معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۸

رتبه آخر مانگیستائو در رتبه بندی استانداری‌های قزاقستان

بر اساس گزارش تحلیلی سالیانه مرکز سرویس تکنولوژی‌های رسانه ای آژانس اطلاعاتی قزاقستان درمورد فعالیت های استانداری‌های این کشور، در رتبه بندی سال 2020 استانداری مانگیستائو رتبه آخر را کسب نموده است.

یکی از مهمترین شاخص ها در این سال برای رتبه بندی استانداری‌های قزاقستان میزان فعالیت و هماهنگی در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا بوده است. با وجود اقدامات انجام گرفته در این زمینه که تا حدود زیادی نیز موفقیت آمیز بوده است، اما کسب امتیاز پایین در سایر شاخص ها باعث شده است آقای "سریک بای تروموف" استاندار مانگیستائو در رتبه هفدهم این فهرست جای گیرد.

از جمله مهمترین شاخص های دیگر در این رتبه بندی میزان جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه زیرساخت های حیاتی، مبارزه با فساد، اقدامات فرهنگی و توسعه امکانات تفریحی و گردشگری بوده است. تمرکز بیش از حد استانداری مانگیستائو بر مساله پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری و زیرساختی که هنوز به نتیجه نرسیده اند و روبرو شدن مقامات این منطقه با رسوایی فساد مالی و عدم رضایت بازرگانان و فعالین عرصه صنعت و تولید از جمله عوامل نتیجه ضعیف استانداری مانگیستائو بوده است.

رسانه‌های محلی مانگیستائو در خصوص این رتبه بندی ضمن ابراز ناخرسندی خود از وضعیت مدیریتی موجود، به توانمندی‌ها و ظرفیت های موجود در این استان پرداخته اند که می‌تواند به عنوان انگیزه‌هایی قابل توجه جهت رشد و توسعه این منطقه به کار گرفته شود.

نرخ بیکاری در سال 2020 در استان مانگیستائو 5.3% بوده است درحالی که میانگین نرخ بیکاری در قزاقستان طی این سال 4.8% اعلام شده است. در این خصوص طرحی تحت عنوان "نقشه راه اشتغال" در این منطقه پایه ریزی شده که در چارچوب آن 160 پروژه به مبلغ 32 میلیارد تنگه اجرا شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده با وجود برخی اقدامات انجام شده درمنطقه مانگیستائو، کماکان بخش اقتصادی که شامل شاخص هایی چون کشاورزی، صنعت، حمل و نقل مسافران می‌شود، وضعیت نابسامانی را تجربه و روندی کاهشی دارد. همچنین در این گزارش آمده است که اولویت های استاندار مانگیستائو تنوع بخشیدن به اقتصاد منطقه ای، مبارزه با فساد و جلوگیری از تاثیر منفی مقامات محلی بر توسعه اقتصاد بوده است.

لازم به ذکر است، استانداران استان‌های آلماتی (آماندیک باتالوف)، قزاقستان شرقی (دانیال اخمتوف) و آکمولا (ارمک مارجیکپایف) به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم را کسب نموده اند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما