمایت های اضافی دولتهای چند اقتصاد بزرگ و انتظار تقویت فعالیت های اقتصادی پس از معرفی واکسن‌های کرونا، به سرعت بیشتر رشد اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی منجر می‌شود.

تغییر موضع شرکت هواپیمایی امارات و از سرگیری پروازها به استرالیا

کمتر از یک هفته پس از اینکه هواپیمایی امارات اعلام کرد دیگر به سیدنی، ملبورن و بریزبن پرواز نخواهند کرد با یک چرخش ناگهانی اعلام کرد پروازهای تجاری خود را به سواحل شرقی استرالیا (شهرهای سیدنی، ملبورن و بریزبین) را از سر می‌گیرد. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ ژانویه پروازها به سیدنی و ملبورن از سر گرفته می‌شود و از روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه نیز پروازهای بریزبن به فعالیت خود بازمی‌گردد. در بیانیه شرکت هواپیمایی امارات آمده است ما از ناراحتی مشتریان خود در دوره ای که مجبور شدیم خدمات خود را به طور موقت متوقف کنیم متاسف هستیم. همه گیری ویروس کرونا، پروازهای بین المللی را به طرز باورنکردنی چالش برانگیز کرده است و محدودیت ها و الزامات اعمال شده توسط مقامات مختلف ایالتی در استرالیا، پیچیدگی و بار را بر فعالیت های ما افزوده است. همچنین محدودیت های دولت فدرال در مورد تعداد مسافران مجاز ورود به استرالیا کاهش یافته است تا فشار بیشتری بر روی پروازهای ما وارد کند و این موارد بخشی از دلیل اتخاذ تصمیم ما برای لغو پروازها بود که کسی به آن اشاره نکرد.

تشدید تغییرات اقلیمی می‌تواند سالانه 100 میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا لطمه بزند

گزارش جدیدی که از سوی شورای آب و هوای استرالیا ارائه شده است حاکی از این است که در آینده نه چندان دور، شرایط آب و هوایی شدید می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا لطمه بزند. بر اساس این گزارش رویدادهای جوی شدید که مرتبط با تغییرات آب و هوایی است در دهه‌های پیش رو به صورت رایج تر خواهند شد. هزینه ناشی از شرایط جوی شدید در استرالیا از دهه ۱۹۷۰ تقریبا دو برابر شده است. بر اساس این گزارش تاثیرات آتش سوزی‌ها، سیل ها، خشکسالی‌ها، طوفان‌ها و افزایش سطح آب دریاها در آینده افزایش شدیدی خواهد داشت و تا سال ۲۰۳۸ میلادی خسارتی که به اقتصاد استرالیا می زنند به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. پرفسور ویل استفن (Will Steffen) نگارنده اصلی این گزارش در گفتگو با SBS News اظهار داشت آتش سوزی‌های «تابستان سیاه» در طول تابستان گذشته نشان داد اگر تغییرات آب و هوایی به «نقطه اوج» خود برسد چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. وی اظهار داشت ممکن است چنین رویدادهایی در آینده رایج تر شوند. پروفسور استفن می‌گوید تحقیقات نشان داده است احتمال اینکه استرالیایی‌ها به دلیل بلایای طبیعی مجبور به تغییر مکان شوند پنج برابر مردم اروپا است. وی اظهار داشت این احتمال در مورد همسایگان جزیره ای ما در پاسیفیک ۱۰۰ برابر این احتمال در مورد مردم اروپا است. پرفسور استفن می‌گوید استرالیا باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۴۰ میلادی آن را به صفر برساند.

تاثیر کاهش دانشجویان بین المللی بر نیروی کار آینده استرالیا   

مقامات بخش دانشگاه‌های استرالیا هشدار دادند که در صورت تداوم عدم حضور دانشجویان بین‌المللی،‌کیفیت نیروی کار این کشور دچار آسیب خواهد شد. ‌این اخطار پس از آن منتشر شد که رئیس ایالت ویکتوریای استرالیا اعلام کرد مقامات این ایالت قادر به کمک برای ورود تقریبا ۱۶۵ هزار دانشجوی بین‌المللی به این کشور نیستند. با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۱ میلادی در استرالیا، بسیاری از دانشجویان خارجی از تصمیم خود برای ادامه تحصیل در این کشور منصرف شده‌اند. خانم آن ماری لانزداون، مدیر اجرایی دانشگاه‌های استرالیا، در رابطه با حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور اظهار داشت ارزش دانشجویان بین‌المللی فقط به دلیل سهم آنها در تامین منابع اقتصادی دانشگاه نیست. این دانشجویان رهبران و مدیران آینده هستند و کمک می‌کنند که نفوذ استرالیا در جهان بیشتر شود. به این ترتیب اگر انصراف این دانشجویان از حضور در استرالیا تداوم پیدا کند،‌ کیفیت نیروی کار این کشور دچار افت قابل توجه می‌شود. در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی،‌ تقریبا یک چهارم کل مسافران استرالیا، دانشجویانی بودند که روادید موقت داشتند و این کشور را ترک می‌کردند. گفتنی است تقریبا یک پنجم این افراد را دانشجویان چینی تشکیل می‌دادند.

تاسمانیا بهترین ایالت استرالیا در زمینه عملکرد اقتصادی در دوره همه گیری کرونا

تاسمانیا عنوان بهترین اقتصاد ایالتی استرالیا در طول همه گیری ویروس کرونا از آن خود کرد. به گزارش رسانه‌های استرالیا، ایالت تاسمانیا برای چهارمین بار متوالی در دوره‌های سه ماهه، عنوان بهترین اقتصاد ایالتی استرالیا را کسب کرده است. براساس گزارش CommSec ایالت تاسمانیا از هشت شاخص مورد استفاده برای ارزیابی سلامت و چشم انداز رشد شامل رشد جمعیت، سرمایه گذاری، مسکن، کسب و کار، رشد اقتصادی، بیکاری، و ساخت و ساز مقام نخست را در میان ایالت ها و قلمروهای استرالیا کسب کرده است. در جایگاه دوم قلمرو پایتخت استرالیا یعنی کانبرا و پس از آن استرالیای جنوبی و ویکتوریا قرار دارند. کوئینزلند در جایگاه پنجم قرار گرفت و نیوساوت ویلز و استرالیای غربی در مقام ششم مشترک جای گرفتند. کریگ جیمز، اقتصاددان ارشد CommSec، در این زمینه گفت ما در سه ماهه آخر سال شاهد فشرده سازی در رتبه بندی‌های اقتصادی بودیم و این در آخرین گزارش ادامه یافته است. همچنین در این گزارش ایالت های استرالیای غربی، کوئینزلند و استرالیای جنوبی با موفقیت در کنترل ویروس کووید 19 بالاترین رشد اقتصادی را از آن خود کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما