معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به ویژگی‌های اقتصادی استان‌ها و مناطق جمهوری قزاقستان

گزارش پیش رو با بهره‌گیری از منابع رسمی قزاقستان به‌مناسبت سی‌امین سالگرد استقلال این کشور تهیه شده است. این گزارش می‌کوشد بیشترین اطلاعات ممکن را بطور خلاصه و موجز بر اساس آخرین آمار اقتصادی، تجاری، صنعتی، معدنی و کشاورزی استان‌ها و مناطق مختلف قزاقستان ارائه نماید. کند.

رتبه آخر مانگیستائو در رتبه بندی استانداری‌های قزاقستان

بر اساس گزارش تحلیلی سالیانه مرکز سرویس تکنولوژی‌های رسانه ای آژانس اطلاعاتی قزاقستان درمورد فعالیت های استانداری‌های این کشور، در رتبه بندی سال 2020 استانداری مانگیستائو رتبه آخر را کسب نموده است.

معرفی منابع معدنی استان آکمولا قزاقستان و چگونگی بهره برداری از آن

استان آکمولا در شمال قزاقستان 23 درصد طلا، 5.5 درصد اورانیوم، 3.1 درصد تیتانیوم، 3 درصد آهن، 1.7 درصد منگنز و 1.2 درصد ملوبنیوم از ذخایر معدنی در قزاقستان را در خود جای داده است.شرکت های بزرگی که در زمینه استخراج معادن کشف شده در این استان فعال هستند شرکت های کاز زینک، ساگا کریک گلد، اوریون مینرال، بولاندینسکی استون کواری و برخی از شرکت های کوچک و متوسط است. در این راستا مقررات و قوانین موجود برای بهره برداری از منابع زیر زمینی معدنی قزاقستان برای آگاهی علاقمندان در پی خواهد آمد .

معرفی استان آکمولا (قزاقستان)

استان آکمولا در شمال غربی قزاقستان واقع شده و از لحاظ کشاورزی و دامپروری در موقعیت مناسبی قرار دارد. این استان دارای دشت های وسیعی بوده و عمده فعالیت های آن کشاورزی، دامپروی، معدن و صنایع ساختمانی است . شهر نور-سلطان به عنوان پایتخت قزاقستان در این استان واقع شده است؛ ولی به لحاظ تقسیمات کشوری جزو شهرهای ویژه به شمار رفته و در ذیل استان آکمولا قرار ندارد. مرکز استان آکمولا شهر کوکشتائو است.