معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۳۰- ۱۱:۱۲

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته چهارم آبان ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حجم تجارت خارجی قزاقستان به 104 میلیارد دلار رسید؛

گردش مالی تجارت خارجی قزاقستان در ژانویه تا سپتامبر 2024 بالغ بر 104345 میلیارد دلار بوده است. این 1.1 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است. طبق موسسه تحقیقات اقتصادی گزارش، صادرات این کشور با 5.6 درصد افزایش به 61387 میلیارد دلار آمریکا رسیده، در حالی که واردات با ثبت عدد 42958 میلیارد دلار آمریکا با 4.8 درصد کاهش مواجه شده است.

صادرات قزاقستان بر اساس مواد خام است. از جمله نفت و فرآورده‌های نفتی به دست آمده از مواد معدنی، قیر 55.2 درصد از کل صادرات، عناصر رادیواکتیو شیمیایی و ایزوتوپ  5.1 درصد، مس و آلیاژهای تصفیه شده 5 درصد، سنگ معدن و کنسانتره مس  3.9 درصد و فروآلیاژها  2.8 درصد. کشورهای پیشرو در فهرست کشورهای واردکننده محصولات قزاقستان عبارتند از:

ایتالیا  24.6٪ ، چین  18٪ ، روسیه  11٪، هلند 6.3٪، فرانسه 4.7٪، ترکیه 4.1٪

واردات قزاقستان شامل کالاها و محصولات با فناوری پیشرفته برای مصرف نهایی است؛ از جمله خودروهای سواری 4 درصد از کل واردات، داروها  3.1٪، هواپیما  3٪، دستگاه‌های تلفن 2.8٪ و بدنه خودرو  2٪

کشورهای اصلی تامین کننده کالا به قزاقستان عبارتند از:

روسیه  29.6٪، چین  25.3٪، آلمان  4.9٪، ایالات متحده آمریکا  4٪، کره جنوبی  3.1٪، فرانسه 3.1٪

طبق گزارش ها سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در قزاقستان در سال 2024 به 11.7 تریلیون تنگه رسیده است. شهر آلماتی همچنان یک مرکز تجاری کلیدی در قزاقستان است و 36.1 درصد از عمده فروشی و 32.5 درصد از گردش مالی خرده فروشی را تامین می‌کند.

پیشتر، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در مجمع اندیشکده آستانه 2024 سخنرانی کرده و سیاست قزاقستان برای جذب سرمایه گذاری را تشریح کرد. از اول ژانویه 2025، کنترل بر اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بودجه در زمینه ساخت و ساز در قزاقستان تقویت می‌شود.

https://ulysmedia.kz/dengi/41368-vneshnetorgovyi-oborot-kazakhstana-dostig-104-mlrd-dollarov-osnovnye-detali/

تقریبا نیمی از خودروهای آلماتی هوا را آلوده می‌کنند

طبق اطلاعات منتشر شده توسط متخصصان شهرداری آلماتی 45 درصد از خودروهای آزمایش شده استانداردهای سمیت و دود اگزوز را ندارند. طبق بازرسی‌های بعمل آمده از 30 مهر تا 17 آبان، از 882 خودرو 398 خودرو  فاقد معیارهای تعیین شده بودند. در سال 2024، آکیمات آلماتی 10.8 میلیارد تنگه برای بهبود وضعیت زیست محیطی در شهر اختصاص داد. برنامه ریزی شده بود که از این بودجه به ویژه برای به روز رسانی و حفظ ثبت فضای سبز، مراقبت از گیاهان، قطع درختان آسیب دیده و نظارت بر وسایل نقلیه استفاده شود.

https://kz.kursiv.media/2024-11-18/fnsk-half/

آمار دقیق جمعیت قزاقستان اعلام شد

11 نوامبر، اداره آمار ملی در مورد وضعیت جمعیتی قزاقستان برای ژانویه تا سپتامبر 2024 آماری منتشر کرد. بر اساس داده‌های آماری، جمعیت تا تاریخ 1|11|2024 بالغ بر 20223218 نفر بوده است که از این تعداد شهرنشینان  12,704,97 و ساکنان روستایی  7,518,241 نفر هستند. رشد کل جمعیت برای 9 ماه 189376 نفر است. طی نه ماه سال جاری، 278.7 هزار کودک در قزاقستان متولد شده اند که تعداد مرگ و میرها 99.5 هزار نفر بوده است. بنابراین رشد طبیعی جمعیت 179.2 هزار نفر است.

بیشترین نرخ تولد در استان‌های ترکستان (25.04 نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت)، منگیستاو (24.84) و شهر شیمکنت (23.68) و بیشترین میزان مرگ و میر در قزاقستان شمالی (52/11 در هر هزار نفر جمعیت)، قزاقستان شرقی (32/11) و کوستانای (12/10) مشاهده شد که با ساختار سنی جمعیت این مناطق مرتبط است.

در عین حال طی شش ماه گذشته 95 هزار ازدواج و 29 هزار و 300 طلاق به ثبت رسیده است. در ژانویه تا سپتامبر 2024، تعداد ورودی‌ها به کشور 20383 نفر، تعداد خروجی‌ها از کشور 10201 نفر بوده است. در مقایسه با دوره مشابه در سال 2023، تعداد ورود به قزاقستان 6.5٪ افزایش یافته است، تعداد خروج از قزاقستان 19.9٪ کاهش یافته است. مبادلات اصلی مهاجرت کشور با کشورهای مستقل مشترک المنافع 79.7 درصد بوده است.

https://www.zakon.kz/obshestvo/6455936-nazvana-tochnaya-chislennost kazakhstantsev.html?utm_medium=referral&utm_source=idealmedia&utm_campaign=zakon.kz&utm_term=1300089&utm_content=11302548

 تولید در بخش کشاورزی کند شده است، مشاغل انتظار کاهش بودجه را دارند

تجارت قزاقستان بر اساس نتایج سه ماهه سوم به افزایش حجم تولید در همه بخش ها به جز کشاورزی اشاره می‌کند. بر اساس پیش بینی شرکت های مورد بررسی بانک ملی، کاهش تامین مالی در بخش کشاورزی در طول سال پیش بینی می‌شود. بانک ملی تقریباً 3 هزار شرکت در بخش واقعی را مورد بررسی قرار داده است. این شرکت ها توسط صنایع معدنی و تولیدی، ساخت و ساز، تجارت، حمل و نقل و انبارداری و همچنین کشاورزی نمایندگی می‌شوند.

شرکت ها انتظار دارند تولید در سه ماهه چهارم به استثنای معدن و کشاورزی کاهش یابد. کسب و کارها همچنین کاهش تقاضا برای محصولات نهایی را به جز صنعت تولید پیش بینی می‌کنند. این رقم در پایان سه ماهه سوم افزایش یافته است. علاوه بر این، شرکت های مورد بررسی به کاهش رشد قیمت مواد خام، مواد و محصولات نهایی (به استثنای کشاورزی) اشاره می‌کنند.  پیش بینی می‌شود این روند به جز در بخش های ساختمانی و کشاورزی تا پایان سال ادامه داشته باشد. در سه ماهه سوم سال 2024، رشد قیمت مواد اولیه و مواد اولیه کاهش یافته است.  افزایش قیمت محصولات نهایی در همه بخش ها به جز کشاورزی نیز کند شد.  در عین حال، انتظار می رود در سه ماهه چهارم سال 2024، اقتصاد در نرخ رشد قیمت مواد خام و محصولات نهایی به استثنای بخش های ساختمانی و کشاورزی کاهش یابد. در کشاورزی، تجارت، حمل و نقل و انبارداری تعداد بنگاه‌هایی که دستمزد کارگران را کاهش داده اند افزایش یافته است.  تا پایان سال، وضعیت دستمزدها در همه بخش‌ها به جز کشاورزی بهبود می‌یابد. طبق نظر شرکت های مورد بررسی، موانع اصلی برای انجام تجارت، رقابت در بازار و وضعیت اقتصاد قزاقستان بود.  عامل اول عمدتاً بر تجارت و تولید ، و دوم - ساخت و ساز و همچنین حمل و نقل و انبارداری تأثیر می‌گذارد. موانع اصلی شرکت های معدنی و کشاورزی به ترتیب میزان بار مالیاتی و کمبود نیروی انسانی واجد شرایط است.

در تسویه حساب با شرکای خارجی، شرکت های مورد بررسی عمدتا از روبل و دلار استفاده می‌کنند. در کشاورزی، روبل و یورو غالب است. روبل روسیه بیشتر در همه صنایع به جز معدن و ساختمان استفاده می‌شود. تنگه بیش از همه توسط شرکت های تولیدی در محاسبات مورد استفاده قرار گرفت.

بازده فروش طی دوره گزارش در همه زمینه‌ها به جز کشاورزی و تجارت افزایش یافته است.  بیشترین سودآوری در صنعت معدن باقی مانده است.  بنگاه‌های کشاورزی و تولیدی بیشترین نقدینگی را دارند. بیشترین شرکت های حلال در زمینه حمل و نقل و انبارداری هستند.

بر اساس نتایج جولای - سپتامبر، سهم بنگاه‌هایی که شرایط وام بانکی برای آنها غیرقابل قبول بود کاهش یافت.  با این وجود، 17.2 درصد از این شرکت ها در صنعت تولید و 12.3 درصد در حوزه حمل و نقل و انبارداری باقی مانده اند.  با وجود بیشترین سهم شرکت‌ها در صنعت تولید که شرایط وام برای آنها غیرقابل قبول است، تقریباً یک چهارم این شرکت‌ها قصد دارند تا پایان سال وام بگیرند.

گران ترین وام در تنگه (با نرخ 19.6٪) توسط نمایندگان صنعت ساخت و ساز، به ارز خارجی (6٪) توسط صنعت معدن دریافت شد. همچنین بیشترین بار اعتباری مربوط به بخش ساخت و ساز و کمترین آن در بخش کشاورزی بوده است. نتایج نظرسنجی بانک ملی بیان می‌کند: سهم بنگاه‌های دارای بدهی معوق از وام بانکی در صنایع معدنی و تولیدی، حمل و نقل و انبارداری افزایش یافته است. در سه ماهه سوم سال 2024، 26 شرکت مورد بررسی از همه صنایع از اعتبار محروم شدند. تقریباً 12 درصد از بنگاه‌های صنایع معدنی و کشاورزی قصد دارند سال را با زیان به پایان برسانند. بیش از نیمی از تمام شرکت های تجارت و تولید می‌توانند سود ببرند. شرکت ها معتقدند که بودجه در سال آینده در همان سطوح باقی خواهد ماند. بیشترین رشد در بخش معدن و صنایع تولیدی با کاهش در کشاورزی پیش بینی می‌شود.

https://kz.kursiv.media/2024-11-18/lgtn-production-business/

26 معدن طلا، نقره و زغال سنگ در قزاقستان به حراج گذاشته می‌شود

وزارت صنعت و ساختمان از برگزاری مزایده الکترونیکی ۲۶ معدن طلا، نقره، سرب، روی و سایر مواد معدنی خبر داد. مزایده در تاریخ 29 ژانویه 2025 در پورتال ثبت املاک دولتی e-qazyna.kz انجام می‌شود. درخواست های شرکت در مزایده از 15 نوامبر تا 15 ژانویه از طریق پلتفرم یکپارچه استفاده از خاک زیرین minerals.e-kazyna.kz پذیرفته می‌شود. مبلغ اولیه برای شروع  ثبت نام برای اکثر رشته‌ها 1.84 میلیون تنگه خواهد بود.

مناطق زیر برای حراج ارائه می‌شود:

Kuletskoye   شیست میکا، منطقه Akmola؛

 Kenespay    طلا، منطقه کاراگاندا؛

سولوشوکی: طلا، نقره، منطقه کاراگاندا؛

کرازال شرقی: سنگ معدن منگنز، منطقه اولیتو؛

Kyzyl-Espe  سنگ معدنی چند فلزی، منطقه کاراگاندا ؛

Masalskoe   آهن، تیتانیوم، منطقه Akmola؛

دالابای:  طلا، نقره، منطقه ژتیسو؛

Mynaral   طلا، منطقه Zhambyl؛

کوپتاس شمالی: طلا، نقره، منطقه اولیتو؛

Aulie از منطقه Priishimskaya جنوبی: طلا، منطقه قزاقستان شمالی؛

  Sugatovskoe طلا، منطقه قزاقستان شرقی)؛

کامیس غربی: منگنز، منطقه اولیتو؛

آکپان شمالی : طلا، منطقه آکتوبی؛

Burabay-Zhalgyzagash پلی متال، منطقه کیزیلوردا، پاداش امضا - 30.3 میلیون تنگه؛

بخش معدن 1 Dubovskaya : زغال سنگ، منطقه کاراگاندا؛

Taldykol بخش شرقی:  زغال سنگ، منطقه Pavlodar؛

ناوریزبای: طلا، منطقه کاراگاندا؛

 Ushbulak  رودیست-آزبست، منطقه قزاقستان شرقی؛

  YesimzhalDauletbay    منگنز، منطقه Abay);

بالاژال: طلا، منطقه قزاقستان شرقی؛

Bogembay زغال سنگ، منطقه Akmola؛

کاینازار :سنگ های رنگی، منطقه ژامبیل؛

کندیرلیک، میدان اول زغال سنگ شیل:زغال سنگ، منطقه قزاقستان شرقی؛

Priozernoye سنگ های رنگی، منطقه  Zhambyl؛

سپرده 94 : سنگ معدن بور، منطقه آتیراو؛

اورتاش: کانسنگ های سلستین و باریت-سلستین، منطقه مانگیستاو.

https://kz.kursiv.media/2024-11-18/zhzh-torgmestorozh/

 یک شهرک صنعتی جدید در قزاقستان ایجاد می‌شود

پروژه "شهر صنعتی بین المللی قزاق-چین" در قلمرو منطقه ویژه اقتصادی "خورگوس - دروازه شرقی" ظاهر می‌شود. پروژه ساخت شهرک صنعتی در منطقه ژتیسو در حال اجراست. کار برای تسطیح زمین در 200 هکتار در حال انجام است. مساحت کل تاسیسات 1 هزار هکتار گزارش شده است. هزینه احداث آن نیز 330 میلیارد تنگه برآورد شده است.

"این شهرک مجموعه ای از ساختمان‌ها است که به مناطق خدمات اداری، مناطق الکترونیکی و صنایع غذایی و یک منطقه خرید تقسیم شده است. همچنین پارک تجهیزات تولید، پارک صنعتی نفت و گاز، مناطق متالورژی غیرآهنی و سایر مناطق کاربردی وجود خواهد داشت.

https://lsm.kz/v-kazahstane-poyavitsya-promyshlennyj-gorod

مناطق صنعتی در آلماتی راه اندازی می‌شود

29 پارک صنعتی کوچک در آلماتی در حال ساخت است که 170 پروژه در آنها اجرا می‌شود. تا پایان سال جاری پنج ناحیه صنعتی کوچک در این کلانشهر معرفی خواهد شد.  مساحت آنها 21.2 هزار متر مربع خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط برای 610 شغل ایجاد شود.

طبق گزارشات به طور کلی 29 شهرک صنعتی کوچک به مساحت 161.4 هزار متر مربع در این کلانشهر در حال ساخت است. انتظار می رود افتتاح آنها در سال 2024-2026 باشد.  به گفته آژانس دولتی، 170 پروژه کسب و کار کوچک و متوسط می‌تواند در این قلمرو مستقر شود که 3735 نفر می‌توانند در آن شغل پیدا کنند. این در حالی است که در حال حاضر 11 پارک صنعتی کوچک در آلماتی فعال هستند. آنها در 39 هزار متر مربع واقع شده اند. پیش از این، LS  نوشته بود که این سایت ها در قلمرو یک منطقه صنعتی قرار دارند و تمام زیرساخت های لازم به آنها متصل است. آنها برای اجاره در اختیار مشاغل قرار می‌گیرند. سال گذشته مشخص شد که آنها قصد دارند این تجربه را در آلماتی در سایر مناطق کشور افزایش دهند.

https://lsm.kz/skol-ko-ploshadok-predostvyat-biznesu-v-almaty

کشور به دنبال پیدا نمودن منابع طبیعی است

به گفته وزارت صنعت و ساختمان ، در سال جاری 545 پروانه اکتشاف مواد معدنی جامد صادر شده است. از جمله دو مورد از طریق مزایده. مزایدات برای شش سال متوالی مطابق با قانون "در مورد منابع  زیر خاک و استفاده ازآن" صادر می‌شوند. وزارتخانه نیز به نوبه خود بر این روند نظارت می‌کند. در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند ریوتینتو Rio Tinto، فورتسکیو، Fortescue ، کاو کپیتال، Cove Capital، هلدینگ Eczacibasi،شرکت قزاق میس، ERG Exploration و دیگران مشغول کار هستند.

طبق گزارش وزارت صنعت قزاقستان در مجموع از سال 2018 تا 2024، 301 پروانه اکتشاف زیر خاک برای شرکت های بهره بردار از منابع زیرزمینی صادر شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه‌های پیش بینی شده کار مشخص شده در برنامه سازمان، کل هزینه‌های مطالعات زمین از 136 میلیارد تنگه فراتر رفت. البته حجم سرمایه گذاری مجوزهای صادر شده در سال جاری در سال آینده مشخص خواهد شد.این وزارت افزود که علاوه بر این تزریق های مالی، شرکت ها بیش از 248 میلیون تنگه پاداش امضاء به بودجه پرداخت کردند.

https://lsm.kz/poleznye-iskopaemye-ishut-v-kazahstane

قزاقستان ابتکار عمل برای توسعه کشاورزی کربن را در COP29 ارائه کرد

در بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی (COP29) که در باکو برگزار شد، قزاقستان ابتکاری را برای توسعه کشاورزی کربن ارائه کرد. رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف طی سخنانی در اجلاس سران جهانی درباره اقدام اقلیمی‌که در چارچوب بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی برگزار شد، بر اهمیت گذار به کشاورزی پایدار تاکید کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قزاقستان که دارای 200 میلیون هکتار زمین کشاورزی است، بستری ایده آل برای معرفی "کشاورزی کربن" یعنی روش های تولید محصولات کشاورزی است که انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد و کیفیت خاک را بهبود می‌بخشد علاقه مندان و پتانسیل کشور در این صنعت را به مطالعه دعوت کرد.

مورات تمیرژانوف، رئیس کمیته مدیریت منابع زمین وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان، طی یک رویداد جانبی با موضوع "کشاورزی کربن در قزاقستان: باز کردن پتانسیل ها" در مورد اقدامات انجام شده برای ترویج کشاورزی کربن صحبت کرد. مورات تمیرژانوف خاطرنشان کرد: «توسعه کشاورزی کربن در قزاقستان نه تنها به فناوری‌های جدید، بلکه به تفصیل قانونی جدی نیاز دارد». کارشناسان بین المللی و ملی دورنمای معرفی کشاورزی کربن در قزاقستان را مورد بحث قرار دادند و خلاصه کردند که قزاقستان از هر شانسی برای تبدیل شدن به یک رهبر در معرفی روش های کشت کربن برخوردار است.

این امر می‌تواند به نوسازی ساختار فناورانه کشور و ایجاد مشاغل زیادی کمک کند. این رویداد توسط این وزارتخانه همراه با فائو در غرفه قزاقستان برگزار شد.

https://basagro.kz/ru/qazaqstan-karbondyq-eginshilikti-damytu-jonindegi-bastamany-cop29-da-usyndy/?utm_source=smi24

برنامه راه اندازی تاکسی‌های هوایی

طبق اعلام وزارت حمل و نقل، آزمایش هواپیماها تقریباً در سه ماهه دوم تا سوم سال 2025 آغاز خواهد شد. تاکسی‌های هوایی توسط خلبانان آموزش دیده ویژه کنترل خواهند شد این مرحله 12 ماه طول خواهد کشید، زیرا لازم است تأثیر آب و هوا بر ویژگی‌های عملیاتی وسایل نقلیه (وسایل نقلیه) در زمان‌های مختلف سال تجزیه و تحلیل شود.

این وزارتخانه گزارش داده است امکان استفاده از هواپیماهای جوبی، هیوندای سوپرنال و آرچر Joby, Hyundai Supernal и ARCHER  ساخت آمریکا برای آزمایش در حال بررسی است. این وزارتخانه تصریح کرد که در طول آزمایش قرار است از دو هواپیما استفاده شود. بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، مسائل مربوط به تعداد وسایل نقلیه لازم و سهم توزیع آنها برای حمل و نقل مسافر و بار در نظر گرفته می‌شود. مبلغ این پروژه 250 میلیون دلار برآورد شده است. اما هزینه‌های دقیق بعد از تمام مراحل مطالعه مشخص خواهد شد. راه اندازی حمل و نقل هوایی شهری برای سال 2026 برنامه ریزی شده است. پس از پروازها در شهر آلاتائو و آلماتی، امکان استفاده از این خودروها در سایر شهرهای کشور نیز در نظر گرفته خواهد شد. هواپیما توسط متخصصی که دانش و تجربه مناسب در کار کردن هواپیما (خلبان هلی کوپتر) را داشته باشد، اداره خواهد شد. در همان زمان، امروز کمیته هوانوردی کشوری قبلاً یک کارگروه برای اجرای UAM* ایجاد کرده است. در چارچوب آن، مسائل مربوط به تنظیم پروازهای تاکسی هوایی بررسی خواهد شد و بسته اصلاحی لازم برای ایجاد تغییرات و اضافات در قوانین فعلی جمهوری قزاقستان تهیه خواهد شد.

https://lsm.kz/aerotaxi

 شرکت تابعه راه آهن قزاقستان( KTZ) یک سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت از امارات برای حمل و نقل محموله‌های روسیه از طریق ایران ایجاد کرد.

شرکتKTZ Express یکی از شرکت های تابعه راه آهن  قزاقستان که در حمل و نقل کانتینری فعالیت می‌کند و شرکت امارات متحده عربی International Maritime Investments یکی از شرکت های تابعه شرکت بنادر ابوظبی یک جوینت ونچر Gulflink ایجاد کردند و آن را در  مرکز مالی بین المللی آستانه     (AIFC )  به ثبت رساندند.

 اطلاعات در این مورد در سایت مرکز منتشر شده است. 100 سهم به ارزش اسمی هر بهادار 10 هزار سهم به ثبت رسید. در نتیجه سرمایه مجاز اولیه بالغ بر 1 میلیون تنگه شد. این شرکت در 15 نوامبر در آستانه ثبت شد و در خیابان Kunaev واقع شده است. رئیس آن آلتای عمروف است. از ژوئن 2022، او مدیر عامل امور حقوقی KTZ Express و عضو هیئت مدیره شرکت بین المللی لجستیک چین و قزاقستان در شهر لیانیونگانگ بوده است. فعالیت های Gulflink شامل خدمات حمل و نقل کالا و حمل و نقل کالا با سایر روش های حمل و نقل است. قرارداد ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک بین KTZ و AD Ports Group در اوایل دسامبر 2023 امضا شد. سپس طرفین اعلام کردند که این جوینت ونچر توسعه مسیر شمال به جنوب، توسعه زیرساخت های بندری در دریای خزر، ایجاد قطب های تجاری و همچنین افزایش مقاصد صادراتی و ایجاد بازار برای کالاهای قزاقستانی در کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود. کورسیو در پایان ماه مارس با اشاره به معاون مدیر کل لجستیک KTZ Express آیبیک کارار  نوشت که این جوینت ونچر محموله‌های قزاق و روسیه را از طریق ایران به هند، پاکستان و کشورهای شمال آفریقا منتقل می‌کند. طرف قزاق "خدمات را پشتیبانی می‌کند " و طرف عربی عبور کالا از ایران و بیشتر از طریق دریا را به عهده می‌گیرد. همچنین برنامه ریزی شده است تا در بندر خلیفه بازاری برای صادرکنندگان قزاق ایجاد شود.

در ژانویه سال گذشته، KazMunayGas  یک قرارداد مشارکت استراتژیک با شرکت بنادر ابوظبی امضا کرد. طرفین در نظر دارند در توسعه ناوگان دریایی و زیرساخت های ساحلی در دریای خزر و دریای سیاه، به ویژه ناوگانی برای حمایت از پروژه‌های دریایی در دریای خزر و ناوگان نفتکش با در نظر گرفتن توسعه مسیرهای جایگزین برای دریای خزر صادرات نفت قزاقستان همکاری کنند.

https://kz.kursiv.media/2024-11-20/lgtn-gulflink/

افزایش قیمت محصولات غذایی 

طبق گزارش اداره آمار ملی آژانس برنامه ریزی استراتژیک و اصلاحات جمهوری قزاقستان (ASPiR RK)، در نوامبر 2024، قیمت 13 محصول از 19 محصول غذایی مهم اساسی افزایش یافته است. رشد کلی گروه محصولات غذایی مهم اجتماعی 0.3 درصد برای هفته و 0.2 درصد از ابتدای سال بوده است. باید توجه داشته باشیم که در ماه اوت شاهد کاهش قیمت پایدار (منهای 0.1٪ در هفته) بودیم. کاهش قیمت در پایان تابستان و دو ماه پاییز کاملاً با عامل فصلی توضیح داده می‌شود که علیرغم برداشت دیرهنگام در پایان مهرماه به پایان رسید و افزایش سنتی قیمت سبزیجات از آبان آغاز شد.

افزایش قیمت سبزیجات به شرح ذیل بوده است:

پیاز: +4.2٪ (+12.3٪ از ابتدای سال)؛ کلم سفید: +3.0٪ (-10.2٪)؛ سیب زمینی: +1.7٪ (+27.3٪)؛ هویج: + 0.2٪ برای هفته (-11.3٪)

همچنین می‌توان به افزایش پیوسته قیمت محصولات لبنی اشاره کرد. پنیر دلمه: + 0.4٪ برای هفته، (+ 3.6٪ از ابتدای سال)؛ کفیر: + 0.2٪ (+4.9٪) و کره: +0.2٪ (+7.4٪) افزایش قیمت داشته اند.

علاوه بر این، در ماه نوامبر افزایش قیمت ها برای موارد زیر ادامه یافت:

مرغ: + 0.2٪ (+ 5.9٪ از ابتدای سال)؛ نان گندم تهیه شده از آرد درجه یک: +0.4٪ (+7.2٪)، نمک: +0.1٪ در ماه (+10.1٪)؛ تخم مرغ: + 0.1٪ (-0.2٪)؛ آرد گندم درجه یک: +0.1٪ (-3.6٪) گوشت گاو: -0.1٪ (+1.9٪ از ابتدای سال)؛ شکر: -0.8٪، (-0.6٪)؛ برنج: -0.3٪، (-5.2٪ و گندم سیاه: -0.2٪، (-32.3٪).

فهرست کالاهای اساسی اکنون شامل 19 مورد است: آرد، نان، شاخ، تخم مرغ، گندم سیاه، برنج، شکر، آفتابگردان و کره، برخی از انواع گوشت (گوشت گاو، مرغ)، محصولات لبنی (شیر، کفیر، پنیر دلمه ای) ، سبزیجات (سیب زمینی، هویج، پیاز، کلم) و نمک که قیمت آنها توسط دولت تنظیم می‌شود.

https://www.zakon.kz/finansy/6456931-v-kazakhstane-nachalsya-rost-tsen-na-osnovnye-produkty-pitaniya.html

وزارت کشاورزی قزاقستان در حال آماده سازی یارانه برای صادرکنندگان غلات است

سریک جومانگارین معاون نخست وزیر در پاسخ به استعلام پارلمان گفت: «وزارت کشاورزی در حال کار روی موضوع کاهش هزینه‌های حمل و نقل هنگام صادرات غلات به بازارهای اولویت دار است». این مهم برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل در هنگام فروش غلات به آفریقا و کشورهای اروپایی برنامه ریزی شده است. طبق گزارشات بازپرداخت هزینه‌های حمل غلات برای صادرات در مسیرهای زیر پیش بینی می‌شود:

به جمهوری آذربایجان، کشورهای اتحادیه اروپا، شمال آفریقا از طریق بنادر آزوف، بالتیک و دریای سیاه، جمهوری اسلامی ایران، امارت اسلامی افغانستان در ترانزیت از طریق ترکمنستان، کشورهای آسیای جنوب شرقی در ترانزیت از طریق جمهوری خلق چین.

از نظر جهت‌های صادرات غلات، هم بازارهای سنتی غلات قزاقستان و هم جهت‌های جدید در حال توسعه هستند. اخیراً موضوع تامین 200 هزار تن گندم با شرکت چینی COFCO در حال مذاکره است و قراردادی با شرکت ایرانی فاوکه برای عرضه جو به میزان 200 هزار تن منعقد شده است. همچنین قرارداد اولیه عرضه گندم به کشورهای اروپایی از طریق بنادر دریای بالتیک به میزان 400 هزار تن و قراردادی با شرکت Ears International For Trade مصر برای عرضه گندم به میزان 300 هزار تن منعقد شده است.

جومانگارین تاکید کرد: امروز چین گندم قزاقستان را در سهمیه واردات اختصاص داده و مذاکرات با نهادهای مجاز فدراسیون روسیه برای رفع محدودیت‌های موقت واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی قزاقستان از طریق روسیه از جمله غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی صادرات به بازارهای اروپایی ادامه دارد.

https://inbusiness.kz/ru/news/minselhoz-kazahstana-gotovit-subsidii-eksporteram-zerna

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما